Knasende lyd i Win XP:
Fra : Torben

Dato : 23-05-03 08:42

Hej NG.

Jeg opdagede for et par dage siden, at lyden på min computer er hæssende og
knasende.
Jeg haft denne maskine i et par år, men det var først for et par dage siden,
da jeg prøvede at
sætte mine høretelefoner til, at jeg lod mærke til lyd-problemet.
Der er en konstant knasende/poppende lyd, og når jeg bevæger musen, kommer
der endnu
en lyd.
Det bliver rigtigt slemt når jeg "dragger" i et vindue.
Lydene er der også hvis jeg skruer helt op for mine højtalere.

For nogle måneder siden begyndte min PSU at larme.
Den knaste også når jeg hev i vinduerne.
Den har jeg så udskiftet, og den nye larmer ikke.

Specs:
Windows XP PRO SP1.
Soltek SL-75KAV.
1GB PC133 SDRAM PQI
Saphirre RadeOn 9000 128MB
PSU 400W(ny)
1 120GB Maxtor disk
1 40GB Seagate disk
1 LiteOn CD-R/RW drev
1 Sony DVD-ROM drev

Jeg bruger det "Onboard" lydkort der er på Solket'et.

Hvad kan være skyld i dette?
Er der nogen måde jeg kan slippe af med lydene?

Alle forslag modtages med et smil.

På forhånd tak.

--
Best Regards / Venlig Hilsen:
Torben

---

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-05-03 13:07

"Torben" <stoddah-remove-this@hotmail.com> wrote in message
> Specs:
> Windows XP PRO SP1.
> Soltek SL-75KAV.

Så vidt jeg kan se, er det noget Via kt133 chipsæt.... Jeg ville prøve at
opdatere bios´en og installere 4i1 VIA driverne.... Jeg kan ikke huske hvad
det specielt hvad der gjorde forskellen.. Men jeg har også et bundkort med
kt133 chiopsæt, og har også kæmpet en kamp uden lige... Det er meget med at
få IRQ adresser til at ligge meget precist, ikke dele med specielle ting
osv.. Samt at opdatere bios, drivere og alt muligt andet.. Nu kører det også
stabilt og godt, uden noget kras eller noget.. Men det tog da også et godt
års tid, før fejlene var forholdsvis rettet.

Fra : Torben

Dato : 23-05-03 17:09

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message

> [...]
> drivere og alt muligt andet.. Nu kører det også stabilt og godt, uden
> noget kras eller noget.. Men det tog da også et godt års tid, før

Tak for dit svar Bjarke.

Jeg har installeret de nyeste Combo Audio 3.50c drivers.
og har opdateret bios til den nyeste.
Men det har ikke hjulpet.

Hvordan finder jeg ud af om det er en IRQ fejl?
Er der andet jeg kan gøre?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-05-03 17:37

> Jeg har installeret de nyeste Combo Audio 3.50c drivers.
> og har opdateret bios til den nyeste.
> Men det har ikke hjulpet.

Hvad med de nyeste via chipset drivere??

> Hvordan finder jeg ud af om det er en IRQ fejl?
> Er der andet jeg kan gøre?

Tjaa

start->programs->Accessories->system tools->system information

Men nu er der nok ikke så meget at gøre, ud over at et prøve at flytte rundt
med det andet hardware.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-05-03 17:40

"Torben" <stoddah-remove-this@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er der andet jeg kan gøre?

Strippe maskinen for alt overflødigt og så bruge udelukkelses metoden...

Claus