Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
S/H film
Fra : Peter Andersen

Dato : 18-05-03 19:16

Jeg vil gerne ha høre lidt af jeres erfaring med S/H film.
Primært vil jeg godt vide: er der en ide i at bruge S/H film når filmen
bagefter scannes og redigeres? og der fx. konverteres til S/H? dvs. er der
noget specielt ved S/H film som gør at den er mere velegnet til S/H end en
S/H indscanning af en farvefilm?

Hvilken S/H film er god og billigst?

På forhånd tak.

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Ultimatos

Dato : 18-05-03 21:28

"Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> noget specielt ved S/H film som gør at den er mere velegnet til S/H end en

M.h.t. til gode S/h-film, kan i flæng nævnes: Ilford FP4, Ilford HP5, Kodak
Pan X, Kodak Tri X - alle gode gamle kendinge og glimrende film.

m.v.h.

Fra : Thomas

Dato : 18-05-03 22:02

Hvordan er gruppens erfaring med SH film, der kan fremkaldes i C-41 proces,
altså normal farvefremkaldelse?

Hvor køber i filmene henne? Jeg har selv set lidt på
http://www.billigefilm.dk/ og http://www.fotoplaneten.dk/ men er der steder
der er billigere eller bedre .... ?
--
Med Venlig Hilsen
Thomas Jansson

Fra : C. Poulsen

Dato : 19-05-03 07:35

"Thomas" <tjansson80@hotmail.com> wrote in message news:<ba8sci$j4v$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
> altså normal farvefremkaldelse?
>
> Hvor køber i filmene henne? Jeg har selv set lidt på

Hej.

Jeg har forsøgt mig med at få lavet S/H på c-41 ved photo care, og det
var en skuffelse, billederne var næsten bruntonet og de kunne ikke få
dem til at se ordentlig ud, men om det har været en engangs fejl skal
jeg ikke kunne sige.
Jeg ved ikke om du kan få filmene billigere andre steder, men jeg kan
varmt anbefale www.fotoplaneten.dk her laver jeg stort set alle mine
fotoindkøb, da de også har passepartoutkarton som lige gør det sidste
ved billederne når de skal op og hænge eller vises frem.

Carsten

Fra : Martin Drehn

Dato : 19-05-03 23:17

Hej,

Jeg har forsøgt mig med et par ruller Kodak CN400, som jeg absolut ikke kan
klage over... de levede begge helt op til forventningen...

- Martin

Fra : mig@yngve.dk

Dato : 19-05-03 10:07

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 19-05-03 09:23

"Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> wrote in

> [...]
> bagefter scannes og redigeres? og der fx. konverteres til S/H? dvs. er
> der noget specielt ved S/H film som gør at den er mere velegnet til S/H

IMO så giver det ved scanning god mening at bruge farvefilm, idet
filmscannere med ICE (funktion der fjerner støv og ridser) kun kan bruge
denne funktion på farvefilm (samt C41 s/h film).

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP
http://www.darling.dk

Fra : Peter Andersen

Dato : 19-05-03 10:49

Kenneth Darling Soerensen wrote:
> [...]
> filmscannere med ICE (funktion der fjerner støv og ridser) kun kan
> bruge denne funktion på farvefilm (samt C41 s/h film).

Hmm er du virkelig helt sikker på det? ICE arbejder jo med infarød lys til
korrektionen, så det undrer mig hvorfor det ik skulle kunne bruges til
S/H.....?
Hvor ved du det fra?

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 19-05-03 10:55

> Hmm er du virkelig helt sikker på det? ICE arbejder jo med infarød lys
> til korrektionen, så det undrer mig hvorfor det ik skulle kunne bruges
> til S/H.....?

Helt sikker..

> Hvor ved du det fra?

Jeg har læst det utallige steder. Den tekniske forklaring kan du se her ->
http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=003p1d

Fra : Peter Andersen

Dato : 19-05-03 12:06

> [...]
>
> Helt sikker..

> Jeg har læst det utallige steder. Den tekniske forklaring kan du se

Tak for linket. Det er altid godt at blive klogere

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Rune Feldt-Rasmussen

Dato : 19-05-03 18:38

"Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> wrote in message

> Hmm er du virkelig helt sikker på det? ICE arbejder jo med infarød lys til
> korrektionen, så det undrer mig hvorfor det ik skulle kunne bruges til
> S/H.....?
> Hvor ved du det fra?

Kan her supppleremed nogle "hands on erfaringer".
F.eks Nikon Coolscan (IV ED) ICE virker KUN med C-41 film, altså Kodak CN400
m.m.Men ikke nok med det, scanner man med det slået til, bliver scannene
ubrugelige.
Scanner man almindelig "sølvfilm", går det nemlig rivende galt. Selv med
moderat ICE kan man se, at teknologien slet ikke er beregnet til den slags
film, scannene bliver totalt udflydende og forvrænget.
Uden at vide det "for sure" vil jeg antage, at ICE softvaren læser
sølvkornene som en fejl i filmen, og så prøver at fjerne dem?!
Men det virker altså ikke. Slet ikke!
Med venlig hilsen
Rune F-R