Pågrebet med hash.
Fra : Fischer

Dato : 21-05-03 10:14

Er der nogle faste grænser for hvor meget hash man må besidde for at udløse
en vis straf.
Altså hvis en person bliver pågrebet med X gram hash på sig, hvad vil
straffen så ca. være ved forskellige størrelser af X?

Jeg håber spørgsmålet kan forståes.

*Fischer

Fra : Marco

Dato : 21-05-03 11:50

"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> skrev:

> [...]
> Altså hvis en person bliver pågrebet med X gram hash på sig, hvad vil
> straffen så ca. være ved forskellige størrelser af X?

Her er lidt læsestof.

Besiddelse af stoffer til eget brug
Har man under 10 gram hash, 0,2 gram heroin/kokain, et halvt gram amfetamin
eller én ecstasy-pille på sig, slipper man første gang med en advarsel. Er
mængderne større end disse, straffes det med bødestraf mellem 300 og 3.000
kroner eller 10-14 dages fængsel.

Besiddelse af stoffer i forbindelse med salg
At være i besiddelse af mere end 200 gram hash, 5 gram heroin/kokain, 8 gram
amfetamin/ecstasy vurderer politiet det som mere end til eget forbrug - og
dømmes efter henblik på salg.

Der findes ingen decideret strafskala, da det bl.a er afhængig af personens
tidligere kriminelle aktiviteter, men straffen er på alt mellem 30 dage til
15 års fængsel. Følgende eksempler på domme kan måske give en fornemmelse:

HASH: 200 gram = 30 dage, 1 kg = 3 måneder, 10 kg = 10 måneder, 100 kg = 3
år og 800 kg = 8 år.

--
Hilsen Marco

www.MecoWeb.dk
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Fischer

Dato : 21-05-03 12:09

> Besiddelse af stoffer til eget brug
> Har man under 10 gram hash, 0,2 gram heroin/kokain, et halvt
> gram amfetamin eller én ecstasy-pille på sig, slipper man første
> gang med en advarsel.

Lidt tillægsspørgsmål:
Får man så en bøde anden gang man f.eks. blivet taget med under 10g?
Og hvor registreres dette, så man kan se om det er første gang?

*Fischer

Fra : Jakob Paikin

Dato : 21-05-03 12:18

On Wed, 21 May 2003 12:49:50 +0200, "Marco" <meco@ofir.dk> wrote:

>Her er lidt læsestof.

En eller flere kildeangivelser ville gøre oplysningerne væsentlig mere
interessante...

--
Jakob Paikin

Fra : Marco

Dato : 21-05-03 12:38

Jamen så værsgo da : http://www.drugs4u2.subnet.dk/old/loven.html

--
Hilsen Marco

www.MecoWeb.dk
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Jakob Paikin

Dato : 21-05-03 13:08

On Wed, 21 May 2003 13:37:31 +0200, "Marco" <meco@ofir.dk> wrote:

>Jamen så værsgo da : http://www.drugs4u2.subnet.dk/old/loven.html

Hvilket - som jeg ventede - ikke var nogen officiel eller umiddelbart
troværdig kilde.

Med andre ord: Det vil være uklogt blot uden videre at tro, at de
afgivne oplysninger er ubetinget korrekte - endsige
forpligtende/bindende for politiet.

Havde der været tale om retningslinjer fra Rigsadvokaten el.lign. (som
der f.eks. findes for færdselslovsovertrædelser) havde det været
holdbart.

--
Jakob Paikin

Fra : Reino Andersen

Dato : 21-05-03 13:50

Jakob Paikin skrev:

> Med andre ord: Det vil være uklogt blot uden videre at tro, at de
> afgivne oplysninger er ubetinget korrekte - endsige
> forpligtende/bindende for politiet.

Enig.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/C19911126760-REGL

--