Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Har digitalkameraer ikke panorama-funktion~
Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 06-05-03 17:29

Jeg er ved at udskifte et APS-kamera (Kodak) med et digitalkamera. En ting
som jeg faktisk er blevet ganske glad for er panorama-funktionen (i ved, det
meget brede billede), men den synes jeg ikke jeg kan genfinde på de digitale
kameraer jeg har kigget på:

Canon Ixus 400
Pentax Optio S

Dog har Oplympus mju 300 panoramafunktionen, men det kræver så også, at man
benytter de specielle hukommelseskort fra Olympus selv - som jo er dyrere
end standard sd, cf m.v.

Har I forslag til kamerer med panoramafunktionen. Derudoover forestiller jeg
mig:
- 3 Megapixel
- min. 3. optisk zoom
- ultra-kompakt

og naturligvis god kvalitet i objektivet, men hvordan ved man, hvilke
objektiver, der er gode?

På forhånd tak
Jakob

Fra : Søren C

Dato : 06-05-03 18:11

"Jakob Aagaard Harder" <jharder@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> - min. 3. optisk zoom
> - ultra-kompakt
>
> og naturligvis god kvalitet i objektivet, men hvordan ved man, hvilke

Canon Ixus modellerne har mig bekendt Panorama. Du kan vidst enda lave 365
graders billeder...
Har jeg ret? Anyone?

Venligst

Fra : Jesper Hansen

Dato : 06-05-03 18:31

"Søren C" <master.clio@12move.dk> wrote in message news:P0Sta.54220>
> Canon Ixus modellerne har mig bekendt Panorama. Du kan vidst enda lave 365
> graders billeder...
> Har jeg ret? Anyone?

Ja ved at tage flere billeder og stille dem op siden af hianden, men ikke
ved at tage et enkelt billede.

Mvh Jesper Hansen

Fra : Tommy Hansen

Dato : 06-05-03 19:13

"Jesper Hansen" <axlon@removelite.dk> skrev i en meddelelse
> Ja ved at tage flere billeder og stille dem op siden af hianden, men ikke
> ved at tage et enkelt billede.

Jo da. Du skal bare lave det selv hjemme på din PC bagefter.
APS-kameraers wide-billeder er jo i princippet bare en beskæring af
negativet. D.v.s. at du derved kun for et udsnit af hele dit negativ.

Mvh Tommy

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 06-05-03 22:30

OK - er det nemt at gøre selv?

Fra : Poul Krogh

Dato : 06-05-03 18:46

Mig bekendt har alle digitale kameraer en panorama funktion. Ihvertfald alle
der er beregnet til at tage billeder, hvis i forstår hvad jeg mener, alle
der koster over 1000.

Og både Optio S fra pentax (
http://www.pentaxusa.com/news/news_display.cfm?pressid=138 ) og Ixus fra
Canon ( http://www.dpreview.com/reviews/canons400/ ) har en
panorama-funktion. Panorama kaldes bare for Stitch Asssist hos Canon.

Håber dette hjælper

Hilsen Poul Krogh

Fra : xylo

Dato : 22-05-03 21:22

Man kan ikke tale om at Digitale kameraer har en panorama funktion, det er
nærmere det der kaldes stich funktion. Man tager flere billeder der
overlapper hinanden, stich funktionen hjælper med dette under optagelse. Når
billederne så er overført til computer bruger man et stich program til at
sætte dem sammen til et panoram billede. Man kan så lave 360 graders
panorama billeder, hvilket er ret sjovt.

Søren.

Fra : Per O.

Dato : 06-05-03 19:46

> [...]
det
> meget brede billede), men den synes jeg ikke jeg kan genfinde på de

Mit Canon G2 har det i hvert fald, og mit gamle Olympus 820 (gammel traver)
havde det også på de specielle Olympus memorykort.

Man kan fint tage enkeltbilleder, og så 'lime' dem sammen med software
bagefter. Jeg kan anbefale programmet PanoramaFactory til at 'lime' med
(http://www.panoramafactory.com/).
Jeg har brugt programmet til de panoramabilleder, som ligger på min
hjemmeside: http://www.familien.madsen.osterbo-net.dk/

Hilsen,
Per O.

Fra : Lars Hørlyck Sørense~

Dato : 07-05-03 21:49

"Per O." <dont_mail@me.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (http://www.panoramafactory.com/).
> Jeg har brugt programmet til de panoramabilleder, som ligger på min

Du har ret !!

Det er et kanon godt program

Hilsen
Lars

Fra : Dan Rasmussen

Dato : 06-05-03 20:29

On Tue, 6 May 2003 18:28:51 +0200, "Jakob Aagaard Harder"
<jharder@mailme.dk> wrote:

> [...]
>meget brede billede), men den synes jeg ikke jeg kan genfinde på de digitale

Havde selv samme overvejelser da jeg overvejede nyt kamera (istedet
for mit APS) - endte med Ixus 330 men andre kan det samme.

Hvis man kigger på et APS billede så findes der faktisk ikke 3 typer
men blot eet 'grundbillede' dette billede har (næsten) samme format
som normale kameraer (herunder også digital) det er så blot
beskæringen og det papir det fremkaldes på der gør forskellen. Derfor
kan du også få genfremkaldt dine 'ikke' panorama billeder i panorama
osv.

Dvs. med et hvilket som helst digital kamera kan du beskære billederne
til at være panorama billeder. Problemet kommer så med fremkaldelsen
hvor jeg ikke har set nogen fremkalde panorama fra digital billeder
(de fremkalder normalt i std. formater) men det må jo komme. Du kan
dog vælge at skrive dem ud selv.

En anden mulighed er at du anvender hvad producenterne kalder panorama
eller 360 graders billeder. Det er blot at du tager en række billeder
og så har et program til at plastre dem sammen med efterfølgende,
Canon leverer et med der hedder PowerStitch (mener jeg) os som
fungerer helt perfekt.

Derudover har Ixus 330 (og sikkert andre) en mulighed hvor man ser en
lille bid af det forrige billede på displayet således at man kan sørge
for at tage det nye billede i samme højde osv. Hvis det alligevel
smutter kan efterbehandlings programmet hjælpe med at rette det til.

Jeg har på den måde taget udemærkede billeder af både Broklyn bridge i
overskyet vejr og Niagara falls i solskin (har desværre ikke fundet et
sted at smide dem op endnu).

Dit største problem bliver altså nok at finde et sted af få dem
fremkaldt.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 06-05-03 20:42

Dan Rasmussen wrote:

[Snip Panorama funktion i digitalkameraer]

> Jeg har på den måde taget udemærkede billeder af både Broklyn
> bridge i overskyet vejr og Niagara falls i solskin [...]

Var det ikke et problem at få enkeltbillederne af Niagara Falls til at
passe sammen? Ændrer vandmasserne ikke udseende hele tiden?
--
JPEGCrops 0.5.12 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Dan Rasmussen

Dato : 07-05-03 20:46

On 6 May 2003 19:41:32 GMT, Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk>
wrote:

>Var det ikke et problem at få enkeltbillederne af Niagara Falls til at
>passe sammen? Ændrer vandmasserne ikke udseende hele tiden?

Nej, det er muligt hvis man går meget tæt på at man kan se det - men
printet ud på et A4 er det ikke noget problem (billedet bliver dog kun
8-10 cm højt da det er ret bredt.

Der er fart på vandet men heldigvis lige meget hele tiden - dog skruer
de ned for vandet efter midnat.

Fra : Tony L

Dato : 06-05-03 22:14

> Dog har Oplympus mju 300 panoramafunktionen, men det kræver så også, at
man
> benytter de specielle hukommelseskort fra Olympus selv - som jo er dyrere
> end standard sd, cf m.v.

Husk at køber du Olympus får du jo normalt et (lille) xD kort med som du kan
bruge kun til
panorama-funktionen, og samtidig kan du jo så bruge at alm. kort til
resten...

TonyL

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 06-05-03 22:33

Så vidt jeg kan se, kan mju-300 kun bruge Xd memory - og det er kun Olympus
og Fuji, der laver det.

Fra : Kurt Friis Hansen

Dato : 07-05-03 10:44

<jharder@mailme.dk> wrote:

> [...]
>end standard sd, cf m.v.
>
>Har I forslag til kamerer med panoramafunktionen. [cut...]

ApS kameraernes panoramafunktion er ikke andet end en "afmaskning" -
negativets størrelse er det samme. Der er nærmest tale om "fusk", hvor
kun en del af negativet forstørres mere op, end for de øvrige
billeders vedkommende (i forhold til et 3 megapixel kamera svarer det
vel til at du kun bruger omkring 2-2,5 megapixel - eller noget i den
stil).

Du får samme effekt ved at skære toppen og bunden ud af et
digitalbillede, inden billedet udskrives/fremkaldes.

Med digitalfoto har du endda den fordel, at du uhyre enkelt selv kan
betsemme "udsnittet" (i dit billedbehandlingsprogram).

Venlig hilsen

Kurt Friis Hansen
---
A bribe a day keeps the tax man away.
Life has a one hundred percent mortality rate.
One picture kills more bandwidth, than a thousand words.