Reklamationsret?
Fra : Lars Zylauv

Dato : 21-05-03 13:34

Hejsa, for ca 2måneder siden købte jeg en 15"tft skærm, men skærmen var
defekt, og nu har jeg besluttet mig for at gå ned i butikken med den, men
hvordan ligger landet?
De vil jo sikkert bare sende den ind til producenten, men det er jeg
egentligt ikke interesseret i, jeg vil bare gerne have pengene retur - kan
jeg kræve at
få pengene tilbage, da den aldrig har virket, eller er der gået for lang
tid?

Håber på et hurtig svar

-Lars

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-05-03 13:51

Lars Zylauv wrote:

> [...]
> jeg kræve at
> få pengene tilbage, da den aldrig har virket, eller er der gået for lang

Til din ventetid fra du opdagede manglen til den dag du går ned til
sælger:
Købeloven
§ 81. Vil køberen påberåbe sig en mangel, skal køberen give sælgeren
meddelelse herom inden for rimelig tid, efter at køberen har opdaget
mangelen. I modsat fald taber køberen retten til at påberåbe sig
mangelen. Meddelelse givet inden to måneder efter, at køberen opdagede
mangelen, er altid rettidig.

Til dit ønske om ophævelse af handlen
Købeloven
§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre
sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til
salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke
kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe
for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende
afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt
dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe
for sælgerens regning.

Bemærk stykke 3 før du bliver for glad for stykke 1 nr. 4.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 21-05-03 14:02

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Bemærk stykke 3 før du bliver for glad for stykke 1 nr. 4.

Såfremt defekten ikke skyldes en fabrikationsfejl, men at køber har
behandlet varen forkert (kan evt. vise sig ved reparationsforsøget), hæftes
der vel for reparationsregningen..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn - Besøg Dk.Fritid.Bil

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-05-03 17:09

"Bjørn Jørvad" wrote:

> [...]
>
> Såfremt defekten ikke skyldes en fabrikationsfejl, men at køber har
> behandlet varen forkert (kan evt. vise sig ved reparationsforsøget), hæftes

Hvordan behandler man en skærm forkert, når den aldrig har virket?

For mig at se, så er det mere interessant at vide hvor lang tid Lars har
kendt til defekten.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 21-05-03 22:06

Hvis det han skrev i trådens start passer :

Hejsa, for ca 2måneder siden købte jeg en 15"tft skærm, men skærmen
var defekt......

Er der vist dømt nøl .....

Det kunne da være svært interessant om nogen turde tage en sag på §81

[...]

(Jeg fatter ikke Politikerhjerner der skruer en § sådan sammen, men
det er ikke relevant i denne gruppe)
--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : bem

Dato : 22-05-03 06:49

jan@stevns.net wrote:

> Er der vist dømt nøl .....

Hvorfor mener du det? Der står jo netop i loven, at 2 månder altid regnes
for rettidigt.

/Bo

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-05-03 23:23

"bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> skrev :

>Hvorfor mener du det?

Hvis man er 2 måneder om at reagere på en defekt monitor, er man ikke
ligefrem "hurtig" - deraf "nøl"

>Der står jo netop i loven, at 2 månder altid regnes for rettidigt.

Gid det også galdt andre ting ;)

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-05-03 10:05

jan@stevns.net wrote:

> Er der vist dømt nøl .....

Ikke nødvendigvis.

Specifikationen med de 2 måneder er vel for at give forbrugeren mindst 2
måneder til at nosse sig sammen til at daffe ned i til sælgers sted.
Det kan da sagtens gå længere, men man har krav på 2 måneder. Om sælger
så går med til det, tja det er vist op til sælger.

Det minder mig om, at jeg skal ned og reklamere over min mobiltelefon.
Tasten 7 virker kun svært (meget irriterende, når man skriver SMSer).

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-05-03 14:09

<jan@stevns.net> wrote in message
> Carsten Riis <cr@carben.dk> skrev :

> Det kunne da være svært interessant om nogen turde tage en sag på §81

Hvorfor skulle nogen dog være bange for det?
(I første omgang vil den jo nok gå til Forbrugerklagenævnet, og der er jeg
ikke det mindste i tvivl om udfaldet)

/Per

Fra : Trine K. Petersen

Dato : 22-05-03 11:39

> [...]
kan
> jeg kræve at
> få pengene tilbage, da den aldrig har virket, eller er der gået for lang

Der er også somme tider speciel garanti hos producenten. Hvis det f.eks. er
en Viewsonic eller Sony, er der ombytning på din adresse inden 24 timer med
en ny tilsvarende vare. Jeg ved ikke med andre varer.

Der findes jo også de såkaldte 14 dages fortrydelsesret.

Var varen defekt fra 1 dag du tog den i brug, kan jeg ikke forstå, hvorfor
du ikke meddelte dette til forretningen hvortil du har kvitteringen for
købet.

Er det pixelfejl?

Hilsen Trine

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-05-03 12:17

"Trine K. Petersen" wrote:

> Der findes jo også de såkaldte 14 dages fortrydelsesret.

Kun ved fjernsalg. og ved almindelig privat køb kun når forretningen
tilbyder dette.

Derudover er det vist ikke relevant i dette tilfælde.
Det er ca. 2 mdr siden at Lars købte skærmen.

Fra : Trine K. Petersen

Dato : 22-05-03 21:38

> Derudover er det vist ikke relevant i dette tilfælde.
> Det er ca. 2 mdr siden at Lars købte skærmen.

Vel er det så. Denne garanti gælder på min 18.1" Sony skærm i 1 år.

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-05-03 22:59

"Trine K. Petersen" wrote:

> Vel er det så. Denne garanti gælder på min 18.1" Sony skærm i 1 år.

http://www.proconsult.dk/katalog/m_til/s_til-div/div-rens/divam85002.html
til din Sony 18,1" TFT?

Og læs lige igen, hvad jeg svarer på.

Fra : Trine K. Petersen