Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Footcandle ?
Fra : Hanne og Peter

Dato : 16-05-03 03:35

Jeg har anskaffet mig en lysmåler en Sekonic af ældre dato. På lysmåleren er
der en skala, som bærer betegnelsen "footcandle".
Jeg har sådan set ikke noget problem med at bruge lysmåleren men jeg gad
godt vide hvad måleenheden dækker?

Fra : Michael Holm

Dato : 16-05-03 07:25

Det har noget med en fod (måleenheden) og mængden af lys fra et sterinlys at
gøre. Hvordan de to tal skal kombineres, ved jeg ikke. Antagelig bruges det
som et udtryk for afstand til objektet.

--Michael

Fra : Asle Bjerva

Dato : 16-05-03 08:35

"Michael Holm" <Michael@Holm.org> skrev i melding
> [...]
det
> som et udtryk for afstand til objektet.>

Footcandle er styrken på en lyskilde på 1 Candela i en fots avstand.
Disse to målenhetene brukes for eksempel for å definere hvor mye en
filmprosjektør lyser opp et lerret på en gitt avstand. En lysmåler som
bruker slik skala er typisk for kontroll av nødlys, generell belysning i
industrien etc. Det finnes normer for hvor mye lys det skal være på
arbeidsplasser osv. I film, TV og fotoformål brukes footcandle for å angi
måleverdier for kunstig belysning.
--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-05-03 09:15

Fri, 16 May 2003 00:35:25 -0200, skrev Hanne og Peter:

> [...]
>der en skala, som bærer betegnelsen "footcandle".
>Jeg har sådan set ikke noget problem med at bruge lysmåleren men jeg gad

"International unit of illumination. The intensity of light falling on
a sphere arranged one foot away from a source of light of one
candlepower, also one candela".

Enhver mekaniker kender enheden "candela", men her bruges "footcandle"
åbenbart om det samme.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Hanne og Peter

Dato : 19-05-03 23:25

Tusind tak for besvarelserne. Så blev jeg da det klogere.
Mvh.
Peter