Rabarbergrød
Fra : Therese

Dato : 23-05-03 15:59

Jeg er blevet helt pjattet med at lave rabarbergrød.
Jeg laver det uden sukker, men bruger SØD.
Mit problem er dog, at det stadig er lidt surt, og jeg tør ikke rigtigt
bruge for meget SØD, da jeg hader bismagen.
Er der andet jeg kan gøre/bruge?
Kan Perfect Fit bruges og kan man købe det i Føtex eller Kvickly?

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Therese

Dato : 23-05-03 16:03

Lige én ting mere.
Er der ulemper ved at spise for meget rabarber?
Jvf. DDV tæller 250g for 1 frugt, så jeg kan snildt spise 500 g om dagen.

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-05-03 16:23

"Therese" <therese@SLETelverdalen.dk> skrev i en meddelelse

> Er der ulemper ved at spise for meget rabarber?

Det kan der være, så vidt jeg ved. Rabarber indeholder oxalsyre, der
neutraliseres af kalk.

Så der er vist noget med, at rabarber så at sige æder den kalk, dine knogler
har brug for.
Du kan nok finde noget om det på nettet ved at søge på rabarbar og oxalsyre

Mvh. Lisbeth

Fra : Bente B. Riis

Dato : 23-05-03 20:46

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Så der er vist noget med, at rabarber så at sige æder den kalk, dine knogler
> har brug for.
> Du kan nok finde noget om det på nettet ved at søge på rabarbar og oxalsyre

Produktet du tænker på Lisbeth er nok man bruger hedder nonoxal - det er
Tørsleff der laver det, og det fås i flydende form i større
supermarkeder. Flasken ligner den samme som den man får atamon i, men
væsken er klar. Der bruges så vidt jeg husker 2 tsk nonoxal pr kg
rabarber.

Mvh
Bente

--
Love doesn't just sit there like a stone; it has to be made, like
bread, remade all the time, made new.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-05-03 23:14

"Bente B. Riis" <bente@carben.dk> skrev i en meddelelse

> Produktet du tænker på Lisbeth er nok man bruger hedder nonoxal - det er
> Tørsleff der laver det,

Jeg ved godt, at man kan tilsætte et stof for at neutralisere oxalsyren i
rabarber.
Jeg tror dog ikke rigtig på, at det er sundt at spise store mængder
rabarber - med eller uden kemi tilsat.

Men du har ret. Man kan få et stof, der kan neutralisere syren.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mari

Dato : 24-05-03 02:43

"Lisbeth Jacobsen" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg tror dog ikke rigtig på, at det er sundt at spise store mængder
> rabarber - med eller uden kemi tilsat.

Det er ligeså sundt, som spinat - som også indeholder en del oxalsyre.
Og det har været en væsentlig del af "bondekosten" i en menneskealder,
så det holder ikke bare op med at være sundt. Men........ det er og bliver
dessert...

/Mari

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-05-03 16:34

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en menneskealder, så det holder ikke bare op med at være
> sundt. Men........ det er og bliver dessert...

Jamen jeg mener sørme heller ikke, at rabarber (eller spinat) er usundt!

Mvh. Lisbeth

Fra : Mari

Dato : 26-05-03 07:49

> Jamen jeg mener sørme heller ikke, at rabarber (eller spinat) er usundt!

Så er det lidt svært at gætte, hvad du mener med:
"Jeg tror dog ikke rigtig på, at det er sundt at spise store mængder
rabarber - med eller uden kemi tilsat."

Rabarber i store mængder indgik jo netop i "bondekosten",
på lige fod med frugter.

/Mari

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 26-05-03 17:46

> "Jeg tror dog ikke rigtig på, at det er sundt at spise store
> mængder rabarber - med eller uden kemi tilsat."

Jeg mener det, der står.

Jeg tror ikke, at rabarber er usunde. Men jeg tror ikke, at det er sundt at
spise STORE mængder rabarber. Med eller uden kemi.

> Rabarber i store mængder indgik jo netop i "bondekosten",
> på lige fod med frugter.

Hvilket jo ikke siger noget om, hvor sunde eller usunde rabarber er (i store
mængder).

Store mængder mættet fedt og sukker indgik i øvrigt også i bondekost.

Mvh. Lisbeth

Fra : sune vuorela

Dato : 23-05-03 16:10

En der kalder sig "Therese" <therese@SLETelverdalen.dk> skrev:

>Kan Perfect Fit bruges og kan man købe det i Føtex eller Kvickly?

De fører det i hvert fald i føtex - om det kan bruges? Ja det tror
jeg, men der er vel ikke andet for end at gøre forsøget.

Atwel er også en mulighed - det bruger jeg når jeg laver is.

--
Sune

Fra : Therese

Dato : 23-05-03 16:26

"sune vuorela" <nospam@vuorela.dk> skrev i en meddelelse
> Atwel er også en mulighed - det bruger jeg når jeg laver is.

Hvordan laver du is? Er det muligt at få en opskrift?

--
Mange hilsner
Therese

Fra : sune vuorela

Dato : 23-05-03 16:47

>Hvordan laver du is? Er det muligt at få en opskrift?

Nu skal det først siges at jeg er på atkins-kur, hvor det er
kulhydratindtaget, der er meget væsentligt - og fedtindtaget næsten
underordnet (groft sagt).

Men den måde jeg laver sukkerfri is på er:

½ liter piskefløde piskes til skum
4 æggehvider piskes stive med et nip salt
4 æggeblommer piskes hvide med 3-4 spsk atwell.

Smagsstoffer tilsættes aggeblommerne. Det kan være:
1 vanillestang
½ dl koncentreret fun hindbær
100 gram maltitol-sødet chokolade (fra føtex)

Eller hvad man lige synes kunne være rart. Jeg har kombineret fun
hindbær med chokolade med stor succes.

Alt vendes sammen og puttes i beholdere og stilles i fryseren.

Den bliver lidt mere hård i det end købeis - men det smager godt.

Venlig hilsen

SUne

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 23-05-03 20:16

[Therese | Fri, 23 May 2003 16:59:22 +0200]

>Mit problem er dog, at det stadig er lidt surt, og jeg tør ikke rigtigt
>bruge for meget SØD, da jeg hader bismagen.
>Er der andet jeg kan gøre/bruge?
>Kan Perfect Fit bruges og kan man købe det i Føtex eller Kvickly?

Ja & Ja (og på Apoteket).

Perfect Fit samt Atwel der er et lignende produkt, kan sagtens anbefales
til at lave grød af, da det virker som god fyldstof og det anvendte
sødemiddel (acesulfat-kalium) kan tåle både varme og kulde.

Vil du have en "bedre" sødme kan du eksperimentere med at anvende både
flydende SØD (natrium cyklamat) samt Percet Fit / Atwel - de har
forskellig slags sødme så en kombination giver en endnu brede sødme i
smagen og derved mindre sødemidler.

Best regards,
Rene' (Denmark)
www.rene.hjorth.com & www.lowcarb.dk

Fra : Mari

Dato : 24-05-03 02:46

> Mit problem er dog, at det stadig er lidt surt, og jeg tør ikke rigtigt
> bruge for meget SØD, da jeg hader bismagen.
> Er der andet jeg kan gøre/bruge?

Du kan bruge Vanilla, vaniljeessens eller vaniljestang. I min familie blev
vaniljestængerne
skåret i 1 cm. stykker og puttet i rabarbersaften - efter den var siet.
Nu behøver man jo ikke si rabarbersaften mere - de er ikke så "træ'ede",
som tidligere - og kan sagtens spises som de er.

/Mari