mest lydløse Radeon 9100/8500?
Fra : Rayban

Dato : 19-05-03 11:02

Hej NG,

Jeg har dette problem at mit ny-købte Sapphire Radeon 9100 larmer vildt
meget og da der ikke er huller til passiv køling, vil jeg aflevere det
tilbage og lede mig om efter et andet kort.... men hvilket kort skal det
være?

Jeg vil helst ikke under et 9100 og går jeg over bliver det for dyrt (mere
end 800,-). samtidig SKAL der være TV-out.

Mine valg er i øjeblikket disse:

Club 3d: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364947905

Powercolor:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364697910

og så stopper listen.

Er der nogen der har erfaringer med støjniveauet på disse kort?

David A.

Fra : Jakob M

Dato : 20-05-03 08:38

Rayban wrote:
> [...]
> vildt meget og da der ikke er huller til passiv køling, vil jeg
> aflevere det tilbage og lede mig om efter et andet kort.... men

Du kan dæmpe blæseren ved at sætte en modstand på. Det har jeg gjort på mit
8500LE, der nu er lydløst. Modstanden koster 1 eller 2 kr. hos din lokale
elektronikpusher.

Mvh
Jakob

Fra : Rayban

Dato : 20-05-03 13:03

> Du kan dæmpe blæseren ved at sætte en modstand på. Det har jeg gjort på
mit
> 8500LE, der nu er lydløst. Modstanden koster 1 eller 2 kr. hos din lokale
> elektronikpusher.

Tak for dit svar.

Ok!

Måske du kunne uddybe lidt mere, da jeg INTET ved om modstande og elektronik
generelt... Hvor har du sat modstanden (Hvordan gør man?) og hvad hedder
den?

Mvh

David A.

Fra : Jakob M

Dato : 21-05-03 08:05

> Måske du kunne uddybe lidt mere, da jeg INTET ved om modstande og
> elektronik generelt... Hvor har du sat modstanden (Hvordan gør man?)
> og hvad hedder den?

Du skal have fat i en almindelig modstand
http://www.brinck.dk/modstand.asp#alm
Hvor stor modstand du skal have afhænger af blæseren, du kan prøve et par
forskellige til du er tilfreds. Jeg har en 56 Ohms på min. Du sætter
modstanden på en af ledningerne, det er ligegyldigt hvilken. Hvis du er i
tvivl kan du pille blæseren af, og tage den med ned til elektronikpusheren,
så vil han sikkert gerne hjælpe.

Mvh
Jakob

Fra : Rayban

Dato : 21-05-03 12:28

> [...]
> modstanden på en af ledningerne, det er ligegyldigt hvilken. Hvis du er i
> tvivl kan du pille blæseren af, og tage den med ned til

Jeg har kun to ledninger fra blæseren i stedet for de normale 3-pins man ser
i kabinetblæsere. Har det betydning, eller er det stadig fremgangsmetode som
du lige har beskrevet?

Mvh

David A.

Fra : Jakob M

Dato : 21-05-03 13:40

> Jeg har kun to ledninger fra blæseren i stedet for de normale 3-pins
> man ser i kabinetblæsere.

Den er god nok, det er ligegyldigt hvilken ledning du sætter modstanden på,
de 2 ledninger er henh. 12V og 0V.

Mvh
Jakob

Fra : Rayban

Dato : 21-05-03 16:26

> Den er god nok, det er ligegyldigt hvilken ledning du sætter modstanden
på,
> de 2 ledninger er henh. 12V og 0V.

Tak for din tålmodighed.

Jeg skal bare lige være sikker. Skal man lodde, eller hvordan sætter man
modstanden på ledningen?

Mvh

David A.

Fra : Jakob M

Dato : 22-05-03 13:35

> Tak for din tålmodighed.
>
> Jeg skal bare lige være sikker. Skal man lodde, eller hvordan sætter
> man modstanden på ledningen?

Du behøver ikke lodde, du kan gøre det som du har lyst/evner. Jeg har snoet
ledningerne sammen med benene på modstanden, og holder det sammen med
krympeflex (fåes hos enhver anstændig elektronikpusher), du kan også bruge
samlemuffer.
http://www.case-mod.dk/kflex.php

Mvh
Jakob

Fra : Dan

Dato : 21-05-03 18:57

http://people.freenet.de/s.urfer/7vtrick.htm

Fra : Rayban

Dato : 21-05-03 19:45

> http://people.freenet.de/s.urfer/7vtrick.htm

Dan,

Jeg kender godt dette trick, men da der kun er to ledninger fra blæseren og
en meget lille plastic dims for enden, så kan jeg ikke se, hvordan jeg kan
bruge dette trick.

Måske du kan uddybe lidt mere hvad det er du mener?

Mvh

David A.