Danskernes fedtforbrug
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 11-05-03 09:32

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse
news:r3pqbvo2n730qam5aov9hpdsdeas8l0hv0@4ax.com...

> Normaldanskeren har også i løbet af de sidste 20 år reduceret sit
> daglige indtag af fedt med 20%, men alligevel er der i dag *dobbelt* så
> mange overvægtige normaldanskere end der var dengang.

Tjahhh, men fedtindholdet i kosten er jo ikke afgørende for, om vi bliver
overvægtige.

Der er masser af andre faktorer, der også kan spille en afgørende rolle, så
det er svært at konkludere noget som helst om årsagerne til danskernes
overvægt alene på baggrund af forbruget af fedt.

Mvh Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 11-05-03 10:31

[Lisbeth Jacobsen | Sun, 11 May 2003 10:32:01 +0200]

>Tjahhh, men fedtindholdet i kosten er jo ikke afgørende for, om vi bliver
>overvægtige.

Nej, nettop - og det var også min pointe. Problemet er jo så blot at
det er normaldanskerens tro, at det er fedtet der er problemet.

Lidt kynisme: Ellers var det intetsmagende kalkunkød jo langtfra blevet
så populær som det er for tiden

Best regards,
Rene' (Denmark)
www.rene.hjorth.com & www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 11-05-03 11:46

> Nej, nettop - og det var også min pointe. Problemet er jo så blot at
> det er normaldanskerens tro, at det er fedtet der er problemet.

Fedtet ER et problem. Vi spiser nemlig (stadig) for meget af det. Altså
generelt set. Og især for meget af det usunde.

De fleste ved dog godt, at det er KALORIERNE der er afgørende for vægten -
fedtprocent, fedtenergiprocent og fedtets art er i den forbindelse
ligegyldig. Det er af andre årsager end vægten, at man skal spare på det
usunde fedt. Især det fra firbenede pattedyr. Herunder også
mælkeprodukterne.

> Lidt kynisme: Ellers var det intetsmagende kalkunkød jo langtfra blevet
> så populær som det er for tiden

At begrænse sit indtag af fedt handler om meget andet end vægt. Jeg tror
ikke angsten for overvægt alene er forklaringen på, at folk spiser
kalkunkød.

For mit vedkommende er kalkunkød en kalorielet vej til protein.

Vil man holde sig slank er det måske værd at kigge på de nationer, der er
slanke - og se, hvordan de sammensætter deres mad. (Eksempelvis Thailand)

Vil man undgå hjertekarsygdomme, kan man kigge på de lande, hvor
hjertekarsygdomme er sjældne. (Eksempelvis Grækenland)

Jeg ved faktisk ikke, hvordan det ser ud med hjertekarsygdomme i Thailand?

Mvh Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 11-05-03 15:20

[Lisbeth Jacobsen | Sun, 11 May 2003 12:46:08 +0200]

>Fedtet ER et problem. Vi spiser nemlig (stadig) for meget af det. Altså
>generelt set. Og især for meget af det usunde.

Den sidste del kan jeg godt tilslutte mig; det var dog ikke noget der
interesserer mig så pokkers meget udover at jeg selv primært bruger god
oliven- og rapsolie i madlavningen.

>De fleste ved dog godt, at det er KALORIERNE der er afgørende for vægten -

Jeg tror (desværre) at du tager fejl; jeg tror (desværre, igen) at langt
de fleste almindelige danskere udelukkende kigger på mængden af fedt i
deres fødevarer :(

Ok, de kigger efter noget med en lav pris og derefter noget med en lav
fedtprocent, først derefter vurderer de energi og kvallitet.

>At begrænse sit indtag af fedt handler om meget andet end vægt. Jeg tror
>ikke angsten for overvægt alene er forklaringen på, at folk spiser
>kalkunkød.

Nej, det var også lidt i kynisk ironi, men det er nok alligevel en del
af forklaringen.

> [...]
>
>Vil man undgå hjertekarsygdomme, kan man kigge på de lande, hvor
>hjertekarsygdomme er sjældne. (Eksempelvis Grækenland)

Enig, godt argument - man skal dog kigge mere end på deres mad; også
deres generelle måde at leve og virke på.

>Jeg ved faktisk ikke, hvordan det ser ud med hjertekarsygdomme i Thailand?

*tror* ikke at det er et problem i den almene befolkning; men det ER ved
at blive et større probem hos den mere velhavende del; den del der i
højere grad lever som vesterlændinge.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 11-05-03 16:55

> Den sidste del kan jeg godt tilslutte mig; det var dog ikke noget der
> interesserer mig så pokkers meget udover at jeg selv primært bruger god
> oliven- og rapsolie i madlavningen.

Jeg har bevidst valgt, at det usunde fedt kun i ringe omfang skal have plads
på mit spisebord. Bare det at frasortere elendige fødevarer fjerner meget af
det.

> Jeg tror (desværre) at du tager fejl; jeg tror (desværre, igen) at langt
> de fleste almindelige danskere udelukkende kigger på mængden af fedt i
> deres fødevarer :(

Enig. Langt de fleste kigger slet ikke kigger efter, hvad der er i deres
mad. De æder (!) det, der nu engang er på tilbud i supermarkedet. Dét, der
ikke bare er billigt, men helst på tilbud. De samme mennesker har
formodentlig en særdeles overfladisk, letkøbt og unuanceret viden om
ernæring.

Blandt dem, der går op i fedtindholdet - og det tror jeg de færreste gør -
vil jeg mene, at en god del udmærket ved, at det handler om meget andet end
overvægt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 11-05-03 17:50

[Lisbeth Jacobsen | Sun, 11 May 2003 17:54:46 +0200]

Hejsa,

Tænk at det skulle komme så vidt - jeg er skriver et svar i en tråd,
hvor jeg kun kan tilslutte mig dine udsagn 100%

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 11-05-03 19:34

Rene' Hjorth skrev:

>Lidt kynisme: Ellers var det intetsmagende kalkunkød jo langtfra blevet
>så populær som det er for tiden

Har hidtil ikke været så vild med kalkun - jeg synes det støver så
tørt som det er :-9

Jeg har dog ændret opfattelse - strimler af kalkunkød stegt (ikke for
længe) på panden sammen med f.eks. porrer, tørrede abrikoser eller
æbler smager udmærket og er ikke tørt. Det samme gælder en
kalkunkalotte stegt i oven - men igen: ikke for længe!

Så jeg er begyndt at spise kalkun - egentlig nødtvungent for at få
noget protein uden for meget fedt - og har konstateret at jeg kan
lide det. Træls når fordommene ryger!

Men hvis det skulle være hverdagskost vil jeg nok blive træt af det.
Men jeg ser sådan på det at hvis jeghar fået mager kalkunkød nogle
dage i ugen kan man godt tillade sig at spise en gang flækesteg, eller
lammesteg med tilhørende fedt i weekenden - og med god samvittighed

Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 11-05-03 21:16

[Jørgen Linde Sørensen | Sun, 11 May 2003 16:34:14 -0200]

>Jeg har dog ændret opfattelse - strimler af kalkunkød stegt (ikke for
>længe) på panden sammen med f.eks. porrer, tørrede abrikoser eller
>æbler smager udmærket og er ikke tørt.

Jamen, selvfølgelig kan det laves spændende ved at tilsætte en masse
gode ting der smager af noget - men så er det blot at jeg føler at man
lige så godt kunne have brugt noget kød med smag fra starten...

Men selvfølgelig er det også noget med prisen at gøre; skal du finde kød
der er lige så fedtfattigt som kalkulbryst, kigger du på f.eks.
svinefilet eller svinemørbrad, og kødet fra et godt opvokset dyr, koster
nok mere end kalkunen fra Netto.

(sorry, det var ikke det du skrev - ved det godt, det var blot en lille
kæphest der kom ud og lufte sig).