Hvordan gør man så man kan kalde en side m~
Fra : alm@thesoft.dk

Dato : 21-05-03 10:54

Hej

Er der nogle der kan hjælpe min med at forklar hvordan man laver
følgende

jeg vil gerne kunne kalde en side på denne måde
http://minserver/tv/kanal=alle

Kan dette lade sige gøre?
Hvis Ja Hvordan?
Hvis Nej Æv.

MVH
Allan

Fra : Kim Emax

Dato : 21-05-03 10:56

alm@thesoft.dk wrote:
> jeg vil gerne kunne kalde en side på denne måde
> http://minserver/tv/kanal=alle

mener du ikke http://minserver/tv/?kanal=alle ?

hvis dit DirectoryIndex (på en Apache) har f.eks. index.php, så kan du bruge
ovennævnte, så rammer den automatisk index.php, da det er det samme som at
skrive http://minserver/tv/index.php?kanal=alle

--
Take Care
Kim Emax - Freelance programmør

Fra : Jacob Atzen

Dato : 21-05-03 11:06

alm@thesoft.dk writes:

> [...]
> følgende
>
> jeg vil gerne kunne kalde en side på denne måde

Hvis ikke Kims forslag er godt nok kan du muligvis bruge Apaches
mod_rewrite til at opnå det ønskede.

- Jacob Atzen

Fra : Kim Emax

Dato : 21-05-03 11:14

Jacob Atzen wrote:

> Hvis ikke Kims forslag er godt nok kan du muligvis bruge Apaches
> mod_rewrite til at opnå det ønskede.

Gør mod_rewrite ikke lige netop det at den bryder en Query_string op i
"dirs? altså ovenstående ville blive til http://minserver/tv/kanal/alle ?

Fra : Jacob Atzen

Dato : 21-05-03 11:52

"Kim Emax" <newsgroup@remove-emax.dk> writes:

> Gør mod_rewrite ikke lige netop det at den bryder en Query_string op i
> "dirs? altså ovenstående ville blive til http://minserver/tv/kanal/alle ?

Nej, mod_rewrite giver dig mulighed for at "omskrive" en URL til en
fuldstændig anden URL. Dette foregår vha. regler baseret på regulære
udtryk.

Læs selv videre her:
<http://httpd.apache.org/docs/mod/mod_rewrite.html>

- Jacob Atzen

Fra : Mikkel

Dato : 21-05-03 11:20

ja det er rimelig nemt: se eksempel:

<?

if ($kanal) {
header("location: $kanal.html");
}
//

?>

ovenstående script placeres øverst i index.php

og når du kalder index.php?alle=kanal viderstiller den til kanal.html

/mikkel

Fra : No1

Dato : 21-05-03 11:29

> <?
>
> if ($kanal) {
> header("location: $kanal.html");
> }
> //
>

> ?>

Virker kun med globalvars slået til. Brug i stedet:

if ($_GET['kanal']) {
header("location: ".$_GET['kanal'].".html");
}

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 21-05-03 11:30

"No1" <cccccccccc@nonexisting.doooooomain.com> writes:

> Virker kun med globalvars slået til. Brug i stedet:
>
> if ($_GET['kanal']) {
> header("location: ".$_GET['kanal'].".html");
> }

.... og så glemmer vi lige at der engang var nogle der lavede RFC 2616
.... hvad skal vi dog med standarder?

--
Jacob - www.bunk.cc
Today is the tomorrow you worried about yesterday.

Fra : No1

Dato : 21-05-03 12:47

> ... og så glemmer vi lige at der engang var nogle der lavede RFC 2616
> ... hvad skal vi dog med standarder?

Og du gider ikke at rette det? Jeg fokuserede kun lige på globalvars, men
det er da rigtigt, at headers skal ændres.

if ($_GET['kanal']) {
header("HTTP/1.0 301 Moved Permanently");

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 21-05-03 13:07

"No1" <cccccccccc@nonexisting.doooooomain.com> writes:

> Og du gider ikke at rette det?

Nej, jeg forventer da at folk der laver den slags også har læst den
pågældende RFC. Det var tydeligvis for meget at forvente.

> header("HTTP/1.0 301 Moved Permanently");

Den ville jeg ikke bruge i dette tilfælde.

> header("Location: ".$_GET['kanal'].".html");

Afsnit 14.30 i RFC 2616 siger:

,----[ Afsnit 14.30 af RFC 2616 ]
> [...]
| server's preferred URI for automatic redirection to the resource. The
| field value consists of a single absolute URI.
|
| Location = "Location" ":" absoluteURI
|
| An example is:
|
| Location: http://www.w3.org/pub/WWW/People.html
|
| Note: The Content-Location header field (section 14.14) differs
| from Location in that the Content-Location identifies the original
| location of the entity enclosed in the request. It is therefore
| possible for a response to contain header fields for both Location
| and Content-Location. Also see section 13.10 for cache
`----

Og absoluteURI er kort defineret som:

,----[ Uddrag af afsnit 3.2.1 af RFC 2616 ]
> [...]
| known base URI [11], depending upon the context of their use. The two
| forms are differentiated by the fact that absolute URIs always begin
| with a scheme name followed by a colon. For definitive information on
| URL syntax and semantics, see "Uniform Resource Identifiers (URI):
| Generic Syntax and Semantics," RFC 2396 [42] (which replaces RFCs
| 1738 [4] and RFC 1808 [11]). This specification adopts the
| definitions of "URI-reference", "absoluteURI", "relativeURI", "port",
| "host","abs_path", "rel_path", and "authority" from that
`----

Se evt. selv de RFC'er der henvises til. Derfor må den rette måde
være:

header("Location:http://" $_SERVER['HTTP_HOST'] .
dirname($_SERVER['SCRIPT_NAME']) . $_GET['kanal'].".html");

Det kan jo let pakkes ind i en funktion, der bare tager $_GET['kanal']
som argument, hvis man synes ovenstående er grimt.

I øvrigt bør man naturligvis også checke om $_GET['kanal'].".html"
findes, og må vises for den pågældende bruger.

Nu du er igang med at læse RFC'er, kan du så ikke også læse RFC 2606
med henblik på hvilket domænenavn du bruger i din emailadresse. Den er
ikke ret lang, så det skulle være til at overkomme.

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 21-05-03 17:23

> Nej, jeg forventer da at folk der laver den slags også har læst den
> pågældende RFC. Det var tydeligvis for meget at forvente.

Fald lige ned? Vi er sgu ikke alle eksperter, eller tænkt på at blive
det. :)

/mikkel

Fra : Christian Joergensen

Dato : 23-05-03 00:48

On Wed, 21 May 2003 18:22:47 +0200, Mikkel Bundgaard wrote:

> Fald lige ned? Vi er sgu ikke alle eksperter, eller tænkt på at blive
> det. :)

Det er godt nok en skidt holdning. Selvfølgelig bør man overholde de
standarder der nu engang forefindes. Det ville jo være det samme som hvis
du gik ud og købte en splinterny CD og ikke kunne afspille den i din
CD-afspiller fordi producenten ikke rigtig havde lyst til at sætte sig
ordentligt ind i hvorledes man producerede CD'er, sådan at de virkede i
alle afspillere :)

--
Christian Jørgensen | Pity the poor egg: it only gets laid once.
http://www.razor.dk |