Gang i maven Hjælp
Fra : C Hjortsvang

Dato : 21-05-03 19:24

Efter et års sygdom (rygsmerter) er min mave gået total i stå.

Må tage lactulose ca hver 3 dag ellers kommer der ikke noget.
En alm dosis er ikke nok. Må ca ta 1 til 2 dl...

Ved godt det sætter tarmen i stå.
Men en uge med en kæmpe mave øm i hofte og ben.Udpint og blanke øjne.
Så er man villig til hvad som helst når bagenden er gået i stå.

Jeg har det sidste halve år taget 15 kg på.
Spiser ikke meget. Passer på.
Men er afføringen i kroppen 1 ca 4 til 5 dage tager men jo også på.

Jeg drikker 2 1/2 liter vand dagligt
Tager (Husk) pulver morgen og aften ( sennepsskallerfrø)
Cykler 5 km dagligt
Går står meget på arbejde

Må have nogle gode råd for at øge mit stofskifte kraftig og få gang i
tarmen.

Har tænkt mig udelukkende i 1 eller 2 måneder kun at indtage

Rosiner
Tunfisk (i vand)
yoghurt
Kernebrød uden fedtstof
Supper

Men vil meget gerne have suppleren råd vedr kost og hvad jeg kan spise.

--
Med Venlig Hilsen

Kim ( Mand på 37år 95kg 178 cm )
e mail: newsgrWWW@stofanet.dk

Ved svar fjernes WWW før @

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 21-05-03 19:25

"C Hjortsvang" <ch@nomail.dk> writes:

> Efter et års sygdom (rygsmerter) er min mave gået total i stå.

Du har forhåbentlig snakket med lægen om alt det her? Ellers er det
absolut første stop på vejen.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : Mari

Dato : 21-05-03 20:15

"C Hjortsvang" <ch@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> Rosiner
> Tunfisk (i vand)
> yoghurt
> Kernebrød uden fedtstof
> Supper

Fjern rosiner og hvidt brød fra kosten. = hurtige kulhydrater.

Erstat med grøntsager og frisk frugt.
Spiser du for lidt - så tager du på. Alene fordi dit stofskifte
går i dvale - når det ikke er på arbejde.

Læs så på nogle af de sider på nettet, der foreslår kostplaner.
Der er mange gode inspirationskilder der.
For at får tarmen til at fungere - så skal den have noget at arbejde med
og det giver den kost du nævner her - IKKE.

/Mari

Fra : Morten Boysen

Dato : 22-05-03 08:21

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> wrote in message
> Spiser du for lidt - så tager du på. Alene fordi dit stofskifte
> går i dvale - når det ikke er på arbejde.

Spiser man for lidt, sættes stofskiftet ned for at formindske
energiunderskuddet. Det bliver ikke sat så langt ned, at underskuddet
pludseligt vendes til et overskud. Hvis det gjorde, så vil det være
gode nyheder for de mange millioner sultende mennesker rundt omkring i
verden.

--
Morten Boysen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-05-03 20:17

C Hjortsvang wrote:
> Efter et års sygdom (rygsmerter) er min mave gået total i stå.
>
> Må tage lactulose ca hver 3 dag ellers kommer der ikke noget.
> En alm dosis er ikke nok. Må ca ta 1 til 2 dl...

jeg vil lige sige som trine.... håber du har været et smut til lægen, ellers
skynd dig derned ;)

> Ved godt det sætter tarmen i stå.

ja det gør.... du skulle hellere bruge et middel der fremmer
tarmbevægelserne..
laktulose blødgør afføringen ved at suge væde fra kroppen og ind i tarmen,
og hvis maven er gåët i stå er det næppe det der skal til.....

> Men en uge med en kæmpe mave øm i hofte og ben.Udpint og blanke øjne.
> Så er man villig til hvad som helst når bagenden er gået i stå.

så vil jeg anbefale laxoberal dråber..... de kan købes i håndkøb og er
EKSTREMT effektive......
det virker ved at øge tarmbevægelserne og derved få aføringen igennem
tarmen....
de skal tages en gang dagligt ( gerne lige ved sengetid) og virkningen
sætter ind efter ca 6 timer.... men vær advaret.... de første gange ( indtil
du kender din dosis, den er nemlig individuel) kan virkningen være ret
"eksplosiv"..... :)

> Jeg har det sidste halve år taget 15 kg på.
> Spiser ikke meget. Passer på.
> Men er afføringen i kroppen 1 ca 4 til 5 dage tager men jo også på.

det skyldes nok mere din dårlige ryg ( og derved nedsatte bevægelighed) end
ophobning af afføring...

> Jeg drikker 2 1/2 liter vand dagligt
> Tager (Husk) pulver morgen og aften ( sennepsskallerfrø)
> Cykler 5 km dagligt
> Går står meget på arbejde

drik lidt mere væske gerne ca 1 liter mere.... drop evt husk om aftenen.....
ihvertfald i en periode..... og sørg endelig for at drikke rigeligt med vand
lige efter du har taget det (mindst ½ liter)......

> Må have nogle gode råd for at øge mit stofskifte kraftig og få gang i
> tarmen.

har du hermed fået....

> Har tænkt mig udelukkende i 1 eller 2 måneder kun at indtage
>
> Rosiner

virker forstoppende....

> [...]
> Kernebrød uden fedtstof
> Supper
>
> Men vil meget gerne have suppleren råd vedr kost og hvad jeg kan

hvad er din basis for så ensidig en kostplan??

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Helle

Dato : 21-05-03 20:41

KLIP
> [...]
indtil
> du kender din dosis, den er nemlig individuel) kan virkningen være ret

Det skal lige siges at Laxoberal dråber er vanedannende så dem skal man kun
tage i nødstilfælde! Tager du dem for tit lærer din mave ikke at arbejde
selv og går endnu mere i stå. Lactulose er ikke vanedannende men er faktisk
sukkervand som også sætter gang i maven - dog virker det ikke ligeså hæftigt
som Laxoberal.
Jeg vil anbefale dig at droppe alt hvad der hedder hvidt brød, kiks, rosiner
og lignende. Spis noget rugbrød så maven har noget at arbejde med - spis
æbler og andet frugt samt masser af grønsager. Bevæg dig gerne lidt mere og
giv dig god tid på toilettet! Sørg for ikke at holde dig - skal du på
toilettet så skal det være omgående ellers går maven mere i stå!
Jeg har selv lidt grusomt af forstoppelse og tog også ret voldsomt på.

Tag dig en gang Laxoberal dråber og når du så har fået tømt tarmen så lev
efter en kostplan hvor der ikke indgår hvidt brød, slik, sukker, sodavand
osv.
Fortsæt med at bevæg dig.

MEN jeg vil nu stadig føle mig mest tryg ved at tage en tur til lægen...det
vil nok være klogest.

Mvh Helle

Fra : C Hjortsvang

Dato : 21-05-03 20:52

Tak for jeres udemærkede svar
Vil lige tilføje jeg HAR været til læge
Jeg fejler INTET ???
Har fået kikkert undersøgelse begge steder
Røngen/Ultralyd af nyre lever mm.
Jeg er mand og bor alene
Er ikke god til at sammensætte en desideret kostplan desværre
Men det jeg skrev var blot mulige forslag som jeg antog for sunde og
fremmende

--
Med Venlig Hilsen

C Hjortsvang

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-05-03 21:57

C Hjortsvang wrote:
> Tak for jeres udemærkede svar

> Er ikke god til at sammensætte en desideret kostplan desværre
> Men det jeg skrev var blot mulige forslag som jeg antog for sunde og
> fremmende

jeg spørger lige igen ;)
hvad er målet med kostplanen??
er det at tabe dig, eller bare at få nogle gode vaner?
det er nok mest det du skal kigge på når du vælger kostplan......

Fra : C Hjortsvang

Dato : 21-05-03 22:15

Hej Sabina

Tak for din interesse vedr mit helbred *SS*

Formålet er at få en mave der fungere med egen hjælp
Men samtidig vil jeg gerne af med de 10 kg som et kommet til det sidste
halve år.
Underligt nok sidder de "kun" på maven.
Men gode vaner må samtidig med at give en mave der virker og skal af med
noget hverdag
samtidig være tegn på gode vaner

Knus Kim (fodboldmave)

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-05-03 22:40

C Hjortsvang wrote:
> Hej Sabina
>
> Tak for din interesse vedr mit helbred *SS*

no problem ;)

> Formålet er at få en mave der fungere med egen hjælp
> Men samtidig vil jeg gerne af med de 10 kg som et kommet til det
> sidste halve år.
> Underligt nok sidder de "kun" på maven.

det er faktisk ikke så underligt.... det gør det ved mange mænd ;) eller det
er ihvertfald der det ses tydeligst.....

> Men gode vaner må samtidig med at give en mave der virker og skal af
> med noget hverdag samtidig være tegn på gode vaner

når vi snakker deciderede kostplaner så synes jeg feks at DDV har fat i en
god ende af skalaen.... der bliver alt foreskrevet i mængder, så du konkret
har noget at forholde dig til..... samtidig får du masser af frugt og grønt
som er godt for peristalikken.....

som udgangspunkt er DDV god at bruge som "retningslinie", hvis man ikke har
mod på møder og sådan...
Carsten Riis postede for nylig dette forslag til en dagsmenu:

125 gram Græsk Yoghurt (10% fedt) og 2½ dl skummetmælk
70 gram mager ost (herunder: fromage frais)
4-5 frugter (en frugt vejer alt efter type mellem 40-150 gram)
op til 240-290 gram kød, fisk ELLER fjerkræ.
600-1000 gram grønsager
60 gram brød
15-30 gram plantefedt
2 liter vand

der kan du faktisk få en ret god retningslinie omkring hvordan du bør
spise.....

er det mere noget "flydende" du har brug for så er der nogle generelle
kostråd her:
Spis magert - Spar på fedtstofferne.
Spar på sukkeret - Spis groft.
Spis varieret - Spis ikke for meget
Dyrk motion - Spis regelmæssigt.
Spis hyppige små måltider - Tyg maden grundigt.
Spis med lukket mund - Spis i et roligt tempo.
Drik rigeligt med væske.

de er altid gode ;)

ellers prøv at kigge tilbage i slankegruppen.... for ikke så længe siden
postede jeg den kostplan jeg lever efter fra min diætist, som er på ca 1200
kcal ( ikke at det virker... har taget 2½ kg på :( ).... du skal (som mand)
nok have lidt mere... jeg er ikke helt sikker på hvor meget, men jeg mener
det er omkring 1600 eller sådan i alt........ der er masser af god info at
hente i slankegruppen, men har du svært ved at finde dem så prøv at søge på
ordet diæt gennem http://groups.google.com så burde der komme en masse ;) så
handler det bare om at sotrere

--
Knus Sabina (minus tyktarmmave*G*)

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-05-03 22:07

Helle wrote:
> KLIP
>>
> Det skal lige siges at Laxoberal dråber er vanedannende så dem skal
> man kun tage i nødstilfælde! Tager du dem for tit lærer din mave ikke
> at arbejde selv og går endnu mere i stå.

ja og nej.... det kommer vel an på hvad man beregner som "for tit".....
jeg kunne selv tage dem hver anden dag igennem 8-10 mdr uden problemer......
min tarm var blevet "doven" grundet sygdom i tarmen, derfor var det
nødvendigt for mig at tage det så lang tid....
som udgangspunkt bør man kun tage det som behandling, og ikke som
forebyggende..... man kan dog i en kortere periode tage det forebyggende
(eks 10 dråber hver aften i 3-4 dage) for at få renset ud i maven og give
den en frisk start....

> Lactulose er ikke
> vanedannende men er faktisk sukkervand som også sætter gang i maven -
> dog virker det ikke ligeså hæftigt som Laxoberal.

det er vist tydeligt at det ikke har virket i dette tilfælde*S*
hvilket får mig til at huske en episode hvor min ex fik tilsendt hvad han
troede var hostesaft til vores lokale købmandsapotek, og bagefter undrede
sig over at han fik diarre... indtil han tog sig sammen og læste på flasken
;)

hørt!!

Fra : Peter Brown

Dato : 21-05-03 22:12

> [...]
> Kernebrød uden fedtstof
> Supper
>
> Men vil meget gerne have suppleren råd vedr kost og hvad jeg kan spise.

Prøv med Gastroform. Dem har jeg gode erfaringer med.
I starten 2 tabletter før hvert måltid. Derefter 1 tablet før hvert måltid,
eller efter behov.

Peter
PS Forhandles bl.a. i Matas.

Fra : nusle

Dato : 22-05-03 14:11

"C Hjortsvang" <ch@nomail.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> Må tage lactulose ca hver 3 dag ellers kommer der ikke noget.
> En alm dosis er ikke nok. Må ca ta 1 til 2 dl...

Jeg vil foreslå Movicol, det er forholdsvist nyt - men det bruges
bl.a. i ældreplejen. Det er ikke vanedannende.

mange hilsner
nusle

Fra : Uffe Ravn

Dato : 25-05-03 00:17

Et godt og billigt middel til at holde maven mere igang, så den ikke
forstoppes er: Vand
drikkes i rigelige mængder gerne 3-4 l. i døgnet for en af din størrelse.

Det er sker er, at tyktarmen/endetarmen ikke "kan nå" af affugte afføringen
ordenligt, så den bliver mere lys og tynd.

Eneste ulempe er naturligvis, at WCbesøg grundet vandladning bliver
væsentligt hyppigere.

Mvh.