High Speed Data med t39 og Telmore
Fra : Ben Knudsen

Dato : 14-05-03 13:10

Jeg forsøger at bruge high speed data med min t39, powerbook og
bluetooth-adapter. Jeg har konto hos Telmore og har aktiveret high speed
data. Men det virker ikke. Jeg får konsekvent kun 9600 baud.
Jeg har prøvet alle de modem-scripts, der er fulgt med osc til t39.
v110-udgaverne virker slet ikke (no carrier, siger den), de andre giver
alle 9600 baud...

er der noget jeg overser?

Mvh ben

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 14-05-03 20:07

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> Jeg har prøvet alle de modem-scripts, der er fulgt med osc til t39.
> v110-udgaverne virker slet ikke (no carrier, siger den), de andre giver

Først det banale: Jeg går ud fra, at du har et High Speed-data
abonnement (jeg var slet ikke klar over at Telmore var begyndt at
tilbyde dette som tilvalg)?

Forstår vi det samme ved high speed? Nokias netværksudstyr (dvs.
SONOFONs net) er i stand til at levere 14400 baud på en enkelt kanal, så
dette kalder Nokia nogen gange for high speed, mens Ericsson med high
speed mener bundling af flere kanaler f.eks. til 38400 = 4 x 9600 (på
TDCs net, på SONOFONs bliver det 57600 = 4 x 14400) -- typisk fordelt
som 3 kanaler downstream, 1 kanal upstream, dvs. en assymmetrisk
28.8/9.6 Kbit/s forbindelse (eller 43.2/14.4 hos SONOFON).

v.110 understøtter så hudt jeg visker kun symmetriske forbindelser og
kun op til et eller andet bestemt, som er mindre end de 38400. Hvis du
vil bundle kanaler, skal du bruge v.120 i stedet -- og du skal sikre dig
at det access point, du ringer ind til, understøtter v.120? Det er
nemlig (eller var i hvert fald for nogle år siden) en ret sjælden
protokol, jeg har kun set den oppe at køre hos større erhvervskunder,
der selv havde sat deres egne dial-in access points op specifikt til
dette formål (at understøtte HSCSD).

Jeg mener også at man kan køre HSCSD med "analog" protokol, dvs. hverken
v.110 eller v.120, men det er længe siden at jeg har rodet med det, min
hukommelse er lidt rusten.

Under alle omstændigheder skal du ikke regne med overvældende
hastighedsforbedringer -- for alle GSM-dataforbindelser slås med round
trip-tider fra telefon til nærmeste IP-punkt på 500-1200 ms (bedst på
v.110/v.120, medium på "analog", værst på GPRS) og dette er en kraftig
hastighedsdæmper for f.eks. web-browsing og mailtjeks (skal sammenlignes
med 20-40 ms på ISDN/ADSL og ca. 100-150 ms på analog modem).

/hc

Fra : Ben Knudsen

Dato : 16-05-03 11:08

Hej HC

Tak for et uddybende svar. Det løser tilsyneladende ikke mine problemer,
men jeg er blevet klogere.

>Først det banale: Jeg går ud fra, at du har et High Speed-data
>abonnement (jeg var slet ikke klar over at Telmore var begyndt at
>tilbyde dette som tilvalg)?

Det er de. Men supporten er vist ikke på plads endnu. Til gengæld er det
billigt - 50 kr. i oprettelse og 1 kr. i minutpris. Stadig nul abonnement.

> [...]
>som 3 kanaler downstream, 1 kanal upstream, dvs. en assymmetrisk
>28.8/9.6 Kbit/s forbindelse (eller 43.2/14.4 hos SONOFON).

Vi taler bundling. Og i Telmores tilfælde er det 3 x 9600 = 28.8.

> [...]
>protokol, jeg har kun set den oppe at køre hos større erhvervskunder,
>der selv havde sat deres egne dial-in access points op specifikt til

Det er sikkert her, vi har på problemet. Der følger en flok modemscripts
med osx til t39: Navnet afspejler typisk hastigheden (f.eks. "Ericsson T30
28.800") og de går fra 9600 til 28.800. Derudover er der et "ekstra" sæt
til hver hastighed, som er til v110 protokollen ( altså f.eks. "Ericsson
T30 28.800" v110). Det er dem, jeg slet ikke kan få til at virke. Hvilken
protokol de andre bruger, står hen i det uvisse. Det er muligvis v.120.
Uanset hvilken jeg vælger, forbindes der med 9600 baud og hverken på
mac'en eller telefonen er der nogen indikation af, hvor flaskehalsen
opstår. Muligvis kan jeg få
Uanset hvad kan problemet sagtens ligge i den anden ende. Jeg bruger et
access-point hos mit arbejde, og guderne alene ved, hvornår det er sat op
og hvad det understøtter.

>Jeg mener også at man kan køre HSCSD med "analog" protokol, dvs. hverken
>v.110 eller v.120, men det er længe siden at jeg har rodet med det, min
>hukommelse er lidt rusten.

Det kan også være det, der sker. Jeg vil prøve at få aktiveret en log på
selve forbindelsesproceduren, så jeg kan se, havd der sker.

> [...]
>hastighedsdæmper for f.eks. web-browsing og mailtjeks (skal sammenlignes
>med 20-40 ms på ISDN/ADSL og ca. 100-150 ms på analog modem).

Jeg forventer skal heller ikke det helt store. Men i mit arbejde ville det
simpelthen være fedt at få bare lidt mere båndbredde på farten. Tit har
jeg brug for at fange både mailen og vores CMS system udefra. Og så er der
altså stor forskel på en 9600 og en 19200-forbindelse.

Mvh Ben