Sherry til madlavningen
Fra : Coffea ramosa

Dato : 23-05-03 16:40

Nogen som bruger Sherry til madlavning? Vil gerne høre nogle forslag til
madlavning som man kan putte sherry i.. Eller det kan måske puttes i alt for
at give et ekstra pift? Måske jeg skal putte en sjat i min tomatsovs til
spaghetti i aften?

Købte en flaske Delgado Zuleta, Amontillado, spansk sherry. Den sku være
speciel egnet til madlavning.

Fra : Felix

Dato : 23-05-03 19:34

On Fri, 23 May 2003 17:39:37 +0200, Coffea ramosa wrote:

> Den sku være speciel egnet til madlavning.

Din reklame duer ikke.

Der er stor forskel på sherry, og typen vælges ud fra formålet
(retten).

m. v. h.

Fra : Bo Warming

Dato : 25-05-03 06:06

"Felix" <Felix@nowhere.com> wrote in message

> Din reklame duer ikke.
>
> Der er stor forskel på sherry, og typen vælges ud fra formålet
> (retten).

De tørre , fx Dry Sack og olorosa'erne har stærk hvidvinsagtig
gennemtrængende smag
Er den sød, er smagen baseret på sukker so man billigere kan tilsætte som
stødt melis
Selv en fin Bristol Cream har ikke gennemtrængende smag, dvs er for dyr til
madlavning.

Fra : Pia J

Dato : 24-05-03 10:02

"Coffea ramosa" <no@mail.com> wrote in message
> Nogen som bruger Sherry til madlavning? Vil gerne høre nogle forslag til

Vi bruger selv en flaske dyr cognac, som havde stået uåbnet i skabet i
årevis, til sovs. Til en god bøf smager det godt med en sovs af fx champs,
løg, hvidløg, basilikum og cognac (+fløde eller mælk)

Sherry, er det ikke noget man putter i forloren skilpadde?

:Pia

Fra : Bo Warming

Dato : 24-05-03 17:18

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message

> [...]
> løg, hvidløg, basilikum og cognac (+fløde eller mælk)
>
> Sherry, er det ikke noget man putter i forloren skilpadde?
Der er vist mere kraft i Madeira

Cognac vil nok give samme smag hvis den var glemt ÅBNET og derfor
sprit-fattig, for meget sprit går alligevel tabt hvis retten koger og den
fortyndes så denne ret smagssvage kompenent ikke bemærkes.

Cointreau evt anden likør i flødeskum er ikke resourcespild - en lille
mængde giver enorm smag.

NoilyPrat er også økonomisk som krydderi i svagtsmagende sammenkogte retter
fx med fisk

At bruge dyr vin eller spirituosa i madlavning gør ingen forskel - også i
cocktails er slavewhisky og discount vermouth helt nok

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 26-05-03 10:22

"Coffea ramosa" <no@mail.com> wrote in message
> Nogen som bruger Sherry til madlavning? Vil gerne høre nogle forslag til
> madlavning som man kan putte sherry i..

Sherry i pastasauce, madres de Dios!
Nej, der er mange rigtig gode SPANSKE opskrifter hvor sherry indgår. Prøv fx
"Floyd on Spain" bare for at "komme i gang". En af de lækreste jeg kender er
albondigas (små kødboller) som svømmer i en sauce af løg, hvidløg, tomat,
sherry (et vinglas!), safran, og andre sjove ting. De spises som tapas (=med
brød) eller på dansk maner som hovedret a la "boller i karry" dvs. med kogt
ris.
Eller den fantastiske fiskesuppe "Zarzuela de mariscos".

Sandra "La Bailaora"