Håndværkerbøvl
Fra : Ukendt

Dato : 22-05-03 21:32

Jeg er ved at ombygge min 1. sal. Den helt store tur men nyt tag og det
hele.
Til det har jeg hyret et tømmerfirma, desværre uden først at få et bindende
tilbud (det er en anden men lige så lag historie).
Firmaet sender mig to regninger. Den 1. betaler jeg den anden er jeg
utilfreds med, ligesom at jeg er blevet utilfreds med det arbejde der er
leveret.
Det har trukket het urimeligt lagt ud, det har jeg i øvrigt en sagkyndigs
ord for, samtidigt med at arbejdet er fuldt af fejl og mangler.
Det har i sidtse ende betydet at jeg ikke har fået det hus jeg ønskede mig,
og at det har koste det dobbelte af hvad jeg først havde anslået.
Alt dette gør jeg skriftligt opmærksom på overfor firmaet, samtidigt med at
jeg indbetaler hvad jeg mener er rimeligt. I brevet skriver jeg desuden at
hvis der er spørgsmål til min fremstilling af sagen, så står jeg
selvfølgelig til rådighed.

Der går en måned, så får jeg et brev fra firmaets advokat med et krav på
restbeløbet, samt et tilbud om frivilligt forlig.

Hvad gør jeg nu?
jeg har 10 dage til at svare i.

Frank

Fra : Ole

Dato : 22-05-03 23:12

"Frank" <-> skrev i en meddelelse news:3ecd33b7$0$24731$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> hele.
> Til det har jeg hyret et tømmerfirma, desværre uden først at få et bindende

Det ville være ganske uhørt ikke at udbede sig et PRISOVERSLAG hos mindst 2 håndværkere
samt
altid referencer !

Du må nok bide i det sure æble og gå til forligsmødet

Fra : Fly Christensen

Dato : 23-05-03 10:10

On Fri, 23 May 2003 00:12:21 +0200, "Ole" <holtesletmig@ofir.dk> wrote:

>Det ville være ganske uhørt ikke at udbede sig et PRISOVERSLAG hos mindst 2 håndværkere
>samt
>altid referencer !
>
>Du må nok bide i det sure æble og gå til forligsmødet

Men tag den byggesagkyndige med.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Frank

Dato : 25-05-03 09:41

> Det ville være ganske uhørt ikke at udbede sig et PRISOVERSLAG hos mindst
2 håndværkere
> samt
> altid referencer !

Det er som sagt en anden historie.

> Du må nok bide i det sure æble og gå til forligsmødet
Der har endnu ikke været tale om et møde, men alene et tilbud til mig om, at
skrive under på at jeg er enig med firmaet, og vil betale det fulde beløb.

Så vidt jeg har set har man ikke forholdt sig til min redegørelse.

Har jeg mulighed for at trække tiden lidt ud?

Frank

Fra : Ulrik Guldbæk

Dato : 26-05-03 18:46

> Har jeg mulighed for at trække tiden lidt ud?
>
> Frank

Her og nu bør du bare skrive kort til modpartens advokat, at du
protesterer mod det fremsatte krav og henviser til din redegørelse.

Du står dig dårligt uden en advokat, da nogle advokater kan være mere
fristede til at føre en halvgod sag, hvis modparten ser svag og
advokatløs ud.

Sådan en finder du på www.advokatnoeglen.dk

I din sag handler det kun om beviser. Udgangspunktet er, at
håndværkeren kan kræve, hvad han godt kunne tænke sig. Så er det op
til dig at føre bevis for, at hans krav er urimeligt, eller at der er
mangler ved det udførte arbejde.

Derfor bør du så hurtigt som overhovedet muligt få syn og skøn på det
udførte arbejde, som du ikke er tilfreds med. Ellers kan du ikke
bevise, at arbejdet er mangelfuldt. Det gør du ved at begære såkaldt
isoleret bevisoptagelse uden at anlægge en decideret retssag. Når
først du har sikret dig bevis, men absolut ikke før, kan du gå lade
arbejdet fortsætte.

Forhåbentligt har du en retshjælpsforsikring. Det har du automatisk,
hvis du fx har en ulykkes eller indboforsikring. Den dækker op til kr.
75.000 af dine udgifter med en selvrisiko på 10%. Det er selvfølgelig
ikke meget, hvis du taber sagen og både skal betale din egen og
modpartens advokat og måske et dyrt syn & skøn.

Uden retshjælpsforsikring skal du regne med at komme af med 5-10 K i
første omgang og meget mere siden hen.

Ulrik Guldbæk
FATAH REKURS K/S

Fra : Frank

Dato : 29-05-03 12:08

> Her og nu bør du bare skrive kort til modpartens advokat, at du
> protesterer mod det fremsatte krav og henviser til din redegørelse.

Jeg har i dag fremsendt nedenstående til advokaten.
Kommentarer?

Vedr. påstået mellemværende med: XXXX

I skrivelse af 20. maj 2003, anmoder De mig at indbetale 20 696,26 kr. som
udgør Deres klients påståede tilgodehavende hos mig, samt renter og
inkassoomkostninger.

Jeg protesterer naturligvis mod det fremsatte krav, og henviser til min
redegørelse i skrivelse af 15. april 2003, til XXXX.

Såfremt man fortsat ønsker at fastholde kravet, skal jeg hermed anmode om at
De redegør for hvor præcis, i min redegørelse, i forhold til de enkelte
punkter de er uenig.

Såfremt De efterfølgende frafalder Deres krav, skal jeg anmode om at blive
meddelt dette skriftligt.

Fra : Ulrik Guldbæk

Dato : 30-05-03 10:15

"Frank" <f.lxxx@oncable.dk> wrote in message news:<3ed5ea0c$0$13203$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...

> Jeg har i dag fremsendt nedenstående til advokaten.
> Kommentarer?

Det er i din interesse at fortsætte sagen nu. Modparten vil hellere
lade tiden arbejde for sig og vente, til man hører eller tror, du selv
har udbedret det dårlige arbejde, og dermed ødelagt sagens bevis.

Jeg er 99% sikker på, at hvis jeg fik sagen forelagt, ville jeg skynde
mig at foretage syn og skøn under såkaldt isoleret bevisoptagelse til
brug for en evt. senere retssag. Jeg kunne også, hvis jeg troede MEGET
på sagen, og du er MEGET sur, overveje at anbefale dig en "omvendt
inkassosag". Dvs. en retssag mod håndværkeren, hvor han skal
anderkende, at du ikke skylder ham en krone.

Den slags ting kan gå meget galt, hvis man ikke holder tngen lige i
munden, og du skal have en advokat inde i billedet for at få din
retshjælpsforsikring til at dække.

Så du bør ile til advokat.

MVH
Ulrik Guldbæk