Hvad er Proteiner ??.
Fra : Christian...

Dato : 13-05-03 07:53

Hej

Jeg er på en skrap kur for at tabe en masse kg, men der er noget der lurer
mig og det er protein. Er der forskel på virkningen af protein ?, der findes
jo protein i kød og der findes sojaprotein og sikkert mange andre, men
virker de på samme måde eller er det ene bedre end andet ??

Christian

Fra : Frederiksen

Dato : 13-05-03 15:23

> [...]
> jo protein i kød og der findes sojaprotein og sikkert mange andre, men
> virker de på samme måde eller er det ene bedre end andet ??

Protein bruges af kroppen til at opbygge muskler, og hvis du spiser protein
fra svin - altså kød - så optages det næsten 100%. Lægere ned i rækken
ligger oksekød og fisk, og længst ned med den dårligste udnyttelse ligger
planteproteinerne (altså soya). Desværre er svinekød ret fedt, så foruden
proteinerne, så indtager man altså også en del fedt, og det kan sammenlagt
godt blive til temmelig mange kalorier. Så det er i virkeligheden et ret
komplekst spørgsmål.

Mvh Maria

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 14-05-03 16:03

[Frederiksen | Tue, 13 May 2003 16:22:48 +0200]

>Desværre er svinekød ret fedt,

Dén syntes jeg lige at jeg var nødsaget til at kommenterer. Svinekød er
IKKE specielt fedt, men ofte bruges svinekød til typisk fede rettet...

Tager du f.eks. skinken, filetten, mørbrader etc. er det er ganske magre
stykker kød. Jeg kan ikke lige finde tallene, men det er for reelt kød
under 4% fedt.

Best regards,
Rene' (Denmark)
www.rene.hjorth.com & www.lowcarb.dk

Fra : Frederiksen

Dato : 14-05-03 17:37

> [...]
>
> Tager du f.eks. skinken, filetten, mørbrader etc. er det er ganske magre
> stykker kød. Jeg kan ikke lige finde tallene, men det er for reelt kød

Det har du ret i - jeg tænkte sådan lige på en nakkekotelet kontra et stykke
torsk, og ikke på de gode stykker på grisen

Mvh Maria

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-05-03 18:50

Rene' Hjorth wrote:
> [Frederiksen | Tue, 13 May 2003 16:22:48 +0200]

> Dén syntes jeg lige at jeg var nødsaget til at kommenterer. Svinekød
> er IKKE specielt fedt, men ofte bruges svinekød til typisk fede
> rettet...

enig........

> Tager du f.eks. skinken, filetten, mørbrader etc. er det er ganske
> magre stykker kød. Jeg kan ikke lige finde tallene, men det er for
> reelt kød under 4% fedt.

ifølge den tabel jeg har her står der: svin, magert, skinke, afpudset 4%
fedt, 21 % protein.....

faktisk er det kun lever, magert pålæg og svinefilet samt mager fisk, der
har en lavere fedt procent end magert svinekød ;)
vælger man derimod den fede variant som en flæskesteg med svær, så ryger den
hurtigt op på 20% ;)

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 19-05-03 02:11

Frederiksen wrote:

> [...]
> godt blive til temmelig mange kalorier. Så det er i virkeligheden et ret

I svinekød sidder fedtet typisk i kanter, yderst på kødskiven, så man
let kan skære dem væk, mens oksekød er "marmoreret", dvs. fedtet
sidder fordelt rundt omkring inde i kødskiven i små, tynde striber.

--
Peter Knutsen

Fra : Jan Nielsen

Dato : 26-05-03 16:52

"Peter Knutsen" <peter@knutsen.dk> wrote in message

> [...]
> let kan skære dem væk, mens oksekød er "marmoreret", dvs. fedtet
> sidder fordelt rundt omkring inde i kødskiven i små, tynde striber.

Vil det sige at f.eks. Skinkesnitzler eller skinkekød, som man ser i
supermarkeder
ofte skåret ud i tern, er "mindre" fedtindeholdende end en engelsk bøf?

Grunden til jeg spørger er at jeg har altid troet det var omvendt...
For så vil jeg gå over til mere svinekød.
Og det vist også lidt billigere?

Mvh
Jan

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 26-05-03 17:46

"Jan Nielsen" <jv@nielsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Vil det sige at f.eks. Skinkesnitzler eller skinkekød, som man
> ser i supermarkeder ofte skåret ud i tern, er "mindre"
> fedtindeholdende end en engelsk bøf?

Ifølge Fatlow (se programmet på www.fatlow.dk) indeholder magert svinekød og
magert oksekød samme mængde fedt og samme kcal.

Der findes så mange forskellige udskæringer, så prøv eksempelvis selv at
hente programmet og slå op på de forskellige kødtyper.

Mvh. Lisbeth