Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon vs Canon
Fra : Lars Hjortø

Dato : 08-05-03 19:00

Hej med jer.

Nu har jeg besluttet mig for at jeg vil have enter et Nikon Coolpix
2100/3100 eller et Canon Powershot A60/A70 lidt afhængigt af hvor meget jeg
vælger at ofre.
Er her nogen her der kan sige for eller imod de to valg? Eller er et et
spørgsmål om smag?
Håber der er nogen der kan hjælpe da jeg ikke aner hvad jeg skal vælge.
--
Venlig hilsen Lars.

Fjern nospam fra min mail-adresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Timsah

Dato : 09-05-03 05:53

Det kommer ganske an på din erfaring med digitalfotografi.
Jeg har prøvet dem begge og er faldet for Canon´en, fordi den både er nem at
arbejde med, tager ganske pæne billeder samt har en bedre linse. Canon´en
tager længere film (3 minutter) hvis man er til den slags. Jeg synes også
den ligger bedre i hånden og er nem at betjene med en hånd.
Canon´ens ekstraudstyr i form af undervandskasse og telelinser kan også
indgå i dine overvejelser.

S.Aoude

Fra : Benny Mortensen

Dato : 09-05-03 10:00

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospampost2.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> --
> Venlig hilsen Lars.
>
> Fjern nospam fra min mail-adresse hvis du vil skrive til mig.

Hej Lars

Absolut ingen tvivl. Nikon, bare for en sikkerheds skyld. Da mine erfaringer
med Canon absolut ikke er gode. Så uanset hvad, så ville jeg end ikke
overveje Canon. Hvor jeg til gengæld kun har haft gode erfaringer med
Nikon. Som jeg plejer at sige. Canon i 6 mdr, og utilfreds. Nikon 30 år, og
stadig tilfreds.

M.V.H.....Benny..

Fra : Claus Smith

Dato : 09-05-03 13:07

Jeg har en Nikon Coolpix 2100, som jeg er ganske godt tilfreds med. Jeg har
så valgt at stoppe et større Compact Flash kort i på 256 mb, så der kan være
nogle flere skud på.

Claus Smith - Pigefotografen

www.pigefotografen.dk
www.babesline.dk
www.modellerne.dk

Fra : Kim Madsen

Dato : 09-05-03 16:15

Har selv lige stået over for det samme valg - 2100 ctr. A60. Valgte
2100 da jeg ud fra prøvebilleder på forskellige web sites ikke kunne
se den store forskel og jeg bedst kunne lide billederne fra Nikon'en.
Desuden faldt valget på Nikon'en fordi jeg fik en oplader med i købet,
hvilket skulle tilkøbes ved Canon. Alt i alt bliver Canon'en en del
dyrere. Og den har 4 batterier i stedet for 2 i Nikon'en, hvilket også
er et plus for 2100.

Det var et hårdt valg og jeg hældte undervejs meget til A60, da den
har flere manuelle indstillinger. Havde dog ingen tidligere erfaring
med dette, da jeg altid har anvendt et helt ukompliceret
pocket-kamera. Men hvis man er til sådanne finindstillinger er det
absolut værd at overveje Canon frem for Nikon.

Efter nu at have brugt Coolpix i nogle dage, føler jeg faktisk et
behov for at lave manuelle indstillinger / tilpasninger af de
indbyggede programmer. Der kan være situationer, hvor de indbyggede
programmer ikke giver det optimale resultat. Men det har nok noget at
gøre med lysforholdene, som ikke 100% svarer til, hvordan programmerne
er lavet. Det har i hvert fald betydet, at jeg i nogle tilfælde har
skullet lave finindstillinger ifm. brugen af disse programmer. Idet
man kun kan ændre på eksponering, hvidbalance etc. i "ryk", kan det
for en uerfaren fotograf ud i disse indstillinger være svært at finde
den rette indstilling. Heldigvis kan man jo så prøve sig lidt frem, da
det er digitalt. Men hvis man på Canon i højere grad kan finindstille
og se hvilket konkret niveau man sætter kameraet på, ja så synes jeg
umiddelbart at det vil være bedre.

Jeg forventer dog, at det med erfaringen bliver nemmere at indstille
og forstå, hvad jeg egentlig gør (!)

Ellers synes jeg, at Coolpix'en tager nogle rigtig gode billeder. Men
jeg er heller ikke trænet billed-observatør. Til almindeligt husbrug
er kvaliteten dog helt sikker på et fortræffeligt niveau med stor
skarphed i billederne (skal siges, at jeg endnu ikke har fået
fremstillet papirbilleder - måske ændrer mit syn sig).

En mindre ulempe ved Coolpix i mine øjne er, at kameraet næsten for
lille, hvilket er godt når man skal opbevare og transportere det - men
ikke helt perfekt, når man skal bruge det. Der har Canon en bedre
størrelse (jeg har haft det i hånden).

Valget er ikke nemt, men jeg vil råde dig til at få dem begge i hånden
og så kigge features igennem. Og om muligt prøve at tage billeder med
dem, så du kan se resultaterne og hvordan indstillingsmulighederne
fungerer. Måske du har mere erfaring ud i fotograferingen, så du kan
gennemskue dit behov for indstillingsmulighederne.

Fra : Lars Hjortø

Dato : 12-05-03 14:20

Hej igen.

Nå, så ved jeg da lidt hvad side jeg skal hælde til. Jeg har set at der
kommer en test af Coolpix 2100 i næste nummer af Digital Foto. Tror lige jeg
tager den med inden jeg beslutter mig.
Tak for svarene.