"Peter Hilbert" <puas@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3ece7332$0$97162$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej campingvenner.
> Den megen snak om bilens vægt og campingvognens vægt og forholdet her
> imellem.
> Samt snakken om B kørekort contra B/E kørekort.
> Jeg kunne tænke mig at få at vide flg:
> Hvad koster et B/E kørekort og hvilke prøver skal man aflægge ?.
Det koster omkring 3500-4000 kr.
du skal op til kombineret teori og køreprøve. det er ikke svært.
> Hvad koster det at nedgradere bilen. Og hvad skal der til?.
Det er gratis og det kan gøres på motor kontoret.
Men du skal tænke på at hvis der står eks. 1225 kg på bilen reg-attest og
1300 kg. på CVens reg-attest så kan jeg forestille mig at der kunne være en
betjent i udlandet som ikke ville lade dig køre videre, der har været eks.
på DCUs side "imellem campister" fra mener jeg tjekiet/ungarn.
> Hvad koster det, hvis man bliver stoppet og skulle have haft et B/E
> kørekort.
3500 kr.første gang 7000 anden gang og jeg mener at tredie gang betinget
frakendelse af kkort + bøde.
> Hvilken andre konsekvenser kan det få.
eks. kan forsikringselskabet i tilfælde af uheld komme efter dig og sige at
når du ikke havde kørekort til det aktuelle vogntog tja så lægger de ud men
kommer efter dig for at få pengene igen. og det er jo helt andre beløb end
politiet vil have eks. i tilfælde af person skade.
> Hvad koster det i bøde at køre med overvægt i campingvognen.
det ved jeg ikke, men jeg har hørt at det er rimelig dyrt at komme ud over
bagatel grænsen på 7 % og ved 30 % er der betinget frakendelse af kortet med
ny prøve til følge.
> Skal man tage chansen og køre med almindeligt kørekort
Nej jeg ville ikke gøre det, ikke pga. politiet men mere i forhold til at
skulle betale måske en milion erstatning ud af egen lomme, det ville ruinere
mig. (meget egoistisk jeg ved det godt
)
> Eller skal man hvis man nedgraderer bilen, tage chansen og køre med
> overvægt.
i dit tilfælde ville bagatel grænsen med 1225 kg bilive 1310 kg. tja jo så
måske.
> Bilens egenvægt = 1175 kg. totalvægt = 1750 kg. Den må trække 1300 kg.
> Campingvognens egenvægt =1075 kg. totalvægt =1300 kg.
> Det er da en fantastisk regel!
> Bilen må godt trække 1300 kg. Og jeg må under andre omstændigheder godt
køre
> et vogntog op til 3500 kg.
ja reelt op til 3500 kg + trailer på 750 kg. = 4250 kg.
> Er der andre end mig, der ikke fatter logikken?.
Jeg er måske speciel, men såvidt jeg har forstået med den regel er at dem
der har taget E kortet de har også mere viden om hvad de har med at gøre. Så
jo jeg kan godt forstå ideen bagved men reglen er noget kringlet.
Men der er folk som er ligeglad eks. så blev Farum motorvejen næsten lukket
for et stykke tid siden, det var en ung knægt (18-25 år) med kadet med en
autotrailer, på den stod en BMW 320, eller retter sagt nu stod den ikke
længere på traileren alene men også på bagsmækken af kadeten og bil og
trailer fyldte indersporet, tværs over autoværnet hvor den næsten blokerede
afkøslen til Bagsværd.
moralen er for lille bil til for stor en trailer, "heldigvis" var det kun
ham det gik ud over
Jeg ville tage E kortet, alting bliver meget nemere at have med at gøre,
låne andres CV eller trailere er ikke længere et voldsomt problem da det nu
er de faktiske vægte der tæller (og selvfølglig bredden)
> Med venlig hilsen
> Peter Hilbert.
Selv med venlig hilsen Jørgen