Kød og fedt slanker mest
Fra : Jens Jensen

Dato : 23-05-03 14:27

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-05-03 14:34

"Jens Jensen" <Jens@Jensen.dk> skrev i en meddelelse
news:3ece21b7$0$97229$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> http://www.berlingske.dk/viden/artikel:aid=324982/

Der er ikke noget nyt i, at det er godt at spise masser af protein på en
slankekur.
Det samme resultat er danske forskere nået frem til for flere år siden.

Mvh. Lisbeth

Fra : KatjaStrofen

Dato : 23-05-03 15:11

"Lisbeth Jacobsen" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> slankekur.
> Det samme resultat er danske forskere nået frem til for flere år siden.

Det kan godt være, det ikk er nyt for dig - men det er nok ganske nyt for
mange mennesker. Min mor vil da vælte ned af stolen ved den information,
fordi hun da er en af dem, der er slave af fibertrim konceptet, og at man
skal spise netop meget pasta osv.

Så kan du selvfølgelig sidde på din høje stol og kalde hende enfoldig! - men
det modbeviser ikke tesen om, at det er relevant stof og ikke ALLE
danskere/overvægtige danskere er bekendt med dette fænomen.

Desuden bliver jeg da selv mere og mere overbevist om at Atkins er vejen, jo
mere der peger i hans retning!

Katja

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-05-03 15:30

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> skrev i en meddelelse

> - men det modbeviser ikke tesen om, at det er relevant stof og ikke ALLE
> danskere/overvægtige danskere er bekendt med dette fænomen.

Bestemt er det relevant stof. Og nej... det er langtfra alle danskere, der
ved besked.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 23-05-03 21:00

"Jens Jensen" <Jens@Jensen.dk> wrote in message
> http://www.berlingske.dk/viden/artikel:aid=324982/

Har lige bestilt artiklerne, men ud fra abstractsne er der et par pointer,
som vist ikke fremgår af artiklen i Berl. Tid.

- Vægttabet er ikke signifikant forskelligt i de to grupper efter et år.
- Materialet er relativt lille.
- Tidsforløbet er relativt kort (og der er intet follow-up)

Så, som Lisbeth siger, der er ikke nødvendigvis noget nyt i det - men det er
da rart at se, hvordan Astrup vil kommentere det yderligere

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Kim Grandjean

Dato : 23-05-03 21:25

"Mikkel Gybel Jensen" <mgj@tiscali.dk> wrote

> Har lige bestilt artiklerne, men ud fra abstractsne er der et par pointer,
> som vist ikke fremgår af artiklen i Berl. Tid.

Du må meget gerne vende tilbage med mere information, når du får læst de fulde
artikler.

> - Vægttabet er ikke signifikant forskelligt i de to grupper efter et år.
> - Materialet er relativt lille.
> - Tidsforløbet er relativt kort (og der er intet follow-up)

Man kan vel tilføje:
- Det relative vægttab var meget lille. På det bedste tidspunkt i forsøget havde
de kulhydratforskrækkede tabt omkring 15 pund gennemsnitligt ud af en startvægt
på 288 pund. Dem som fulgte en alm. kaloriereduceret diæt (M 1500Kcal for mænd)
tabte på det bedste tidspunkt 7 pund. Hvis man vejer 130 kg. er 3 kg. vægttab på
½ år altså ingenting.
-Frafaldet var enormt. Omkring 40% af begge grupper faldt fra i løbet af
undersøgelsen. Det kan have stor betydning, for om det er diæten eller
compliance der er mest problematisk.
-Ingen kontrol af hvad de rent faktisk har indtaget. Såvidt jeg har kunnet læse
mig til, har de blot udleveret Atkins' bog og bedt dem om at efterleve den. Der
skal altså mere til før man kan konkludere at de rent faktisk har fulgt en
lav-kulhydrat diæt.
-Deltagerne har ubestrideligt fulgt deres diæter meget dårligt. Det er (IMHO)
usandsynligt, at en mand på 130 kg. kan indtage 6500KJ om dagen igennem ½ år
(dem på alm. lavkaloriediæt), og kun tabe sig 3 kg. Det er mindre end hans BMR,
og burde (på en helt sikkert usund måde) hive kiloene af ham.

Min konklusion er nok at man indtil videre roligt kan afvise nogen væsentlig
værdi af de to undersøgelser.
At jeg så er enig i at moderat kulhydratindtag og højere proteinindtag er
hensigtsmæssigt for fedttab, er en helt anden sag.

Venligst
Kim

Fra : Morten Boysen

Dato : 24-05-03 08:02

"Mikkel Gybel Jensen" <mgj@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
et år.
> - Materialet er relativt lille.
> - Tidsforløbet er relativt kort (og der er intet follow-up)

Der er nogle andre spørgsmål, som også kan være interessante. Var
energiindholdet i de to typer diæter ens? Hvad med tilførelsen af
vitaminer, mineraler og essentielle fedtsyrer?

--
Morten Boysen