Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Convertering af RAW filer
Fra : Ebbe Hansen

Dato : 04-05-03 19:19

Hej gr.
når jeg converterer RAW filer (G2) til TIFF, kan jeg vælge
mellem- Tiff 8 eller 16 bit channel-, hvad er bedst, jeg synes
ikke jeg kan se forskel, men er amatør med stort A
mvh Ebbe

Fra : Michael Holm

Dato : 04-05-03 20:07

Et 16bit billede kan du farvejustere mere end et 8 bit. Du kan ikke se
forskel fordi dit grafikkort er 8bit, og derfor ikke kan vise de 16 bit.

Hvis du skal farve-justere billedet senere, skal du vælge 16bit, og så lave
det om til 8bit når du har farve-justeret.

--Michael

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 04-05-03 21:05

On Sun, 4 May 2003 21:07:27 +0200, "Michael Holm"
<Michael@Holm.org> wrote:

> [...]
>
>Hvis du skal farve-justere billedet senere, skal du vælge 16bit, og så lave
>det om til 8bit når du har farve-justeret.

klip

Mange tak for svar, det må vist blive et nyt grafikkort

mvh Ebbe

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-05-03 21:16

> Mange tak for svar, det må vist blive et nyt grafikkort

Øhh, eller bruge de rigtige drivere...

Meget må man høre for.. Men hvor gammelt skal lige et grafikkort være, hvis
det ikke kan vise mere end 8bit?

Mit 3 år gamle ATI, kan da sagtens vise i 32Bit i 1600*1200.... De fleste
kort kan da vise i 16 eller 24bit i forholdsvis brugbar opløsning som
1024*768

Fra : Madsen

Dato : 04-05-03 22:00

Bjarke Hansen skrev:

> Meget må man høre for.. Men hvor gammelt skal lige et grafikkort
> være, hvis det ikke kan vise mere end 8bit?

Et 16 bit RGB-billede betyder normalt at der er 16 bit pr. kanal.
Altså 48 bit ialt. 65536 nuancer rød, 65536 nuancer grøn og 65536
nuancer blå. Du finder hverken grafikkort eller skærme i dag som
kan gengive så mange forskellige nuancer og hvis du gjorde så
ville dit øje alligevel ikke kunne se den store forskel på et 24-
og et 48-bit-billede.

Man plejer at sige at 24 bit (altså 8 bit eller 256 forskellige
nuancer pr. kanal) er maksimum for hvad det menneskelige øje kan
opfange. Det er det man normalt kalder for ægte farver.

Selv blandt de professionelle farveguruer kører der en vedvarende
debat om hvorvidt man skal redigere sine billeder i 16 bit eller i
8 bit (pr. kanal) og der er aldrig rigtigt kommet tørre facts på
bordet. Det eneste man er kommet frem til er at histogrammerne i
f.eks. Photoshop ser pænere og jævnere ud efter en redigering i
16 bit sammenlignet med den samme redigering i 8 bit, men når det
menneskelige øje alligevel ikke kan se forskel, så kan man begynde
at diskutere om det virkelig er den ekstra filstørrelse værd at
gemme og redigere sine billeder i 16 bit.

Læs evt. Dan Margulis' testforsøg her:
<http://www.ledet.com/margulis/ACT_postings/ColorCorrection/ACT-16-bit-2002.htm>

Dan Margulis har jeg stor respekt for og vil betegne ham som en
af de største farveguruer pt. men som du/I ser nederst på siden
så er "de lærde" meget uenige.

Madsen.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 05-05-03 11:07

On Sun, 04 May 2003 23:00:22 +0200, Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:
klip
> [...]
>
>Dan Margulis har jeg stor respekt for og vil betegne ham som en
>af de største farveguruer pt. men som du/I ser nederst på siden

Det er jeg glad for at høre, jeg slår koldt vand i blodet, jeg
kommer i hvertfald ikke til at kunne se forskel.
mvh Ebbe