grønsagsspørgsmål
Fra : KatjaStrofen

Dato : 07-05-03 20:46

Hvad er fidusen lige med grønsager ?

Lavt antal kallorier.. ergo kan man indtage mere ?
Sætter forbrændingen op ?
mætter bedre ? eller ?

synes det er lidt kompliceret

katja

Never argue with an idiot, he will drag you down to his level and beat you
with experience

Fra : ea

Dato : 07-05-03 21:51

>Hvad er fidusen lige med grønsager ?
>
>Lavt antal kallorier.. ergo kan man indtage mere ?
> [...]

(hentet fra madogsundhed.dk)

1. Et lavt fedtindhold og et højt indhold af vand.
2. Et højt indhold af vandopløselige fibre.

Et stort indtag af frugt og grønt betyder, at du sænker energitætheden
i din kost uden at føle dig ekstra sulten! Et ekstra plus ved et øget
indtag af frugt og grønt er, at du øger dit indtag af antioxidanter,
fytostoffer og vitaminer og på den måde forebygger du kræft og
hjertekarsygdomme og forbedrer dit immunforsvar.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 09-05-03 18:48

"ea" <wuoshi@jubiimail_fjern_dette_.dk> skrev i en meddelelse

> (hentet fra madogsundhed.dk)
> 1. Et lavt fedtindhold og et højt indhold af vand.
> 2. Et højt indhold af vandopløselige fibre.

De ting kan ikke i sig selv være en grund til at spise grønsager.

Fravær af fedt er et dårligt argument - der er meget, der ikke indeholder
fedt.
At der ikke er meget fedt, ingen afklippede tånegle, ingen rester af
moderkager og ingen flager ørevoks, er ikke noget argument.

Højt indhold af vand - jo, men vand kan man altså nemmere få fra hanen.

> [...]
og
> hjertekarsygdomme og forbedrer dit immunforsvar.

Det må være dét, der er argumentet for at spise grønsager! Nemlig de ting,
de positivt indeholder og som man ikke får andre steder.

Mvh. Lisbeth

Fra : Girlie

Dato : 09-05-03 20:56

"Lisbeth Jacobsen" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "ea" <wuoshi@jubiimail_fjern_dette_.dk> skrev i en meddelelse

> De ting kan ikke i sig selv være en grund til at spise grønsager.

Jeg mener, at udover de mange vitaminer osv. så er der en kæmpe fordel i, at
grøntsager mætter enormt meget, samtidig med, at de indeholder et minimum af
kalorier, hvilket betyder, at man så ikke spiser for meget af det, der
indeholder mange kalorier...
Dvs...slank uden sult! Og det er jo dét, der er det fede ved det

Min favorit er en laksefilet med tall. fuld af kogte gulerødder og
broccoli...man er stopmæt, men har næsten ingen kal. fået

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-05-03 09:38

"Girlie" <girlie@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
af
> kalorier, hvilket betyder, at man så ikke spiser for meget af det, der

Det er en sandhed med modifikationer, som man siger *S*

Hvis man har været vant til at spise store portioner og/eller for mange
portioner, og dermed vænnet maven til, at den skal fyldes med meget mad, før
man er mæt, så er det rigtig godt med grønsager. De fylder meget i forhold
til, hvor meget energi man får indenbords. Og man får tillige masser af
vitaminer, mineraler etc.

Så vidt så godt....

Vænner man sig til at spise sådan - altså store portioner - går det nemt
galt, når man glemmer at kigge på fedtindholdet. Eller når man ganske enkelt
ikke kan vurdere fedtindholdet, som jo ikke altid er synligt. Eksemplvis når
man spiser ude.

Store portioner (masser af grønsager) dur jo kun, hvis det er BÅDE
fedtfattigt og kulhydratrigt. Og mad man ikke selv tilbereder, er sjældent
velegnet til at blive spist i store portioner.

For mit vedkommende har det været en fordel at skrue ned for grønsagerne (de
store portioner!). Inspirationen fik jeg fra den undersøgelse
Forskningsinstitut for Human
Ernæring har lavet.

En gruppe overvægtige mennesker skulle i et halvt år spise enten proteinrigt
(25% energi fra protein og 45% fra kulhydrat) eller kulhydratrigt (12%
energi fra protein og 58% fra kulhydrat)

I begge tilfælde var fedtenergiprocenten den samme - de anbefalede 30

Personerne på kulhydratrig kost tabt i gennemsnit 5,1 kg. (heraf 4,3 kg
fedt)
Personerne på proteinrig kost tabte i gennemsnit 8,9 kg. (heraf 7,6 kg fedt)

35% af forsøgspersonerne på proteinrig kost tabte mere end 10 kg af deres
startvægt.
Kun 9% af forsøgspersonerne på kulhydratrig kost opnåede så stort et
vægttab.

> Dvs...slank uden sult! Og det er jo dét, der er det fede ved det

Min personlige erfaring er, at jeg bliver gevaldigt sulten af at spise store
mængder kulhydrat. Det opleves bare ikke umiddelbart som noget problem.....
man holder jo bare sulten fra døren et stykke tid med mere kulhydrat
(mellemmåltid) og spiser så igen en masse (kulhydrat) for at blive mæt! Og
sådan kan man
så blive ved. Så længe det er kukhydrater man spiser, kan man endda tabe sig
på det.

Men på langt sigt er det ikke en god idé at proppe sig med store portioner
mad. Og store portion skal der til, hvis man skal blive mæt af mad, der
primært består at grønsager.

I givet fald vænner man maven til, at den skal have kæmpeportioner for at
blive mæt.

Mange synes, det er herligt. For mange overvægtige handler overvægt jo
ganske enkelt om at spise meget = store mængder mad. Høre man til den
gruppe, har man fokus på den fysiske fornemmelse af (meget) mad i
mavesækken. Og så føles det som paradis at få lov til at proppe sig med
store portioner.......

Spiser man store portioner hjemme, hvor man selv kan styre, at der ikke
også er masser af kalorier i i portionerne, går det fint. Hvis man hyppigt
skal spise ude, kan behovet for (eller bare vanen med) at spise store
portioner snildt ende med at ødelægge ens vægt.

Så den der med, at det er godt at spise masser af de kulhydratrige
grønsager... det er en sandhed med modifikationer. *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : KatjaStrofen

Dato : 10-05-03 12:35

"Lisbeth Jacobsen" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[Snip] en masse der lød ret fornuftigt [Snap]

Den undersøgelse du henviser til.. er den tilgængelig på nettet ??
Og.. .... Du har nok ret i det med de store portioner, jeg synes selv jeg
spiser utroligt meget, har også svært ved mæthedsfølelsen.. synes enten jeg
er sulten eller PROP mæt .. - men ofte kan jeg være "sulten" en time senere
igen!

Men hvad kan man gøre, for ligesom at vende maven til at "te´" sig
ordentligt, jeg er godt klar over, at svaret "prøv at spise mindre" er ret
oplagt.. Men hvis der er nogle der har nogle gode råd osv.. vil jeg da
egentlig gerne høre dem.

katja

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 11-05-03 19:17

KatjaStrofen skrev:

> [...]
>ordentligt, jeg er godt klar over, at svaret "prøv at spise mindre" er ret
>oplagt.. Men hvis der er nogle der har nogle gode råd osv.. vil jeg da

Lyder som om man måske skal betragte "grøntsagskur" som en
overgangsordning?

Jeg tænker på at hvis man er overvægtig og vant til at spise meget -
og sikkert meget slik, chips osv med stort energiindhold.

Så kunne det jo være en god idé at proppe sig med grøntsager og kød,
fisk og kalkun i stedet for kalorieholdig mad for stadig at få maven
fyldt godt op (men uden at fylde den med kalorier).

Næste fase kunne så være at trappe stille og roligt ned på
grøntsagerne, og øge mængden lidt af andre ting og får en mere
"normal" kost med rimelige mængder af det "sjove og usunde". Derved
vænnes maven til at den ikke behøver at spiles ud hver gang man
spiser.

Det var nu nemmere i de "gode gamle dage" hvor folk arbejdede hårdt og
kun de rige gårdmænd blev for brede

Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 11-05-03 19:33

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> skrev i en meddelelse

> Den undersøgelse du henviser til.. er den tilgængelig på nettet ??

Den er omtalt mange steder. Prøv dig frem. Søg på "protein kulhydrat
vægttab" eller andet.

> [...]
jeg
> er sulten eller PROP mæt .. - men ofte kan jeg være "sulten" en time

Hvis du hurtigt bliver sulten igen, så prøv at skrue lidt ned for antallet
af kulhydrater og spis mere protein/fedt.

> Men hvad kan man gøre, for ligesom at vende maven til at "te´" sig
> ordentligt,

Spis mindre mængder.

Spis af en tallerken, der er mindre end den, du plejer at spise af.
Lav så vidt muligt kun dét du må spise - så du ikke har mulighed for at øse
for meget op.
Gør klar til mad INDEN du er glubende sulten.
Sørg for ikke at underspise i løbet af dagen.... så kommer man nemt til at
overspise om aftenen.
Forlang af dig selv, at du ikke spiser to portioner lige efter hinanden.
Det tager tid, før man for alvor mærker mætheden - og man kan nå at spise
meget (og overspise) før mætheden indfinder sig.

> jeg er godt klar over, at svaret "prøv at spise mindre" er ret
> oplagt..

Ja *S*

Mvh. Lisbeth