Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan gøre billeder mindre.
Fra : Steen Larsen

Dato : 21-05-03 21:21

Hej NG.

Hvordan gør man billeder mindre feks. fra 800mb til 100mb.

--
Med Venlig Hilsen
Steen Larsen

Fra : Ole :-\)

Dato : 21-05-03 21:36

Steen Larsen skrev
> Hvordan gør man billeder mindre feks. fra 800mb til 100mb.

Det var dog nogle helt enormt voldsomst store billeder.

Gør det mindre, vælg en dårligere kvalitet

Fra : Steen Larsen

Dato : 21-05-03 21:40

In article <3ecbdfcc$0$24662$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Steen Larsen wrote:
> Hej NG.
>
> Hvordan gør man billeder mindre feks. fra 800mb til 100mb.

Enten skal du sample dem ned i en mindre opløsning ellers kan du komprimere.

Fra : xylo

Dato : 22-05-03 18:35

Hvorfor er det lige du svare på dit eget spørgsmål ???
Jeg er en af dem der også gerne vil vide hvordan de mega billeder er opstået

Søren.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 22-05-03 18:58

xylo wrote:

> Hvorfor er det lige du svare på dit eget spørgsmål ???

Steen Larsen 1: steen-larsen@FJERNtdcadsl.dk
Steen Larsen 2: macsteen@remove.lykking.dk

Det er også for dårligt at nogle forældre vælger en kombination
af fornavn og efternavn, der allerede bruges af en anden person.
--
JPEGCrops 0.5.13beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : xylo

Dato : 22-05-03 21:14

Ups det havde jeg ikke set, bortset fra det så kan een person jo have mange
forskellige emailadresser

Fra : Peter Loumann

Dato : 21-05-03 21:52

On Wed, 21 May 2003 22:21:04 +0200, "Steen Larsen"
<steen-larsen@FJERNtdcadsl.dk> wrote:

>Hej NG.

Hej

>Hvordan gør man billeder mindre feks. fra 800mb til 100mb.

Der er fire måder at gøre et billedes filstørrelse mindre på
1) beskæring (crop)
2) færre pixels (resize / resample)
3) færre farver
4) kompression (jpg, png, gif (kun egnet til sh-fotos), tiff)

Det gøres i et billedbehandlingsprogram, hvilket har du? (2) kan også
gøres i windows xp med power-toys, (4) kan også gøres i den gratis
billedviser som IrfanView.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : MiBO

Dato : 21-05-03 21:58

Steen Larsen wrote:
> Hej NG.
>
> Hvordan gør man billeder mindre feks. fra 800mb til 100mb.

Klipper lidt af dem med saksen?? :)

Spøg til side, eneste fornuftige måde er resampling, f.eks. i Photoshop,
menuen Image, vælg Image Size. Angiv Resolution og dimensioner. Herved
forsøger Photoshop at bevare bedst mulige tonalitet, så man ikke får alt
for store hop fra pixel til nabo-pixel.

/michael

Fra : Peter Loumann

Dato : 21-05-03 22:07

On Wed, 21 May 2003 22:57:50 +0200, MiBO <me@privacy.net> wrote:

>[...]
>Spøg til side, eneste fornuftige måde er resampling

Nåhr, en af de andre tre måder kan nu også være ganske fornuftig, afh.
af billede og anvendelse.

>Angiv Resolution og dimensioner.

Hvis billedet er til skærmbrug, hvad spørgsmålet kunne type på, er
resolution bedøvende ligegyldig og dimensioner bør vælges i pixels.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : MiBO

Dato : 21-05-03 22:23

Peter Loumann wrote:

> Nåhr, en af de andre tre måder kan nu også være ganske fornuftig, afh.
> af billede og anvendelse.

Ja, hvis det er præcis det man er ude efter.

Denne her forsøgte kun at gøre filstørrelsen mindre ud fra
betragtningingen mindst iformationstab udovet mindre størrelse
ved en given opløsning. Mindre farvedybde kan give "kam til
histogrammet", en beskæring fjerne noget af billedets
opbygning/komposition, og kompression vil hvis den skal batte
noget var tabsgivende (som jpg).

> Hvis billedet er til skærmbrug, hvad spørgsmålet kunne type på, er
> resolution bedøvende ligegyldig og dimensioner bør vælges i pixels.
Jeps, men jeg syntes det er lidt nemmere at forholde sig til
hvis man har både et pixelantal, samt hvor tæt de sidder.

Skærmbrug og 100MB, det tror jeg ikke, men det er din tolkning.

Men alt det kan der skrives lange bøger om, en af dem er "Photoshop
for Photographers", en anden er "Real World Photoshop", som begge
behandler bl.a. dette i stor udstrækning.

/michael

Fra : emj

Dato : 21-05-03 22:03

On Wed, 21 May 2003 22:21:04 +0200, "Steen Larsen"
<steen-larsen@FJERNtdcadsl.dk> wrote:

>Hvordan gør man billeder mindre feks. fra 800mb til 100mb.

Har du skannet i en hel vild høj opløsning, eller hvordan er den
megafil opstået?
Hilsen emj

--
http://www.enterpol.1go.dk/guest.php
Prøv et gæstelogin gratis i 14 dage

Fra : Peter Loumann

Dato : 21-05-03 22:35

On Wed, 21 May 2003 23:02:48 +0200, emj <emj@stofanet.dk> wrote:

>[...] fra 800mb til 100mb.
>
>[...] megafil [...]

Ja, det er godtnok meget! Hvis billedet er helt ukomprimeret, kan vi
regne med 3 bytes/px (24 bit) + en smule overhead. Det giver i runde
tal 270 mpx. Stor sag!

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 22-05-03 07:13

Steen Larsen wrote:

> Hvordan gør man billeder mindre feks. fra 800mb til 100mb.

Et gæt fra min side er at du har scannet et papirbillede i scannerens
højeste angivne opløsning, som har været noget i stil med 4800DPI. Dels
er der næppe detaljer nok i papirbilledet til dette, dels er det ikke
sikkert at scanneren har en optisk opløsning på 4800DPI. I begge
tilfælde vil en interpolering (resampling) være et godt bud, da det
ikke vil fjerne oplysninger fra billedet. Der vil dog komme fejl
introduceret af op- og nedskalering efter hinanden. En genscanning med
scannerens ægte opløsning, dvs. den optiske, ville være optimalt.

Men det er gætteri, så længe du ikke beskriver nøjere hvor du har
billedet fra (originalbilledet såvel som udstyr) og hvad du skal bruge
det til.

Fra : Steen Larsen

Dato : 22-05-03 20:45

> Men det er gætteri, så længe du ikke beskriver nøjere hvor du har
> billedet fra (originalbilledet såvel som udstyr) og hvad du skal bruge
> det til.

Hej toke.

Mine billeder stammer fra mit HP fotosmart 318 optaget på bedste opløsning,
det jeg skal bruge dem til er til at sende via mail så modtageren kan se
dem på sin skærm.

--
Med Venlig Hilsen
Steen Larsen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 22-05-03 21:06

Steen Larsen wrote:

> Mine billeder stammer fra mit HP fotosmart 318 optaget på bedste
> opløsning,

HP PhotoSmart 318 tager billeder i maksimalt 1792x1200 pixels.
Ukomprimeret giver det lige over 6MB, som JPEG i høj kvalitet bliver
det sandsynligvis under 1MB. Jeg gætter derfor på at du mente 800KB, da
du skrev 800mb?

> det jeg skal bruge dem til er til at sende via mail så
> modtageren kan se dem på sin skærm.

Se, nu blev det straks lettere. Reducer billeds pixelstørrelse til
noget mindre. 700x500 pixels eller deromkring er glimrende, når det
blot er for at vise dem på en skærm.

Gem de reducerede billeder som JPEG og vælg en kvalitet omkring 60-80%,
alt afhængigt af hvor vigtigt det er for dig at bringe filstørrelsen
ned i forhold til kvaliteten. Det burde give dig billeder som er okay
til skærmbrug og som fylder 50-80KB/stk.

Et nemt og gratis Windows program til den proces er IrfanView. Jeg har
desværre ikke webadgang p.t., så du må lige spørge Google hvor det kan
hentes.

Fra : Steen Larsen

Dato : 22-05-03 22:04

Jeg gætter derfor på at du mente 800KB, da
> du skrev 800mb?

Du har ret det var en smutter!

> Se, nu blev det straks lettere. Reducer billeds pixelstørrelse til
> noget mindre. 700x500 pixels eller deromkring er glimrende, når det
> blot er for at vise dem på en skærm.

OK jeg har instaleret det program som Madsen anbefaler så nu funger det
bare.

--
Med Venlig Hilsen
Steen Larsen

Fra : Madsen

Dato : 22-05-03 21:31

Steen Larsen skrev:

> Mine billeder stammer fra mit HP fotosmart 318 optaget på bedste
> opløsning, det jeg skal bruge dem til er til at sende via mail så
> modtageren kan se dem på sin skærm.

Noget tyder på at du kører WinXP og så er der næsten ikke noget
nemmere end at hente Image Resizer fra følgende link:
<http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/downloads/powertoys.asp>

Når det powertoy er installeret så kan du blot markere et eller
flere billeder i en mappe, højreklikke på dem og vælge Resize
Pictures. <http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/resize.gif>.

Madsen.

Fra : Steen Larsen

Dato : 22-05-03 22:06

> Noget tyder på at du kører WinXP og så er der næsten ikke noget
> nemmere end at hente Image Resizer fra følgende link:
> <http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/downloads/powertoys.asp>

Er nu hetet og instaleret det var lige det jeg manglede, tak for hjælpen!