Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Problem med farvestyring af printer
Fra : zigge

Dato : 17-05-03 00:03

Hej ng.

Jeg har flg. udstyr: Canon Powershot A40 og Canon S820D printer.
Når jeg printer fotos ud har billederne en tendens til at få et grønligt
skær i halvskyggerne, specielt når det er portrætter ser man effekten,
hvilket giver folk et lettere sygeligt udseende
Når jeg printer sort/hvid billeder ud har de også en let blå/grøn sepia.

Jeg har kalibreret min skærm med Adobe Gamma. Men har desværre ikke udstyr
til at kalibrere min printer med.

Er der nogen der evt. kan forslå hvordan jeg skal rette problemet, så min
icc-profil bliver bedre til printeren?
Det er desværre ikke en mulighed for mig at købe sådan en farve-måle fætter,
da mit SU-budget ikke tillader det :-/ Er der andre muligheder? Kan jeg evt.
bruge mit kamera til at lave profilen med?

Mvh
//zigge

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 17-05-03 08:07

"zigge" <laser.snabela@pc.dk> wrote in

> [...]
> sepia.
>
> Jeg har kalibreret min skærm med Adobe Gamma. Men har desværre ikke
> udstyr til at kalibrere min printer med.

Hvis du bruger et gængs papir, så kan du være heldig at der allerede er
nogen der har lavet en gratis ICC profil til papiret... (det er printer-
papir kombinationen du skal profilere - ikke kun printeren..)

Start med at se her -> http://wandb.com/icc.htm

Der følger instruktioner med i zip-filen.

S/H kan være svært at få rigtig godt for på S-printerne laves sort ikke med
sort men ved en blanding af de øvrige farver. Derfor skal du lægge et
"farvekorrektionslag" ind over dit billede inden du printer det i s/h. Så
nedenstående tråd for instruktioner i hvordan du finder ud af hvilke
farvekorrektioner du skal bruge og hvordan du tilføjer dem til billedet ->

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1003&message=2963965

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP
http://www.darling.dk