knivslibning
Fra : rasmus

Dato : 18-05-03 16:13

Hej M+D

Jeg er nysgerrig efter at få at vide, om man på et strygestål skal slibe ind
mod sig selv, eller væk fra sig selv. Eller sagt på en anden og måske mere
præcis måde; skal man stryge med eller mod æggen? Og *hvorfor*? Kan det ikke
være ligemeget, hvis kniven bliver skarp?

Mvh rasmus

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-05-03 16:32

"rasmus" <rtm79@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er nysgerrig efter at få at vide, om man på et strygestål skal slibe
ind
> mod sig selv, eller væk fra sig selv.

Profferne gør det da altid ind mod sig selv.

> Eller sagt på en anden og måske mere
> præcis måde; skal man stryge med eller mod æggen?

Se, nu bliver jeg forvirret. Du kan da godt stryge både ind mod dig selv og
væk fra dig selv, hvor æggen stryges i samme retning (mod skæret). Hvad
spørger du egentlig om?

> Og *hvorfor*? Kan det ikke
> være ligemeget, hvis kniven bliver skarp?

Du skal altid stryge, således at æggen vender fremad i strygeretningen. Om
du så gør det væk fra dig selv eller ind mod dig selv er vel underordnet.
Strygningen skærper æggen ved magnetisk at ensrette molekylerne i stålet. Du
kan faktisk også skærpe en kniv ved blot at påvirke den med en magnet.

Sliber du derimod en kniv på en sten, sker slibningen ved fysisk at slibe på
selve stålet.

--
-Jens B.

Fra : rasmus

Dato : 18-05-03 16:52

> Du skal altid stryge, således at æggen vender fremad i strygeretningen.
Ok - lad os kalde det dét fremover

> Strygningen skærper æggen ved magnetisk at ensrette molekylerne i stålet.
Hvorfor sker det ikke, hvis æggen vender bort fra strygeretningen?

> Du kan faktisk også skærpe en kniv ved blot at påvirke den med en magnet.
Hmmm...

> Sliber du derimod en kniv på en sten, sker slibningen ved fysisk at slibe
på selve stålet.
Det troede jeg faktisk også var princippet med et strygestål. Er det
ikke det? Man slider da i hvert fald på kniven!? Hvad gælder for
diamantstrygestål?

Mvh rasmus

Fra : Felix

Dato : 19-05-03 00:41

On Sun, 18 May 2003 17:32:16 +0200, Jens Bruun wrote:

>Du kan faktisk også skærpe en kniv ved blot at påvirke den med en magnet.
>Sliber du derimod en kniv på en sten, sker slibningen ved fysisk at slibe på
>selve stålet.

Har du nogen dokumentation på at man kan "slibe" en kniv med en
magnet, uden at magneten har fysisk kontakt med kniven?

Det lyder *utroligt* spændende.

m. v. h.

Fra : Peter Weis

Dato : 19-05-03 09:57

> [...]
stålet. Du
> kan faktisk også skærpe en kniv ved blot at påvirke den med en

Det er vist gammel overtro.

Et strygestål virker ved at rejse æggen op.
En meget skarp æg er også ret tynd, og den kan derfor lægge sig ned
til den ene side. Strygestålet retter så æggen ud igen.

Grunden til at strygestålet er magnetisk, er snarere at det hjælper
til at holde æggen fast til stålets overflade. Hvis kniven begynder at
hoppe hen over stålet, bliver æggen meget ujævn.

mvh
Peter

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 19-05-03 06:57

Du skal altid slibe med æggen på kniven, men om du gør det væk fra dig selv,
eller mod dig selv er lige meget.

Begynd med et par strejf på den grove side af strygestålet og slut af med
den fine side af strygestålet.

Du kan også bruge modslibning, hvor du sliber mod æggen på kniven, men jeg
kan ikke anbefale dig den eftersom der er risiko for at kniven "hugger" i
strygestålet.

Hilsen
Peter

Fra : Stefan Garvig

Dato : 19-05-03 17:26

"Peter Løhde Svarre" <svarre69@mali.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan ikke anbefale dig den eftersom der er risiko for at kniven "hugger" i

Den grove og den fine side af strygestålet, skriver du. Mit strygestål er en
stålstang (med håndtag), hvor overfladen på stålet er ens hele vejen rundt.

Findes det andre typer strygestål - med forskellige sider?

Maskinarbejdere arbejder altid mod æggen ved slibning - ALDRIG med æggen.
Med-slibning medfører ophobning af slibestøv og -slagger på æggen samt
bevirker, at æggen ikke bliver skåret rent af. Den hænger og "flapper" ved
med-slibning. Endvidere vil medslibning medføre mere opvarmning af æggen,
netop pga. slibestøvet og slaggerne, der holder på varmen, hvor mod-slibning
"fejer" slibestøvet og slaggerne væk. Mod-slibning har altså en større
kølende effekt end medslibning, og det kan medføre, at man ved medslibning
undgår anløbning af knivsæggen. Ved anløbning farves stålet blåt eller gult
(afhængig af temperaturen i æggen), hvorved det vigtige hærdning af æggets
stål bliver ødelagt.

Ophedning af stålæggen ved at bruge et strygestål er dog nok ret illusorisk,
men modslibning er bedst for at få så ren en æg som muligt.

Vedr. magnetisme: Jeg hørte engang, at man kunne skærpe barberblade ved at
lade dem ligge i en vindueskarme et par dage - helst i månelys LOL
Ak ja ....

Venligst

Stefan Garvig
Rødovre

--
**********
For direct reply only:

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 19-05-03 22:47

"Stefan Garvig" <sgdataGED@edb.dk> wrote:

>Maskinarbejdere arbejder altid mod æggen ved slibning - ALDRIG med æggen.
Og når du skriver MOD æggen, så svarer det altså til, at man nærmest
prøver at skrælle en tynd skive af slibestenen? Eller med andre ord:
Hvis man holder kniven med æggen mod venstre, så bevæger man også
kniven mod venstre over stenen?

Omkring strygestål, så er der jo også forskel på om det er slibende
(spåntagende i fagsprog?) eller glatte strygestål.
Det slibende stål tager jo lidt metal af æggen, og skal vel derfor
bruges anderledes end det glatte, som blot 'skubber' til æggen og
retter den op.

>Vedr. magnetisme: Jeg hørte engang, at man kunne skærpe barberblade ved at
>lade dem ligge i en vindueskarme et par dage - helst i månelys LOL
Jeg læser med i en yahoo-gruppe om gammeldags barberknive. Dér er også
nogen som mener, at knivene skal hvile et par døgn efter brug, så
æggen kan 'falde på plads' igen. Andre mener, at den historie er
opfundet af producenterne, så de kunne sælge flere barberknive...

--
Kåre

Fra : Krabsen

Dato : 20-05-03 08:00

"Kåre Nejmann" <post@kanFJERN_DETTE.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> prøver at skrælle en tynd skive af slibestenen? Eller med andre ord:
> Hvis man holder kniven med æggen mod venstre, så bevæger man også

Rigtigt, omend det kan virke ulogisk. Der slibes mod æggen. Kun på den måde
bliver æggen skarp og holdbar. Slibes der den anden vej, bliver æggen
'trukket' ud i en meget tynd spids, som ikke kan holde.

mvh

Krabsen

Fra : Stefan Garvig

Dato : 20-05-03 10:38

"Krabsen" <news@krabsen.dk> skrev i en meddelelse

> bliver æggen skarp og holdbar. Slibes der den anden vej, bliver æggen
> 'trukket' ud i en meget tynd spids, som ikke kan holde.
>
> mvh
>
> Krabsen

Jeg oplever, som du nævner, at æggen bliver trukket ud i en tynd spids, som
ved brug "lægger" sig ned, hvilket gør æggen stump. Mit strygestål er glat,
og knivsæggen kan finde på at "hugge" i strygestålet.

Hvad er fordelen ved et galt strygestål i forhold til et slibende?

Jeg har ikke et slibende strygestål, men sådant et vil jeg købe. Det er
nemlig det rigtige, vurderer jeg.

Venligst

Stefan Garvig
Rødovre
--
**********

Fra : Villy Erichsen

Dato : 20-05-03 15:34

In article <bact5l$3v2$1@news.cybercity.dk>, Stefan Garvig
<sgdataGED@edb.dk> wrote:

> [...]

> Hvad er fordelen ved et galt strygestål i forhold til et slibende?
>
> Jeg har ikke et slibende strygestål, men sådant et vil jeg købe. Det er

Køb hellere en slibesten. Sådan en firkantet klods med en grov side og
en fin side - fås i alle byggemarkeder til ca. 20,- kr.
Slib under rindende vand - først på den grove side i cirklende
bevægelser læg trykket imod æggen (væk fra dig selv på den ene side -
imod dig selv på den anden side) - med lidt lidt øvelse kan du høre
stålet "synge". Gentag seancen på den fine side.
Sådan får du den mest holdbare slibning.
Skal kniven være helt perverst skarp - så køb en skifersten - også ca.
20 kr. Samme fremgangsmåde til slut.
Jeg er fhv. værktøjsmager og kan slibe et stykke stål så det kan skære
i et andet stykke stål.
Her i huset "kniver" det aldrig med en skarp kniv.
Engang imellem skal knivene slibes op (der går år imellem) - det
foregår på en elektrisk slibesten med stenen i vandbad og ikke for
mange omdrejninger.
Man skal smede mens jernet er varmt - men slibe når stålet er koldt.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen - omsider på OS X

Fra : rasmus

Dato : 20-05-03 16:01

> [...]
> mange omdrejninger.
> Man skal smede mens jernet er varmt - men slibe når stålet er koldt.

Det lyder særdeles interessant!!! Dog lige et enkelt spørgsmål: Hvorfor
skulle man IKKE købe en skifersten?
MEN, hvis vi nu fokuserer på strygestål, hvordan forholder en gammel
værktøjsmager sig så til spørgsmålet om med- og modslibning?

Mvh rasmus

Fra : Villy Erichsen

Dato : 20-05-03 20:19

In article <badfub$6fk$1@sunsite.dk>, rasmus <rtm79@tiscali.dk> wrote:

> Det lyder særdeles interessant!!! Dog lige et enkelt spørgsmål: Hvorfor
> skulle man IKKE købe en skifersten?
Det er ikke nødvendigt - men du kan simpelthen polere kniven og gøre
den ekstra skarp - da skifer jo er meget finkornet.
> MEN, hvis vi nu fokuserer på strygestål, hvordan forholder en gammel
> værktøjsmager sig så til spørgsmålet om med- og modslibning?
Jeg skrev da vist forhenværende - ikke gammel. Det er af
helbredsmæssige årsager jeg skiftede erhverv. (er nu tegner/grafiker)
Et strygestål er nærmere en fil end en slibesten. Den kan ikke slibe en
kniv - men skærpe den.
At slagteren og kokken bruger den er vel af uvidenhed om hvordan man
sliber en kniv så den holder sig skarp hele dagen -(metoden jeg
fortalte om) - derfor er det praktisk for dem at have et strygestål i
bæltet.
Jeg lærte vores gamle (nu pensionerede slagter metoden) som tak fik jeg
en rigtig slagterkniv - som jeg bruger til alt hvad der skal skæres -
og til vores brug holder den sig skarp i flere måneder.
Så hvis slagteren/kokken ville starte dagen med at slibe på omtalte
måde ville de have en skarp kniv hele dagen - dog ikke hvis kniven er
ødelagt af elektrisk slibesten/strygestål.

Fra : rasmus

Dato : 21-05-03 08:19

"Villy Erichsen" <spam@hammel-by.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke nødvendigt - men du kan simpelthen polere kniven og gøre
> den ekstra skarp - da skifer jo er meget finkornet.
Okay, havde i første omgang forstået det som om, at man kunne vælge
skiferstenen *i stedet for* slibestenen, men kan nu se, at den jo skal
bruges bagefter. Så skulle det være på plads.

> Jeg skrev da vist forhenværende - ikke gammel. Det er af
> helbredsmæssige årsager jeg skiftede erhverv. (er nu tegner/grafiker)
Sorry, point taken! Var nu heller ikke ment som "gammel-gammel", men netop
som forhenværende. Det er/var naturligvis umuligt for dig at vide...

> Jeg lærte vores gamle (nu pensionerede slagter metoden) som tak fik jeg
> en rigtig slagterkniv
Hvad er en _rigtig_ slagterkniv?

Fra : Villy Erichsen

Dato : 21-05-03 14:14

In article <baf98p$qav$1@sunsite.dk>, rasmus <rtm79@tiscali.dk> wrote:

> Hvad er en _rigtig_ slagterkniv?
En kniv man kan bestille hos Mesterslagteren (en butikskæde). På den
ene side er der indgraveret Mesterslagterens logo - på Den anden side
P-L Professional Line. 1.4110 X 55 GrMo 14 (stålets sammensætning) samt
Stainless Solingen.
Skaftet er i rosentræ (tror jeg nok-det ligner "tihvertifald") med et
virkelig godt greb.
Og stålet kan blive meget skarpt og holde sig skarpt meget længe - når
man behandler det rigtigt.

Fra : Peter Weis

Dato : 21-05-03 14:44

"rasmus" <rtm79@tiscali.dk> wrote in message

> Hvad er en _rigtig_ slagterkniv?

Se udvalget hos www.hwl.dk - knivhandleren i kødbyen.

mvh
Peter

Fra : SB

Dato : 22-05-03 21:37

"Peter Weis" <p.weis@email.dk> skrev i en meddelelse

> "rasmus" <rtm79@tiscali.dk> wrote in message

> Se udvalget hos www.hwl.dk - knivhandleren i kødbyen.
>
> mvh
> Peter

Findes der ikke en side der viser og forklare hvoprdan man sliber en kniv?
Et strygestål kan vel ikke holden den skarp hele knivens levetid?

/Søren

Fra : Peter Weis

Dato : 23-05-03 09:03

"SB" <sfb(slet-dette)@privat.dk> wrote in message

> Findes der ikke en side der viser og forklare hvoprdan man sliber en
kniv?
> Et strygestål kan vel ikke holden den skarp hele knivens levetid?

Jeg indleverer mine knive til slibning hos HWL i kødbyen. Så vidt jeg
husker koster det omkrign 30 kr pr. kniv.

Men ellers findes der mange sider på nettet, ikke mindst amerikanske.
Uden garanti kan nævnes
http://www.ameritech.net/users/knives/knives.htm,
http://www.physics.mun.ca/~sstamp/knives/sharpen.html,
http://www.bladeforums.com/features/faqsharp.shtml etc. Prøv selv at
lede videre på google.

mvh
Peter

Fra : rasmus

Dato : 20-05-03 15:44

Jeg takker for de foreløbige svar. Står tilbage med følgende:
På den ene side synes jeg argumentet, om at man risikerer at "hugge" i
slibestålet (og sig selv), taler for medslibning. Omvendt synes jeg
argumentet om den holdbare æg taler for modslibning. Angående det med at
modslibning giver en "ren" æg: kan det ved medslibning ikke overkommes ved
ganske enkelt at skylle kniven bag efter?

Mvh rasmus

Fra : Villy Erichsen

Dato : 20-05-03 20:30

In article <badevl$shm$1@sunsite.dk>, rasmus <rtm79@tiscali.dk> wrote:

> [...]
> modslibning giver en "ren" æg: kan det ved medslibning ikke overkommes ved
> ganske enkelt at skylle kniven bag efter?
Det skal forstås sådan at der ved slibning dannes en meget tynd kant
der enten knækker over eller bukkes til siden.
Det fremkommer ved forkert (varm) slibning og- eller ved for dårligt
materiale kniven er fremstillet af.
Du kan hos Mesterslagteren købe en rigtig kniv - den er ikke billig -
men pengene værd.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 19-05-03 17:36

"Stefan Garvig" <sgdataGED@edb.dk> writes:
>Vedr. magnetisme: Jeg hørte engang, at man kunne skærpe barberblade ved at
>lade dem ligge i en vindueskarme et par dage - helst i månelys LOL
>Ak ja ....
Så er den ged vist barberet!

Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11