Dr. Atkins...Godt/skidt/Meninger
Fra : Miss Marie

Dato : 16-05-03 22:12

Hejsa !

Jeg har tænkt på at starte på Dr. Atkins kuren/omlægningen, og ville bare
høre, om der var nogen, der kunne fortælle mig lidt om det, og evt. dele
historier og meninger.

På forhånd tak!

Med venlig hilsen

Marie

( Bikini 2004 )

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 17-05-03 00:10

"Miss Marie" <mermail@oncable.dk> wrote in message

> [...]
> høre, om der var nogen, der kunne fortælle mig lidt om det, og evt. dele

Nogle er glade for den, de fleste er dog ikke så begejstret. Det skulle
forholde sig således, at det skulle være hårdt for kroppen at køre den diæt,
og derfor faktisk er usund, et vægttab taget i betragtning. Jeg har selv
kørt et program lidt i stil med, hvor det handler om at undgå kulhydraterne.
Jeg blev meget træt også i hovedet, men jeg tabte mig da. Så man kan da
sikkert tabe sig, men de kloge siger at det er for hårdt for kroppen.

Ved ikke om du har læst det, men iForm skriver således om Dr. Atkins og
Antikulhydratkuren:

http://www.iform.dk/Crosslink.jsp?d=436&a=2170

Cirka midtvejs ned på siden.

Selvom de skriver at man ikke taber sig synderligt, så havde jeg da et
betragteligt vægttab, men jeg trænede så også 2 x 2 timer hver dag. Så nogle
vil jo nok sige, at jeg havde tabt mig alligevel.

Men den allerbedste måde for langt de fleste, er jo at tælle kalorier. Udfra
det, så sørge for at indtage færre kalorier end man forbrænder, og dyrke
noget fornuftig motion.

> Med venlig hilsen
>
> Marie
>
> ( Bikini 2004 )

Nicolai

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 17-05-03 15:42

[Nicolai Larsen | Sat, 17 May 2003 01:10:28 +0200]

>Selvom de skriver at man ikke taber sig synderligt, så havde jeg da et
>betragteligt vægttab, men jeg trænede så også 2 x 2 timer hver dag. Så nogle
>vil jo nok sige, at jeg havde tabt mig alligevel.

Jo, men jeg tabte f.eks. 35 kg. på 1½ år uden den store indsats; og jeg
trænede overhovedet ikke.

Men iForms' beskrivelse er jo også ganske forkert; det er ret tydeligt
at de ikke har sat sig ind i kuren, men blot hørt lidt "rygter" eller
populære sætninger fra Atkins kuren.

>Men den allerbedste måde for langt de fleste, er jo at tælle kalorier.

Optimalt, ja - det var dog hvad jeg prøvede et helt år før jeg hoppede
på Atkins vognen; jeg talte kalorier sammen med min læge og tabte mig
alligevel ikke synderligt.

Atkins er naturligvis ikke svaret for alle, det er helt afhængigt af
hvad man selv har lyst til og hvad der hjælper én mest hvad man skal
vælge.

Best regards,
Rene' (Denmark)
www.rene.hjorth.com & www.lowcarb.dk

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 17-05-03 18:42

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> wrote in message
> [Nicolai Larsen | Sat, 17 May 2003 01:10:28 +0200]

> Jo, men jeg tabte f.eks. 35 kg. på 1½ år uden den store indsats; og jeg
> trænede overhovedet ikke.

Nu er jeg fast i troen på, at motion skal være en del af livet for alle. Og
er slet ikke i tvivl om, at man ville være sundere, hvis man havde motionen
med i sit program. Det behøver jo ikke være hård motion. Det skal så lige
siges, at jeg faktisk tabte 32 kilo på ca. 3 mdr., på den måde jeg kørte det
på. Kroppen kunne desværre bare ikke følge med og det var jo nok heller ikke
kun fedtvæv som røg.

> Men iForms' beskrivelse er jo også ganske forkert; det er ret tydeligt
> at de ikke har sat sig ind i kuren, men blot hørt lidt "rygter" eller
> populære sætninger fra Atkins kuren.

Ok. Jeg ved ikke hvilke forudsætninger iForm har for at skrive som de
gjorde. Jeg ved bare, at der er betragtelig mange mennesker, som mener det
og jeg har også set "eksperter", sige at den form for diæt er usund for
kroppen.

> [...]
>
> Atkins er naturligvis ikke svaret for alle, det er helt afhængigt af
> hvad man selv har lyst til og hvad der hjælper én mest hvad man skal

Lige præcis, derfor jeg skriver "for de fleste". Men jeg er tilhænger af, at
afprøve de ting man har lyst til, og så ud fra fornuften finde den diæt som
passer en bedst. Og betyder det Atkins eller hvad det nu er, så er det da
fint med mig.

Fra : Nette

Dato : 18-05-03 00:57

"Nicolai Larsen" skrev i en meddelelse
> [...]
det
> på. Kroppen kunne desværre bare ikke følge med og det var jo nok heller

Hvad gjorde du for det? Det lyder lidt vildt?

Nette

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 18-05-03 02:12

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> wrote in message

> Hvad gjorde du for det? Det lyder lidt vildt?

Jeg trænede 2 x 2 timer hver dag, udover arbejde. Spiste stort set ingen
kulhydrater eller fedt, og inden længe havde jeg ingen energi. Det klarede
Letigen, for sjovt nok så får man masser af energi hvis man spiser letigen.
Letigen er opkvikkende og giver _hjernen_ det indtryk at du har masser af
energi. Så selvom kroppen var udtømt, trænede jeg alligevel på den energi
som hjernen troede jeg havde og kom derfor i et overtræningsstadie, som bl.
a. resulterede i 2 gange lungebetændelse og diverse andre ting, som man ikke
lyttede til. Det endte i kollaps og længerevarende følgesymptomer, så det
kan ikke anbefales. På hospitalet fik de også hurtigt fortalt mig, at
det var et alt for voldsomt og usundt vægttab.

Men det har ikke kun været et tab i fedtvævet. Jeg har trænet styrketræning
i 12 år, og jeg gik fra at løfte 170 kilo i bænkpress, til kun at kunne
løfte ca. 100 kilo. Så der har været tæret voldsomt på muskelmassen
samtidig.

Man heldigvis bliver man klog af erfaring.

> Nette

Nicolai

Fra : Nette

Dato : 18-05-03 07:07

> Letigen er opkvikkende og giver _hjernen_ det indtryk at du har masser af
> energi.

Ja, det må man sige.... Jeg prøvede dem for år tilbage, men blev direkte syg
af dem, så stopede efter kort tids brug.

> Man heldigvis bliver man klog af erfaring.

Ja, heldigvis da. Men sikke en omgang.

Nette

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 18-05-03 07:10

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> Men iForms' beskrivelse er jo også ganske forkert; det er ret tydeligt
> at de ikke har sat sig ind i kuren, men blot hørt lidt "rygter" eller
> populære sætninger fra Atkins kuren.

Hvad er det forkerte ved deres fremstilling af kuren?

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 18-05-03 12:12

[Lisbeth Jacobsen | Sun, 18 May 2003 08:09:35 +0200]

>Hvad er det forkerte ved deres fremstilling af kuren?

I hovedtræk:

>Kuren går stort set ud på, at man skal spise det modsatte af,
>hvad de officielle anbefalinger ellers fortæller."

Forkert; officielle anbefalinger fortæller at man skal skære ned på sin
energiindtagelse - Atkins fortæller at man skal skære ned på
letomsættelige kulhydrater.

>Man skal i praksis spise mere fedt, også det ellers usunde mættede fedt,

Forkert. Atkins pointerer meget på hvilke fedtstoffer man skal indtage;
anbefaler at spise store mængder af sund fisk, og når det er kød skal
det ikke partout være fedt kød. Der anbefales også at det fedtstof man
får primært er fra oliven- og rapsolie.

>Det lyder som det rene volapyk og det er det også. Med mindre man
>samtidig tæller kalorier eller spiser meget ensformigt, så er det
>usandsynligt, at man vil tabe sig på denne diæt.

Forkert og sjusk - de konkluderer ganske uden grundigere undersøgelse at
kuren ikke vil virke.

>Tværtimod vil de fleste tage på af Dr. Atkins kostsammensætning.

Forkert - helt uden nogen form for grundlag - igen det rene gætværk.

>Derudover kan diæten ikke dække alle kroppens behov for vitaminer og
>mineraler,

Korrekt; derfor går Atkins også meget ind på at finde ud af at få de
gode grøntsager og supplere med den daglige vitaminpille.

>og den indeholder alt for meget mættet fedt, der øger blodets indhold af kolesterol.

Forkert (igen) Bl.a. prøvede den amerikanske hjerteorganisation at
bevise det samme med en større undersøgelse af Atkins kontra deres egen
diet - resultatet blev at folk på Atkins havde haft det største FALD i
kolesterol.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 18-05-03 14:59

> Forkert; officielle anbefalinger fortæller at man skal skære ned på sin
> energiindtagelse - Atkins fortæller at man skal skære ned på
> letomsættelige kulhydrater.

Den med at spise modsat de offocielle anbefalinger forekommer mig nu ellers
at være en korrekt fremstilling.

Jeg har aldrig set officielle anbefalinger, der siger, at man skal "skære
ned på sin energindtagelse".

Jeg har derimod set officielle anbefalinger, der handler om hvordan
fordelingen mellem fedt, kulhydrat og protein bør være - og her vil jeg
mene, at det afgjort ikke er forkert at påstå, at Atkins er modsat den
officielle anbefaling.

> [...]
> anbefaler at spise store mængder af sund fisk, og når det er kød skal
> det ikke partout være fedt kød. Der anbefales også at det fedtstof man

Når jeg ser Atkins-tilhængere - herunder DIG - tale varmt for Atkins og
nævne opskrifter, så forekommer det mig eller, at der er MASSER af mættet
fedt med i spillet. (kød, ost, piskefløde, smør)

> Forkert og sjusk - de konkluderer ganske uden grundigere undersøgelse at
> kuren ikke vil virke.

Jeg vil måske sige, at MEDMINDRE man samtidig sørger for at indtage færre
kalorier, end man forbruger, er det usandsynligt, at man vil tabe sig. Der
er næppe tale om, at på Atkins-kur kan du spise, hvad du vil og alligevel gå
ned i vægt....

Og jeg mener ikke, det kan konkluderes, at Per Brændgaard ikke har undersøgt
Atkins-kuren grundigt. Det er muligt, at han IKKE har.... men bestemt også
muligt, at han har sat sig grundigt ind i den. Det er i hvert fald ikke ud
fra den pågældende artikel muligt at sige noget om det.

> Forkert - helt uden nogen form for grundlag - igen det rene gætværk.

Hans påstand er, at det vil man, medmindre kalorieindtaget er lavere end
forbruget. Og det kan vel ikke anfægtes?

> [...]
> bevise det samme med en større undersøgelse af Atkins kontra deres egen
> diet - resultatet blev at folk på Atkins havde haft det største FALD i

Undrer mig over, at der findes Atkins Cholesterol Tablets, der skal sænke
kolesterol-niveauet. Hvorfor dog det, hvis kuren i sig selv har den effekt?

Er det sådan med Atkins kur, at det dårlige indhold af vitaminer lapper man
på med piller og kolesterol-niveauet regulerer man også med piller?

Jeg vil altså tillade mig at mene, at en kur, der helbredsmæssigt set kun
hænger sammen på at indtage piller for dit og dat er en forbandet usund kur.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 16-05-03 22:53

[Miss Marie | Fri, 16 May 2003 23:12:10 +0200]

>Jeg har tænkt på at starte på Dr. Atkins kuren/omlægningen, og ville bare
>høre, om der var nogen, der kunne fortælle mig lidt om det, og evt. dele
>historier og meninger.

Den korte version:

Fuld af mistro gik jeg for knap 2 år siden på Atkins. Jeg holdt et par
pauser i det efterfølgende 1½ år, så jeg tabte "kun" 35 kg - havde jeg
ikke gået grassat i julemåneden m.m. havde det nok været 45 kg. nu :)

Én ting bliver svært for dig - at spise morgenmad sammen med venner og
bekendte; traditionel dansk morgenmad er et orgie i kulhydrater :(

Brød er hårdt at undvære i starten - det var det i hvertfald for mig -
men der findes kulhydratfattige brød, kager, pasta etc. etc. så man
næsten er uden afsagn.

Mange ting er til gengæld lette - massere af lækker & fed mad kan du
spise uden hæmninger. Både min kæreste og jeg er på Atkins (han holder
dog pause lige nu, da en slankekur aldrig er godt lige før en større
operation). Vi spiser *massere* af god mad og dessert hver aften; helt
uden nogen for for synd - og taber os imens.

Det bedste for dig er at købe Dr. Atkins bog om emnet - billigst på
www.amazon.co.uk - eller "Omegametoden" hvis du ønsker en mere dansk,
samt mildere og langsommere metode.

Kig gerne på http://rene.hjorth.com/slank.htm for at læse *lidt* mere :)

Fra : sune vuorela

Dato : 19-05-03 15:14

En der kalder sig "Miss Marie" <mermail@oncable.dk> skrev:

>Jeg har tænkt på at starte på Dr. Atkins kuren/omlægningen, og ville bare
>høre, om der var nogen, der kunne fortælle mig lidt om det, og evt. dele
>historier og meninger.

Jeg er meget begejstret for det!
At kunne spise god mad og tabe sig samtidig... det er ikke helt at
foragte.

--
Sune

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 19-05-03 16:09

"sune vuorela" <nospam@vuorela.dk> skrev i en meddelelse

> At kunne spise god mad og tabe sig samtidig... det er ikke helt at
> foragte.

Det kan man jo på enhver sund kur.

Men spørgsmålet er nok, hvad du definerer som "god mad". *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : sune vuorela

Dato : 19-05-03 23:31

En der kalder sig "Lisbeth Jacobsen" <jacobsenlisbeth@hotmail.com>
skrev:

>Men spørgsmålet er nok, hvad du definerer som "god mad". *S*

Jeg synes personligt at mad med fedt i smager bedre end mad uden.
Grøntsager skal fedtes ind i et eller andet for at det er godt.
Den fuldfede ost smager meget bedre - og af meget mere end cheasys
kedelige light-ost - og så videre.

Men ja - det er nok forskelligt hvad man lægger i god mad - men fed
mad smager ofte af mere.

--
Sune

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 20-05-03 07:31

> Jeg synes personligt at mad med fedt i smager bedre end mad uden.

Enig.

Når det gælder kød, sidder smagen i altovervejende grad i fedtet.
Det betyder dog ikke, at man behøver spise fedtet - eller spise det i store
mængder.

> Grøntsager skal fedtes ind i et eller andet for at det er godt.

De smager kanongodt, hvis de er lynstegt i en god olie. Men det behøver ikke
være ret meget - og olien skal være god, så den giver smag.

En god sovs kan også gøre det.

> Den fuldfede ost smager meget bedre - og af meget mere end cheasys
> kedelige light-ost - og så videre.

Også enig. Jeg spiser kun de fuldfede oste - men ikke nær så meget som
tidligere. Betragter fuldfede oste som en lækkerbidsken på niveau med
chokolade. Det skal ikke spises i store mængder selvom det smager godt - for
dets indhold af mættet fedt gør det ganske enkelt usundt i større mængder.

> Men ja - det er nok forskelligt hvad man lægger i god mad - men fed
> mad smager ofte af mere.

Her ophører enigheden så *S*
Maden behøver ikke være fed for at smage godt. Kødet er dog bedst, hvis det
er stegt i fedtstof - og helst i sit eget fedtstof. En ribeye smager derfor
bedre end en mager tørstegt oksebøf.

Fed mad er i øvrigt noget man kan vænne sig til og fra. Man kan vænne sig
til, at maden skal have den bløde, fedtede konsistens, men også vænne sig
fra det.

Det er ligesom de mange, der har en sød tand, der kræver sukker på dit og
dat. Det kan man også vænne sig til (og fra!). Tilsvarende er det med fedt.
Og de usunde fedtstoffer er der al mulig grund til at vænne sig fra.

Men når folk som du taler for fed mad, er det oftest det usunde fedt I er
tiltrukket af. Så er det smør, fuldfede oste, fløde, fede saucer, bacon,
fedt kød, spegepølser, rullepølser, salater, chips med dip....

Helt slemt er det, når narkomanien omfatter både de usunde fedtstoffer OG
søde. Så er det
både mættet fedt, transfedtsyrer og sukker, der indtager menuen.

Mvh. Lisbeth