akkordløn på 52 kroner/timen
Fra : Ida Maria Kiefer

Dato : 20-05-03 18:06

Hej.

Er det tilladt, hvis man er ansat på akkord, at en person ikke engang er
sikret mindstelønnen?

Det drejer sig om et firma som har ansat en person til at løse nogle opgaver
på timeløn. Denne person har nu også fået noget akkordarbejde, men der
falder timelønnen ned til omkring de 52 kroner i timen, da chefen har sat
helt urimelige krav til, hvad man skal kunne nå inden for en time.

--
Venlig hilsen
Ida Maria Kiefer

Fra : Henning

Dato : 20-05-03 19:49

On Tue, 20 May 2003 19:06:29 +0200, "Ida Maria Kiefer"
<idamaria@kiefer.dk> wrote:

>Hej.
>
>Er det tilladt, hvis man er ansat på akkord, at en person ikke engang er
>sikret mindstelønnen?

"Mindsteløn" er ifølge en overenskomst mellem arbejdsgiveren og den
pågældende ansattes fagforening. Er du ikke i fagforening, er du ikke
dækket af overenskomst, og I kan aftale hvad I vil. Ellers er det en
oplagt sag for den pågældende fagforening.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Ida Maria Kiefer

Dato : 20-05-03 19:52

Henning <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dækket af overenskomst, og I kan aftale hvad I vil. Ellers er det en
> oplagt sag for den pågældende fagforening.

Den ansatte er ikke i en fagforening, da vedkommende er selvstændig, så der
er nok desværre ikke andet at gøre end at sige farvel og tak til det
arbejde.

--
Venlig hilsen
Ida Maria Kiefer

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 20-05-03 20:02

Ida Maria Kiefer wrote:

> Den ansatte er ikke i en fagforening, da vedkommende er selvstændig, så der
> er nok desværre ikke andet at gøre end at sige farvel og tak til det
> arbejde.

Uha da, så skal halvdelen af de danske landmænd sige forvel og tak til
deres arbejde
Samt stort set alle mindre butiksindehavere, de overlever ved 70 timers
arbejde pr uge.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 20-05-03 20:33

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Uha da, så skal halvdelen af de danske landmænd sige forvel og tak til
> deres arbejde
> Samt stort set alle mindre butiksindehavere, de overlever ved 70 timers
> arbejde pr uge.

LOOOOOOOOOOOL hold da kæft du er fyldt med ævl!

kender personligt en svine bonde der får grisene som små grise og så
opdrætter lidt på dem for at sælge dem til et slagteri... han ejer en gård
til 4 milíoner og ud over de grise har han 50 kræ. aner ikke hvor mange
grise men en mere end 2 : ) han bruger sgu ikke meget tid på hans gård! godt
nok har han et fuldtids job ved siden af gården men han kunne efdter eget
udsagn leve uden jobbet men bare ikke med den livstil han kører med nu!

ud over det kender jeg endnu en landmand med en gård til 10 milioner... han
kan sgu oss få det til at rende rundt med et fuldtids job... det vil sige at
han arbejder efter dit udsagn 70+73 = 107 timer om ugen... synes du selv det
lyder sandsynligt? nej vel?

mvh.

Nikolai R. jensen
brokrøv

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 20-05-03 20:58

"Nikolai" == Nikolai R Jensen <nikolai@jensen.tdcadsl.dk> writes:

> LOOOOOOOOOOOL hold da kæft du er fyldt med ævl!

Den lader vi lige stå til vi når lidt længere ...

[Meningsløst pladder]

> [...]
> han arbejder efter dit udsagn 70+73 = 107 timer om ugen... synes du selv det

Min far er landmand. Som så mange andre af hans naboer, har han et
landbrug i gennemsnitsstørrelse. Han går i stalden om morgenen inden
08:00, og er færdig omkring 17:00, når der ikke er noget markarbejde
af betydning. Dengang jeg boede hjemme, var det lidt mere humane
forhold der herskede; især i høst, men selv dengang har jeg været med
til at starte kl. 7, og først være færdig kl. 1 næste nat.

At du ikke er i stand til at addere, så du får 70+73 til at give 107,
må stå for egen regning. Men den med de 70 timers arbejde om ugen
passer for rigtigt mange landmænd, desuagtet at du kender et par
stykker med københavnergener.

> Nikolai R. jensen
> brokrøv

... Og nu kommer vi så til slutningen. Jeg vil give dig fuldstændigt
ret i at du er en brokrøv. Hertil vil jeg tilføje "uvidende" og
"indskrænket".

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 20-05-03 22:54

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forhold der herskede; især i høst, men selv dengang har jeg været med
> til at starte kl. 7, og først være færdig kl. 1 næste nat.

LOL so fucking what???? en 18 timers vagt.. eller der omkring... det har
jeg sgu mindst 1 gang om ugen tit jeg møder om aftenen og først har fri
næste middag!

men forklar mig lige hvordan et landbrug der koster 10 milioner kan klares
for mindre tid???? pengene skal jo ind alligevel.... og banken skal jo
stadig have deres penge... måske fordi han ikke sidder så hårdt i det? og
har ventet med at købe til han havde råd og ikke til der var en eller anden
der var klar til at låne ham pengene....! og nej han er enlig og har ingen
kone eller børn! så de kan heller ikke hjælpe ham med at tjene penge eller
bruge dem for den sags skyld!

> At du ikke er i stand til at addere, så du får 70+73 til at give 107,
> må stå for egen regning.

he he min fejl... der skulle have stået 70+37=107!

Men den med de 70 timers arbejde om ugen
> passer for rigtigt mange landmænd, desuagtet at du kender et par
> stykker med københavnergener.

hmmm har de københavner gener fordi de ikke har sat sig så hårdt at de skal
arbejde i døgndrift???

> ... Og nu kommer vi så til slutningen. Jeg vil give dig fuldstændigt
> ret i at du er en brokrøv. Hertil vil jeg tilføje "uvidende" og
> "indskrænket".

Ikke andet?

Mvh.

Nikolai R. Jensen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 20-05-03 21:02

"Nikolai R. Jensen" wrote:

> LOOOOOOOOOOOL hold da kæft du er fyldt med ævl!

Tja, nu sidder du også dagligt over svinebønder, der ikke kan betale
deres terminer til kreditforeningen, og hvor banken har lukket for
mere kredit,
så næste omgang er tvangsauktion engang i juni,
eller hvis noteringen retter sig lidt op igen, så først til oktober,
Og så det er ud af hus og hjem med døgns varsel.

du kan jo evt. starte med at læse lidt om forskellende i den indtjening,
de enkelte landmænd har, men måske især de andre mindre erhvervsdrivende.

Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 20-05-03 22:47

> [...]
> eller hvis noteringen retter sig lidt op igen, så først til oktober,
> Og så det er ud af hus og hjem med døgns varsel.

Ja det er da oss for dårligt... hvorfor mon de går fra hus og hjem??? måske
fordi de har brugt for mange penge??? i bund og grund er det fordi folk har
gang i noget de ikke har råd til! Mit indtryk af de landmænd der går på
røven er at de SELV har klokket i det et eller andet sted... det skal som
regel være så stort og så flot som muligt... det går jo nok... men nej... nu
faldt prisen jo på svin... ja det er sgu oss for dårligt! men så kan jeg jo
spørge dig... hvorfor er der nogen der kan få noget til at rende rundt og
andre ikke kan???? folk er generelt ikke særligt ydmyge mere... de køber som
aldrig før på kredit og når det så går galt er det alle andres skyld! hvad
med om de måske sagde... vi venter lidt og så sætter vi lidt penge til
side?? det bliver jo måske ikke ved med at gå så godt som det gør nu!

Mvh.

Nikolai R. Jensen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-05-03 23:21

"Nikolai R. Jensen" <nikolai@jensen.tdcadsl.dk> skrev Tue, 20 May 2003
21:32:55 +0200

> [...]
>nok har han et fuldtids job ved siden af gården men han kunne efdter eget
>udsagn leve uden jobbet men bare ikke med den livstil han kører med nu!

Og hvilken livsstil er der så tale om her.? For mig at se bekræfter du
jo netop det Erik G. C. skrev.

>ud over det kender jeg endnu en landmand med en gård til 10 milioner... han

Og måske en gæld på 11 mill.?

>kan sgu oss få det til at rende rundt med et fuldtids job... det vil sige at
>han arbejder efter dit udsagn 70+73 = 107 timer om ugen... synes du selv det
>lyder sandsynligt? nej vel?

Hvordan i alverden kommer du frem til det regnestykke.?

Kom hellere med et eksempel på en 'svinebonde' der med dagens priser kan
få det til at løbe rundt *uden* at have et fuldtids job foruden ved
arbejdet på gården.?

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 21-05-03 00:01

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 21:32:55 +0200

godt

> Og hvilken livsstil er der så tale om her.? For mig at se bekræfter du

lige nu er det et liv med rejser og bil og hvad ved jeg... det kunne der nok
ikke være råd til med "kun" gården... men han synes det er helt ok at man
skal arbejde lidt for goderne! noget der er for mange der ikke tror... men
at man bare kan låne sig til goderne!

han

> Og måske en gæld på 11 mill.?

aner ikke hvad hans gæld er... men for at have en gæld på 11 mill. skal der
vel oss en del penge i kassen ellers gik den nok ikke ret længe!

> Hvordan i alverden kommer du frem til det regnestykke.?

hvis du kigger i et af de andre indlæg kan du se at det er skrevet
forkert.......!

> Kom hellere med et eksempel på en 'svinebonde' der med dagens priser kan
> få det til at løbe rundt *uden* at have et fuldtids job foruden ved
> arbejdet på gården.?

kender ikke lige sådan en udover den første jeg omtalte men han er jo ikke
kun svine bonde! men hvis de ikke kan få det til at løbe rundt nu... så har
de jo tidligere kunnet det... hvorfor har de så ikke lagt lidt tilside
dengang? nåh nej... vi bruger sgu bare det hele og giver alle andre skylden
når vi ikke kan låne mere! og hvis det var sådan en dårlig forretning at
være svinebonde... hvorfor findes de så? det er jo helt op til dig om du vil
købe en gård eller ej! måske det bare er deres forretningssans der generelt
fejler noget?

Mvh.

Nikolai R. Jensen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 21-05-03 00:18

"Nikolai R. Jensen" <nikolai@jensen.tdcadsl.dk> skrev Wed, 21 May 2003
01:00:48 +0200

>lige nu er det et liv med rejser og bil og hvad ved jeg... det kunne der nok

Og hvordan står det i kontrast til den livsstil alle andre har.?

>ikke være råd til med "kun" gården... men han synes det er helt ok at man
>skal arbejde lidt for goderne!

Og igen bekræfter du lige netop det Erik G. C. skrev.

Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 21-05-03 02:04

> "Nikolai R. Jensen" <nikolai@jensen.tdcadsl.dk> skrev Wed, 21 May 2003
> 01:00:48 +0200

> Og hvordan står det i kontrast til den livsstil alle andre har.?

jo mange har den livstil... men de fleste har den for lånte penge!

> Og igen bekræfter du lige netop det Erik G. C. skrev.

hvilket? han siger jo at han kan leve et stille og roligt liv uden et
fuldtids job... men vil gerne have lidt store armbevægelser engang i
mellem.... derfor har han et "ekstra" job og ikke et ekstra lån!

> --
> mvh, A:\Feldborg

nu gider jeg sgu ikke ævle mere til sådan en klaphat som dig... du klipper
alt det væk som du ikke kan svare på og resten kommer du kun med små
kommentarer til..... du kommer ikke med nogen argumenter eller bare det der
ligner!

mvh.

Nikolai R. Jensen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-05-03 00:44

"Nikolai R. Jensen" <nikolai@jensen.tdcadsl.dk> skrev Wed, 21 May 2003
03:03:44 +0200

>nu gider jeg sgu ikke ævle mere til sådan en klaphat som dig

Tak for de pæne ord - og i lige måde.

(du har tilsyneladende nogle ret strømlinjede meninger om tingene - og
slynger om dig med talstørrelser - men der er dog intet der tyder på at
du har nogen dybere kendskab til de ting du udtaler dig om).

Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 22-05-03 10:30

> [...]
> slynger om dig med talstørrelser - men der er dog intet der tyder på at
> du har nogen dybere kendskab til de ting du udtaler dig om).

LOL igen siger du at jeg tager fejl men kommer på ingen måde ind på hvorfor
jeg tager fejl.... flot! ja nogen har bare ikke ordet i deres mund... eller
hvad mand nu siger:)!

mvh.

Nikolai R. Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-05-03 22:51

Erik G. Christensen skrev:

>Uha da, så skal halvdelen af de danske landmænd sige forvel og tak til
>deres arbejde

Prøv at holde dig til juridiske forhold her i gruppen. Der er for
meget løs snak.

--
Bertel

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 20-05-03 23:06

Bertel Lund Hansen wrote:

> Prøv at holde dig til juridiske forhold her i gruppen. Der er for
> meget løs snak.

Hm, refererer du til dine overvejelser om trafik på motorveje ?

Men ellers enig, derfor er jeg her sjældent.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 21-05-03 01:49

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men ellers enig, derfor er jeg her sjældent.

Forstår jeg godt.

Vi er jo nogen stykker som skal agere i det virkelige liv og ikke blot
terrorisere ... eller skrives teoriosere...

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn - Besøg Dk.Fritid.Bil

Fra : Nette

Dato : 20-05-03 22:22

"Ida Maria Kiefer" skrev i en meddelelse

> Den ansatte er ikke i en fagforening, da vedkommende er selvstændig, så
der
> er nok desværre ikke andet at gøre end at sige farvel og tak til det
> arbejde.

Jeg synes du skulle råde ham/hende til en anden gang ikke kun at forhandle
en ca.-pris hjem inden arbejdet begyndes, men at han/hun også skal sørge for
at forhandle arbejdsprocessen ind, i så mange detajler som muligt.. I en
akkordløn indgår ikke kun selve kroner og øre-forhandlingerne, men også hvad
man får akkorden for.
Hvis jeg f.eks. blev ansat til at partere smågrise, så skulle det, hvis
chefen ville have det gjort på en bestemt måde, fremgå af den aftale jeg
laver med ham.
Det lyder netop som om, det er detajlerne ved akkordarbejdet, som der her
ikke er blevet aftalt og at arbejdsgiveren derfor kan stille nogle usete
krav senere.

Jeg ville kvitte jobbet og finde et andet.

Nette

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-05-03 09:59

Ida Maria Kiefer wrote:

> Den ansatte er ikke i en fagforening, da vedkommende er selvstændig,

Jamen så er vedkommende jo heller ikke medarbejder/ansat.

Så er aftalen til kundens (du kalder vedkommende: arbejdsgiver) fordel.
Leverandøren (ham du kalder: ansat) har ikke sat prisen ordentlig i det
tilbud som ligger til grund for aftalen.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-05-03 09:51

Henning wrote:

> Er du ikke i fagforening, er du ikke
> dækket af overenskomst.

Ikke korrekt.

Selv om man ikke er medlem i fagforeningen, så skal medarbejderen
alligevel have mindstelønnen.
Ellers overskrider arbejdsgiveren den aftale (overenskomsten), som er
lavet med fagforeningen.

At medarbejderen så ikke får noget ud af, at arbejdsgiveren overtræder
overenskomsten, tja det er en anden snak.

Men med i overenskomsten. Det er vedkommende.

Derudover tror jeg nu nok, at fagforeningen er interesseret i at høre om
en evt. overskridelse af en overenskomst.

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 20-05-03 19:53

Ida Maria Kiefer <idamaria@kiefer.dk> wrote:
> Hej.
>
> Er det tilladt, hvis man er ansat på akkord, at en person ikke engang er
> sikret mindstelønnen?

Som jeg har forstået det, har man i Danmark ikke nogen "mindsteløn",
andet end hvad fagforeninger måtte have indgået med ens arbejdsgiver -
altså, har arbejdsgiveren ingen aftale med fagforeningen, er der ingen
mindsteløn.

Er dette en korrekt fortolkning - eller er det alle dem der påstår vi
har en mindsteløn (og der er mange! ;) der har ret?

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-05-03 23:21

"Ida Maria Kiefer" <idamaria@kiefer.dk> skrev Tue, 20 May 2003 19:06:29
+0200

> [...]
>falder timelønnen ned til omkring de 52 kroner i timen, da chefen har sat
>helt urimelige krav til, hvad man skal kunne nå inden for en time.

Enten er han ikke egnet til det pågældendde arbejde, eller også er
tilbuddet sat alt for lavt.

I begge tilfælde bør han bare sige nej tak, og finde sig noget der er
bedre.