sessions
Fra : Casper H - OldTraffo~

Dato : 17-05-03 18:59

Hej

Nu er jeg så småt færdig med mine sider til et admin system, og skal nu
"sikre" dem med login osv.
Det er her hvor sessions vel skal bruges, men jeg har ikke noget kendskab
til disse...
Er der nogen som kender en velskreven og indholdsrig artikel/tutorial
omkring sessions?

Og er det det rigtige at gøre at bruge sessions til admin sider, eller skal
man bruge cookies?
Jeg vil gerne gøre det kompatibelt med et adminbrugersystem...

Fra : Martin Korsgaard

Dato : 17-05-03 19:54

kan du ikke bare sige:

if($username = admin && $password = kodeord){
echo "Du er nu logget ind";
}
else
{
echo "Du har ikke adgang";
}

Fra : Kristian Ellebæk Fra~

Dato : 17-05-03 19:48

Bruger han den metode er det fælles logind og system kan ikke håndtere flere
brugere.

frande
http://frande.frande.dk/

Fra : Kim Emax

Dato : 17-05-03 20:14

Martin Korsgaard wrote:
> kan du ikke bare sige:
>
> if($username = admin && $password = kodeord){
> echo "Du er nu logget ind";
> }
> else
> {
> echo "Du har ikke adgang";
> }

NEJ! Det vil give alle adgang....

--
Take Care
Kim Emax - Freelance programmør

Fra : No1

Dato : 19-05-03 18:23

> NEJ! Det vil give alle adgang....

Fordi der skal være 2 ligmed tegn. Og quotes rundt om admin og kodeord.

Fra : Kristian Ellebæk Fra~

Dato : 17-05-03 19:51

Hey !

Du kan nemt bruge sessions, men hvorfor sessions???
Cookies er meget bedre og ligeså sikkert.

http://php.net kan du finde alle funktionerne til cookies (og sessions,
hvis du hellere vil kører det i dette.).
http://www.php.net/manual/en/function.setcookie.php - Direkte link til siden
omkring det, at sætte en cookie.

Du kan bl.a. hente en cookie ved at skrive $_COOKIE["NAVN_PÅ_COOKIE"]
Men der er et par eksempler på ovenstående link, hvori der også vises,
hvordan du læser en cookie.

Meget god "guide" ;)

frande
http://frande.frande.dk/

Fra : Jack L.

Dato : 17-05-03 19:59

Kristian Ellebæk Frandsen wrote:
> Hey !
>
> Du kan nemt bruge sessions, men hvorfor sessions???
> Cookies er meget bedre og ligeså sikkert.

Bare af ren nysgerrighed, på hvilken måde er cookies "meget bedre"?

Hilsen Jack

Fra : Kristian Ellebæk Fra~

Dato : 17-05-03 20:14

Jeg har det sådan efter jeg skiftede.
Med cookies kan du bevare oplysninger (f.eks. lave et auto-logind), kan du
ikke med sessions, da de gemmes midlertidig.

frande
http://frande.frande.dk/

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 17-05-03 20:51

Kristian Ellebæk Frandsen wrote:

> Med cookies kan du bevare oplysninger (f.eks. lave et auto-logind), kan du
> ikke med sessions, da de gemmes midlertidig.

Man man sagtens indstille PHP's sessionscookier til at vare længere end
en session. Det gøres med session.cookie_lifetime. Se
http://dk.php.net/manual/en/function.ini-set.php og
http://dk.php.net/manual/en/ref.session.php.

Fra : Kristian Ellebæk Fra~

Dato : 17-05-03 21:25

Ja, det kan man, men jeg formoder ikke at Casper kører hans egen server - og
i sådan tilfælde, vil cookies være bedst.

frande
http://frande.frande.dk/

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 18-05-03 22:48

Kristian Ellebæk Frandsen wrote:

> Ja, det kan man, men jeg formoder ikke at Casper kører hans egen server

Nej, og...? Som du kan se på
http://dk.php.net/manual/en/function.ini-set.php, kan
session.cookie_lifetime sættes overalt - også i selve scriptet.

Fra : Kristian Ellebæk Fra~

Dato : 19-05-03 11:38

Tror ikke du skal regne med at du kan rette i serverens ini-fil, vedrørende
dens måde at kører PHP på.
Og det er netop det du skriver der.

Hvis serveren bliver hosted hos en udbyder, f.eks. b-one.nu, så vil jeg ikke
mene man kan rette i dette, da det er en ting i din ini-fil som skal rettes.
Kommandoer til det er sikkert lavet, men de bliver disabled på servere, hvor
du bliver hosted.

Fra : Christian Joergensen

Dato : 19-05-03 14:52

On Mon, 19 May 2003 12:37:46 +0200, Kristian Ellebæk Frandsen wrote:

> Tror ikke du skal regne med at du kan rette i serverens ini-fil,
> vedrørende dens måde at kører PHP på.
> Og det er netop det du skriver der.

Det var ikke for sjov Jonas gav dig linket. Prøv nu at læse det :)

Derudover må du også gerne læse det link Kim gav dig:

Fortsat god dag :)

--
Christian Jørgensen | Pity the poor egg: it only gets laid once.
http://www.razor.dk |

Fra : Johnni N. Jørgensen

Dato : 18-05-03 21:07

"Kristian Ellebæk Frandsen" <kef@frandeHHX.dk(fjern HHX)> wrote in message
> Jeg har det sådan efter jeg skiftede.
> Med cookies kan du bevare oplysninger (f.eks. lave et auto-logind), kan du
> ikke med sessions, da de gemmes midlertidig.
Samtidig giver du (hvis din kode ikke er strikket ordenligt sammen) brugeren
mulighed for selv at editere sin cookie, og derved 'måske' give sig selv
flere rettigheder...
Man kunne godt tænke sig et system, hvor brugerene er delt op i forskellige
grupper... Når en side skal vises, checker man om brugeren er i den rigtige
gruppe (ved at checke sin session-var).. Denne gruppe-variabel kunne man
derfor skrive om da cookien ligger lokalt... Dette er betydeligt sværer hvis
du brugere sessions...

Fra : Kristian Ellebæk Fra~

Dato : 19-05-03 11:40

En session bliver også lagt på din PC som en lokal-fil, ligesom en cookie.

Men normalt bruger man også cookies til at gemme brugernavn, kodeord samt
evt. sekundær id i.
Ikke til at angive en admin-status eller en gruppe personen tilhører. Dette
burde man gøre igennem en database direkte på siden.

Ellers vil dit system også have andre store usikkerheder, hvis man kører
brugerens status igennem cookies eller sessions.

frande
http://frande.frande.dk/

Fra : Kim Emax

Dato : 19-05-03 12:57

Kristian Ellebæk Frandsen wrote:
> En session bliver også lagt på din PC som en lokal-fil, ligesom en
> cookie.

A hva? session.save_path = /tmp

Og kig lige forbi http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-05-03 22:23

"Casper H - OldTrafford.dk" <webmaster@oldtrafford.dk> wrote in

> Nu er jeg så småt færdig med mine sider til et admin system, og
> skal nu "sikre" dem med login osv.
> Det er her hvor sessions vel skal bruges, men jeg har ikke noget
> kendskab til disse...

Jeg vil foreslå at du bruger http-login - det er dejlig nemt :)

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"Drømmen om et samlet Europa har ingen mulighed for at

Fra : Jesper Hansen

Dato : 17-05-03 22:27

On Sat, 17 May 2003 19:58:57 +0200, "Casper H - OldTrafford.dk"
<webmaster@oldtrafford.dk> wrote:

Prøv og se lidt her:
http://www.lojmann.dk/stuff.php?katid=1&&table=mystuff

Med venlig hilsen
Jesper Hansen

Fra : Jesper Hansen

Dato : 17-05-03 22:29

On Sat, 17 May 2003 23:26:47 +0200, Jesper Hansen <sebulba_@mailme.dk>
wrote:

>Prøv og se lidt her:
>http://www.lojmann.dk/stuff.php?katid=1&&table=mystuff

Glemte lige og sige at det kræver MySql adgang

Med venlig hilsen
Jesper Hansen

Fra : Casper H - OldTraffo~

Dato : 17-05-03 22:28

har hørt ngoet om nnoget med htaccess

hvad er det?

Fra : Jesper Hansen

Dato : 17-05-03 22:31

On Sat, 17 May 2003 23:28:18 +0200, "Casper H - OldTrafford.dk"
<webmaster@oldtrafford.dk> wrote:

>har hørt ngoet om nnoget med htaccess

http://www.webcafe.dk/artikler/apache/htaccessintro/htaccessintro.html

Med venlig hilsen
Jesper Hansen

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 18-05-03 16:45

Casper H - OldTrafford.dk wrote:
> [...]
> til disse...
> Er der nogen som kender en velskreven og indholdsrig artikel/tutorial

http://codewalkers.com/tutorials/32/1.html

Er ganske god til en start

Mvh
Rasmus