Riffelpatroner
Fra : Flemming Pedersen

Dato : 22-05-03 16:37

Hej NG

Jeg læste en artikel i det seneste nummer af jagtbladet.
Her testede man en ny Tikka riffel. Riflen var blev prøveskudt
med forskellige patronmærker. Der var åbenbart stor forskel
på egenspredningen i riflen med de enkelte patronmærker,
hvor et enkelt af de anvendte mærker (ikke navngivet) gav en
meget lille egenspredning.

Er der nogen som ved, om der generelt er riffelpatroner som
giver en meget lille egenspredning - eller er det - hvad jeg
formoder, forskelligt fra riffel til riffel. Man kan vel blot ikke
helt udelukke, at nogle patronmærker er mere nøjagtigt
fremstillede og krudtladede fra fabrikken, end andre.

Mvh

FP

---

Fra : Danhunters.dk

Dato : 22-05-03 19:34

Jeg ved ikke om der "nogle" mærker som spreder mere end andre, men det
gælder vel om at finde en patron som opfylder de krav som man ønsker og få
skudt ind med denne patron, og så ellers gemme æsken, der står nemlig et lot
nr på som man skal bruge når man køber patroner igen, så er man sikker på at
få patroner fra samme serie.

Fra : Knud Erik Joergensen

Dato : 23-05-03 17:32

Hej Flemming.
Jeg har gode erfaringer med S&B ammo. og så er det til at betale. Det bedste
er selvfølgelig at lade selv eller få ladet ude i byen.
Thorup Genladning http://www.explosive.dk/ kan anbefales som en af de
bedste!

vh

Knud Erik Jørgensen

Fra : Flemming Pedersen

Dato : 24-05-03 10:40

Hej NG

Jeg faldt lige over denne artikel, som beskriver forskelle
ikke blot indenfor de enkelte patronmærker - men
også ret store forskelle indenfor det samme mærke:

http://www.huntersmagazine.com/leksikon/skydning/riffelammunition/index_side1.asp

Mvh

Flemming P

---

Fra : NEWS

Dato : 24-05-03 11:46

Hej Flemming, Jeg tror ikke det har noget med riffelpatronen at gøre med
mindre den er ladet så uensart at den vil give forskellig alle rifler. Der
hvor jeg har oplevet en egen spredning er forskellig fra riffel til riffel,
er med min god gamle Karl Gustav militær riffel. Her trænede jeg i mange år
med den blå banepatron fra Norma som gik ca 750 m /sek uden problemer. Når
jeg var på konkurrance i felstskydning skød jeg med feldt elite som gik
850m/s i min Otterup bane riffel,
Når jeg skød med den samme ammunition i min Karl Gustav havde jeg en
egenspredning på op til 30 cm. Jeg forstod i lang tid ikke hvad der var galt
indtil min gode ven Blaunfeldt, fortalte mig at Karl Gustav militærriffel
var beregnet på en tung og langsomt kugle fordi den havde en kort stigning
i løbet. Den kom simpelt han for hurtig ud og havde ikke styr over sig. Jeg
gik tilbager til Bane patronen og alle mine problemer va løst. Det var en
lang smøre om emnet men jeg håber det kan bruges.

Mvh
Poul

Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 26-05-03 12:05

Der er stof nok i nedenstående til flere siders beskrivelse af
egenspredning og årsager her til. F.eks. Kuglens kvalitet (ensartethed),
hylstrets pasform i forhold til kammeret, ladningens homogenitet,
riffelstigning, for ikke at tale om riffelens/løbets kvalitet og meget,
meget mere.

F.eks. har alle løb deres eget egensvingnings tal med tilhørende harmoniske
"overtoner". Det betyder at en patron vil have en egensvingning ved en
hastighed medens det ved en anden hastighed er en anden egenspredning.
Derfor gør de (meget) seriøse genladedere det at de starter et stykke under
maks ladning og øger ladningen i små step. 5 skud pr. ladningsvægt og
tilhørende måling af egensppredning ved hver ladning, for at finde den
ladning lige under maks tryk hvor hastigheden og svingningerne i piben er
mest ensartede.

Som følge deraf kan en patron gå fint i en riffel og mindre godt i en anden
riffel - uden der er noget i vejen med riflerne, kugerne eller patronerne
som helhed. Hastigheden passer blot godt til det ene våben, men mindre godt
til det andet.

- men som sagt - det er blot ét eksempel ud af mange kilder til
egenspredning!

Mvh Steen

Flemming Pedersen <flemsing@post4800.dk> wrote in article