Arv
Fra : Simonsen

Dato : 20-05-03 08:49

Er der en i gruppen der ved hvor længe en advokat max må være om en sag ?
Hvis der er nogle regler ang. det.
Det er en arvesag fra afdød søn, dem der står til at ave er moderen og børn
fra farens side.
Advokaten fik sagen d 1/1-03, når der bliver ringet og spurgt om sagen
bliver der sagt : "Det er det jeg lever af"
Det virker meget som det bevidst bliver trukket i langdrag.
Mvh
Simonsen

Fra : Jakob Paikin

Dato : 20-05-03 08:54

On Tue, 20 May 2003 09:49:02 +0200, "Simonsen"
<spamfree_simonsen@galnet.dk> wrote:

>Det virker meget som det bevidst bliver trukket i langdrag.

Det har advokaten ingen som helst interesse i - han får først sit
salær når sagen slutter...

Men fem måneder til et dødbo er ikke specielt voldsomt - dog afhængig
af hvor kompliceret boet er.

--
Jakob Paikin

Fra : Anita

Dato : 20-05-03 10:14

"Jakob Paikin" <news@paikin.dk> skrev i en meddelelse

> Det har advokaten ingen som helst interesse i - han får først sit
> salær når sagen slutter...
>
> Men fem måneder til et dødbo er ikke specielt voldsomt - dog afhængig
> af hvor kompliceret boet er.

Jeps, og hvornår huset evt. er blevet solgt. Vores sag er trukket i langdrag
på grund af besvær med at sælge huset, så der er nu gået op mod et år, og
huset er først blevet solgt for 1 måned siden. Så der går nok yderligere et
par måneder.

Derudover er det primært skattevæsnet der trækker tiden ud. De forlanger
først et halvt år, og efter salget af huset yderligere 3 måneder til at
gennemgå hele personens skatteregnskab. Om de ydnytter tiden fuldt ud
afhænger nok af travlheden i din kommune.

Venligst Anita

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 20-05-03 20:21

Anita wrote:

> [...]
> gennemgå hele personens skatteregnskab. Om de ydnytter tiden fuldt ud
> afhænger nok af travlheden i din kommune.

Hm, er ikke lige efter min hukommelse, men har ikke tjekket noget

Svjh er der tre mdr til ligning af dødsboopgørelsen.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Michael C. Nielsen

Dato : 21-05-03 20:27

"Simonsen" <spamfree_simonsen@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bliver der sagt : "Det er det jeg lever af"
> Det virker meget som det bevidst bliver trukket i langdrag.

Hvor lang tid må der egentligt gå inden eventuelle testamentariske arvinger får
besked om at de er arvinger? Kan der (gyldigt) i testamentet være bestemt, at
testamentariske arvinger først må få besked om at de er arvinger til boet, når
det er gjort endeligt op?

/michael

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 22-05-03 16:02

"Michael C. Nielsen" wrote:

> [...]
> testamentariske arvinger først må få besked om at de er arvinger til boet, når

Dit spørgsmål er så "kryptisk", at det ikke kan besvares.

Kort hvorfor :
Et testamente kan indeholde alle bestemmelser, der ikke strider mod
lovgivning (og svjh almindelig ærbarhed

Fra : Michael C. Nielsen

Dato : 23-05-03 05:33

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Dit spørgsmål er så "kryptisk", at det ikke kan besvares.

> Kort hvorfor :
> Et testamente kan indeholde alle bestemmelser, der ikke strider mod
> lovgivning (og svjh almindelig ærbarhed

Sagen forholder sig således at min bror går og regner med, at han og jeg skal
arve vores stedfar (en mand der på et tidspunkt var gift med vores mor), da
stedfar menes at have bestemt det i sit testamente. Det er nu snart 13 måneder
siden at han døde. Stedfar har også to livsarvinger, som min bror og jeg ingen
kontakt har med.

Vi har intet hørt fra bobestyrer eller skifteret, og jeg føler mig derfor ret
overbevist om, at der ingen arv er fra stedfar til min bror og mig. Min bror
mener til gengæld at "ting ta'r tid", og at vi vil få (meddelelse om) vores arv
når boet er afsluttet. Noget tyder på at boet endnu ikke er afsluttet, da
stedfars faste ejendom stadig står i "boet efter ..." på
http://vurdering.netborger.dk/

Kan det tænkes at min bror og jeg først får besked om en arv samtidigt med at
boet afsluttes (som min bror tror og håber på), eller skal arvinger have besked
hurtigtst muligt, når en testamentarisk arvelader er afgået ved døden? Jeg mener
at den arv som min bror "fabler om" må være en "fantasiarv", når vi efter knap
13 måneder endnu intet har hørt fra bobestyrer eller skifteret.

På forhånd tak for jeres kommentarer

/michael

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 23-05-03 05:36

"Michael C. Nielsen" wrote:

> [...]
> at den arv som min bror "fabler om" må være en "fantasiarv", når vi efter knap
> 13 måneder endnu intet har hørt fra bobestyrer eller skifteret.

Kontakt bobestyrer og spørg ham, eller skifteretten, med det samme.

Fra : Michael C. Nielsen

Dato : 23-05-03 13:15

> Kontakt bobestyrer og spørg ham, eller skifteretten, med det samme.

Hvilke rettigheder har min bror (og jeg) i den sammenhæng til at indhente
oplysninger? I princippet er der jo tale om "en fremmed mands" bo, selv om han
har været gift med vores mor. Han blev på et tidspunkt igen skilt fra vores mor.

/michael

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 23-05-03 17:24

"Michael C. Nielsen" wrote:

> [...]
> har været gift med vores mor. Han blev på et tidspunkt igen skilt fra vores mor.

Det behøver du ikke spekulere på.
Skifteretten er flinke mennesker, der hjælper dig hvor de kan, og de
kan oplyse om der findes et testamente, hvori I er nævnt.

Fra : Else Holm

Dato : 22-05-03 17:35

"Michael C. Nielsen" <send.ingen@mails.tak> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> testamentariske arvinger først må få besked om at de er arvinger til boet,

Spørgsmålet kan ikke besvares uden yderligere oplysninger f. eks. om
hvordan boet
behandles - Du kan læse mere om emnet i Dødsboskifteloven
http://www.familieadvokaten.dk/Lovsamling/Doedsboskifteloven.html#Kapitel16
idet jeg formoder, det er et bobestyrerbo - ellers skulle samtlige arvinger
have underskrevet
begæring om udlevering af boet til privat skifte, og så var det ene
spørgsmål jo overflødigt.

Under alle omstændigheder kan du stille begge spørgsmål til den skifteret,
der har
med boet at gøre - og en eventuel klage over bobehandlingstiden skal også
stiles til
skifteretten.

--
Else