ADSL eller Webspeed
Fra : Thomas Bowers

Dato : 19-05-03 10:38

Hej NG

En af mine venner skal have investeret i noget fastnet. Han har mulighed for
at få Webspeed på sin adresse, men 64.000 kr spørgsmålet er så :

Er Webspeed ligeså godt som ADSL i forhold til besparelsen (256 kbit linie)

Har hørt om folk der brokkede sig over nede tider o.lign på webspeed :-/
.......men i hvor stor grad drejer det sig om i forhold til adsl ?
Det skal lige siges at han kun skal bruge linien til lidt download og
informationssøgning, altså IKKE spil. Så pingtider på +100 ms burde ikke
være det store problem.

Hilsen Thomas

Fra : Søren Blom

Dato : 19-05-03 13:41

"Thomas Bowers" <Bowers@ostervoldNOSPAM.dk> skrev

> [...]
> Det skal lige siges at han kun skal bruge linien til lidt download og
> informationssøgning, altså IKKE spil. Så pingtider på +100 ms burde ikke

Vil helst klar vælge webspeed. Har før haft ADSL i et par år, men har nu
kørt med Webspeed i 1½ år, hvilket fungere helt upåklageligt og med hensyn
til oppetiderne, så er der ikke noget at klage over, tror jeg har haft en
samlede nede tid på et enkel døgn i den tid jeg har haft webspeed.
Hvis angår Pingtider til online spil, så kender jeg dem ikke, da jeg aldrig
spiller. Men det skulle også være ligegyldigt for din venindes vedkommen.
Vil helt klar anbefale din veninde Webspeed fremfor ADSL, da webspeed
fungere mindst lige så godt som ADSL, er en del billigere, plus at
leveringstiden er forsvindende lille hvis man tager omkring en telebutik og
køber webspeed udstyret.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-05-03 13:49

"Thomas Bowers" <Bowers@ostervoldNOSPAM.dk> writes:

> Har hørt om folk der brokkede sig over nede tider o.lign på webspeed :-/

Webspeed har lige haft en periode på 3 uger, hvor ingenting virkede.
Hverken forbindelsen eller informationerne om det.

Men ellers har vi haft webspeed siden december 2000 og der har ikke
været de store problemer. Altså bortset fra at vi får ny IP hele tiden
og at de tager 49 kroner ekstra om måneden for fast IP.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : Ole :-\)

Dato : 19-05-03 14:15

Trine Kornum Christiansen skrev
> [...]
tiden
> og at de tager 49 kroner ekstra om måneden for fast IP.

Det er da heller ikke fedt med ny IP hver anden uge. Er du sikker på
det ikke er en engangs investering? Mig bekendt giver TDC nu også fast
IP til deres DSL-kunder som beder om det - gratis.

Nu har jeg selv CyberCity DSL hvilket er jeg mægtigt godt tilfreds
med. Det er ikke deres fejl når jeg er offline her. De har nogle små
(15-20 min) nedbrud (nogle gange planlagte) på emaildelen, men når man
har eget domæne gør det jo ikke noget.

--
Venlig hilsen
Ole

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-03 15:12

> Det er da heller ikke fedt med ny IP hver anden uge. Er du sikker på
> det ikke er en engangs investering? Mig bekendt giver TDC nu også fast
> IP til deres DSL-kunder som beder om det - gratis.

10,- kroner om måneden på TDC ADSL, for fast IP

/Jan

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-05-03 16:31

" Ole :-\)" <spam@ads.føj> writes:

> [...]
> det ikke er en engangs investering? Mig bekendt giver TDC nu også fast
> IP til deres DSL-kunder som beder om det - gratis.

Desværre. http://www.kabeltv.dk/?UniversID=651 Det er altså 49 kroner
om måneden. Du har helt ret, det er ikke kke spor sjovt, men på den
anden side er det godt nok for mange penge for noget der ikke koster
dem noget.

Fra : T

Dato : 19-05-03 17:21

> [...]
> om måneden. Du har helt ret, det er ikke kke spor sjovt, men på den
> anden side er det godt nok for mange penge for noget der ikke koster

Selve IP adressen koster selvfølgelig ikke noget. Beløbet bruges til at
dække administrationen af at man skal have en fast IP adresse. Men prisen er
selvfølgelig lidt peberet, taget i betragtning at det koster 15 kr. pr md.
med StofaNet.

Fra : Rico Wind

Dato : 19-05-03 17:46

"T" <News@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> Selve IP adressen koster selvfølgelig ikke noget.

IP adressen koster nu en lille smule, da Tdc skal være registreret hos RIPE,
som tager en årlig afgift alt efter hvor mange ip adresser man har(og hvor
længe man har haft dem). Det er nu ikke ret meget, da man maks kan komme til
at betale 5.250 EURO pr. år.

> Beløbet bruges til at
> dække administrationen af at man skal have en fast IP adresse.

Hvad koster det i administration ud over en enkelt opsætning?
Det er vel lige så kostbart at vedligeholde udstyr der tildeler dynamisk ip?

> Men prisen er
> selvfølgelig lidt peberet, taget i betragtning at det koster 15 kr. pr md.
> med StofaNet.

Synes helt klart at det burde koste et engang gebyr at skifte, hvorefter det
var gratis.
Prisen på 49 kr. pr. måned er måske tdc's måde at lægge dette engang gebyr
ud over
en længere tidsperiode, men så løber det hurtigt op.

/rw

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-05-03 19:34

"Rico Wind" <rw@INGEN-SPAM.rico-wind.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad koster det i administration ud over en enkelt opsætning?
> Det er vel lige så kostbart at vedligeholde udstyr der tildeler
dynamisk ip?

I det her tilfælde er man startet med dynamiske adresser på produktet.
Når man så vil tilbyde faste adresser, så skal produktet ændres og der
skal laves arbejde på stort set alle systemer involveret i
administrationen og provisioneringen (en særlig variant af Moores lov
sikrer at lige præcis denne funktionalitet ikke kan laves nemt, selvom
man har været nok så forudseende oprindeligt).
Alle disse ændringer løber op i et anseeligt beløb, ligesom der sikkert
er øgede driftsomkostninger og administrationsomkostninger.
Disse udgifter udgør så den ene side af en business case, og på den
anden side sætter man så indtægterne. Hvis ikke indtægterne er større
end udgifterne bliver projektet ikke godkendt.

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-05-03 22:38

Martin Højriis Kristensen skrev:

> [...]
>skal laves arbejde på stort set alle systemer involveret i
>administrationen og provisioneringen ...

Ja, det er rørende, men det forklarer ikke hvorfor TDC tager
meget mere end andre udbydere for det samme.

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-05-03 22:41

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, det er rørende, men det forklarer ikke hvorfor TDC tager
> meget mere end andre udbydere for det samme.

Du klippede forklaringen:

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-05-03 22:53

> [...]

>anden side sætter man så indtægterne. Hvis ikke indtægterne er større
>end udgifterne bliver projektet ikke godkendt.

Hvorfor kan andre udbydere så godkende et tilsvarende projekt med
meget lavere priser?

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-05-03 23:02

> Hvorfor kan andre udbydere så godkende et tilsvarende projekt med
> meget lavere priser?

Jeg kender ingen økonomiske detaljer om hverken Webspeed eller de øvrige
udbyderes produkter.

Fra : P.N.

Dato : 24-05-03 00:25

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

> Desværre. http://www.kabeltv.dk/?UniversID=651 Det er altså 49 kroner
> om måneden. Du har helt ret, det er ikke kke spor sjovt,

Jeg forstår ikke hvorfor er det et problem med en IP adresse der skifter.
Det har alle der har et analogt modem.
Jeg vil spørge, kan man køre to maskiner på én webspeedforbindelse uden fast
ip adresse.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-05-03 01:46

P.N. skrev:

>Jeg forstår ikke hvorfor er det et problem med en IP adresse der skifter.

Det er et problem hvis man skal spille netspil med sine
kammerater, eller hvis man vil drive en eller anden nettjeneste
som andre skal kunne koble sig på.

--
Bertel

Fra : Kasper Bergh

Dato : 24-05-03 09:36

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message

> Det er et problem hvis man skal spille netspil med sine
> kammerater, eller hvis man vil drive en eller anden nettjeneste
> som andre skal kunne koble sig på.

Delvis korrekt, men hvis man skal spille netspil er det til at overkomme at
se hvad ens IP er før man starter et spil, selvom den ændrer sig. Hvis man
skal drive en nettjeneste som ikke kan løses med fx. dyndns - altså
formodentligt noget erhverv med eget domain, bør man nok overveje at vælge
et erhvervsprodukt.

Det sagt lyder det underligt at deres IP skulle skifte så meget - specielt
hvis de driver tjenester på deres computer og den derfor antageligvis står
tændt (næsten) 24/7. Så længe den står tændt er det meget usædvanligt at få
en ny IP, så måske er der tale om en lille overdrivelse?

mvh
/Kasper Bergh

Fra : Klitgaard

Dato : 19-05-03 18:40

Man kan vel bare bruge www.dyndns.dk eller lignende....

--
- Klitgaard
"Jeg er allergisk overfor alkohol og narkotika. Jeg får udslag i form af

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-05-03 18:59

"Klitgaard" <mrsmooth@FJERNprivat.dk> writes:

> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan vel bare bruge www.dyndns.dk eller lignende....

Problemet er at vi har vores egne domæner, som gerne skal peges på. Og
når man har det, så tager det op mod et døgn for dyndns(Pro) at opdatere.
Jeg kan ikke forklare det ordentligt, men jeg håber I forstår.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-05-03 19:45

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:

> [...]
> sikrer at lige præcis denne funktionalitet ikke kan laves nemt, selvom
> man har været nok så forudseende oprindeligt).

Så skulle man have været så fornuftige, at starte med muligheden for
fast IP, i stedet for de første to år af produktets levetid, at
fortælle, at der ville komme mulighed for fast IP snarest. Uden at
kunne give en ide om hvornår "snarest" var.

Det kunne da ikke være så svært at regne ud, at det ville blive
aktuelt med fast IP på et produkt som webspeed.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-05-03 19:50

> Så skulle man have været så fornuftige, at starte med muligheden for
> fast IP

Det er nemt at være bagklog, men sådan fungerer verden desværre ikke.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 19-05-03 20:10

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> writes:

> Problemet er at vi har vores egne domæner, som gerne skal peges på. Og
> når man har det, så tager det op mod et døgn for dyndns(Pro) at opdatere.
> Jeg kan ikke forklare det ordentligt, men jeg håber I forstår.

Det kan vel klares med lidt kreativ brug af CNAMEs?

Noget i stil med:

@ IN MX 10 foo.dyndns.dk.
www IN CNAME foo.dyndns.dk.

Og så videre.

Men du kan selvsagt ikke få domæne.dk til at have en CNAME-record, da
den også skal have MX-, SOA- og NS-records.

--
Jacob - www.bunk.cc
Don't believe everything you hear or anything you say.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-05-03 20:44

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> Det kan vel klares med lidt kreativ brug af CNAMEs?

Kåre, min mand, siger en hel masse i munden på ham selv. Jeg tror nok
det sluttede med "den køber jeg" og noget med for lidt tid.

Så jeg tror nok det betyder tag for ideen.

Fra : Thomas Bowers

Dato : 19-05-03 14:56

"Thomas Bowers" <Bowers@ostervoldNOSPAM.dk> wrote in message
> [...]
> Det skal lige siges at han kun skal bruge linien til lidt download og
> informationssøgning, altså IKKE spil. Så pingtider på +100 ms burde ikke

Takker for svarene ...... det må blive Webspeed så

Hilsen Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-03 17:05

On Mon, 19 May 2003 11:37:34 +0200, "Thomas Bowers"
> [...]

>Det skal lige siges at han kun skal bruge linien til lidt download og
>informationssøgning, altså IKKE spil. Så pingtider på +100 ms burde ikke

Jeg har lige fået Webspeed - det fungerer nogenlunde, men ikke
optimalt. Den 1 Mbit forbindelse, jeg har, er ofte lige så langsom som
den 512 Kbit ADSL-forbindelse, jeg før havde hos Orange (og den var
heller ikke for god). Til gengæld er den meget dyrere.
Desuden fungerer News ad pommern til - det tager indimellem timer før
mine indlæg dukker op, hvis de overhovedet gør det.

KS

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 19-05-03 17:33

kelds <kelds snabela ofir dot dk> skrev :

>Desuden fungerer News ad pommern til - det tager indimellem timer før
>mine indlæg dukker op, hvis de overhovedet gør det.

Brug dtext.news.tele til tekstgrupper.
--
Knud

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-03 20:24

On Mon, 19 May 2003 18:32:58 +0200, Knud Gert Ellentoft
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

>Brug dtext.news.tele til tekstgrupper.

Tusind tak for tippet - det hjalp gevaldigt.

vh
KS

Fra : N/A

Dato : 19-05-03 19:50