Genlading?
Fra : Erik Prestmo

Dato : 18-05-03 15:46

For de som ikke ønsker, eller ikke har behov for kursus, og som greier seg
med enkelt utstyr:

I dag morges ladet jeg 50 patroner, samt decapped 100 patroner i tillegg,
..45 Colt.

Jeg benyttet håndverktøy uten ladepresse fra Lee Prescision Inc.

Disse settene bærer navnet Lee Reloader, og finnes (fortsatt) i en rekke
pistolkalibre, samt endel av de mest alminnelige riflekaliber. Tidligere
fantes det endatil slike sett for hagle.....

Endel av disse kalibre kan skaffes fra Dixie Gun Works Inc., eller direkte
fra Lee Prescision Inc.

Endel av de eldre rifle- og haglekalibrene kan finnes på auksjoner på nettet
også, Ebay og QXL feks....

Jeg ville tro at selv den Danske tolden ville ha vansker med å avvise et
slikt sett eller to, det er jo bare "verktøy"!

Jeg ladet altså mine patroner på den gode gamle måten, likedan som i det
"Ville Vesten", kun tennhetter, kuler, krutt, en hammer og 3 - 4
stålverktøy....

Enkelt og greit. I pakken ligger instruksjoner, som - om de følges nitidig,
gjør ethvert "ladekursus" overflødig, her kan ingenting gå galt, annet enn
at en tennhette kan futte av, noe som for øvrig er ufarlig - i praksis!

Nå hadde man god tid i de gode gamle dager, det kommer tilsyne med et slikt
ladesett:

Jeg ladet 50 patroner på ca 2 timer, med Lee Turret går det unna: 250 - 300
i timen og med en virkelig progressiv presse, Lee Pro 1000 eller en Dillon
650 går det enda mye raskere 600 til 1000 i timen er ikke umulig, om man har
vinden og solen i ryggen!

--
ErikP

Ladebokens hjemmesider:
http://ladeboken.tripod.com/index.htm
Spesialfeltprogrammet:
http://spesialfelt.tripod.com/index.htm

Fra : Buck

Dato : 19-05-03 19:01

Erik Prestmo wrote:

> For de som ikke ønsker, eller ikke har behov for kursus, og som greier seg
> med enkelt utstyr:

For at få ladetilladelse skal man have gennemgået et godkendt ladekursus,
så uanset hvor enkelt værktøjet er, slipper man ikke for kurset.
Det er sikkert osse kun godt.

> Jeg ville tro at selv den Danske tolden ville ha vansker med å avvise et
> slikt sett eller to, det er jo bare "verktøy"!

Hvad er det nu "bagatel" grænsen er på for importtold af varer fra USA til
EU?

> [...]
> annet enn at en tennhette kan futte av, noe som for øvrig er ufarlig - i

Hmm... nu bliver jeg lidt nysgerrig...

Hvordan fungerer det sæt i praksis?

Skal der købes et helt sæt for hver kaliber?

Hvad koster sættet i Danmark? (eller Norge).

Hvad med præcisionen? Er den god nok? Er sættedybden ens?

Er det noget du, som erfaren genlader vil anbefale? Eller er det en "for"
billig løsning?

på Lee's hjemmeside www.leeprecision.com hedder sættet LeeLoader.
--
/Buck (Der lader med Rock Chucker)

Fra : Erik Prestmo

Dato : 20-05-03 21:15

Buck <buck@sol.dk> skrev i

> [...]
>
> Hvad med præcisionen? Er den god nok? Er sættedybden ens?
>
> Er det noget du, som erfaren genlader vil anbefale? Eller er det en "for"

I praksis: det går sakte sammenlignet med Rock Chucker!

Men det er UHYRE sikkert (og dermed lite behov for deres kurusus!) fordi man
må håndtere hver enkelt hylse hele tiden under operasjonene, og dermed
følger nøye med hva som skjer underveis!

1 sett pr kaliber!

Koster noen hundrelapper kan antakelig skaffes fra Midway Norge.

Presisjonen? Den blir BEDRE enn med din Rock Chucker!

Verdensrekord benchrestble satt med patroner ladet med et slikt sett, og
rekorden sto i ca 15 år, dette var på 1980-tallet....... Det greier du nok
ikke med RCBS'en!

Jeg anbefaler den gjerne jeg, som en relativt ufarlig introduksjon til en
FLOTT hobby, pluss at man skjønner vitsen og fremskrittet med moderne
ladeutstyr, når man kommer så langt!

Navnet kan nok ha endret seg siden jeg kjøpte mitt sett, Lee driver å kutter
ut lagervarer som ikke selger, så ganske snart blir mange av de nåværende
kalibrene en del av historien....