Hvedebrød, hvad går galt ?
Fra : Jens

Dato : 26-03-01 14:51

Velbekomme i gruppen.

Jeg går og drømmer om at lave noget rigtigt godt hvedebrød.

I sidste uge prøvede jeg så med langtidshævning.:

Mælk og smør lunes til ca. 37 grader og 15 gram gær røres i.
1 Kg. mel (Pizzamel) æltes i og dejg lægges i 2 franskbrødforme som
kommes i køleskab.
Hæver lidt, men ikke ret meget. -Måske til dobbelt rumfang.
Efter 2 dage bages de v. 225 grader i 35 minutter. (Så måtte de ikke
blive mørkere.) De blev noget større, måske 7-8 cm høje på midten.
Brødene blev meget tunge, og efter nedkøling og overskæring lignede det
lidt a'la sandkage inden i. Der var stadig en anelse lugt af gær.
Hvordan får jeg den lette/luftige/elastiske konsistens som købt
franskbrød har ?

Måske er der for koldt i køleskabet ?

/Jens

Fra : Peter Westh

Dato : 26-03-01 15:05

Hej Jens,

Et par forslag offhand.

Du arbejder ligesom i to retninger temeperaturmæssigt - du luner mælken og
sætter derefter brødet i køleskab. Drob luningen, brug olie i stedet for
smørret.

Langt det meste købefranskbrød er bagt uden mælk. Hvis du vil have et brød
der er let og elastisk vil jeg foreslå at bruge vand og skære fedstofmængden
ret langt ned. Både mælk og fedstof trækker brødet i retning af det
kageagtige. Vær opmærksom på at dej til koldhævning skal være relativt blød
og klæbrig. Det er ikke noget problem, når du bager i form.

Jeg vil mene at 35 minutter er for lidt til brød i form. Skru lidt ned for
varmen efter et kvarters tid og giv dem 40-50 minutter i alt på omkr. 180.

Iøvrigt er hævning til dobbelt størrelse da så meget, du kan forlange.

Venligst,

Peter

Fra : Søren Kongstad

Dato : 26-03-01 15:25

"Jens" <a.b.renner@gmx.de> wrote in message news:3ABF4937.4050001@gmx.de...
> [...]
> lidt a'la sandkage inden i. Der var stadig en anelse lugt af gær.
> Hvordan får jeg den lette/luftige/elastiske konsistens som købt

Bageren langtidshæver ikke sit brød, det hæver i et specielt damp? skab.

Hvis du skal langtidshæve dit brød må du ikke bruge varmt(lunken) mæl. Tag
alle ingredienser ud af køle/køkkenskab i god tid så de har omkring
stietemperatur alle sammen. Efter dejen er blandet, lægges den i en dækket
skål, eller en papirspose hvor den har plads til at hæve. Stil den i
køleskabet natten over.

Når den kommer ud af køleskabet, så lader du den stå 15-30 minutter til den
har nået stuetemperatur. Så former du dit brød, og lader det efterhæve 10-20
minutter. Bag så brødet.

Jeg har også oplevet at hvis man lader dejen stå længe så får den en meget
udtalt gærsmag. Jeg ved ikke om det er fordi den bliver lidt sur?

Hvis du vil bage et godt hvedebrød så har jeg opskrift her. Det plejer at
give et ganske luftigt brød, og er i hvert fald meget populært her.

50 g gær
1 spsk honning (sirup kan bruges, eller farin)
5 dl kærnemælk
ca 750 gr (12 1/2) dl hvedemel
1 spsk salt (står der i opskriften jeg bruger kun 1/2)
50 g smør (kan undværes eller erstattes af lidt olie - prøv dig frem)

Rør gæren med honning, tilsæt kærnemælken der har stuetemperatur. (Hvis jeg
bruger smør smelter jeg smøret i kærnemælken, og lader den står til den har
kølet ned så den er MAX 30 grader inden jeg tilsætter den).

Kom mel, og evt fedstof i lidt af gangen sammen med salt. Så snart massen er
samlet i skålen kan du hælde den ud på et melfyldt bord.
Ælt så langsomt mere mel i indtil dejen netop slipper. Sørg for at ælte i
lang tid. Fra dejen har mel nok til du er færdig med at ælte skal der gerne
gå 10 minutter!
Hvis dejen begynder at hænge i, så lad den ligger i 30 sekunder så kan du
arbejde videre med den.

Lad dejen hæve i en time til 1 1/2 i en skål dækket af et let fugtet klæde
eller vitawrap, idet du hver 20. minut tager dejen ud, slår den ned og ælter
sammen til en kugle.

Form brødet. Hvis du har æltet dejen sammen hvert 20. minut skulle du gerne
have en fast og spændstig dej. Ælt dejen sammen til en glat kugle, slå den
ude til en cirkel, og form brødet ved at vippe to ender af cirklen in mod
midten, og vende brødet.

Hvordan du former brødet er vigtigt for hvordan det kommer til at se ud til
sidst. Hvis det ikke er æltet ordentlig igennem har det en tendens til at
"flyde ud" så du får et meget fladt brød. Hvis dejen er spændstig så får
brødet den "rigtige" franskbrødsform.

Man kan selvfølgelig snyde og lægge dejen i en franskbørdsform. I så fald er
formningen af brødetr knap så vigtigt. Det er dog vigtigt at brødet har
været æltet i hvertfald de 10 minutter til at starte med!

Lad brødet efterhæve i ca 20 minutter. Drys det med mel, eller smør det med
æg, mælk eller saltvand.

Bag brødet ved 200 grader i ca. 1 time. Dette afhænger selvfølgelig af
ovnen, jeg bager sjældent brødet mere end 45 minutter i mon ovn, i min mors
er en time mere passende. Husk at brød altid skal i varm ovn.

Hvis brødet er i form, så tag det ud ca 10 min inden bagetiden er forbi, tag
det ud af formen, og lad det bage færdigt i ovnen.

Venlig hilsen

Søren

Fra : Bess

Dato : 26-03-01 17:40

"Jens" <a.b.renner@gmx.de> wrote >
> Jeg går og drømmer om at lave noget rigtigt godt hvedebrød.

Til det kan jeg sige at jeg lige har lært (og er blevet belært om, at
det er da noget alle ved, så måske er dette indlæg overflødigt) at man
skal bruge hvedemel med højt proteinindhold - gerne 12% - til brød og
boller.

mvh
Bess

Fra : ole larsen

Dato : 26-03-01 17:57

Jens skrev i meddelelsen <3ABF4937.4050001@gmx.de>...
>Velbekomme i gruppen.
>
>Jeg går og drømmer om at lave noget rigtigt godt hvedebrød.

Jeg tror du har begået den fejl ikke at "slå det ned" Aner ikke hvorfor det
er vigtigt, men det er det.

Her er min opskrift:

800-900 gr. mel. Det kan være øko eller billigt. Somme tider er en del durum
eller pizza eller groft rug (1/10-1/4, mindst rug)
Ca 10 gr gær.
1/2 L vand
3 tskf salt
evt. lidt pulveriseret fennikel. Æltes m. håndmikser.

Står 1-2 døgn i køleren, slåes ned og tilsættes mere mel under
håndkraftanvendelse til noget fastere,elastisk konsistens.

formes til kugle og lægges på bagepapir og plade. Står tildækket i 3 -6
timer afh. af temp. til ca. 2-3* størrelse, sjasker til med vand. Starttemp.
250, der straks skrues ned til ca 200 - 1/2 time midt i ovnen .

Ole

Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 06-04-01 12:49

In article <tyKv6.474$94.132283@news010.worldonline.dk>, olenospam@nospam.dk
says...

> Starttemp. 250, der straks skrues ned til ca 200 - 1/2 time midt i ovnen .
> Ole

Undskyld jeg blander mig, men skal ovnen køre med varmluft eller ej.

--
Med venlig hilsen/ Regards,
Bjarne Kunckel

Fra : Bettina Madsen

Dato : 06-04-01 16:04

> Undskyld jeg blander mig, men skal ovnen køre med varmluft eller ej.

Hvis du bruger varmluft, har jeg erfaring med at opvarme ovnen til 225
grader og så skrue ned til 175 grader, når man bager brød.

mvh. Bettina

Fra : ole larsen

Dato : 06-04-01 15:56

Bjarne Kunckel skrev i meddelelsen <9akafi$k67$1@sunsite.dk>...
> [...]
olenospam@nospam.dk
>says...

>Undskyld jeg blander mig, men skal ovnen køre med varmluft eller ej.

Du skal da ikke undskylde noget. Alm. erfaring siger at ovne er
forskellige, så temp. - og tidsangivelser er altid kun retningslinier.
Min ovn er en alm. gammel, billigt og skide god ( fordi jeg kender den) ovn.
Måske kunne jeg tilføje,at jeg som regel sætter jeg mit tidsur ca. 5 min "
for kort " og kikker så, evt. tager brødet ud, banker i bunden med en
finger, og lyder det rigtigt, er det bagt og først da slukker jeg for ovnen.
Lyden kan ikke forklares - den er dump og halvklar - du kender den når du
har prøvet med godt resultat. Og så lægger jeg brødet til afkøling på en
rist (fra ovnen) tæt på et vindue på klem.

Ole
P.S. hvad er "varmluft"

Fra : Capt´n Mauser

Dato : 27-03-01 18:39

Hej Jens

Ved normal varmehævning er det fint med en tempertur på væsken på knapt 37
grader.
Ved koldhævning skal væsken være kold.

Du skriver at du former brødene umiddelbart efter dejen er æltet sammen.
Det er vigtigt at lade dejen efterhæve og så derefter slå brødene op .
Der er en længere biologisk forklaring på det ,men kort og godt giver det en
mere regelmæssig krumme.

Prøv også dette : når gæren er opløst i væsken tilsæt mel og salt og
derefter fedtstof og sukker.
Hvis fedtstoffet kommes i for tidligt kan det indkapsle gærcellerne så de
ikke vokser.
Gærcellerne lever af sukker.

Jeg håber du kan bruge det.

MVH
Trine

Fra : Gainsbourg

Dato : 07-05-01 22:34

[snip]
> Jeg går og drømmer om at lave noget rigtigt godt hvedebrød.
[snip]
> /Jens

Fik for flere år siden en super opskrift af en italiener, som kan varieres i
det uendelige og er meget nem. Faktisk så nem, at jeg bager frisk brød
næsten hver morgen og *så* huslig er jeg altså heller ikke...

Mellem 1/3 og 1/2 pakke gær smuldres i en stor skål.
Tilsæt 1 dl. koldt vand fra hanen.
+ 1 tsk. salt (give or take alt efter smag)
+ 1-2 spsk. olivenolie eller hvad du kan lide.
Rør derefter hvedemel i til dejgen er klæbrig.
Rør dejen godt igennem - brug robust grydeske *s*

Dejens konsistens er det springende punkt. Man må prøve sig frem og finder
efter nogle gange, frem til det helt rigtige. Den skal være for klæbrig til
at stikke fingrende i. (Den skal ikke ud på bordet og æltes)

Dejen dækkes over med folie og stilles i køleskabet natten over.

Når man så næste morgen, forsovet og forvirret, er oppe uden at være vågen
går ud i køkkenet og tænder ovnen på ca. 200 grader (bedst med gasovn eller
varmluft men også godt med el...). Så tager man en ske og "sætter"
dej-klatter som boller på en plade med bagepapir. (De varierer i udseende
fra det klumpede, uformelige til det nærmest udflydende, fra gang til
gang...) Man kan evt. pensle med mælk, vand eller sammenpisket æg, hvis man
synes.

Anyway, man går derefter tilbage i seng og vågner pludselig - og helt
anderledes motiveret - 20-30 minutter senere, ved duften af friskt
morgenbrød.

Brødet kan varieres i det uendelige med fx. 1 dl. grahamsmel, eller
honning/sukker, rosiner, müsli-agtige ting eller med salvie/rosmarin til
madbrød osv.

Grunddejen kan holde sig flere dage i køleskabet, hvor man bare tager dejg
til 3 boller hver morgen. Den store fordel ved brødet er, at der stort set
ikke er nogen opvask/oprydning bagefter og at man ikke behøver at få
dejfingre eller skrabe indtørret dej af køkkenbordet efter oprydning.

PS: Forskellige ovne kræver forskellig dejg, så hvis den bliver for sejg
eller for tør første gang, så prøv at ændre lidt i forholdene...

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-05-01 08:41

Gainsbourg skrev:

> Mellem 1/3 og 1/2 pakke gær smuldres i en stor skål.
> Tilsæt 1 dl. koldt vand fra hanen.

Normalt bruger jeg omkring en pakke gær pr. liter vand, så jeg synes
det lyder voldsomt med så meget gær til så lidt vand. Men ellers
lyder det som en spændende opskrift, som jeg helt sikkert vil prøve.

// Klaus

Fra : Jonas Haase

Dato : 08-05-01 09:09

kas@magnetic-ink.dk (Klaus Alexander Seistrup) writes:

> Normalt bruger jeg omkring en pakke gær pr. liter vand, så jeg synes
> det lyder voldsomt med så meget gær til så lidt vand. Men ellers
> lyder det som en spændende opskrift, som jeg helt sikkert vil prøve.

Mon ikke det skyldes at dejen koldhæver? Herved når gæren jo ikke at
formere sig særligt meget.

hilsen
Jonas
--
Pabbay (n.)(Fencing term)
The play, or manoeuvre, where one swordsman leaps

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-05-01 10:40

Jonas Haase skrev:

> Mon ikke det skyldes at dejen koldhæver? Herved når gæren jo ikke
> at formere sig særligt meget.

Til gengæld har den ca. 10 gange så lang tid at arbejde i. :)

// Klaus