Skal kun tabe 5 kg.
Fra : Klostervej

Dato : 07-05-03 12:42

Hej!
Jeg er en pige på 28 år. Jeg har født to børn, og nu skal man jo så til at
tabe sig igen.
Efter den første fødsel tog jeg 18 kg. på og kom af dem alle igen på 1 år.
Den næste fødsel resulterede i 22 kg, og jeg havde tabt de 19 kg. så der kun
var 3 kg. igen, men nu har jeg taget 2 kg. på igen, så jeg i alt mangler 5
kg. (for at være tilfreds altså).
Jeg har levet usundt - jeg har syltet min morgenmad - får ingen motion -
ofte ingen frokost og en ordentlig omgang aftensmad.
Jeg ved godt den er helt gal, men nu må jeg jo se, om jeg kan få gjort noget
ved det.
Et af mine problemer er, at jeg ikke føler, det er tilladt for mig at
sige/klage over at jeg skal tabe mig 5 kg. Folk/venner/familie synes nemlig
jeg er tynd - i hvert fald tynd nok! Jeg vil i samme åndedrag sige, at jeg
ikke lider af vrangforestillinger eller spiseforstyrrelser eller lignende.
Jeg er bare ret spinkelt bygget og har stillesiddende arbejde, og det der
sidder på mig, det er bestemt ikke muskler. Jeg ved nok jeg ikke er fed, men
jeg har et ønske om at ramme de 52-53 kg. som jeg altid har vejet, og som
min garderobe passer til! (jeg måler 167)

Jeg har aldrig været på kur før, og har heller aldrig dyrket motion andet
for sjov skyld - dvs. for mit vedkommende 1 time om ugen. Men nu er jeg
desperat for det går den forkerte vej.
Kvickly havde i denne uge tilbud på SLIMFAST, og jeg købte 2 pakker, som jeg
har gemt herhjemme. Hvorfor er jeg helt flov over at have købt sådan et
produkt???
Jeg tænkte at sådan et glas til morgen og middag vel er bedre end
ingenting???
I morges var jeg så ned på sportspladsen og løb/gik 5 runder omkring
fodboldbanen - det svarer vel til 1,5 km!!! Grin nu ikke, men jeg var ved at
dø af åndenød... og jeg gik nok næsten halvdelen. Jeg vil så trappe ligeså
stille op, med en ekstra runde hver 2. til 3. dag.

Til aften spiser vi normalt (lidt gammeldags) dansk mad - dog jævnligt
købe-kartoffelprodukter af den ene eller den anden art, som vi tilbereder i
ovnen.

Men er der nogen, der har nogle flere gode råd til mig - og gerne erfaringer
med det pulverskidt jeg har købt, som faktisk smager rigtig, rigtig godt!

Formiddag og eftermiddag og måske sen aften vil jeg spise frugt.

Håber på nogle gode råd og erfaringer (og at du nåede bunden i dette
halvlange indlæg )
Mvh
Dorthe

Fra : sune vuorela

Dato : 07-05-03 13:11

En der kalder sig "Klostervej" <dorthe2107@hotmail.com> skrev:

>I morges var jeg så ned på sportspladsen og løb/gik 5 runder omkring
>fodboldbanen - det svarer vel til 1,5 km!!! Grin nu ikke, men jeg var ved at
>dø af åndenød...

Prøv løbe-begynder-programmet på www.run4fun.dk

Det ser ud til at være enorm lidt træning, men det man lærer at løbe
af det...

Jeg er nu 3 uger inde i programmet - og jeg kan løbe gradvist længere
og længere uden de store problemer.

--
SUne

Fra : Klostervej

Dato : 07-05-03 14:34

> [...]
> af det...
>
> Jeg er nu 3 uger inde i programmet - og jeg kan løbe gradvist længere

Simpelthen GENIALT - jeg siger mange tak - de skriver jo ligesom, at det er
okay ikke at kunne magte at løbe/gå 1,5 km. Jeg hopper absolut på
begynderprogram 1 fra i morgen af. Tusind tak for linket. Det er da en
start!
Mvh
Dorthe

Fra : Mimi

Dato : 07-05-03 17:43

Dorthe wrote:
> [...]
> Kvickly havde i denne uge tilbud på SLIMFAST,
> Jeg tænkte at sådan et glas til morgen og middag vel er bedre end

Hej Dorthe,
Jeg havde samme tanke engang - altså at pulver er bedre end ingenting.
Men husk lige, at du så skal skære ned på portionerne til aftensmaden. Det
"glemte" jeg, så resultatet var altså ikke særlig godt.
Der er jo også en sammenhæng mellem at overspise til aftensmaden, og så ikke
have lyst til morgenmad. Selv spiser jeg tidligst morgenmad to timer efter
jeg står op, nogle gange spiser jeg først ved 12-13 tiden. Undtagelsen er,
når jeg har fået lidt/ingen aftensmad, aftenen før - for så er jeg da
glubende sulten, når jeg vågner.
Hm, det kan være, vi begge to skal tage os selv lidt i nakken til
aftensmaden
Mvh Mimi

Fra : Klostervej

Dato : 07-05-03 19:44

"Mimi" <mimi@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> glubende sulten, når jeg vågner.
> Hm, det kan være, vi begge to skal tage os selv lidt i nakken til

Hej Mimi!
Ja, vi har jo lige fået aftensmad, og jeg må indrømme, at jeg er frygtelig
madglad. Men jeg tænkte virkelig over det her til aften og spiste ikke så
meget som jeg ellers ville have gjort.
Men nu har jeg købt det pulver, og der står, at det kan erstatte to
måltider - det bliver så et morgenmåltid (som ikke eksisterede før) og et
middagsmåltid, som oftest var "et eller andet" - derfor troede jeg lige, at
jeg nu gjorde en god gerning for min krop. Nu får den da noget!
Men den er svær den med at holde igen til aftensmaden - ganske enig!
Tak for kommentaren
Mvh
Dorthe

Fra : KatjaStrofen

Dato : 07-05-03 20:55

"Klostervej" <dorthe2107@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Men nu har jeg købt det pulver, og der står, at det kan erstatte to
> måltider - det bliver så et morgenmåltid (som ikke eksisterede før)

Nok meget fornuftigt, da der er en god grund til at spise morgenmad - fordi
det netop sætter gang i din forbrænding - så derfor har du lidt skudt dig
selv i foden da du valgte at skære den væk :)

Men klart.. sådan en gang pulver er nok til at sætte lidt gang i det.. så
god fornøjelse og held og lykke

katja>

Fra : Klostervej

Dato : 08-05-03 06:39

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> selv i foden da du valgte at skære den væk :)
>
> Men klart.. sådan en gang pulver er nok til at sætte lidt gang i det.. så

Hej Katja!
Mange tak for dit svar. Det er rart med respons!
Du har fuldstændig ret i det med morgenmaden... det var dog ikke et direkte
valg... det har faktisk altid været sådan. Jeg er en sovetryne, skal helst
have min. 7½ time hver nat, og kom altid for sent op. Så skulle jeg skynde
mig til bussen, badet syltede man jo ikke - ej heller sin make-up - så det
blev morgenmaden der trak det korte strå. Og så vender ens krop sig netop
til ingen morgenmad at få, og så er man heller ikke sulten. Det er noget
skidt. Men nu prøver jeg det her pulverdrik - måske kan det få morgensulten
tilbage, så jeg naturligt kan erstatte pulveret med rigtigt morgenmad.
(I øvrigt - hvad er go' morgenmad, når man er på kur? Er det bedst at spise
før eller efter sin løbetur?) Ved du mon det?
Mvh
Dorthe

Fra : Padmé Amidala

Dato : 08-05-03 06:52

> [...]
spise
> før eller efter sin løbetur?) Ved du mon det?

Hej Dorthe.
En god morgenmad kan eventuelt være en gang havregrød, eller et stykke
rugbrød med ost og marmelade... for exempel..

Ang. om det er bedst at spise før eller efter motion, er jeg belevet fortalt
af min fysiologilærer, at hvis du spiser inden du dyrker motion, vil kroppen
først forbrænde det du har i maven og derefter dine depoter.. Derfor vil jeg
mene, at det er bedst at du spiser et ordentligt morgenmåltid bagefter. Tag
måske en halv grapefrugt inden, det skader ikke og så har du fået lidt i
maven og grapefrugt sætter din forbrænding i vejret...

Håber du kunne bruge det til noget..

VH
Padmé Amidala

Fra : Klostervej

Dato : 08-05-03 08:03

"Padmé Amidala" <gsagae@geagnhwo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> måske en halv grapefrugt inden, det skader ikke og så har du fået lidt i
> maven og grapefrugt sætter din forbrænding i vejret...

Hej Padmé!
Tak for dit svar! Det kunne jeg da helt sikkert bruge til noget... jeg er
bare noget kræsen. Jeg bryder mig ikke om havregrød, og så bryder jeg mig
slet ikke om mælk, ost, kaffe - lidt nogle gængse ting, men sådan er det
jo - og det er træls ind imellem. Jeg drikker så kærnemælk i stedet for
mælk. Jeg troede egentlig, at der var ret meget fedt i rugbrød, men der er
selvfølgelig også en hel masse godt i rugbrød, så det gavner sikkert mere
end det skader.
Det med grapefrugt, det må jeg prøve. Dem kan jeg i hvert fald lide
Og alle kommentarer er bare velkomne, for jeg har aldrig bevæget mig i disse
områder tidligere. Jeg har ikke dyrket motion og har spist hvad jeg havde
lyst til og i de mængder jeg havde lyst. (og jeg er frygtelig madglad) Så
det er en omvæltning, pludselig at skulle tage sig af disse ting - lidt ÆV!
Mange hilsener fra Dorthe

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 08-05-03 09:26

Klostervej wrote:
> [...]
> jeg er bare noget kræsen. Jeg bryder mig ikke om havregrød, og så
> bryder jeg mig slet ikke om mælk, ost, kaffe - lidt nogle gængse

sådan er der jo så meget*G* men mon ikke du kan finde nogle ting du kan
lide?

> [...]
> for mælk. Jeg troede egentlig, at der var ret meget fedt i rugbrød,
> men der er selvfølgelig også en hel masse godt i rugbrød, så det

jeg plejer at købe Herkules grovbrød hvor der kun er 1,5 g fedt i 100 g....
min diætist godkendte ;)

> Det med grapefrugt, det må jeg prøve. Dem kan jeg i hvert fald lide

hvad med bananer??

> [...]
> hvad jeg havde lyst til og i de mængder jeg havde lyst. (og jeg er
> frygtelig madglad) Så det er en omvæltning, pludselig at skulle tage

jeg har fået en kostplan af min diætist ( med strenge ordre om at jeg _ikke_
må bruge den 100% bogstaveligt, det er blot en guideline) som giver ca 5000
KJ (vist ca 1200 kcal) den skulle man ifølge hende tabe sig jævnt på... det
kan jeg dog, af en eller anden uforklarlig årsag, ikke, men derfor kan andre
jo nok godt have glæde af den.... nu har jeg selv levet på den i 5 uger (
dog var jeg nødt til at droppe frokost grøntsagerne grundet smerter) og ikke
tabt noget overhovedet.... min diætist er målløs*G*

morgen:
1 hel skive rugbrød eller fibertrim
2 skiver ost max 17% ( her kan man også vælge fedtfattigt kødpålæg)
eller
30 g müsli eller havregryn
1½ dl skummetmælk
eller
1½ dl ylette eller cheasy youghurt
30 g fiberdrys

formiddag:
1 stk frugt og/eller gulerod

frokost:
1 skive rugbrød eller fibertrim
magert pålæg
200 g grøntsager ( gerne mere)

eftermiddag:
1 skive fibertrim (eller rugbrød)
1 skive ost, eller pålæg, eller marmelade

Aften:
100g magert kød/fisk/fjerkræ
2-3 kartofler eller 30 g (rå vægt) pasta/ris
mager sauce eller fedtfattig dressing
2-300 g grøntsager (kogte eller rå)

sen aften
1 skive grovbrød eller 1 frugt

max ½ liter mælkeprodukter fordelt over dagen

mindst 2 liter dagligt af: vand, danskvand, sukkerfri sodavand, sukkerfri
saft
kaffe og te kan drikkes frit.....

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Anders Lund

Dato : 09-05-03 05:45

"Klostervej" <dorthe2107@hotmail.com> wrote in

> og så bryder jeg mig
> slet ikke om mælk

Sådan havde min mor det også. Hun har bare det problem at hendes mormor og
mor har lidt/lider af knogleskørhed, så hun ville bare begynde at drikke
mælk (for kalkens skyld). I starten foregik det med at skylle det ned
hurtigt og så drikke noget vand bagefter. Men efter noget tid begyndte det
at blive lettere og i dag nyder hun fatisk et glas mælk, som hun drikker
dagligt.

Tja, det var bare en lille historie om at man godt kan komme til at lide
mælk.. men det er selvfølgelig også forskelligt fra person til person.

--
Anders Lund - spam2003@andersonline.dk
"The real question is this: If no human being can ever

Fra : Klostervej

Dato : 09-05-03 05:58

"Anders Lund" <spam2003@andersonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Tja, det var bare en lille historie om at man godt kan komme til at lide
> mælk.. men det er selvfølgelig også forskelligt fra person til person.

Hej Anders!
Det var en god historie - jeg ville ønske det var mig. Jeg har prøvet at
putte nesquick i min mælk og så trappe mere og mere ned - altså putte mindre
og mindre nesquick i, men, der skal noget i for at jeg kan lide det
desværre.
Mvh
Dorthe

Fra : Jørgen Hess

Dato : 09-05-03 12:17

> [...]
putte mindre
> og mindre nesquick i, men, der skal noget i for at jeg kan lide det

Hvis du bor i et område med kalk i ledningsvandet, så drik det.

Må ikke koges, laves til kaffe, te. For så udfældes kalken i kedlen.
Rå ledningsvand og vær lykkelig for det danske grundvand. I andre
lande har de ikke den luksus.
mvh
Jørgen

Fra : Anders Lund

Dato : 14-05-03 21:57

"Jørgen Hess" <joergen.h@ahvamail.dk> wrote in

> Hvis du bor i et område med kalk i ledningsvandet, så drik det.

Et lidt sent svar...
Det var også en mulighed som blev overvejet - har meget hårdt vand her -
men det var for kedeligt. Men nu når jeg tænker tilbage, så var det måske
lidt vildt at begynde at drikke noget man slet ikke kan lide.

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 08-05-03 08:07

"Padmé Amidala" <gsagae@geagnhwo.com> wrote in message

> [...]
kroppen
> først forbrænde det du har i maven og derefter dine depoter..

... og det er noget sludder. Noget der ligger i maven kan slet ikke
forbrændes før det er optaget i kroppen.

Og iøvrigt, så er det ligemeget hvad der bliver forbrændt først, når det er
den totale mængde energi der betyder noget.

> Derfor vil jeg mene, at det er bedst at du spiser et ordentligt
morgenmåltid bagefter.

Langt de fleste fysiologer fraråder motion på tom mave, dels fordi man øger
risikoen for at få for lavt blodsukker, hvilket kan medføre besvimmelse og
utilpashed og dels fordi man ikke kan yde nær så meget på tom mave, som de
kan når de har spist lidt i forvejen.

Så tippet med grapefrugten er absolut essentielt - jeg vil endda sige, at en
grapefrugt er for lidt. Mit råd er et solidt morgenmåltid og så motion et
par timer efter, eller evt. lidt hvidt brød med ost/marmelade og umiddelbart
derefter motion, så kan du supplere med et solidt mrogenmåltid bagefter.

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Padmé Amidala

Dato : 08-05-03 08:30

"Mikkel Gybel Jensen" <mgj@tiscali.dk> wrote in message
> [...]

umiddelbart
> derefter motion, så kan du supplere med et solidt mrogenmåltid bagefter.

Jamen så er vi bare uenige du og jeg. Jeg gav blot Dorthe et råd, som har
fungeret for mig.

VH
Padmé Amidala

Fra : Klostervej

Dato : 08-05-03 08:36

"Mikkel Gybel Jensen" <mgj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> utilpashed og dels fordi man ikke kan yde nær så meget på tom mave, som de

Det lyder jo ikke godt. Jeg tog min pulverdrik før jeg løb, så lidt havde
jeg da fået!

> [...]
umiddelbart
> derefter motion, så kan du supplere med et solidt mrogenmåltid bagefter.

Hej Mikkel
Jeg kan ikke rigtig få passet ind med at løbe et par timer efter
morgenmåltidet. Jeg er stadig på barsel (½ barsel + ½ arbejde). Jeg arbejder
ved min pc hjemmefra, så jeg har min purk herhjemme. Når far og storesøster
er kørt kl. 6.30 gør jeg klar til at løbe. Vi har en sportsplads lige ned
bag vores have, og der rækker babyalarmen ned. Så min søn sover altså mens
jeg løber. Han skal så passes når han vågner, og jeg skal have passet 4
timers arbejde ind i løbet af dagen også, så det må blive tidligt om
morgenen, jeg løber.
Jeg prøver med noget frugt eller brød (hvorfor hvidt brød???) før min
løbetur og så min pulverdrik efter løbeturen. Når pulverkuren slipper op,
vil jeg nok gå over på rugbrød til morgenmad (uden ost )!
Mange tak for dit indlæg - der er godt nok ellers mange ting at tænke på,
når man sådan lægger livsstilen om!
Mange hilsener fra Dorthe

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 08-05-03 19:02

"Klostervej" <dorthe2107@hotmail.com> wrote in message

> er kørt kl. 6.30 gør jeg klar til at løbe. Vi har en sportsplads lige ned
> bag vores have, og der rækker babyalarmen ned.

Hvis du har mulighed for det, så kunne du måske prøve en af de dersens
baby-joggere. Jeg har bekendte, der har gode erfaringer med dem og som løber
endog rigtig mange kilometer med dem hver uge.

> Jeg prøver med noget frugt eller brød (hvorfor hvidt brød???)

Fordi det forsvinder hurtigt fra maven og derfor ikke ligger og skvulper...

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Mimi

Dato : 08-05-03 08:47

Mikkel wrote:
> eller evt. lidt hvidt brød med ost/marmelade og umiddelbart
> derefter motion, så kan du supplere med et solidt mrogenmåltid bagefter.

Altså en cocktail af hurtigt omsættelige kulhydrater + fedt? Er det ikke et
dårligt råd til en, der gerne vil tabe sig?? Hvad er der blevet af den gode
fiberholdige og fedtfattige morgenkost a la All Bran med skummetmælk eller
rugbrød med fedtfattigt pålæg og 1/2 grapefrugt?
Mvh Mimi

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 08-05-03 19:04

"Mimi" <mimi@hotmail.com> wrote in message

> Altså en cocktail af hurtigt omsættelige kulhydrater + fedt?

Jep.

> Er det ikke et dårligt råd til en, der gerne vil tabe sig??

Nix.

> Hvad er der blevet af den gode
> fiberholdige og fedtfattige morgenkost a la All Bran med skummetmælk eller
> rugbrød med fedtfattigt pålæg og 1/2 grapefrugt?

Hvis man skal løbe lige bagefter, så tror jeg ikke umiddelbart at det er
løsningen. Netop fordi der motioneres betyder det ikke en hujende fis
hvilken type kulhydrater der er tale om. Det vigtige er, at der kommer noget
energi i kroppen, så blodsukkeret ikke bliver for lavt.

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Frederiksen

Dato : 07-05-03 21:51

> [...]
> jeg har et ønske om at ramme de 52-53 kg. som jeg altid har vejet, og som
> min garderobe passer til! (jeg måler 167)

Du har fået børn, og kan ikke forvente at blive lige så let som før. Og hvis
du ender på 52 kg, så er du altså undervægtig med en BMI på 18,6. Du skal
ikke under 56 kg, hvis du skal følge de gængse anbefalinger, som jo bl.a.
handler om risiko for kræft ved undervægt. Og i den modsatte ende skal du
ikke over 70 kg, hvis du stadig vil betegnes som slank.

Mvh Maria

Fra : Klostervej

Dato : 08-05-03 06:35

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> handler om risiko for kræft ved undervægt. Og i den modsatte ende skal du
> ikke over 70 kg, hvis du stadig vil betegnes som slank.

Hej Maria
Mange tak for dit svar!
Det kan godt være det er rigtigt det med BMI, men, pt. vejer jeg 58-59 kg.
og jeg lyver ikke, når jeg siger, at min mave "falder ud over buksekanten"
og blævrer! Jeg er rimelig spinkel bygget, og vil af med de kg. Jeg er da
slank, men bestemt ikke tynd, når jeg har vejet de 52 kg! Jeg tror altså
også det har meget med at gøre, hvordan man er bygget. Mine knogler er meget
små (når jeg sammenligner mig med veninder og andre) - f.eks. er jeg rigtig
meget smalskuldret og har meget "slanke" håndled og fodled f.eks.
Jeg var havnet på 56-57 kg. og det havde hele tiden stille og roligt gået
nedad med vægten, men meget langsomt, og pludselig begyndte min vægt at
stige i stedet for (hvilket den aldrig har gjort før uden grund). Det blev
jeg noget "forskrækket" over, og skulle have gang i noget.
Jeg vaar i øvrigt inde og se efter BMI og fandt flg. side
http://www.madogsundhed.dk/16_leksikalt/bmi.htm - her beregner den BMI når
man angiver højde og vægt. 167 cm og 52 kg = 18,6 - den skriver
normalvægtig. Men jeg mener altså også at have set en side, hvor BMI både er
for mænd/kvinder hhv. kraftig, normal eller spinkel bygget!
Så jeg tror stadig 52 kg. er okay for en spinkel pige.
Men du har sikkert ret i dit synspunkt, for jeg har hørt det mange gange.
Mange hilsner fra Dorthe