Kørekort og campingvogn.
Fra : Peter Hilbert

Dato : 23-05-03 20:14

Hej campingvenner.
Den megen snak om bilens vægt og campingvognens vægt og forholdet her
imellem.
Samt snakken om B kørekort contra B/E kørekort.
Jeg kunne tænke mig at få at vide flg:
Hvad koster et B/E kørekort og hvilke prøver skal man aflægge ?.
Hvad koster det at nedgradere bilen. Og hvad skal der til?.
Hvad koster det, hvis man bliver stoppet og skulle have haft et B/E
kørekort.
Hvilken andre konsekvenser kan det få.
Hvad koster det i bøde at køre med overvægt i campingvognen.
Skal man tage chansen og køre med almindeligt kørekort
Eller skal man hvis man nedgraderer bilen, tage chansen og køre med
overvægt.
Bilens egenvægt = 1175 kg. totalvægt = 1750 kg. Den må trække 1300 kg.
Campingvognens egenvægt =1075 kg. totalvægt =1300 kg.
Det er da en fantastisk regel!
Bilen må godt trække 1300 kg. Og jeg må under andre omstændigheder godt køre
et vogntog op til 3500 kg.
Er der andre end mig, der ikke fatter logikken?.
Med venlig hilsen
Peter Hilbert.

Fra : Jørgen L.

Dato : 23-05-03 23:52

"Peter Hilbert" <puas@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg kunne tænke mig at få at vide flg:
> Hvad koster et B/E kørekort og hvilke prøver skal man aflægge ?.

Det koster omkring 3500-4000 kr.
du skal op til kombineret teori og køreprøve. det er ikke svært.

> Hvad koster det at nedgradere bilen. Og hvad skal der til?.
Det er gratis og det kan gøres på motor kontoret.
Men du skal tænke på at hvis der står eks. 1225 kg på bilen reg-attest og
1300 kg. på CVens reg-attest så kan jeg forestille mig at der kunne være en
betjent i udlandet som ikke ville lade dig køre videre, der har været eks.
på DCUs side "imellem campister" fra mener jeg tjekiet/ungarn.

> Hvad koster det, hvis man bliver stoppet og skulle have haft et B/E
> kørekort.
3500 kr.første gang 7000 anden gang og jeg mener at tredie gang betinget
frakendelse af kkort + bøde.

> Hvilken andre konsekvenser kan det få.
eks. kan forsikringselskabet i tilfælde af uheld komme efter dig og sige at
når du ikke havde kørekort til det aktuelle vogntog tja så lægger de ud men
kommer efter dig for at få pengene igen. og det er jo helt andre beløb end
politiet vil have eks. i tilfælde af person skade.

> Hvad koster det i bøde at køre med overvægt i campingvognen.
det ved jeg ikke, men jeg har hørt at det er rimelig dyrt at komme ud over
bagatel grænsen på 7 % og ved 30 % er der betinget frakendelse af kortet med
ny prøve til følge.

> Skal man tage chansen og køre med almindeligt kørekort
Nej jeg ville ikke gøre det, ikke pga. politiet men mere i forhold til at
skulle betale måske en milion erstatning ud af egen lomme, det ville ruinere
mig. (meget egoistisk jeg ved det godt )

> Eller skal man hvis man nedgraderer bilen, tage chansen og køre med
> overvægt.
i dit tilfælde ville bagatel grænsen med 1225 kg bilive 1310 kg. tja jo så
måske.

> [...]
> Det er da en fantastisk regel!
> Bilen må godt trække 1300 kg. Og jeg må under andre omstændigheder godt

ja reelt op til 3500 kg + trailer på 750 kg. = 4250 kg.

> Er der andre end mig, der ikke fatter logikken?.

Jeg er måske speciel, men såvidt jeg har forstået med den regel er at dem
der har taget E kortet de har også mere viden om hvad de har med at gøre. Så
jo jeg kan godt forstå ideen bagved men reglen er noget kringlet.

Men der er folk som er ligeglad eks. så blev Farum motorvejen næsten lukket
for et stykke tid siden, det var en ung knægt (18-25 år) med kadet med en
autotrailer, på den stod en BMW 320, eller retter sagt nu stod den ikke
længere på traileren alene men også på bagsmækken af kadeten og bil og
trailer fyldte indersporet, tværs over autoværnet hvor den næsten blokerede
afkøslen til Bagsværd.
moralen er for lille bil til for stor en trailer, "heldigvis" var det kun
ham det gik ud over

Jeg ville tage E kortet, alting bliver meget nemere at have med at gøre,
låne andres CV eller trailere er ikke længere et voldsomt problem da det nu
er de faktiske vægte der tæller (og selvfølglig bredden)

> Med venlig hilsen
> Peter Hilbert.

Selv med venlig hilsen Jørgen

Fra : www.analogfoto.dk La~

Dato : 24-05-03 08:04

"Peter Hilbert" <puas@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

Klip..
> Hvad koster det, hvis man bliver stoppet og skulle have haft et B/E
> kørekort.
> Hvilken andre konsekvenser kan det få.

Hej

Hvis du ikke har gyldigt kørekort, kan forsikringen vel stille sig på
bagbenene, hvis du f.eks. rager en bus ud over en bro, bussen rammer så en
u-båd og den kommer til at fyre et par missiler af mod en nærliggende storby
(tænkt eksempel). Så kan det jo blive dyrt !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : steen Olsen

Dato : 24-05-03 16:26

Hej

Har lige købt min første cv. den kræver osse at jeg skal
have et B/E kort egenvægt på bil 925 kg totalvægt 1000 kg. cv totalvægt
1000kg. ergo hvis jeg alså har forstået dette rigtigt 925 + 50 = 975. alså
mangler der lige 25 kg.
så osse en udgift til B/E kort. hvis de da ikke kan se
igennem med de sølle 25 kg

Steen olsen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 24-05-03 21:20

"steen Olsen" <steen10@olsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> have et B/E kort egenvægt på bil 925 kg totalvægt 1000 kg. cv totalvægt
> 1000kg. ergo hvis jeg alså har forstået dette rigtigt 925 + 50 = 975.

Hej Steen. Der er svært at se, om du har forstået det rigtigt, idet du
taler om totalvægt, men ikke om det er tilladt eller faktisk totalvægt? Det
er jo netop det afgørende for beregningerne.
Så kan vi starte en gættekonkurrence:
Din bils egenvægt er 925 kg.
Totalvægt 1000 kg? Det kan da vist ikke være bilens totalvægt, idet fører +
passagerer så kun må veje 75 kg til sammen. Er det største koblingsvægt der
er 1000 kg?
Campingvognens totalvægt er 1000 kg, det er så formentlig tilladt totalvægt
du taler om her?
Hvis du sætter tallene ind i det link jeg gav i en anden tråd til Haderslev
politi, kan du måske se, hvad problemet er. Problemet er simpelthen at du
har fået lov til at trække 1000 kg på krogen og campingvognen må veje op til
1000 kg. Derved løber du ind i problemet med +50 kg på egenvægten. Hvis du
vil undgå B/E kørekortet har du 2 muligheder:
Få ændret din tilladte koblingsvægt til 975 kg. Så må du køre med
campingvognen med B, hvis ellers du lader være med at læsse den til at veje
mere end 975 kg i faktisk vægt.
Eller få vejet campingvognen ned til at have en tilladt totalvægt på 975 kg,
så kan du også nøjes med B.

Kurt

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 25-05-03 23:22

Jeg glemte lige en kommentar til

"alså mangler der lige 25 kg. så osse en udgift til B/E kort. hvis de da
ikke kan se igennem med de sølle 25 kg"

I følge det jeg har fået oplyst, skal du ikke forvente, at der ses gennem
fingre med ovenstående, idet det er kørekortproblematikken, hvilket der
generelt ses meget strengt og firkantet på, bl.a. derfor er der nu også ret
så store bøder for overtrædelse.
Ved overvægt kan man forvente, at politiet er lidt mere large indstillet.

Kurt

Fra : MORTEN HANSEN

Dato : 27-05-03 11:25

reglerne er som følger:

Bils egen vægt 1275 kg
Bils total 1800
Tilladt træk med bremser 1500kg men kun med b/e kort.
Tilladt træk uden bremser 670kg

altså bilens egen vægt + 50 kg =1325kg med kun B kort
så hvis man har en cv med en tilladt total vægt på 1400kg
kræver den B/E. men hvis man kan holde den under de 1325kg er det lovligt at
køre med den på et B kort

mvh
Morten Hansen

Fra : Carsten Stage

Dato : 27-05-03 11:36

MORTEN HANSEN wrote:

> Bils egen vægt 1275 kg
> Bils total 1800
> Tilladt træk med bremser 1500kg men kun med b/e kort.
> Tilladt træk uden bremser 670kg
>
> altså bilens egen vægt + 50 kg =1325kg med kun B kort

I den konkrete situation ikke rigtigt. Problemet er at bilens tilladte træk
med bremser er mere end egenvægt + 50 kg.

> så hvis man har en cv med en tilladt total vægt på 1400kg
> kræver den B/E. men hvis man kan holde den under de 1325kg er det
> lovligt at køre med den på et B kort

Ja, hvis bilens tilladte træk med bremser nedvejes til 1325 kg kan vogntoget
føres lovligt med B-kort - også selvom at det trukne har en tilladt
totalvægt på over 1325 kg men selvfølgelig skal den faktiske totalvægt på
det trukne være maksimalt 1325 kg.

Nej, hvis bilens tilladte træk overstiger 1325 kg kræves der B/E-kort,
uanset om det trukne faktisk vejer over 1325 kg.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
http://campingstuff.dk

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 27-05-03 22:11

Under henvisning til diskussionerne om kørekort, har jeg i dk.binaer under
overskriften B eller BE kørekort lagt en lille excel fil. I den kan man
indtaste nødvendige vægttal og så aflæse hvilket kørekort, som er
nødvendigt. Der vil også være en ganske kort forklaring, hvis der kræves BE
kørekort. Filen er godkendt af de "rigtige" folk.
Den viser kun kørekort problematikken, som den er aktuel for de fleste. Hvis
man kommer over 3500 kg og de særlige problemer, er det ikke dette skema man
skal bruge. Ligeledes har det intet med overvægt at gøre.

Kurt

Fra : Carsten Stage

Dato : 28-05-03 01:44

Kurt B. Andersen wrote:

> Under henvisning til diskussionerne om kørekort, har jeg i dk.binaer
> under overskriften B eller BE kørekort lagt en lille excel fil.

Puha... Som den gruppe bliver misbrugt til diverse piratkopier af musik og
film... Men jeg fandt den og den ser umiddelbart OK ud.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Sune

Dato : 28-05-03 18:28

Jeg kan ikke finde den - ligger den der endnu ?

vh Sune

Fra : Carsten Stage

Dato : 28-05-03 19:23

Sune wrote:

> Jeg kan ikke finde den - ligger den der endnu ?

Ja da:

Men jeg foretrækker at bruge skemaet til det samme - som findes på:

http://www.faerdselssikkerhed.dk/1.asp?PageId=111&Menu=3&SubMenu=5&SubSubMenu=0

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
http://campingstuff.dk

Fra : Sune

Dato : 28-05-03 20:28

> Ja da:

Jeg får en besked om at den er "udløbet eller slettet fra serveren" når
jeg klikker på den.

> Men jeg foretrækker at bruge skemaet til det samme - som findes på:

http://www.faerdselssikkerhed.dk/1.asp?PageId=111&Menu=3&SubMenu=5&SubSubMenu=0

Jo tak, jeg kender den godt, men ville gerne se beregningsmetoden i et
regneark. Blot for at se hvordan det ellers kan gribes an.

Jeg kæmper en hård kamp (som så mange andre for at forstå reglerne
100 %.

--
vh Sune

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 28-05-03 23:17

"Sune" <formel999@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg får en besked om at den er "udløbet eller slettet fra serveren" når
> jeg klikker på den.

Jeg sender den direkte til dig. Problemet med de binære grupper i øjeblikket
er, at antipiratgruppen vist nok truer internetudbyderne med, at de vil
sagsøge dem for at lægge serverplads ud, som benyttes til udbredelse af
beskyttet materiale.
I første omgang gjorde tdc det, at de satte opbevaringstiden i de binære
grupper ned til ca. 2 dage. Det var åbenbart ikke godt nok, så nu har de
lukket for de binære grupper, hvor der angiveligt blev spredt mest ulovligt
materiale. Det ser så ud til, at de pgl. i stedet bruger dk.binaer til at
sprede deres ting og sager, fordi de specielle grupper ikke længere er til
rådighed.
dk.binaer var ellers kun beregnet til netop at udveksle småting, som jeg
forsøgte at gøre.

Kurt