Drægtige hunkatte, vægt og foder....
Fra : Pernille Scharff

Dato : 22-05-03 09:07

Hej NG,

så kan jeg vist med sikkerhed proklamere at Polgara er drægtig og skal føde
omkring den 28. juni og vi glæder os selvfølgelig...

Store lyserøde brystvorter og en vægtøgning på ca. ½ kg (hun er 28 dage
henne) er vist ganske uomtvistelige tegn! Og nu er min støttepædagog Mette
rejst på ferie, så nu må jeg jo plage de erfarne folk herinde med alle mine
mærkelige spørgsmål!

Jeg fodrer nu med killingetørkost (blandet med lidt RC MCO-foder for
tændernes skyld) ad libitum og så får hun 1/4 dåse Nutro killingefoder
morgen og aften. Lyder det ikke som en passende menu for en vordende mor?
Hun føles bestemt ikke overvægtig, har bare en lille rund mavse nu Jeg
kan ikke gennemskue i al min litteratur (der efterhånden forvirrer mere end
den gavner, tror jeg) om jeg bør give hende kalktilskud eller andet de
sidste par uger af drægtigheden?

Og er der andre ting jeg bør være enormt opmærksom på som ikke står i
bøgerne?

/Pernille (og Polgara med den runde mave)

Fra : Camilla Scharff

Dato : 22-05-03 21:01

Hej Pernille

Tillykke med den runde Polgara

Når jeg har drægtige katte giver jeg dem blot alm. voksenfoder (det
dagligdags...) frem til et par uger før fødslen - derefter tilbyder jeg
killingefoder. Nogle æder gladeligt killingefoderet, andre gør ikke - fx fik
min hunkat, som fødte 7 killinger den 28. april, slet ikke killingefoder
under drægtigheden, for det gad hun ikke æde... det gør hun så nu (fik
valget mellem alm. og killingefoder - valgte selv killingefoderet).
Jeg giver ingen tilskud - det er unødvendigt, når man i øvrigt fodrer med
godt foder. Man *kan* give kalk den sidste uges tid før fødslen, ikke
tidligere, da det - iflg. min dyrlæge - kan optages af fostrene og give
hvide killinger... det er måske meget godt når man har NFO, knapt så godt
med BUR og ABY
Ellers tilbyder jeg blot en "æggesnaps" under fødslen - Fløde 13, vand,
æggeblomme og noget druesukker - lunet i mikro'en. Der får hun så både
energi og kalk. Det er også godt at lade dem få noget modermælkserstatning
når killingerne er født, der er godt med "guf" i, så de kan lave masser af
mælk til killingerne

Alt i alt får mine drægtige katte altså ikke nogen særbehandling som sådan -
kun killingefoder de sidste par uger - og først når killingerne er født, er
det nødvendigt med tilskud som sådan, hvis de altså vil have det...

Mvh. Camilla
Billeder af 7-lingerne: http://www.burmese.dk/d/d_kuld_k.shtml