vægt
Fra : Søren

Dato : 21-05-03 11:04

Jeg har været ude for at kigge på en ny campingvogn som har en totalvægt på
1360 kg.
Bilen må trække 1300 kg.

Nu er der jo noget med at jeg godt må køre med campingvognen hvis jeg ikke
læsser mere i den end at den ialt vejer mere end 1300 kg. Det kan være svært
at overholde! Hvad sker der hvis jeg bliver stoppet med 1310 kg campingvogn
på krogen?

Kan jeg på en aller anden måde slippe af med 60 kg af campingvognens vægt,
eller skal jeg kigge efter en mindre vogn? Efterhånden er der jo mange vogne
som vejer over 1300 kg totalvægt.

Hilsen Søren

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 21-05-03 12:04

"Søren" <sna@hotmail.com> wrote in message
> [...]

> Kan jeg på en aller anden måde slippe af med 60 kg af campingvognens vægt,
> eller skal jeg kigge efter en mindre vogn? Efterhånden er der jo mange

Hej Søren

Hvis du har de korekte tal på bil + cv kan du få regnet det ud her:
http://www.faerdselssikkerhed.dk/1.asp?PageId=111&Menu=3&SubMenu=5&SubSubMen
u=0

Baggrunden er at ud over den regel, du nævner, er der en til. Som er mindst
ligeså vigtig.
Svjh er det sådan her: Campinvognens totalvægt må ikke overskride trækkende
bils egenvægt + 50 kg - gør den det skal du have B/E-kørekort.
Også selvom du ikke overskrider de 3.500 kg, dit almindelige kørekort
tillader.

Et tal-eksempel for din bil kunne være: egenvægt (IKKE tjenestevægt !)=
1.100 kg + 50 kg = 1.150 kg. Overstiger cv'ens totalvægt (IKKE faktisk vægt
!) dette tal, skal du have udvidet kørekort for at køre med de sidste 150
kg, din bil må trække.
Der er altså både regeler for dig og for din bil ! Ikke mange forstår vist
hvorfor den sidste regel-ændring blev gjort så uoverskuelig for os stakkels
brugere. Men det er vel noget enhver embedsmand forstår. Du ka' jo for
underholdningens skyld prøve at ringe til dit lokale motorkontor og teste
deres viden om emnet

Historier om campister, der har måttet lade havemøbler og anden bagage stå
på motorvejen i både ind- og udland, fordi en vejning på stedet har vist
overvægt, er hørt før. Politiet skulle være ret ligeglade med dit problem -
du ku' jo bare lade være ! Og hvis du ikke kan have tingene i bilen pga.
plads eller vægt må du jo lade det stå - hvis du altså vil køre videre !
I sidste ende er det jo også et sikkerhedsspørgsmål, så måske er det ikke så
åndssvagt....

Historier om fabriksnye cv'er, der reelt må laste 50-60 kg er også set før.
Det kan jo skyldes "optimisme" eller "vi har glemt at regne fabriksmonteret
udstyr med". Og når i har hældt fortelt, havemøbler, ledning og vand ombord
har i allerede overvægt - uden at forvente det !
Jeg læste for et år eller to siden i DCU's blad (vistnok) om en kunde, der
tilsidst havde opgevet at få forhandler eller fabrik til at gøre noget ved
sådan et problem. Lidt underligt at de begge mente at kunne fraskrive sig
ansvaret, men jeg kan heller ikke huske alle detaljer. Men jeg husker med
sikkerhed at manden bestemte sig for at løse problemet selv; fik monteret en
kraftigere aksel. Det kostede 10-20.000 samt et halvt års tid at få alle
papirer på plads. Det viste sig at selvom fabrikken selv solgte vognen med
den kraftigere aksel så var de ikke særligt hurgtige til at levere den
attest, der skulle bruges for at få det godkendt herhjemme

Men forresten: hvis de øvrige tal går op for dig har du vel mulighed for at
få nedvejet cv'en til 1.300 kg. Det kan måske spare dig for udgiften til det
"store" kort - men husk nu ikke at få vejet en cv så langt ned at den får
for lav lasteevne.

Alt i alt har der - selv i nyere tid - været god grund til at forlange en
attesteret vejning fra forhandleren - selv af nye vogne.

Spørgsmålet er så: er det blevet bedre ? Nogen der kender konkrete, nye
sager ?

Jesper
----------
GS500E når når vejret spiller
Volvo når vejret spilder...

Fra : N/A

Dato : 21-05-03 19:39

Fra : Carsten Stage

Dato : 21-05-03 19:39

K. Larsen wrote:

> Jesper - du har ikke ret i din opfattelse af hvad man må køre med.
> Jeg har vedhæftet (tror jeg ) en jpg-fil med et skema som kan
> anvendes til at finde ud af om ens vogntog kræver B/E-kørekort.
> Skemaet er tyv stjålet fra FDM's hjemmeside håber det går.

Det er et OK skema der nogenlunde leder en gennem den jungle det er. Det
vigtigste er at man skelner mellem kravene til synsfri sammenkobling og krav
til førerbevis. Det er et emne der igen og igen har givet anledning til
debat. Der kan læses mere om det her:
http://www.campingstuff.dk/html/div/bekort.php

Rådet for større færdselssikkerhed har lavet en lille folder som kan
afhentes på de fleste motorkontorer og politistationer. Den er rigtig god at
have med i bilen, så er der ikke tvivl hvis du bliver stoppet. Den kan også
ses på nettet: http://www.dk-u.dk/dku/faq/synsfri/default.htm

Noget helt andet: Det er pænt af dig at sende det skema... og alligevel
ikke. Du er måske stadig "ny" i nyhedsgrupperne og ved derfor ikke at
vedhæftede filer ikke er tilladt i debatgrupperne. Der er også lidt med at
du medsender heeeele det lange indlæg som du svarer på - der havde du
sagtens kunnet nøjes med:

> [...]
> trækkende bils egenvægt + 50 kg - gør den det skal du have
> B/E-kørekort. Også selvom du ikke overskrider de 3.500 kg, dit

Det havde været rigeligt.

Hvis jeg gætter rigtigt, at du er ny bruger af nyhedsgrupper så er det en
rigtig god ide at se nærmere på: http://usenet.dk og specielt
http://usenet.dk/info/lynvejledning.html er god til begyndere.

Betragt ikke dette som en over fingrene men snarere som en vejledning i
hvordan du kan få mere ud af debatgrupperne, uden at falde i de mest
almindelige "fælder".

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
http://campingstuff.dk

Fra : Jens

Dato : 25-05-03 21:52

> [...]
> vedhæftede filer ikke er tilladt i debatgrupperne. Der er også lidt med at
> du medsender heeeele det lange indlæg som du svarer på - der havde du

???
Jeg ser ingen attachment - kun en link! - Hvad har manden gjort forkert (jeg
vil nødig begå samme fadæse med efterfølgende represalier til følge!)

Jens

Fra : Carsten Stage

Dato : 25-05-03 22:22

Jens wrote:

> Jeg ser ingen attachment - kun en link!

Der er vedhæftet en .jpg fil - et skema. Muligvis blokeres den af din
udbyder.

- Hvad har manden gjort
> forkert (jeg vil nødig begå samme fadæse med efterfølgende
> represalier til følge!)

Ingen repressalier - men en vejledning der forhåbentlig gør at han ikke igen
vedhæfter filer eller lignende. Hvorfor du blot ser en link ved jeg ikke -
du bruger som jeg OE som nyhedslæser...

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
http://campingstuff.dk

Fra : Henrik Morsing

Dato : 21-05-03 22:53

"Søren" <sna@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> Kan jeg på en aller anden måde slippe af med 60 kg af campingvognens vægt,
> eller skal jeg kigge efter en mindre vogn? Efterhånden er der jo mange

Hej Søren m.fl.

Jeg håber at kunne kaste lidt lys over sagen med dette.

Hvis din bil kun må trække 1300Kg, må din CV kun have en totalvægt på
1300Kg. Du kan sandsynligvis få ændret dette i CV'ens papirer (statens
bilinspektion), på bekostning af hvor meget vognen derefter må laste!

Alt dette har intet med kørekortkategorier at gøre!

Hvis man bliver stoppet med en tilladt vægt som er højere end det bilen må
trække, men den faktiske vægt er i orden, sker der sikkert ikke (der er
endnu ingen eksempler) noget i Danmark. Men syd for grænsen er de kendt for
at benytte "tilladt vægt" og ikke "faktisk vægt", og dér er der eksempler på
at de gør noget.

Med en faktisk vægt på 1310Kg, vil du efter loven gøre noget forkert, men om
det får følger er vist op til betjentens humør

Sidst men ikke mindst - hvis vogntoget har en sådan vægt (faktisk vægt), at
du burde have BE-kørekort, vil du blive straffet for ikke at have dette.
Altså hvis du alligevel kører med din CV (med faktisk vægt 1360Kg) og dermed
har 60Kg for meget på krogen, så vil du sikkert også indkassere en bøde for
ikke at have BE-kørekort, samtidig med en bøde for overlæs
(sammenlignet med at køre lastbil, uden det korrekte kørekort)

Henrik

Fra : Carsten Stage

Dato : 22-05-03 06:12

Henrik Morsing wrote:

> Hvis din bil kun må trække 1300Kg, må din CV kun have en totalvægt på
> 1300Kg.

Hvis blot du skrev: Hvis din bil kun må trække 1300Kg, må din CV have enten
en tilladt totalvægt på 1300Kg. Eller en faktisk totalvægt på indtil 1300Kg.
Samlet må den tilladte totalvægt på vogntoget ikke overstige 3500Kg - så
havde det været rigtigt...

> Du kan sandsynligvis få ændret dette i CV'ens papirer (statens
> bilinspektion), på bekostning af hvor meget vognen derefter må laste!

Rigtigt.

> Alt dette har intet med kørekortkategorier at gøre!

Rigtigt - men mon ikke at det også er en væsentlig forudsætning at han må
køre med vogntoget...

> Hvis man bliver stoppet med en tilladt vægt som er højere end det
> bilen må trække, men den faktiske vægt er i orden, sker der sikkert
> ikke (der er endnu ingen eksempler) noget i Danmark.

Du skal ikke skrive "sikkert" - der sker ikke noget i forhold til hvad bilen
må trække. Så er der efterfølgende spørgsmålet om hvilket førerbevis der
kræves.

> Men syd for
> grænsen er de kendt for at benytte "tilladt vægt" og ikke "faktisk
> vægt", og dér er der eksempler på at de gør noget.

Hvis et vogntog på danske nummerplader er lovligt efter danske regler kan
det lovligt køre i alle lande der har tiltrådt Wienerkonventionen. Hvis en
lokal betjent i et andet land alligevel stikker et bødeforlæg ud, så vil du
med myndighedernes hjælp kunne få trukket det tilbage.

> Med en faktisk vægt på 1310Kg, vil du efter loven gøre noget forkert,
> men om det får følger er vist op til betjentens humør

Der er en bagatelgrænse på et antal % - jeg husker ikke lige hvor grænsen
præcist er - og holder overtrædelsen sig indenfor det, så sker der ikke
noget. Men ellers har du ret, det er ofte op til hvilken betjent der stopper
en, om man får en bøde eller en henstilling om at bringe forholdet i orden.

> Sidst men ikke mindst - hvis vogntoget har en sådan vægt (faktisk
> vægt), at du burde have BE-kørekort, vil du blive straffet for ikke
> at have dette.

Rigtigt - og bøden er af en sådan størrelse at det ikke kan betale sig andet
end at tage B/E kortet. Hvis kørekortreglerne overtrædes får du ikke lov til
at køre videre med campingvognen.

Endelig, for at kunne give et fyldestgørende svar på både krav til
førerbevis og om vogntoget er lovligt, så skal vi kende både bilens egenvægt
og hvor meget den må trække samt hvad campingvognens egenvægt og tilladte
totalvægt.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Henrik Morsing

Dato : 22-05-03 18:50

"Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
du
> med myndighedernes hjælp kunne få trukket det tilbage.

Problemet er at vogntoget 1300 / 1360 ikke er i orden, men at det danske
politi ikke gør noget ved det, hvis faktisk vægt er i orden.
I bund og grund er det også ulovligt i Danmark.

Henrik

Fra : Carsten Stage

Dato : 22-05-03 19:17

Henrik Morsing wrote:

> Problemet er at vogntoget 1300 / 1360 ikke er i orden, men at det
> danske politi ikke gør noget ved det, hvis faktisk vægt er i orden.
> I bund og grund er det også ulovligt i Danmark.

Der tager du fejl - det er skam lovligt i Danmark:

Kørekortsreglerne for synsfri sammenkobling giver anledning til mange
spørgsmål. De vigtigste svar kan du læse her.

I 1992 kom der nye regler om synsfri sammenkobling for køretøjer med
totalvægt indtil 3.500 kg. Der var tale om en lempelse af reglerne, som
betød, at det blev muligt at trække en større totalvægt. Men de nye regler
betød også ændrede kørekortsregler, så man som hovedregel skulle erhverve et
såkaldt trailerkørekort kategori B/E for at udnytte de nye vægtgrænser.

Rådet for Større Færdselssikkerhed modtager dagligt henvendelser om reglerne
for synsfri sammenkobling. Mange af henvendelserne drejer sig om kørsel med
hestetrailere og hyppige spørgsmål er:

"Jeg har fået lov at låne en hestetrailer, må jeg køre med den med et
almindeligt kørekort?"
"Jeg har været ude at se på en hestetrailer og er i tvivl om jeg må køre med
den med et almindeligt kørekort?"
"Jeg har fået en bøde, fordi jeg ikke har kørekort kategori B/E, kan det
passe?"

Kerneproblemet i disse spørgsmål er som det ses: Almindeligt kørekort
kategori B eller kørekort kategori B/E, det såkaldte trailerkørekort?

Hvilke køretøjer taler vi om?
Bestemmelserne om trailerkørekort vedrører kun person- og varebiler med en
tilladt totalvægt indtil 3.500 kg, når de skal køre med et påhængskøretøj
med en tilladt totalvægt på mere end 750 kg.

Kørekortsreglerne:
For at kunne køre med et påhængskøretøj med en totalvægt over 750 kg med
almindeligt kørekort kategori B, skal to betingelser være opfyldt.
For det første skal bilens egenvægt plus 50 kg, være større eller lig med
enten den maksimale påhængsvognsvægt med bremser ifølge bilens
registreringsattest eller påhængskøretøjets totalvægt ifølge
påhængskøretøjets registreringsattest - aktuelt
For det andet må den samlede totalvægt for bil og påhængskøretøj maksimalt
udgøre 3.500 kg.

Bilens totalvægt fremgår af bilens registreringsattest. Som totalvægt for
påhængskøretøjet kan anvendes enten den maksimale påhængsvognsvægt med
bremser ifølge bilens registreringsattest eller påhængskøretøjets totalvægt
ifølge påhængskøretøjets registreringsattest .

Der er tre væsentlige ting at bide mærke i:
1. At finde ud af om et almindeligt kørekort kategori B er tilstrækkeligt
kræver kun papirarbejde. Glem alt om last på påhængskøretøjet, før du har
regnet og fået svaret ved at se på vægtangivelserne på henholdsvis bilens og
påhængskøretøjets registreringsattest.

2. Både i reglen om egenvægt + 50 kg og reglen om køretøjets og anhængers
samlede totalvægt ikke må overstige 3.500 kg gælder det, at man som
påhængskøretøjets totalvægt kan bruge enten den maksimale påhængsvognsvægt
med bremser ifølge bilens registreringsattest eller påhængskøretøjets
totalvægt ifølge påhængskøretøjets registrerings attest. Det betyder, at
hvis der på bilens registreringsattest står at påhængskøretøjets maksimale
totalvægt er 1.200 kg, og bilens egenvægt plus 50 kg er 1.250 kg, ja så kan
man køre med et almindeligt kørekort Kategori B.

Når reglen er opfyldt, betyder det også, at man kan køre med et
påhængskøretøj som har en totalvægt på f.eks. 1.500 kg. For det fremgår af
bilens registreringsattest, at bilen maksimalt må trække 1.200 kg. Men det
betyder så samtidigt, at påhængskøretøjets egenvægt plus last ikke må
overstige 1.200 kg.

3. Reglen om egenvægt + 50 kg angår primært små og mellemstore biler
Reglen om køretøjets og anhængerens samlede totalvægt ikke må overstige
3.500 kg angår primært biler med en totalvægt på over 2.000 kg, altså store
varebiler og mange firehjulstrækkere.

Et par eksempler og mulige løsninger:

Eksempel 1: VW Golf 1,6 med hestetrailer og behov for at køre med en mindre
hest
VW GOLF:
Egenvægt: 1.100 kg
Totalvægt: 1.650 kg
Max påhæng med bremser: 1.200 kg
Brenderup trailer
Egenvægt: 600 kg
Totalvægt: 1.300 kg
Når man bruger reglerne om egenvægt + 50 kg ovenfor, ser man at egenvægt
+50 kg er 1.150 kg. Påhængskøretøjets totalvægt i bilens registreringsattest
er 1.200 kg og på påhængskøretøjet 1.300 kg. Begge værdier er højere end
egenvægten + 50 kg og et almindeligt kørekort kategori B er ikke nok, uanset
om påhængskøretøjet ubelæsset. Kører du alligevel og bliver stoppet af
politiet, falder der en klækkelig bøde.
Man kan se, at reglen om køretøjets og anhængerens samlede totalvægt ikke må
overstige 3.500 kg er opfyldt. Men det er uden betydning, når reglen om
egenvægt + 50 kg ikke er opfyldt.

Løsninger:
Principielt er der to løsninger:

Enten erhverver du et trailerkørekort, kategori B/E
Eller du får bilens registreringsattest nedjusteret, så vægten for
påhængskøretøjets største vægt med bremser sættes ned fra 1.200 kg til 1.150
kg.
Du har kun behov for at køre med en mindre hest, og med en egenvægt på
traileren på 600 kg er der plads til i alt 550 kg hest og tilbehør og det er
tilstrækkeligt.

Så løsningen er at køre til det nærmeste motorkontor og få bilens
registreringsattest ændret, så vægten for påhængskøretøjets største vægt med
bremser bliver 1.150 kg.
Når bilens registreringsattest bliver ændret på denne måde, opnår du
samtidig den fordel, at du uden problemer kan køre med andre trailere med en
totalvægt som større en 1.150 kg, bare du ikke læsser traileren så
totalvægten ikke overstiger 1.150 kg. Pointen er nemlig, at når vægten for
påhængskøretøjets største vægt med bremser på bilens registreringsattest
ikke er større end bilens egenvægt + 50 kg, er et almindeligt kørekort
kategori B tilstrækkeligt. Dermed opfylder bilens registrering i sig selv
kravet om egenvægten + 50 kg.

Eksempel 2: VW Golf transporter 2,5 D med hestetrailer og behov for at køre
med to heste
VW Transporter
Egenvægt: 1.575 kg
Totalvægt: 3.025 kg
Max påhæng med bremser: 2.000 kg
Brenderup trailer
Egenvægt: 750 kg
Totalvægt: 2.000 kg
Bruger man igen reglerne ovenfor ser vi, at i reglen om egenvægt + 50 kg
igen giver problemer. Men vigtigere er det, at reglen om køretøjets og
anhængerens samlede totalvægt ikke må overstige 3.500 kg er overskredet,
hvad enten man bruger bilens eller trailerens angivelse for
påhængskøretøjets totalvægt.

Løsninger
Der er reelt kun én løsning. Bilens totalvægt er så høj, at det ikke giver
mening at nedjustere, hvad der i bilens registreringsattest er angivet som
påhængskøretøjets største vægt med bremser. Det giver heller ikke mening at
nedjustere bilens totalvægt. Svaret er derfor, at du skal erhverve et
trailerkørekort kategori B/E.

Andre kørekort
Trailerkørekortet, B/E kan kun erstattes af et hængerkort, C/E eller D/E.
Kørekort til sololastbil og bus kan ikke erstatte et trailerkørekort.

Tjek selv
Er du i tvivl om du en given kombination mellem bil og trailer, kan du gå
ind på Rådet for Større Færdselssikkerheds side om kørsel med trailer og
campingvogn her. Indsætter du de relevante vægttal fra bilens og
påhængskøretøjets registreringsattest kan du hurtigt få svar om du kan klare
dig med et almindeligt kørekort kategori B eller der kræves
trailerkørekort - god fornøjelse!

Så kan der vist ikke koges mere suppe på den ged...

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : J S L

Dato : 22-05-03 20:38

> [...]
at
> nedjustere bilens totalvægt. Svaret er derfor, at du skal erhverve et

Der er nogle varevogne der ganske enkelt ikke kan nedvejes, da der kun
findes en typegodkendelse. Eks, Mits. med en totalvægt på 3025 kg. Denne bil
er typegodkendt til håndværker "marked" om man vil.

En anden ting der forvirrer mange er, at har man en f.eks 4x4 med en
totalvægt på 3500 kg, er det faktisk lovligt at sætte en trailer på 750 kg
efter, uden at skulle tænke på B/E kort eller andet.

Mvh Jaime

Fra : Carsten Stage

Dato : 22-05-03 20:49

J S L wrote:

> Der er nogle varevogne der ganske enkelt ikke kan nedvejes, da der kun
> findes en typegodkendelse. Eks, Mits. med en totalvægt på 3025 kg.
> Denne bil er typegodkendt til håndværker "marked" om man vil.

Det har du ret i - det er noget der hænger sammen med afgiftsgrænser. Der er
en grænse på "over 2000 Kg." og igen en på "over 3000 Kg."

> En anden ting der forvirrer mange er, at har man en f.eks 4x4 med en
> totalvægt på 3500 kg, er det faktisk lovligt at sætte en trailer på
> 750 kg efter, uden at skulle tænke på B/E kort eller andet.

Rigtigt - det er en af grundreglerne for krav til førerbevis - du må *altid*
trække en påhængsvægt på indtil 750 Kg. Derfor ser man mange
håndværkerbiler, gerne de små ladvogne med en tilladt totalvægt på 3500 Kg,
med en megastor trailer efter som er nedvejet til de 750 Kg tilladt
titalvægt.

Reglerne for nogle 4x4 biler er andrledes - de må nemlig ofte trække 1,5
gange egenvægten, men så er der stadig krav om B/E kortet.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Henrik Morsing

Dato : 22-05-03 22:05

"Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Der tager du fejl - det er skam lovligt i Danmark:

Med al respekt... Hvis bilen er godkendt til at have en påhængsvægt på
1300Kg, kan det da umuligt være tilladt at køre med en vogn på 1360Kg -
uanset hvilken kategori kørekort chaufføren besidder. I givet fald ville det
jo være uden betydning, hvad der stod i registreringsattesten.

> Så kan der vist ikke koges mere suppe på den ged...

Hmmm - det var så det..

Fra : Carsten Stage

Dato : 22-05-03 22:18

Henrik Morsing wrote:

> Med al respekt...

Selvfølgelig... )

> Hvis bilen er godkendt til at have en påhængsvægt på
> 1300Kg, kan det da umuligt være tilladt at køre med en vogn på 1360Kg

Så skal det lige præciseres hvad de 1360 Kg er. Hvis det er den tilladte
totalvægt og den faktiske totalvægt er på maksimalt 1300 Kg så er det OK.
Hvis det er den faktiske totalvægt så er det ikke OK.

> - uanset hvilken kategori kørekort chaufføren besidder. I givet fald
> ville det jo være uden betydning, hvad der stod i
> registreringsattesten.

Min bil må maksimalt trække 1000kg. Der er ikke noget i vejen for at jeg
sætter en trailer med en tilladt totalvægt på 1500 kg (eller mere) på - hvis
bare at den rent faktisk ikke vejer mere end de 1000 kg. Det må jeg endda på
et B førerbevis da bilens egenvægt er 950 Kg og dermed er jeg indenfor
egenvægt+50 Kg reglen.

Der var jeg vist for hurtig - det er en problemstilling der er så
uigennemsigtig at der vil blive ved med at dukke spørgsmål op om hvad bilen
må trække og hvad man må køre med henholdsvis B og B/E førerbevis.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage,
--
http://campingstuff.dk

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 22-05-03 23:37

"Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> wrote in message

> [...]

bilen
> må trække og hvad man må køre med henholdsvis B og B/E førerbevis.

Hej igen - det her er snart en rodet affæren - takket være vore vise mænd og
deres simple regeler !

Jeg var ved at fare i tastehuset over dit forrige indlæg - det med den lange
forklaring med vægt-eksempler. Jeg er nemlig overbevist om at den der regel
om at du kan køre med en anhænger med større tilladt totalvægt en bilen må
trække - blot anhængeren ikke er læsset til højere aktuel vægt end bilen må
trække (puha).

Søgte så noget rundt for at finde noget konkret og startede hos
Færdselsstyrelsen. De henviser faktisk til dit link:
http://www.dk-u.dk/dku/faq/synsfri/default.htm
Det fandt jeg en længere forklaring med en regel jeg ikke har set før: shjf
må du vist ikke engang køre din egen bil hvis den må trække mere end dit
almindelige B-kort tillader !? Så skal du have reduceret den højest tilladte
anhængervægt på din bils registreringsattest.
Videre til Campingferie.dk - de linker til:
<http://www.faerdselssikkerhed.dk/1.asp?PageId=111&Menu=3&SubMenu=5&SubSubMe
nu=0> i denne sag. Og der genkender jeg teksten, du gengav. Og har jeg ret
så er det edderbrølemig pinligt: det er Rådet for Større Færdselssikkerhed !

Desværre kan jeg af en eller anden grund ikke se Karsten L.'s indlæg - hvor
han forsøger at vedhæfte en forklaring fra FDM. Deres side er jo heller ikke
meget bevendt - når man ikke er medlem. Kedeligt, for jeg er ret sikker på
at det er den artikel, jeg har liggende i sommerhuset. Der var nemlig en ret
god vejledning i emnet - udarbejdet af en betjent, fordi politiet også tit
er i tvivl....

Ja - nu har jeg søgt så længe at Kurt B. Andersen er kommet med et indlæg,
hvor han også fremhæver begrebet "faktisk totalvægt". Jeg mener altså stadig
det hører til de gamle regeler - dem hvor en bil måtte køre med en tungere
anhænger end godkendelsen sagde, blot den faktisk totalvægt ikke oversteg
det tilladte. Men samme bil på gule plader måtte ikke...

Har fundet mange, spændende ting på Google de sidste par timer - bare ikke
lige det jeg søger...ser efter den artikel i sommerhuset i morgen aften.

Roger over - til søndag.

Jesper

GS500E når vejret spiller -
Volvo når det spilder.....

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 23-05-03 21:46

"Jesper Hedegaard" <jesper@pissoff.dk> skrev i en meddelelse

> Har fundet mange, spændende ting på Google de sidste par timer - bare ikke
> lige det jeg søger...ser efter den artikel i sommerhuset i morgen aften.
>
> Roger over - til søndag.

Velkommen tilbage efter en forhåbentlig god weekend.
Jeg besøgte lige retsinfo og fandt bl.a.
BEK nr 136 af 22/03/1993 (Gældende)

som også hedder

Bekendtgørelse om synsfri sammenkobling af bil og påhængskøretøj med en
tilladt totalvægt på højst 3500 kg

Der kan du bl.a. se

§ 5. Køretøjer må kun sammenkobles synsfrit, såfremt

a.. 1) begge køretøjer er registreret til synsfri sammenkobling,
b.. 2) påhængskøretøjets faktiske totalvægt ikke overstiger den værdi for
største totalvægt, der er anført i bilens registreringsattest, og
c.. 3) påhængskøretøjets bredde ikke overstiger bilens bredde i hver side
med mere end
d.. a) 0,1 m, hvis påhængskøretøjets bredde overstiger 2,3 m, eller
e.. b) 0,3 m, hvis påhængskøretøjets bredde overstiger 2,1 m, men ikke 2,3
m.
Der kan du f.eks. se, at begrebet faktisk totalvægt stadig bruges, og at det
jfr. punkt 2 ovenfor netop er det afgørende for, om den må trække phv eller
ej.
Du husker selvfølgelig stadig, at ovenstående intet har at gøre med
kørekortproblematikken

Kurt

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 25-05-03 19:57

Hej.
Hvis jeg husker det oprindelige spørgsmål rigtigt, gik det på, om man må
køre med et påhængskøretøj hvis totalvægt på registreringsattesten
overstiger vægtgrænsen for hvad det trækkende køretøj, iflg.
registreringsattesten, må trække, hvis bare påhængskøretøjets faktiske vægt
ikke overstiger denne vægt.
Pu-ha, sikke en sætning.
Sagt på en anden måde:
Iflg. registreringsattesten må jeg køre med et påhængskøretøj hvis totalvægt
ikke overstiger 925 kg. (med påløbsbremse)
Må jeg køre med en CV hvis totalvægt, iflg. registreringsattest er 1000 kg,
hvis jeg kun "læsser" den så den vejer 925kg?

I følge nedenstående link fra Dansk Kørelærerunion er svaret ja.

http://www.dk-u.dk/dku/faq/synsfri/synsfri3.htm

Kørekortproblematikken er så noget helt andet, men det var vist heller ikke
det spørgsmålet gik på.

Ebbe

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 22-05-03 22:47

"Henrik Morsing" <oz5adx(not)@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
det
> jo være uden betydning, hvad der stod i registreringsattesten.

Respekt - respekt
Vi koger lige geden en gang til.
Carsten Stage har faktisk forklaret det korrekt. Du skal bemærke, at der
tales om tilladt totalvægt og faktisk totalvægt. I det aktuelle tilfælde må
campingvognen jfr. godkendelsen veje op til 1360 kg. Men da bilen kun må
trække 1300 kg, skal pgl. bare sørge for at denne vægt ikke overskrides, så
er det lovligt.
Kørekortproblematikken hænger så ikke sammen med det, men har med bilens
egenvægt at gøre.
Men prøv f.eks. at besøge
http://www.politi.dk/p31/Vejledninger/BE-korekort.htm
og indtast tallene
1249
1500
1300
1360
Så vil du få svaret, at der kræves B/E, samt at phv ikke må veje mere end
1300 kg.
I dette tilfælde skyldes svaret følgende:
1249 (bilens egenvægt) + 50 kg er mindre end 1300 kg (max tilladt
koblingsvægt), så derfor skal der B/E kørekort til.
Da påhængsvognens tilladte totalvægt er over 1300 kg (tilladt koblingsvægt)
bliver du så lige gjort bekendt med, at du altså ikke må komme over denne
grænse.
Hvis du så ændrer tallene til f.eks.
1250
1500
1300
1360
og trykker beregn får du svaret, at nu kræves der kun B, men du skal stadig
være opmærksom på, at phv ikke må veje mere end 1300 kg (faktisk totalvægt).
Du vil få samme svar, uanset hvad der står i tilladt totalvægt, så længe det
er mere end 1300 kg.
Men det er altså udelukkende et spørgsmål om overvægt, ej om kørekort.

Reglerne om faktisk totalvægt contra tilladt totalvægt har altid været
således, at tilladt totalvægt er det afgørende.
Problemet med kørekortreglerne er, at mange forsøger at drage logiske
konklusioner ud fra reglerne, og det er kun logik for perlehøns, ej for
andre.

PS Ser vi på Sørens oprindelige spørgsmål, er det umiddelbare svar, at hvis
den vejer 1310 kg, kører han med overlæs (som han næppe noteres for). Der
fremgår intet om bilens egenvægt og tilladte totalvægt, så derfor kan vi
ikke udtale os konkret om kørekortproblematikken.
Personligt kan jeg ikke se nogen grund til at veje cv.en ned, da det jfr.
ovenstående jo kun er et spørgsmål om at holde sig under de 1300 kg faktiske
totalvægt. Skulle Søren efterfølgende få en bil, som må køre med f.eks. 1360
kg på krogen, skal han jo veje den op igen, før det bliver tilladt.

Kurt
Kurt

Fra : Søren

Dato : 24-05-03 10:43

> [...]
1360
> kg på krogen, skal han jo veje den op igen, før det bliver tilladt.

Hej Kurt og andre

Med mit oprindelige spørgsmål tænkte jeg slet ikke på kørekort-problemet,
men kun vægt-problemet.

Jeg kan se problemet hvis jeg bliver stoppet i et-eller-andet udland med en
campingvogn hvor der står på registreringsattesten at den har en totalvægt
på 1360 kg, men det fremgår af bilens registreringsattest at
påhængskøretøjets største tilladte totalvægt er 1300 kg. Derfor kunne det
være en god ide at få campingvognen nedvejet til 1300 kg totalvægt, så det
passer sammen.

Som jeg har forstået de forskellige indlæg kan man bare få ændret
campingvognens registreringsattest på motorkontoret.
Er det korrekt eller skal man først til syn?
Koster det mon et gebyr?

Hvis jeg efterfølgende får en større bil, så kan jeg vel bare få den vejet
op igen?

Hilsen Søren

Fra : Henrik Morsing

Dato : 24-05-03 23:26

> [...]
> Koster det mon et gebyr?
>
> Hvis jeg efterfølgende får en større bil, så kan jeg vel bare få den vejet

Hej Søren.

Om vognen skal synes først ved jeg ikke bestemt, men føler mig ret
overbevist om det.

Gebyr - JA! Statens Blikinspektion kan ikke lave noget, uden penge du
skal jo have en ny registreringsattest.

Veje den anden vej senere - Ja, der findes jo en typegodkendelse (den
oprindelige) som giver lov til mere...

Henrik

Fra : Thore Sorensen

Dato : 22-05-03 11:34

On Wed, 21 May 2003 12:04:21 +0200, "Søren" <sna@hotmail.com> wrote:

>Jeg har været ude for at kigge på en ny campingvogn som har en totalvægt på
>1360 kg.
>Bilen må trække 1300 kg.
>
>Hilsen Søren

Hej Søren
Det må du ikke...som flere andre også skriver.

Jeg så "lyset" for 3 år siden og tog B/E kørekort. (*)
Ikke fordi jeg på daværende tidspunkt havde noget problem...(og stadig
ikke) da min Croma må trække 1300,- (opvejet fra 1175 til 1300 kg ved 1.
periodesyn i 1997) og min Adria har en totalvægt på 1100 (mener jeg)

(I parentes bemærket: jeg har aldrig haft cv'en på vægten...tør ikke..:)
Den skal nok, når det har regnet, og træbunden er dyngvåd , overstige de
1100 kg... og så er kørekorttypen fuldstændig ligegyldig )

(*)

Som bekendt bliver campingvogne større og tungere (og man ønsker mere af
hjemme-matriklen med på camping..:)) så det var på sin plads at få taget
det B/E-kort. For næste gang man kigger på campingvogn/bil har man i
hvertfald ikke det at tænke på.

Ønsket er en Polar eller Kabe på 5.80 eller 6.00 meter og den vejer ca
15-1600 kg...Hertil en MPV på gule plader...:) F.x. må Toyota Sportsvan
trække 1500 kg på krogen, En Kia Carnival, VW Transporter m.fl må trække
2 tons...:)

--
Med venlig hilsen / Best regards

Thore 'S' 1952 - DK2700 Brønshøj
Croma 2.0ie 1993 - Pluto 1.2 1996 - Adria 502LH 1996

(fjern Z'erne hvis du mailer direkte)

Fra : sogs

Dato : 22-05-03 13:09

Thore Sorensen wrote:

Hertil en MPV på gule plader...:) F.x. må Toyota
> Sportsvan trække 1500 kg på krogen, En Kia Carnival, VW Transporter
> m.fl må trække 2 tons...:)

bare en tanke - blir der aldrig holdt pull konkurancer så man kan
se hvad der er bedst ?
i ved - sådan en god 7 tommer trosse fra jydekrog til jydekrog
så det med turbo moment kommer frem i lyset - duer det -
hva kører med hva ?
er der ingen på heden der har kedet sig ?
kom nu

mvh sten

Fra : Steen Larsen

Dato : 24-05-03 19:42

"Thore Sorensen" <dinotec@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke) da min Croma må trække 1300,- (opvejet fra 1175 til 1300 kg ved 1.
> periodesyn i 1997) og min Adria har en totalvægt på 1100 (mener jeg)

Nu skiver du at du har fået opvejet din bil ved 1. periodesyn hvad afgør
hvornår at en bil kan godkendes til en højere påhængsvægt, og hvor skal man
henvende sig for at få oplysninger om det kan lade sig gøre?

> [...]
> 15-1600 kg...Hertil en MPV på gule plader...:) F.x. må Toyota Sportsvan
> trække 1500 kg på krogen, En Kia Carnival, VW Transporter m.fl må trække

Godt valg har selv lige været ude og kigge på en Polar 560 CTH men den har
eb egenvægt på 1150 kg og en totalvægt på 1400 kg, alså en lasteevne på kun
150 kg hvad er i underkanten efter min mening. Min bil må kun trække 1300
kg min hvis den nu kunne vejes på var alt jo ok.

--
Med Venlig Hilsen Steen Larsen

Fra : Thore Sorensen

Dato : 26-05-03 10:34

On Sat, 24 May 2003 20:42:26 +0200, "Steen Larsen"
<steen-larsen@FJERNtdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>hvornår at en bil kan godkendes til en højere påhængsvægt, og hvor skal man
>henvende sig for at få oplysninger om det kan lade sig gøre?

På bilens typeplade står der nogle tal...der kan godt være forskel på de
tal og dem der står på reg.attesten. Jeg henvendte mig blot til Fiat DK
og fik en masse papirer tilsendt, som jeg blot gav bilinspektøren sammen
med den gamle reg.attest. Derefter kørte jeg til motorkontoret ,
udfyldte en ny midlertidig reg. attest...en uges tid efter kom der en ny
original reg.attest med den nye anhængervægt m/bremse hævet til de 1300
kg. Så kig på typepladen (som regel i motorrummet) og ring til
importøren.

> [...]
>150 kg hvad er i underkanten efter min mening. Min bil må kun trække 1300
>kg min hvis den nu kunne vejes på var alt jo ok.

Som andre har skrevet i tråden: Du må _ikke_hægte Polar'en efter bilen.
Ikke engang i tom tilstand. Det er ikke de 1150 kg men de 1400 kg, du
forbryder dig mod. Ligegyldigt om du har B eller B/E-kort (som er en
anden diskussion) (*) så er Polar'ens totalvægt 100 kg høåjere end din
bil må trække.

(*) Man kunne endda forestille sig en emsig betjent, der mener at B/E
ville være en skærpende omstændighed, hvis man blev stoppet med det
vogntog...:(

Et andet kuriosum... dengang jeg købte Croma'en i '96 gik jeg egentlig
og lurede på en lille Kia (husker ikke modellen, men noget a'la en Mazda
323), der med en 1500ccm gammel Mazda motor måtte trække 1500 kg...
det har nok været et godt salgsargument for importøren...

Fra : Steen Larsen

Dato : 26-05-03 18:46

> [...]
> forbryder dig mod. Ligegyldigt om du har B eller B/E-kort (som er en
> anden diskussion) (*) så er Polar'ens totalvægt 100 kg høåjere end din

Det er ikke rigtigt som andre også har skrevet så er det den faktiske
totalvægt der avgør om man må køre med den kompination af bil og
påhængsvogn, hvis alså man ikke kommer i kampolase med kørekort relerne se
dette link: http://www.dk-u.dk/dku/faq/synsfri/synsfri3.htm Fra Dank
Køreunion.

--
Med Venlig Hilsen Steen Larsen

Fra : Thore Sorensen

Dato : 27-05-03 09:52

On Mon, 26 May 2003 19:46:14 +0200, "Steen Larsen"
> [...]

>totalvægt der avgør om man må køre med den kompination af bil og
>påhængsvogn, hvis alså man ikke kommer i kampolase med kørekort relerne se

Så skal jeg have mine lærepenge igen...
Totalvægt er totalvægt...begrebet faktisk totalvægt eksisterer
ikke....men faktisk vægt gør....jeg læser lige link'et (tak for det..:))

Fra : Thore Sorensen

Dato : 27-05-03 09:55

On Tue, 27 May 2003 10:51:59 +0200, Thore Sorensen <dinotec@pc.dk>
wrote:

>Så skal jeg have mine lærepenge igen...
>Totalvægt er totalvægt...begrebet faktisk totalvægt eksisterer
>ikke....men faktisk vægt gør....jeg læser lige link'et (tak for det..:))

I bow in shame....:) skulle nok have lsæt linket før forrige indlæg....
Sætter mig strax og skriver formularen/ansøgningen o
lærepengetilbagebetaling....:)

Fra : Carsten Stage

Dato : 27-05-03 10:13

Thore Sorensen wrote:

> I bow in shame....:) skulle nok have lsæt linket før forrige
> indlæg....

Såmænd ikke nødvendigt - og også uønsket... )

Hvis uddannelsessystemet skal lægges til last at mange ikke helt fanger
reglerne for synsfri sammenkobling samt kørekortreglerne så skal vi til at
betale anseeligt mere i skat for at klare tilbagebetalingerne - for der er
mange derude der (forståeligt) ikke fanger pointen i reglerne.

Sætter mig strax og skriver formularen/ansøgningen o
> lærepengetilbagebetaling....:)

Dejligt befriende når deltagere her på usenet bukker og takker idet de
kryber til korset... )

Held og lykke med ansøgningen... )

Med venlig Hilsen,

Carsten Stage