death chime
Fra : Morten Lind

Dato : 13-05-03 17:08

Hej.......

Hvad betyder dødsklokken egentlig, og hvordan kan det være, man kan få
den at høre, men opstart/genstart er alligevel mulig?
PM 8100/100/128

M., der fik dødsklokken at høre igår aftes, og troede, at glashylden i
køkkenet røg ned

--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Peter Perlsø

Dato : 13-05-03 19:29

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> [...]
> PM 8100/100/128
>
> M., der fik dødsklokken at høre igår aftes, og troede, at glashylden i

At der er en fejl i systemkomponenterne - den døde Mac (hvis du kan se
den) og fejlkoden derunder forklarer hvad der er galt.

kan fx. være en løs RAMklods eller lign.

mvh Peter +45 5192 3981
"Those who will not think are bigots; those who cannot think are fools;
those who dare not think are slaves" - Lord Byron

Fra : Morten Lind

Dato : 13-05-03 19:40

Peter Perlsø <peter@nospam.dk> wrote:

> [...]
> "Those who will not think are bigots; those who cannot think are fools;
> those who dare not think are slaves" - Lord Byron

Tak
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-05-03 20:33

On Tue, 13 May 2003 18:08:27 +0200, Morten Lind wrote:

> Hvad betyder dødsklokken egentlig, og hvordan kan det være, man kan få
> den at høre, men opstart/genstart er alligevel mulig?
> PM 8100/100/128

Det kan skyldes både en hardware og en software fejl.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Morten Lind

Dato : 13-05-03 20:51

> Det kan skyldes både en hardware og en software fejl.

Fint - så var det nok Netværksbrowser, som jeg tvangslukkede - men det
var fanme uhyglit, du
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-05-03 21:21

On Tue, 13 May 2003 21:50:45 +0200, Morten Lind wrote:

> Fint - så var det nok Netværksbrowser, som jeg tvangslukkede - men det
> var fanme uhyglit, du

Man bliver lidt overrasket over lyden, ja. I rigtigt gamle dage var lyden
endnu mere uhyggelig.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 13-05-03 23:11

> Man bliver lidt overrasket over lyden, ja. I rigtigt gamle dage var lyden
> endnu mere uhyggelig.

SVJH kan MacTracker afspille dem allesammen, både med originale "Chimes
of Death" og PPC-ugavernes "Muntre køkken" og "Bilsammenstød"

--
mvh.
Mogens Thyregod

Fra : Morten Lind

Dato : 14-05-03 07:55

Mogens Thyregod <moth@mothsoft.dk> wrote:

> SVJH kan MacTracker afspille dem allesammen, både med originale "Chimes
> of Death" og PPC-ugavernes "Muntre køkken" og "Bilsammenstød"

.......Jeg har været dem igennem, Mogens, men det her var en sen
aftentime i kolonihavehuset, hvor der er meget stille(dejligt), og
skærmen er en AV med den fede lyd i og der var skruet halvt op.

Når så "det muntre køkken" pludselig vælter glas ud over hele gulvet,
30cm. fra mine øren, bliver jeg s´gu´ forskrækket))))))

Jeg lærer noget nyt hver dag

Hej fra
Morten
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-05-03 03:11

Hej Morten

Morten Lind wrote:

> Hvad betyder dødsklokken egentlig, og hvordan kan det være, man kan få
> den at høre, men opstart/genstart er alligevel mulig?
> PM 8100/100/128

Det kan betyde så meget... - at bundkort eller CPU er ved at stå af, - at
der måske er en dårlig lodning et sted, så der ikke kommer fuldt signal
igennem, før den er 'varmet op', - at en af de interne kabler er defekt
osv.osv....

- Samt det, jeg tror er gældende i dit tilfælde, - at PRAM batteriet er
ved at være færdig. PM 8100 er en af de modeller, der ikke nødvendigvis
vil starte, når PRAM strømmen er ved at være for svag. Har du et
voltmeter, så prøv at måle spændingen på batteriet. Er den under 2,5v -
tror jeg nok det er, - så er det ved at knibe for den at trække det, den
skal. Så du må nok ud og købe et 3.6v lithium batteri... (jeg har ikke
flere...).

> M., der fik dødsklokken at høre igår aftes, og troede, at glashylden i
> køkkenet røg ned

Det var da værre, hvis det var huset...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 14-05-03 08:01

> [...]

> tror jeg nok det er, - så er det ved at knibe for den at trække det, den
> skal. Så du må nok ud og købe et 3.6v lithium batteri... (jeg har ikke

Hej Erik......

Man bliver jo lidt i tvivl......for.......er det softwarefejl, kunne det
være min tvangslukning af Netværksbrowser...........

er det hardwarefejl, nærmer vi os - efter din forklaring - måske
scannerproblemet.......for den vil ikke kendes ved scanneren hver gang.

I går aftes ville den ikke - i morges ville den gerne?
Men den starter hver gang - maskinen, altså - så det er nok ikke
batteriet endnu - det ville jeg vel også kunne se på tiden, ville jeg
ikke?

M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-05-03 02:30

Hej Morten

Morten Lind wrote:

> Man bliver jo lidt i tvivl......for.......er det softwarefejl, kunne det
> være min tvangslukning af Netværksbrowser...........

Det véd jeg ikke, - jeg har aldrig brugt 'Netværksbrowser', men det er da
muligt.

> er det hardwarefejl, nærmer vi os - efter din forklaring - måske
> scannerproblemet.......for den vil ikke kendes ved scanneren hver gang.

Ja, og så kan det være et defekt kabel, manglende terminator, - eller måske
endda bare et bøjet stikben i Centronic stikket... Det kan også være den
stikkonverter, du nævner, som normalt ikke bruges i forbindelse med nyere
Macs.

> [...]
> Men den starter hver gang - maskinen, altså - så det er nok ikke
> batteriet endnu - det ville jeg vel også kunne se på tiden, ville jeg

Jo, hvis du ikke har 'Tidssynkronisering' installeret, men har du den i
udvidelsesmappen, så justeres uret såsnart du går online. - Men det tyder
rigtignok ikke på batteriet, når maskinen starter. Så jeg tror nærmere, det er
enten fordi din HD ikke sidder på ID 0 eller som sagt et defekt kabel. Prøv at
skifte kablet ud med et andet kabel, - gerne et kabel med terminator på, (den
runde 'klump').

mvh. Erik Richard