Toast og ISO hybrid
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-05-03 23:07

På min backup maskine (over ethernet) har jeg en Toast 4.0.2 de Luxe.
Har altid brændt ISO 9660 skiver til folk med win-maskiner. Brændte
nogle jpeg/jpg fotos på en sådn skive til en WIN95 bruger og han kan
ikke loade den. Nå, tænkte jeg så, så må jeg vel prøve Mac/iso hybrid
formatet - havde hørt noget om hybrider for længe siden.
Men min Toast vil slet ikke brænde billederne. Jeg kan godt trække dem
ind i vinduet, men knappen med "Write cd" (eller er det write session?)
forbliver grå = inaktiv
Brænderen er en OnePron 8x med Matshita værk (og den brænder fint alle
de andre formater). MacOS 8.0 på en 7200/90 .... som jeg søger en ny
(ekstra HD til på omkring 700 Mb > backup på cd'er. Hvad skal jeg købe?
Kan ikke finde min lille bog med tekniske oplysninger - den er godt nok
osse lille)

Således lykkedes det mig at komme med 2 spørgsmål i samme meddelelse.
Undskyld.

v.h.
Mich

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-05-03 04:25

Hej Mich

"Mich. Ottosen" wrote:

> [...]
> Brænderen er en OnePron 8x med Matshita værk (og den brænder fint alle
> de andre formater). MacOS 8.0 på en 7200/90 ....

Jvjv. kan Toast 4.0.2 ikke brænde Mac/ISO9660 men kun alm. hybrid CD'er.
For at du kan det, skal du op i en Toast 4.1.xDlx og OS 8.1. Men Win95
burde kunne læse ISO. Prøv at checke, om brænding står til 'XA' i prefs.

Du kan evt. også slette Toast prefs filen - 'Adaptec Toast Preferences'
fra indstillingsmappen. - Jeg har før opl. at der sker et eller andet med
indst. filen, så Toast ikke vil gøre noget som helst. Genstart så før du
åbner Toast igen, - ellers får du de samme indst. som den, du lige har
slettet.

> som jeg søger en ny
> (ekstra HD til på omkring 700 Mb > backup på cd'er. Hvad skal jeg købe?
> Kan ikke finde min lille bog med tekniske oplysninger - den er godt nok
> osse lille)

Du skal bruge en ganske alm. standard 50-pins SCSI disk. - Jeg får for
øvrigt en 1,2gb Quantum frigjort, da jeg er ved at sætte en større disk i
en maskine, så det var måske noget? - så kan du bare kontakte mig
off-list.

> Således lykkedes det mig at komme med 2 spørgsmål i samme meddelelse.
> Undskyld.

Ja, og endda næsten i samme sætning...

mvh. Erik Richard

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 17-05-03 20:33

Hej Erik og Mich

> Jvjv. kan Toast 4.0.2 ikke brænde Mac/ISO9660 men kun alm. hybrid CD'er.
> For at du kan det, skal du op i en Toast 4.1.xDlx og OS 8.1. Men Win95

Jeg kører altså Toast 4.2 under 7.5.5, så for Toastes skyld burde du
ikke behøve opgradere systemet, tænker jeg.

Erik jeg tror nu nok, at hybrid-CD'er netop går ud poå, at der er én
ISO9660 partition og én HFS-partition. Det er hvad der står i manualen
til Toast Pro 3

> burde kunne læse ISO. Prøv at checke, om brænding står til 'XA' i prefs.

Hvis den ikke gør det, så kan man nemlig kun brænde én ISO-partition per
CD.

Det er vist i øvrigt ikke nogen god idé at forsætte en Hybrid CD ved at
lave flere sessions - jeg tænker, at de maskiner, der skal læse den, vil
blive forvirrede over, hvordan de er lagt; men jeg ved det ikke.

/Seb

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50