Forsvundet tilgodebeløb
Fra : Peter Tønnesen

Dato : 20-05-03 09:26

Hejsa

Jeg har for 1 års tid købt en masse hardware i nærliggende EDB butik,
hvilket var fint. Ramklodsen var desværre defekt så jeg fik den selvfølgelig
byttet. De havde desværre ikke samme ram, men tilbød at bytte det til et
andet mærke + at kreditere mig differencen på de 400kr til min konto hos
dem.

Jeg har imidlertidigt købt noget andet hardware i samme butik. Det var ikke
mig selv som hentede varene, men jeg fik selvfølgelig varer og kvittering på
det. Nu hævder butikken så at jeg HAR brugt de 400kr i den handel. Dette er
ikke angivet på kvitteringen og hende som hentede varene betalede det fulde
beløb som er angivet på kvitteringen og som var den pris varene stod til på
hjemmesiden.

De siger de kan dokumentere det, men at jeg er velkommen til at
moddokumentere hvis ikke jeg er enig (tak for det ellers)

Hvor meget skal jeg bruge for at kunne dokumentere at de rent faktisk
skylder mig de 400kr?

Det er selvfølgelig kun 400kr, men det er mere pricippet i det, og det er
sku mine penge!

Skal i bruge mere info, så bare spørg løs.

VH
Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-05-03 09:47

Peter Tønnesen skrev:

>byttet. De havde desværre ikke samme ram, men tilbød at bytte det til et
>andet mærke + at kreditere mig differencen på de 400kr til min konto hos
>dem.

Fik du et bevis på at de skyldte dig penge?

> [...]
>beløb som er angivet på kvitteringen og som var den pris varene stod til på

Hvis du ikke har noget bevis, og hvis hun betalte med kontanter,
så står du uden mulighed for at dokumentere at du ikke har brugt
pengene.

Hvis hun brugte kort, check eller andet papir, kan man
kontrollere at hun betalte det fulde beløb.

Det ser ud til at du står uden gode muligheder (går ud fra der
blev betalt kontant). Det eneste du så kan gøre, er at få fat i
en overordnet og forklare sagen for ham og håbe på at han vil
godtage din forklaring.

En svag mulighed består også i at bede dem kikke deres
kasseregnskaber igennem. Det må være muligt at kontrollere at der
er gået det fulde beløb ind den dag.

--
Bertel

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 20-05-03 10:04

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Fik du et bevis på at de skyldte dig penge?

Jeg har bevis på mail hvis det er nok? Ellers ikke noget på papir desværre.

> [...]
> pengene.
>
> Hvis hun brugte kort, check eller andet papir, kan man
> kontrollere at hun betalte det fulde beløb.

Det vil jeg lige forhøre mig om med det samme

> [...]
> blev betalt kontant). Det eneste du så kan gøre, er at få fat i
> en overordnet og forklare sagen for ham og håbe på at han vil

Det må jeg prøve hvis alt håb er ude

> En svag mulighed består også i at bede dem kikke deres
> kasseregnskaber igennem. Det må være muligt at kontrollere at der
> er gået det fulde beløb ind den dag.

Ja, det skulle man jo tro, så langt håbede jeg dog selv de kunne tænke

Tak for svaret.

VH
Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-05-03 10:08

Peter Tønnesen skrev:

>Jeg har bevis på mail hvis det er nok?

Det er nok som bevis på at de har skyldt dig penge (hvilket de jo
ikke betvivler), men det er ikke en egentlig tilgodeseddel som
kunne bevise at beløbet ikke er modregnet endnu.

>Ja, det skulle man jo tro, så langt håbede jeg dog selv de kunne tænke

Klart, men regner ikke med at den slags giver problemer.

--
Bertel

Fra : Allan Olesen

Dato : 20-05-03 17:28

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> wrote:

>Hvis du ikke har noget bevis, og hvis hun betalte med kontanter,
>så står du uden mulighed for at dokumentere at du ikke har brugt
>pengene.

?

Manden har en kvittering fra det seneste koeb. Det skriver han
jo.

En forretning skriver vel kun kvittering paa de indbetalinger,
den modtager. Ikke paa de tilgodesedler, den modtager, eftersom
der her ikke finder indbetaling sted.

Siger momsloven mon ikke noget om det?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-05-03 22:47

Allan Olesen skrev:

>En forretning skriver vel kun kvittering paa de indbetalinger,
>den modtager. Ikke paa de tilgodesedler, den modtager, eftersom
>der her ikke finder indbetaling sted.

Den kvittering kunden skal bruge, skal da dokumentere at *hele*
beløbet er udredet til firmaet. Hvis der betales med forskellige
betalingsmidler, må det fremgå af kvitteringen. Er det ikke
korrekt?

Men du har da ret i at kvitteringen kan bruges som dokumentation
for at beløbet er betalt kontant fordi der er kvitteret for det
fulde beløb uden bemærkninger. Det tænkte jeg ikke på.

--
Bertel

Fra : Allan Olesen

Dato : 21-05-03 17:12

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> wrote:

>Den kvittering kunden skal bruge, skal da dokumentere at *hele*
>beløbet er udredet til firmaet.

Muligvis. Strengt taget behoever en kvittering for et modtaget
beloeb jo ikke vaere kaedet sammen med en bestemt handel, selv om
det de fleste gange forholder sig saadan. Man kan jo f.eks
forestille sig en situation, hvor man har konto hos saelger,
koeber nogle varer over flere omgange og senere foretager en
indbetaling, som daekker en del af det totale skyldige beloeb
uden at vaere knyttet til en bestemt handel.

>Hvis der betales med forskellige
>betalingsmidler, må det fremgå af kvitteringen. Er det ikke
>korrekt?

Det er det vel egentlig ikke. Hvis saelger faar halvdelen af
beloebet i kontanter og den anden halvdel med Dankort, er der vel
ikke noget krav om, at kvitteringen skal indeholde andet end det
totale modtagne beloeb.

Og saa mener jeg jo som sagt ikke, at brugen af en tilgodeseddel
skal betragtes som en indbetaling.

Ovenstaaende handler om kvitteringer. Samme stykke papir har
selvfoelgelig ofte en funktion som koebsbevis, og her vil det da
vaere praktisk at kunne se, at varen koster 600,-, der er
indbetalt kontant 200,-, og resten er daekket med de 400,- som
kunden havde til gode.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Allan Olesen

Dato : 21-05-03 17:17

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote:

>Ovenstaaende handler om kvitteringer.

Og saa maa jeg hellere skynde mig at tilfoeje, at der udelukkende
er tale om tankespind fra min side. Jeg er meget i tvivl om,
hvilken lov, der overhovedet daekker brugen af kvitteringer. Jeg
har tidligere skrevet, at momsloven maa indeholde noget, men ved
naermere eftertanke indeholder den vist kun regler for
faktureringen.

--
Allan Olesen, Lunderskov.