Hvad fylder det?
Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-05-03 15:52

Er her nogen der tør tippe på, hvad følgende fylder i installeret
tilstand på en harddisk:

- MacOS X 10.2.x
- MS-Office - alting undtagen Entourage
- Apple X11
- Apple Mail
- Safari
- Explorer
- (måske nogle småting, som jeg lige har glemt, men som er "must
have")

Jeg spørger, fordi jeg overvejer at repartitionere min disk (6 GB) og
lægge en lille minimums OSX ned på den parallelt med Linux.

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 14-05-03 16:05

In article <m2vfwd37ka.fsf@sputnik.janus.dk>,
Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Er her nogen der tør tippe på, hvad følgende fylder i installeret
> tilstand på en harddisk:
>
> - MacOS X 10.2.x

Jeg er _ikke_ sikker, men en minimal instalation (uden tonsvis af
printerdriver og hjælp på forskellige sprog) kan vist holdes nede på
omkring en gigabyte.

> - MS-Office - alting undtagen Entourage

199MB minus 5MB Entourage

> - Apple X11

Dunno.

> - Apple Mail

5MB + postkasser

> - Safari

10MB + cache (fx 50MB)

> - Explorer

20MB + cache.

> - (måske nogle småting, som jeg lige har glemt, men som er "must
> have")

QuickTime er 10 MB.

Måske har du også brug for Latex? Vil du kunne køre det fra
Linux-partitionen gennem X11? TeXShop er et fremragende program, men det
fylder omkring 200MB.

Jeg håber det hjalp en lille smule - men det er meget muligt, at jeg har
overset noget stort.

Venlig hilsen Mikkel

--
Mikkel Pagh
http://imv.au.dk/~mpagh/

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 14-05-03 16:10

In article <spiced.pork-9F635C.17050914052003@news.net.uni-c.dk>,
Mikkel Pagh <spiced.pork@ham.com> wrote:

> Jeg er _ikke_ sikker, men en minimal instalation (uden tonsvis af
> printerdriver og hjælp på forskellige sprog) kan vist holdes nede på
> omkring en gigabyte.

Gigabyten er selvfølgelig med diverse obligatoriske programmer, hvoraf
en del af dem vil kunne slettes.

Selve OS X systemmappen fylder 663MB hos mig.

Venlig hilsen Mikkel

--
Mikkel Pagh
http://imv.au.dk/~mpagh/

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-05-03 17:08

Mikkel Pagh <spiced.pork@ham.com> writes:

> Måske har du også brug for Latex?

Ja, og LyX - men det vil jeg nok vælge at køre fra Linux. Kunne godt
tænke mig et setup med KDE/Linux som grundlæggede system, og så køre
OSX i et vindue med MOL (Mac On Linux), så jeg slippet for reboot.

> Vil du kunne køre det fra Linux-partitionen gennem X11?

Jeg er bange for at OSX stadig ikke kan finde ud af at læse
ext2/3-partitioner. Tilsvarende kan Linux som udgangspunkt ikke læse
HFS+ (kun HFS), men der er et projekt der arbejder på en løsning (og
som indgår i MOL). Ved ikke hvor godt det virker i praksis.

> TeXShop er et fremragende program, men det fylder omkring 200MB.

Hvad er det fede med TeXShop? Jeg spørger ikke retorisk eller
bedrevidende, men fordi jeg ikke ved det.

> Jeg håber det hjalp en lille smule - men det er meget muligt, at jeg
> har overset noget stort.

Ja, det hjalp stort. Nu har jeg en fornemmelse af hvad det fylder og
kan vurdere om det er realistiske at det kan ligge på en 6GB disk. Den
20 GB der sidder i lige nu larmer så meget at jeg seriøst overvejer
nedgradering til en 6 GB, som jeg har liggende.

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 14-05-03 17:23

In article <m2issd3419.fsf@sputnik.janus.dk>,
> [...]

> tænke mig et setup med KDE/Linux som grundlæggede system, og så køre
> OSX i et vindue med MOL (Mac On Linux), så jeg slippet for reboot.

Tror du ikke Mac'en vil komme til at køre dræbende langsomt på MOL? Nu
ved jeg godt, at der ikke skal emuleres en anden processorarkitektur som
i VPC, men X-windows-programmer (fx AbiWord) under OS X synes jeg
allerede kører lidt trægt - og Aqua er vel endnu tungere?

> Hvad er det fede med TeXShop? Jeg spørger ikke retorisk eller
> bedrevidende, men fordi jeg ikke ved det.

Okay, først må jeg indrømme, at det er den eneste Latex-variant, jeg har
brugt.
Det jeg godt kan lide ved den er:
- den er meget Mac-agtig mht udseende, menuer etc.
- den er 100% stabil.
- den er meget customizable, dvs. du kan anvise tastaturgenveje til en
hvilkensomhelst kommando.
- for mig er der ingen små irriterende fejl og mangler.
- freeware

> [...]
> 20 GB der sidder i lige nu larmer så meget at jeg seriøst overvejer
> nedgradering til en 6 GB, som jeg har liggende.

Stilhed er guld værd. Hvad er det for en maskine?

Venlig hilsen Mikkel

--
Mikkel Pagh
http://imv.au.dk/~mpagh/

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-05-03 19:37

Mikkel Pagh <spiced.pork@ham.com> writes:

> Tror du ikke Mac'en vil komme til at køre dræbende langsomt på MOL?

Nej, jeg tror faktisk at det kører OK. Aqua er klart tung og maskinen
skal jo afvikle to OS'er, men da jeg for snart længe siden testede med
OS9.x gik det OK selvom der dengang var problemer med lyd og med
skriveadgangen til HFS+. Det skulle være fixet nu, men jeg har ikke
prøvet det med OSX. Hvis det virker gennem MOL skal jeg mest bare
bruge det til enkelte ting, som kræver MS-Word.

> Stilhed er guld værd. Hvad er det for en maskine?

En PowerBook Pismo. G3-400 med 640 mb ram. Larmen fra disken driver
mig til vandvid. Min næste computer skal være lydløs. Jeg er kommer
dertil at jeg gerne vil ofre 500 Mhz mod til gengæld af få en maskine,
der er mekanisk i orden.

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Peter Kiil

Dato : 14-05-03 22:30

in article m2vfwd1ikj.fsf@sputnik.janus.dk, Janus Sandsgaard at
spam@janus.dk wrote on 5/14/03 8:36 PM:

> [...]
> mig til vandvid. Min næste computer skal være lydløs. Jeg er kommer
> dertil at jeg gerne vil ofre 500 Mhz mod til gengæld af få en maskine,

Hvorfor ikke bare smide en lille tusse til en ny HD? En 30GB Travelstar fås
for ca. det beløb. Så er du lydløs igen og med god plads, for et rimeligt
beløb....

--
/peter

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 14-05-03 23:53

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Hvorfor ikke bare smide en lille tusse til en ny HD? En 30GB Travelstar fås
> for ca. det beløb. Så er du lydløs igen og med god plads, for et rimeligt
> beløb....

Du ved jo godt at IBM kun laver diske der ikke virker - og som led i
deres verdensomspændende konspiration sælger de dem nu gennem deres
cover up under navnet Hitachi

Det er ganske vist - der jo videnskabeligt bevist her i gruppen...

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Peter Kiil

Dato : 15-05-03 00:02

in article 1fuz6cb.aspewooyj400N%ttvegaard@yahoo.dk, Thomas Tvegaard at
ttvegaard@yahoo.dk wrote on 5/15/03 12:52 AM:

> [...]
> cover up under navnet Hitachi
>
> Det er ganske vist - der jo videnskabeligt bevist her i gruppen...

My bad....

--
/peter

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 18-05-03 13:35

ttvegaard@yahoo.dk (Thomas Tvegaard) writes:

> Du ved jo godt at IBM kun laver diske der ikke virker - og som led i
> deres verdensomspændende konspiration sælger de dem nu gennem deres
> cover up under navnet Hitachi

Du har helt ret. Mener faktisk at den larmende diske som sidder i
maskinen lige nu er en .... IBM TravelStart.

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 15-05-03 17:35

Peter Kiil <spam@kiil.net> writes:

> Hvorfor ikke bare smide en lille tusse til en ny HD? En 30GB
> Travelstar fås for ca. det beløb. Så er du lydløs igen og med god
> plads, for et rimeligt beløb....

Jeg ved det, og det er meget fristende - men jeg er bange for at det
næste stykke hardware jeg skal have er en barnevogn. Dernæst en
ladcykel. Først engang næste år er der penge på silicum-kontoen.

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Peter Kiil

Dato : 16-05-03 11:54

in article m2vfwcb22x.fsf@sputnik.janus.dk, Janus Sandsgaard at
spam@janus.dk wrote on 5/15/03 6:35 PM:

> Jeg ved det, og det er meget fristende - men jeg er bange for at det
> næste stykke hardware jeg skal have er en barnevogn. Dernæst en
> ladcykel. Først engang næste år er der penge på silicum-kontoen.

Tjah det er jo et prioriteringsspørgsmål

--
/peter

Fra : Morten Lind

Dato : 17-05-03 08:29

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> in article m2vfwcb22x.fsf@sputnik.janus.dk, Janus Sandsgaard at

> Tjah det er jo et prioriteringsspørgsmål

Hmm....Jeg tror, du bliver klogere, Janus Du skal nok regne med mere
end ét år, medmindre du og konen ligger på
afdelingsleder/souschefniveau.

Men har du opmagasineringsplads? For jeg har da nogle meget brugbare
ting, hvis du kan gemme det et par år.

En Winther mini-lady cykel......kun brugt to sæsoner - du må få den,
hvis du kommer til at bruge den, altså.

Er det en pige, forresten - det har jeg glemt?

Morten
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 17-05-03 15:04

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Hmm....Jeg tror, du bliver klogere, Janus Du skal nok regne med mere
> end ét år, medmindre du og konen ligger på afdelingsleder/souschefniveau.

Vi er begge på SU de næste par år - men jeg skal altså bruge ny computer
til foråret, når jeg går på orlov med ungen. I starten skal sådan en vel
heller ikke bruge så meget.

> Men har du opmagasineringsplads? For jeg har da nogle meget brugbare ting,
> hvis du kan gemme det et par år. En Winther mini-lady cykel......kun brugt
> to sæsoner - du må få den, hvis du kommer til at bruge den, altså.

Smukt tilbud, men vi har kun en 2 værelses med lille loftrum. Der kommer
nok til at få noget tid før vi skal bruge en cykel til barnet. Derimod
mangler vi barnevogn, klapvogn og puslebord og andet i samme genre.
Ladcyklen vil jeg havde fra ny. Det er bliver den sejeste gadget ifmb.
at få barn.

> Er det en pige, forresten - det har jeg glemt?

Vides ikke endnu.

-j

Fra : Morten Lind

Dato : 17-05-03 16:41

> [...]

> mangler vi barnevogn, klapvogn og puslebord og andet i samme genre.
> Ladcyklen vil jeg havde fra ny. Det er bliver den sejeste gadget ifmb.

Ja, det er rigtigt....det havde jeg glemt, undskyld - medio september,
ikke sandt?

Jeg tjekker lige med omgangskredsen og babyting
M.
--
[2730]...når ræven er ude, er det ikke regnvejr...

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 17-05-03 20:19

mortenlind@mail.tele.dk (Morten Lind) writes:

> Ja, det er rigtigt....det havde jeg glemt, undskyld - medio
> september, ikke sandt?

Udgangen af september. ETA blev rykket efter scanningen.

> Jeg tjekker lige med omgangskredsen og babyting

Det' fanme kool!

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Morten Lind

Dato : 17-05-03 16:44

> [...]

> mangler vi barnevogn, klapvogn og puslebord og andet i samme genre.
> Ladcyklen vil jeg havde fra ny. Det er bliver den sejeste gadget ifmb.

Rigtigt - ladcykel er det fedeste - jeg havde desværre ikke råd,
dengang .......8000 spir for en Cristiania-model, dengang.

M.
--
[2730]...når ræven er ude, er det ikke regnvejr...

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 17-05-03 20:20

mortenlind@mail.tele.dk (Morten Lind) writes:

> Rigtigt - ladcykel er det fedeste - jeg havde desværre ikke råd,
> dengang .......8000 spir for en Cristiania-model, dengang.

I dag er det "Nihola" og "Sorte Jernhest" der er de fede (lettere
konstruktion og bedre køreegenskaber). Koster omkring 14K, men
eftersom det er absolutte første prioritet, er det OK. Det er et
alternativ til en bil.

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Morten Lind

Dato : 17-05-03 22:02

> [...]

> konstruktion og bedre køreegenskaber). Koster omkring 14K, men
> eftersom det er absolutte første prioritet, er det OK. Det er et

Godt Janus.....min holdning i en nøddeskal
M.
--
[2730]...når ræven er ude, er det ikke regnvejr...

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-05-03 15:22

Morten Lind <mortenlind@mail.tele.dk> wrote:

> [...]

Er der nogle links, så man kan se billeder på nettet?

> Godt Janus.....min holdning i en nøddeskal

Jeg får mere og mere dårlig samvittighed over at have en bil. Men den er
nu praktisk. Især når man bor i provinsen og har familie og venner over
hele landet. Men jeg skal nok cykle så meget som muligt. Jeg har f.eks.
specialtrænet på bakken ved Vissenbjerg på Fyn hele weekenden.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 18-05-03 16:05

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Er der nogle links, så man kan se billeder på nettet?

Det kan du tro. Foruden den klassiske Christiania-cykelfindes der to
konkurrende virksomheder i København som begge laver forskellige lette
ladcykler. De adskiller sig indbyrdes ved styresystemet og de
forskellige varianter af ekstra udstyr: Noholas "Cigar" drjeer på
forhjulene som en bil og fås i en stribe forskellieg udforminger -
bl.a. en udgave til hunde og en til køretole. Sorte Jernhests
"Pelikan" er nok den sejeste og mest ualmindelige at se på, og drejer
på baghjulet. Den er fås også med en del ekstraudstyr (barnesæde,
låsbar boks til fotoudstyr m.m.m), selvom det ikke alsammen fremgår af
webdierne.

Nihola:
http://www.nihola.com/

Sorte Jernhest:
http://www.sortejernhest.dk

> Jeg får mere og mere dårlig samvittighed over at have en bil. Men
> den er nu praktisk. Især når man bor i provinsen og har familie og
> venner over hele landet.

Jeg er selv fra Vendyssel, og kender godt problematikken. Det
forholder sig noget anderledes i København. Med en cykel kan man være
hvor som helst på max 30 minutter og skal ikke bekymre sig om
parkerinsmuligheder eller om man får en øl eller tre.

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-05-03 20:22

> [...]

> forhjulene som en bil og fås i en stribe forskellieg udforminger -
> bl.a. en udgave til hunde og en til køretole.

Nu har jeg set lidt på dem. "Lette" skal vist i gåseøjne. De vejer det
dobbelte af en tung hverdagscykel. Skal man transportere noget tungt, så
kan det naturligvis være en god løsning med en ladcykel, men mine
cykelvaner er alt for sporty til det. Hvis man kun har et barn, kan det
sagtens sidde i en barnestol. Man kommer meget hurtigere frem, kan
nemmers snog sig udenom en farlig situation, og man spærrer ikke vejen
for andre cyklister på den smalle cykelsti.

> [...]
> på, og drejer på baghjulet. Den er fås også med en del ekstraudstyr
> (barnesæde, låsbar boks til fotoudstyr m.m.m), selvom det ikke alsammen

Jeg er meget utryg ved et køretøj, der drejer med baghjulet. Der er en
grund til, at det normalt er forbeholdt gaffeltrucker og andre
køretøjer, der holder sig under 5 km/t. Det giver en fin
manøvredygtighed, men en elendig retningsstabilitet. Overvej det meget
nøje og prøvekør en, før du vover dig ud i det.

> [...]
> hvor som helst på max 30 minutter og skal ikke bekymre sig om
> parkerinsmuligheder eller om man får en øl eller tre.

Jeg bruger heller ikke bilen ret meget, når jeg er i København. For kort
tid siden var jeg på kursus og skulle hver dag fra Hellerup til
Bellacentret på Amager. Det var vældigt nemt at tage S-toget til
Nørreport og Metroen videre. Det kunne ikke gøres hurtigere i bil.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 18-05-03 22:08

> [...]
> tungt, så kan det naturligvis være en god løsning med en ladcykel,
> men mine cykelvaner er alt for sporty til det.

Det kan jeg godt se, men jeg tror hurtigt det bliver en vane at bruge
ladcyklen, fordi ungen kan ligge i den i lift fra den er helt lille.
Desuden kan man altid have en kasse øl eller en 17" monitor med på slæb
fra indkøb. Seriøst.. at dømme på folk der kørerA Christiania,
Nohola og Pelikan er de sidste to OK hurtige i trafikken.

> Hvis man kun har et barn, kan det sagtens sidde i en barnestol. Man kommer
> meget hurtigere frem, kan nemmers snog sig udenom en farlig situation, og
> man spærrer ikke vejen for andre cyklister på den smalle cykelsti.

Til det formål har jeg en Specialized S-Works. Noget i stil med denA
her (blot en bældre udgave med M4-stel der vejer ingenting):

<http://www.specialized.com/OA_MEDIA/2003/bikefamily/S-Worksexp.jpg>

Den vil jeg overveje at montere barnsbæde (om ikke andet på for
blbærerøvs-effektens) - så skal jeg nok komme frem.

> [...]
> manøvredygtighed, men en elendig retningsstabilitet. Overvej det
> meget nøje og prøvekør en, før du vover dig ud i det.

Ja, jeg er ogsbå blevet advaret fra nogle venner, der netop har købt
Nihola af samme grund. Jeg synes som udgangspunt at Pelikan er lbækrest,
men vi prøver selvfølgelig begge slags meget grundigt inden køb.

-j

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-05-03 23:20

> [...]

> fra indkøb. Seriøst.. at dømme på folk der kørerA Christiania,
> Nohola og Pelikan er de sidste to OK hurtige i trafikken.

Det er jo et badekar, men er man tilfreds med hastigheden, så kommer man
da godt frem, og børnene sidder sikkert og komfortabelt. Og så har man
jo masser af plads. Man må opveje fordele og ulemper.

> [...]
>
> Den vil jeg overveje at montere barnsbæde (om ikke andet på for
> blbærerøvs-effektens) - så skal jeg nok komme frem.

Det er altid sjovt at køre fra andre, og det gælder især knallerter og
sportscyklister, når man har et barn bagpå. Sheldon Brown beskriver,
hvordan hans kone, da børnene var små, kørte 10-20 km til arbejde
(husker det ikke nærmere) på en Raleigh 20, som han havde spiffet lidt
op. På trods af, at de var en minicykel, kørte den ret godt. Hun var i
ret god form, og kunne køre fra de fleste. Han skriver, at hun morede
sig over at drille de checkede fyre på deres hundedyre racercykler. En
ting er at blive overhalet. Men når det er af en midaldrende kone på en
minicykel med barnesæde, så er ydmygelsen total.

> Ja, jeg er ogsbå blevet advaret fra nogle venner, der netop har købt
> Nihola af samme grund. Jeg synes som udgangspunt at Pelikan er lbækrest,
> men vi prøver selvfølgelig begge slags meget grundigt inden køb.

Så er jeg ikke den eneste, der er betænkelig. Med baghjulsstyring er
svinget svært at sætte igang pga. inertien. Men når først man drejer,
vil centrifugalkraften prøve at få bagenden længere ud og dermed gøre
svinget skarpere. Dette er naturligvis teori, og meget kan sikkert
ændres med styregeometrien. Folk er jo skøre, og selv om dette emne er
der lavet hjemmesider:

<http://www.wannee.nl/hpv/abt/e-index.htm>.

En af referencerne er til rekordkøretøjet Thrust SSC. Det kan
åbenbart godt virke:
<http://www.sciencenet.org.uk/database/Technology/ThrustSSC/t00236d.html

Der er også en side om tricykler:
<http://www.wannee.nl/hpv/abt/e-abd.htm>

Se også: <http://www.ihpva.org/people/tstrike/building/rws.htm>, der
bl.a. henviser til: <http://www.abo.fi/~ake.gustavson/hpv/rbike.html>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 18-05-03 21:40

> [...]
> hvor som helst på max 30 minutter og skal ikke bekymre sig om
> parkerinsmuligheder eller om man får en øl eller tre.

Fordi man bor i København kan man vel ikke cykle til familie og venner
over hele landet på max 30 minutter

Spøg til side. Man kan få gode råd om barneudstyr på
Forbrugerinformations hjemmeside:

http://www.fi.dk

og specielt om barnevogne her:

http://www.fi.dk/boern/boerneudstyr/altboerneudstyr/barnevogne/

--
Venlig hilsen,
Henrik Rasmussen

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-05-03 16:11

> Er der nogle links, så man kan se billeder på nettet?

Nå ja, det var jo dumt spurgt:

<http://www.nihola.dk/>
<http://www.sortejernhest.dk>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 18-05-03 16:51

> [...]
> hele landet. Men jeg skal nok cykle så meget som muligt. Jeg har f.eks.
> specialtrænet på bakken ved Vissenbjerg på Fyn hele weekenden.

Lad være med det, Henrik.....altså at have dårlig samvittighed Det er
utroligt nemt og priviligeret for os københavnere at have de rigtige
holdninger....som Janus skriver med cyklen, og derudover en kollektiv
trafik, der kører konstant og som kommer hurtigere ind og ud af byen end
bilerne.

Jeg skrottede min bil i 1986 og har ikke haft en siden - udervejs har
jeg fået to børn, og det går glimrende uden bil....herinde, altså

Iøvrigt bliver man også afhængig, magelig og egoistisk af at have bil i
København. De får sådan et underligt blik i øjet, når de er tre kvarter
om at komme fra Dronning Louises Bro og til Amagertorv(Strøget). Man kan
spadsere turen på en halv time))))

Hej fra
Morten
--
[2730]..Hvorfor er der kun ét monopoltilsyn..? (forældet paradoks)

Fra : Christian Bech

Dato : 17-05-03 18:36

spam@janus.dk (Janus Sandsgaard) skrev:

>Vi er begge på SU de næste par år - men jeg skal altså bruge ny computer
>til foråret, når jeg går på orlov med ungen. I starten skal sådan en vel
>heller ikke bruge så meget.

Host.
--
Christian

"jeg kender en der er medlem af Harry Krisna"
- Chokmah Mogensen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 17-05-03 20:22

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> writes:

> Host.

hehe.. det jeg mener er, at det selvfølgelig koster kassen med bleer
og barnevogn, men at vi satser hårdt på at lukke låne/overtage
alm. tøj, at jeg kan bygge min eget puslebord og at vi kan overtage en
vugge og en barneseng fra venner eller familie. Desuden: Når jeg skal
seks måneder på orlov med ungen, har jeg altså brug for et svin af en
PC at muntre mig med.

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Christian Bech

Dato : 18-05-03 11:31

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> skrev:

> [...]
>vugge og en barneseng fra venner eller familie. Desuden: Når jeg skal
>seks måneder på orlov med ungen, har jeg altså brug for et svin af en

Tro mig, det har du faktisk ikke brug for.

Du skal bruge din fritid til at cykle rundt efter bletilbud.

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-05-03 19:14

On Sat, 17 May 2003 16:03:36 +0200, Janus Sandsgaard wrote:

> Vi er begge på SU de næste par år - men jeg skal altså bruge ny computer
> til foråret, når jeg går på orlov med ungen. I starten skal sådan en vel
> heller ikke bruge så meget.

Ikke andet end en 3-400 bleer om dagen og nyt tøj hurtigere end du kan
blinke. De vokser ret hurtigt sådan nogen små nogen.
Medmindre du har en god kilde til aflagt børnetøj, og min søster ikke får
taget sig sammen til at gøre noget ved sine trækninger i livmoderen, så
kan det være vi skulle finde ud af noget.

Vi har muligvis også en kombineret klapvogn/barnevogn vi skal af med.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 17-05-03 20:25

"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> [...]
> taget sig sammen til at gøre noget ved sine trækninger i livmoderen,
> så kan det være vi skulle finde ud af noget.

Lyder interessant. Jeg er ved at danne mig overblik over, hvad vi
sådan helt konkret kan overtage. Vi har venne med børn i forskellige
størrelser, og jeg vil derfor være ked af at skulle købe tøj til den i
str. 1 uge, 3 uger, 4 uger etc. Det blivre sgu for dyrt, og jeg er
ikke typen der mener at min unge skal have Nike-sko og mærke-tøj (og
slet ikke fra spænd!).

> Vi har muligvis også en kombineret klapvogn/barnevogn vi skal af med.

Vildt! Lyder mægtigt interessant. Sådan nogle kombi-dimser er da vist
svine dyre, ikke? Blev svimmel, da jeg forleden blev konfronteret med,
hvad der findes af barne/klapvogne og hvad det koster. Der er masser
at tage stilling til: luft i hjulene eller ej; kombi eller ej;
drejbarere forhjul etc. Jeg forsøger at forholde mig pragmatisk til
barnevognen som noget standard, der bare skal være OK (og ikke mere).

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Morten Lind

Dato : 17-05-03 22:05

> [...]

> drejbarere forhjul etc. Jeg forsøger at forholde mig pragmatisk til
> barnevognen som noget standard, der bare skal være OK (og ikke mere).

Uanset hvad du vælger - så vælg uden luft, medmindre du er klar til at
lappe og lappe og lappe og lappe og la...

M.
--
[2730]...når ræven er ude, er det ikke regnvejr...

Fra : Christian Bech

Dato : 18-05-03 11:33

mortenlind@mail.tele.dk (Morten Lind) skrev:

>Uanset hvad du vælger - så vælg uden luft, medmindre du er klar til at
>lappe og lappe og lappe og lappe og la...

Du skal bare lære at køre ordentligt. Indtil videre har vi kørt 16
mdr. uden at lappe.

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-05-03 21:47

On Sat, 17 May 2003 21:25:29 +0200, Janus Sandsgaard wrote:

> [...]
> i str. 1 uge, 3 uger, 4 uger etc. Det blivre sgu for dyrt, og jeg er
> ikke typen der mener at min unge skal have Nike-sko og mærke-tøj (og

Sko er nok ikke det første du skal bekymre dig om... Mærketøj har dog
den fordel at det oftest holder ret godt. Vi har en del Lego-tøj, som vi
har overtaget fra en anden, og det virker hverken slidt eller udvasket.
Så hvis i planlægger mere en eet styks afkom, kan det være en fordel at
investere i/overtage noget kvalitet. Åhja, husk at indhandle en
allerhelvedes bunke stofbleer. Du vil blive forbavset over hvad man kan
bruge dem til.

> Vildt! Lyder mægtigt interessant. Sådan nogle kombi-dimser er da vist
> svine dyre, ikke?

Definer svinedyr
Det er sådan en:
http://www.askepotbabyudstyr.dk/graphics/pictures/2382_3_full.jpg At kalde
det en kombivogn er måske lidt overdrevet, en klapvogn med plads til en
lift er måske mere præcist. Den har dog den fordel at ikke fylder så
meget, så den er nem at tage med i bus og tog. Sammenklappet kan den
ligge på bagagehyden i bussen og alligevel virker det som om man sidder
smaddergodt i den.

> Blev svimmel, da jeg forleden blev konfronteret med, hvad der findes af
> barne/klapvogne og hvad det koster.

Hæ, så kig på priserne når udstyret er beregnet til tvillinger.

> [...]
> drejbarere forhjul etc. Jeg forsøger at forholde mig pragmatisk til
> barnevognen som noget standard, der bare skal være OK (og ikke mere).

Lufthjul er rare at køre med, men de punkterer en gang imellem. Drejbare
forhjul har jeg svært ved at se fornuften i, medmindre vognen er meget
stor og tung. Overvej om, og hvor længe, ungen skal sove i vognen og
vælg ud fra størrelsen.

--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 17-05-03 22:04

> [...]

> kalde det en kombivogn er måske lidt overdrevet, en klapvogn med
> plads til en lift er måske mere præcist.

Den er fanme sej! Men hvordan pokker kan barnet ligge i den, når den
er helt spæd (og ikke kan sidde). Er den velegnet at sove i for et
helt lille barn?

> Hæ, så kig på priserne når udstyret er beregnet til tvillinger.

He! Jeg vil ikke vide mere.

> [...]
> medmindre vognen er meget stor og tung. Overvej om, og hvor længe,
> ungen skal sove i vognen og vælg ud fra størrelsen.

Det er svært at vurdere behovet, synes jeg. Langt lettere er at det at
forudsige, hvor meget man vil bruge en ny PowerBook eller en
Palm. Hvorfor er det rart med lufthjul? Bomler de så meget mindre?

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-05-03 22:19

On Sat, 17 May 2003 23:03:43 +0200, Janus Sandsgaard wrote:

> Den er fanme sej! Men hvordan pokker kan barnet ligge i den, når den
> er helt spæd (og ikke kan sidde). Er den velegnet at sove i for et
> helt lille barn?

Der er en lift med, som barnet kan ligge i. Den kan ikke ses på billedet.

> Det er svært at vurdere behovet, synes jeg. Langt lettere er at det at
> forudsige, hvor meget man vil bruge en ny PowerBook eller en
> Palm. Hvorfor er det rart med lufthjul? Bomler de så meget mindre?

De bumler meget mindre, og specielt når man skal over kantsten osv er de
rare.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-05-03 20:13

> De bumler meget mindre, og specielt når man skal over kantsten osv er de
> rare.

Meget muligt, men for tre år siden fandtes de ikke, og der var ikke en
kat, der savnede dem. Vi havde en kombivogn med noget federe, massive
dæk end klassiske barnevogne. Den kørte da fint nok. Man må gøre op med
sig selv, om man gide lappe og pumpe. Men husk, at indenfor alting skal
fabrikkerne nok sørge for at skabe et behov, hvor der intet er.
Luftfyldte hjul til barnevogne er vel nærmest i kategorien "svar på et
ikke stillet spørgsmål".
Jeg talte for ikke så længe siden med en, der syntes, det var
helt åndssvagt, at børneudstyrsforretningerne ikke foreslog forældrene
at købe et ekstra hjul til barnevoge med luftfyldte hjul. Så havde man
altid et reservehjul, og kunne lappe de punkterede om aftenen, når man
havde tid. Det var måske en idé.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 18-05-03 17:51

> Hæ, så kig på priserne når udstyret er beregnet til tvillinger.

Mængderabbat er ikke et forretningskoncept i den branche?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-05-03 21:16

On Sun, 18 May 2003 18:51:03 +0200, Michael Tysk-Andersen wrote:

> Mængderabbat er ikke et forretningskoncept i den branche?

Du får mig altså ikke til at købe mere ed een tvillingevogn.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-05-03 20:13

> [...]
> eller udvasket. Så hvis i planlægger mere en eet styks afkom, kan det være
> en fordel at investere i/overtage noget kvalitet.

Det er generelt rigtigt, at man får, hvad man betaler for, men man skal
alligevel tage sig lidt i agt. Nogle gange betaler man for navnet. Jeg
tvivler således på, at en Donaldson-skjorte til kr. 1.200,- er pengene
værd, selv om det er noget lækkert børnetøj.
Jeg vil i øvrigt anbefale Hennes & Mauritz. Deres børnetøj er
både smart, i god kvalitet og til en rimelig pris. Det kan ofte vaskes
ved 60 grader, og det er rart, da børn kan svine utroligt. Man kan også
gøre nogle gode køb i Føtex, hvor tøjet er svinebilligt. Men de har også
noget møg, der mister facon efter første vask. Og det kan være svært at
se på forhånd. Vi har ofte købt cowboybukser i Føtex. De er i god
kvalitet og lige så pæne som alle andre cowboybukser og koster noget i
stil med 79,95 kr.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-05-03 21:27

On Sun, 18 May 2003 21:13:17 +0200, Henrik Münster wrote:

> Det er generelt rigtigt, at man får, hvad man betaler for, men man skal
> alligevel tage sig lidt i agt.

Naturligvis, det mener jeg også jeg antydede ovenfor.

> Nogle gange betaler man for navnet. Jeg
> tvivler således på, at en Donaldson-skjorte til kr. 1.200,- er pengene
> værd, selv om det er noget lækkert børnetøj.

1.200 kr for en skjorte er kriminelt.

> Jeg vil i øvrigt anbefale Hennes & Mauritz. Deres børnetøj er
> både smart, i god kvalitet og til en rimelig pris. Det kan ofte vaskes
> ved 60 grader, og det er rart, da børn kan svine utroligt.

Ja, nu mangler vi bare noget tapet der kan modstå samme behandling.
H&M har vi købt en del børnetøj i, og sko kan med lidt viden købes meget
billigere i forretninger som fx Bilka.

--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 17-05-03 22:33

Hej Janus m.fl.

Nå så er vi der igen

Skulle vi se at få oprettet gruppen:
dk.kultur.mad+boern+mac+ ???

/Seb

Fra : Christian Bech

Dato : 18-05-03 11:31

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> skrev:

>Der er masser
>at tage stilling til: luft i hjulene eller ej;

Helt klart luft i hjulene. Det er noget mere behageligt at køre med.
Vi har aldrig været ude for en punktering, men en af mine kolleger
lapper på ugentlig basis. Måske skulle han dog bare lære konen at
styre uden om tjørnebuske.

> kombi eller ej;

I nogle kombi kan ryglænet ikke lægges helt plant ned. Jeg kan ikke
forestille mig, at det er særligt rart at sove sådan.

>drejbarere forhjul etc.

Det er ikke så smart, som det lyder. I flg. min lokale BabySam betyder
det, at vognen ikke vil kunne køre lige ud.

> Jeg forsøger at forholde mig pragmatisk til
>barnevognen som noget standard, der bare skal være OK (og ikke mere).

Heh. Du skal nok blive grebet af det.

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 17-05-03 12:25

Hej Janus

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Jeg ved det, og det er meget fristende - men jeg er bange for at det
> næste stykke hardware jeg skal have er en barnevogn. Dernæst en

Jamen til lykke, hvornår?

> ladcykel. Først engang næste år er der penge på silicum-kontoen.

Du kunne også overveje en Burley d'Lite-anhænger fra Dansk Cyklist
Forbund ,-)

/Sebastian

PS jeg har bedt en Annemarie om at hjælpe med YDL
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 17-05-03 15:06

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> Jamen til lykke, hvornår?

Med udgangen af september.

> Du kunne også overveje en Burley d'Lite-anhænger fra Dansk Cyklist
> Forbund ,-)

Nej. Jeg skal have en ladcykel. En "Sorte jernhest" eller en "Nihola".
Jegville ikke turde trække mit barn igennem den københavnske trafik i
sådan et telt på hjul, som oven i købet hænger etter cyklen). Til lange
ture på landet er det måske mam, men ikke i et kyds på Aaboulevard i
København.

> PS jeg har bedt en Annemarie om at hjælpe med YDL

Hun afhentede i går. I mellemtiden er der så kommet en v. 3.0.

-j

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 17-05-03 22:33

Hej Janus

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> ture på landet er det måske mam, men ikke i et kyds på Aaboulevard i
> København.

Nå ja, jeg skvadder, som bor i Århus laaangt uden for byen (5 km ,-))

> Hun afhentede i går. I mellemtiden er der så kommet en v. 3.0.

Nå skidt med det, den kan vel hentes, glæder mig til manualerne
/Seb

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50