Hvad er det: "1/2 gård, Skp., Fjk. og Alb.~
Fra : Lars Deleuran

Dato : 18-05-03 04:34

Min tipoldefader Rasmus Bording Hansen, 1820-1894, ejede gården Vester
Bordinggård ved Silkeborg.

Gården betegnes som følgende:

VESTER BORDINGVEJ 1, VESTER BORDING.

Matr. nr. 2a, 1b, 1i-43

Ejerlav: 43-Vester Bording, Balle sogn.

Gårdnavn: Vester Bordinggaard.

Oprettet: Meget gammel, ½ gård fra ca. 1490.

Type: Landbrugsejendom over 60 ha med 1
lejlighed.

Areal: Matr. nr. 2a-43 11 Skp.7 Fjk. 3 Alb.

Matr. nr. 1b-43 3 Skp.3 Fjk. 2½ Alb.

Matr. nr. 1i-43

Matr. nr. 2e-43
Matr. nr. 4g-43

Matr. nr. 2x-29

Gl. skat: Matr. nr. 2a-43; 15 Rbd. 09
- 1844

- Matr. nr. 1b-43; 6 Rbd. 16
- 1844

Skovskyld: Matr. nr. 2a-43; 3
- 1844

- Matr. nr. 1b-43; 3
- 1844

Gl. hartk.: Matr. nr. 2a-43; 2 Td. 1 Skp. 3 Fjk. 1
- 1844

- Matr. nr. 1b-43; 0 Td. 7 Skp. 0 Fjk. 2
- 1844

Ny Hartk.: Matr. nr. 2a-43, 1 Td. 7 Skp. 0 Fjk. 3
- 1844

- Matr. nr. 1b-43; 0 Td. 5 Skp. 0
Fjk. 2: Alb. - 1844

- Matr. nr. 1b-43, 0 Td. 0 Skp. 5
Fdk. 2: Alb.

- Matr. nr. 4g-43;
3 Alb.

- Matr. nr. 1i-43

- Matr. nr. 2x-29; Overgaard 0-0-0
Alb.

- Matr. nr. 2y-29; Overgaard 0-0-0
Alb.

Spørgsmål: hvad er en 1/2 gård, og arealet i Skp., Fjk. og Alb ... er det en
stor gård vi taler om ?, måske ligefrem en af dem med 3 skorstene ? ...
eller er det blot et liden husmandssted ?

Med venlig hilsen

Lars Deleuran
Bibliotekar
Mimersvej 52
7620 Lemvig
tlf. 97823987, mobil 28453470
mail deleuran@dadlnet.dk
Web: www.larsdeleuran.suite.dk

Fra : Niels Fredensborg Lu~

Dato : 18-05-03 08:50

Baroniet Guldborglands fæstegårde

1688-matriklen (beskatningsgrundlag):

Sædejord af god sort 1 td htk = 4 tdr land
Sædejord af middel sort 1 td htk = 6 tdr land
Sædejord af skarp sort 1 td htk = 9 tdr land
Sædejord af ond sort 1 td htk = 12 tdr land

Høavl på god eng 1 td htk = 16 læs hø
Græsning af god sort 1 td htk = 24 høveder
Græsning af middel sort 1 td htk = 32 høveder
Græsning af ond sort 1 td htk = 40 høveder
Skov, olden 1 td htk = 24 svin

1 td tønde =8 skæpper
1 skp skæppe =4 fjerdingkar
1 fjk fjerdingkar =3 album
1 alb album

Beskatningsgrundlaget for landbrugsjord blev opgjort i td htk.
D.v.s. at arealet varierede efter jordens beskaffenhed. I
Baroniet Guldborgland på Lollands nordøstlige hjørne svarede 1 td
htk til ca. 3,8 tønder land.

Med venlig hilsen
Niels Fredensborg Lund

"Lars Deleuran" <deleuran@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Ejerlav: 43-Vester Bording, Balle sogn.
>
> Gårdnavn: Vester Bordinggaard.
>

> Oprettet: Meget gammel, ½ gård fra ca. 1490.

Fjk. 3 Alb.

> [...]
> Matr. nr. 4g-43
>
> Matr. nr. 2x-29
>

> Gl. skat: Matr. nr. 2a-43; 15 Rbd. 09
> - 1844
>
> - Matr. nr. 1b-43; 6 Rbd. 16
> - 1844
>

> Skovskyld: Matr. nr. 2a-43; 3
> - 1844
>
> - Matr. nr. 1b-43; 3
> - 1844
>

> Gl. hartk.: Matr. nr. 2a-43; 2 Td. 1 Skp. 3 Fjk. 1
> - 1844
>
> - Matr. nr. 1b-43; 0 Td. 7 Skp. 0 Fjk. 2
> - 1844
>

> Ny Hartk.: Matr. nr. 2a-43, 1 Td. 7 Skp. 0 Fjk. 3

Td. 5 Skp. 0
> Fjk. 2: Alb. - 1844
>
> - Matr. nr. 1b-43, 0
Td. 0 Skp. 5
> Fdk. 2: Alb.
>
> - Matr. nr. 4g-43;
> 3 Alb.
>
> - Matr. nr. 1i-43
>
> - Matr. nr. 2x-29;
Overgaard 0-0-0
> Alb.
>
> - Matr. nr. 2y-29;
Overgaard 0-0-0

Fra : erik

Dato : 18-05-03 10:40

Det er "hardkorn" (det hårde korn) = et beskatningsgrundlag og så er det for en halv
gård, altså er gården på et tidspunkt delt i 2. De gamle mål bruges: tønder,
skæpper, fjerdingkar og album.

--
Erik Reinert Nielsen

se venligst min webside
www.nogn.dk

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 18-05-03 12:24

"erik" <fox44REMOVETHIS@mail.dk> skrev i melding
> [...]
for en halv
> gård, altså er gården på et tidspunkt delt i 2. De gamle mål bruges:

Jeg har også kommet over de samme måleenheter i
Norge, og hvor mye er et album? Noen av mine aner
i Hallingdal i Norge betalte album i frelse når de betalte
skatt?Jeg kunne ha brukt norske nyhetsgrupper til
å spørre om dette, men siden temaet står her er det
fristende å spørre her.

Anne Lise Hovdal

Fra : Viggo Nissen

Dato : 18-05-03 13:27

Ta' et kig på http://www.saack.dk/maalogvaegt.shtml

m.v.h.

Viggo Nissen

Fra : Lars Deleuran

Dato : 18-05-03 15:10

Hej Viggo,

Tak for tipset om mål og vægt .. men det var nu mere en faglig bedømmelse af
gårdens størrelse (afkast og areal), som bliver målt i Skp., fjk. og alb. ,
jeg var interesseret i.

Her er mit spørgsmål igen:

Spørgsmål: hvad er en 1/2 gård, og arealet i Skp., Fjk. og Alb ... er det en
stor gård vi taler om ?, måske ligefrem en af dem med 3 skorstene ? ...
eller er det blot et liden husmandssted ?

Ved areal står der i skemaet følgende:

Areal:

Matr. nr. 2a-43 11 Skp.7 Fjk. 3 Alb.
Matr. nr. 1b-43 3 Skp.3 Fjk. 2½ Alb.

<<<<<>>>>>>><<<<<<>>>>>>>>

http://grupper.bf.dk/it/hvad/hvad-ld.htm

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 18-05-03 15:57

On Sun, 18 May 2003 16:09:51 +0200, "Lars Deleuran"
<deleuran@dadlnet.dk> wrote:

>Spørgsmål: hvad er en 1/2 gård, og arealet i Skp., Fjk. og Alb ... er det en
>stor gård vi taler om ?, måske ligefrem en af dem med 3 skorstene ? ...
>eller er det blot et liden husmandssted ?

Som der står er det en halv gård. I de fleste landsbyer var en hel går
på 7 til 8 tønder hartkorn, og en ½ gård er så altså det halve. Men
det varierer fra sted til sted.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Hans Nørgaard

Dato : 18-05-03 16:32

I forbindelse med hoveriarbejdet var det således at en "rode" bestående af 8
hovlodder ca 16 tønder land skulle udføres af 8 helgårde, eller dobbelt såmange
halvgårde, hver helgård sendte stadig 2 mand til hovarbejde og halvgårdene hver
en, og mens en helgård drev en hovlod ene, var der to halvgårde om en lod. (Om
Egeskov gods på Fyn)
mvh
Hans

Fra : erik

Dato : 18-05-03 18:52

En halv gård - er en halv gård [som må have ydet nok til at en familie kunne
leve deraf]
I forskellige egne af landet er jorden forskellig og kan yde forskelligt. Altså kan
en eller anden arealenhed - eller en (eller en halv) gård - give forskellige mængder
korn. Ved beskatning af gårdene tog man dette i betragtning.
Du kan oversætte hardkorn med "grundværdi" som der skulle betales skat af. Skatten
forfaldt ikke i rede penge men i korn eller andre naturalier. Korn måltes i de gamle
rummål:
1 tønde korn = 8 skæpper
1 skæppe = 4 fjerdingkar
1 fjerdingkar = 3 album
men hardkornet kunne også være 3 høns !
Hardkornet har altså intet med areal at gøre, men det der skulle betales i skat af
jorden.
Hvis du betaler lidt i skat "ejer" du lidt og jeg mener at 3 Skp.3 Fjk. 2½ Alb.
(altså ikke engang en hel tønde) må have været en meget meget lille halvgård.

--
Erik Reinert Nielsen

se venligst min webside
www.nogn.dk

Fra : Hans Nørgaard

Dato : 18-05-03 20:19

erik wrote:

> jeg mener at 3 Skp.3 Fjk. 2½ Alb.
> (altså ikke engang en hel tønde) må have været en meget meget lille halvgård.

Det må vel rettest betegnes som et bolsted.
mvh
Hans

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 18-05-03 20:48

On Sun, 18 May 2003 19:52:08 +0200, "erik" <fox44REMOVETHIS@mail.dk>
wrote:

> [...]
>(altså ikke engang en hel tønde) må have været en meget meget lille halvgård.

Hvis jeg lægger tallene sammen:

>Matr. nr. 2a-43 11 Skp.7 Fjk. 3 Alb.
>Matr. nr. 1b-43 3 Skp.3 Fjk. 2½ Alb.

så får jeg tilsammen, sådan cirka:

2 tdr, 0 skp, 3 fjk, 2½ alb

Det skæpper da lidt mere (selv om der altså ingen skæpper er), måske
til et par skorstene?

Der står også i Lars første post at der er over 60 ha. Så med mulighed
for forbedret landbrugsteknik, med gødskning vha. kløver, og det lave
beskatningsgrundlag i forhold til arealstørrelse, kunne man måske nok
holde skindet på næsen.

mvh
Bjarne Damsgaard

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 18-05-03 21:30

On Sun, 18 May 2003 05:33:58 +0200, "Lars Deleuran"
<deleuran@dadlnet.dk> wrote:

> [...]
>
>Type: Landbrugsejendom over 60 ha med 1
>lejlighed.
>
>Areal: Matr. nr. 2a-43 11 Skp.7 Fjk. 3 Alb.

Mangler der nogle tal her?

På kortet på http://www.dkconline.dk/ er gården angivet ved navn. Den
består nu om stunder af ca. fem længer. På det historiske kort fra ca.
1880 er vist en firlænget gård.

mvh
Bjarne Damsgaard

Fra : Arne Feldborg

Dato : 19-05-03 00:51

"Lars Deleuran" <deleuran@dadlnet.dk> skrev Sun, 18 May 2003 05:33:58
+0200

>Spørgsmål: hvad er en 1/2 gård, og arealet i Skp., Fjk. og Alb ... er det en
>stor gård vi taler om ?, måske ligefrem en af dem med 3 skorstene ? ...

Nok ikke mere end aller højst 2.

En halvgård er som navnet siger en halv gård. Dvs. en gård der er blevet
delt før den egentlige udskiftning begyndte (måske allerede i
begyndelsen af 1700 tallet eller endnu tidligere).

Enten er familien vokset og man har været nødt til at dyrke mere land
op, eller man har først dyrket land op og dermed fået plads til en
familie mere på stedet. Med den beliggenhed er det sansynligvis en
"Eneste Gaard", beliggende udenfor byfællesskabet og med masser af
udyrket jord omkring.

På den tid måtte gårdene ikke deles i mindre enheder end "1 Plug". Dvs.
det areal een mand med eet spand heste og een plov kunne overkomme at
passe.

Uanset at der på nogle web-sider ligger fine tabeller over Hartkorn vs.
Tdr. Land, så siger Hartkornsangivelsen intet - absolut *intet* - om
jordarealet.!

De sammelangt ca. 2 tdr. Hartkorn kan på en hedeegn godt være omkring de
500 Tdr. Land, og på andre egne langt, langt mindre. Og de 60 Ha. du
nævner er jo ca. 108 Tdr. Land.

>eller er det blot et liden husmandssted ?

Nok lidt mere end et husmandssted, men ihvertfald ikke en decideret stor
gård.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred