Den fremtidige PPC 970 - en analyse
Fra : Peter Perlsø

Dato : 13-05-03 16:23

Jeg har lavet en preliminær analyse af PPC 970'erens mikroarkitektur.

Den vil få følgende specifikationer:

* 2 IU (heltalsenheder)
* 2 FPU (dp - kommatalsenheder)
* 4 AltiVec (samme som PPC 745X nu)
* 2 LSU (loadstore unit)
* 64 KB instruktionscache (fordoblet ift nuv. PPC G3 & G4) samt 32 KB
datacahcle (std.)
* Og selvfølgelig, op til .9 GHz systembus (FSB) ved 64 bit.

Opsummeret:

Kommatalsbehandlingen vil fordobles i hastighed, til glæde for
videnskabsfolk (fx. molekylærsimulation), 3d-rendere og
computerspillere, da det sædvanligvis er disse programmer der benytter
sig af FPU'en.

Altivec ydelsen vil stige alene pga. bussens kapacitet forsøges, og det
er det AltiVec har brug for, når den arbejder med så store datasæt (4,8
og 16x dataklumper kræver seriøs båndbredde!)

Heltalsbehandlingen vil for visse opgaver bliver dobbelt så hurtige (da
begge heltalsenhede kan klare komplekse opgaver, og ikek kun simple
multiply/add opgaver (basal matematik). Simple opgave vil blive
marginalt langsommere, da PPC 745X som vi kender den har 3 sådanne
enheder mod de 2 som 970'eren har.

De to LSU'er vel tillade væsenligt hurtigere indlæsning og returnering
af data til og fra cacher og systemhukommelse, hvilket vil fjerne en
væsentlig flaskehals fra CPU'en i dag.

Den fordoblede I-cache på 64 KB vil give alle programmer et ordenligt
spark bagi, da større programsæt nu kan holdes i hukommelsen.

Slutteligt vil den hurtigere systembus tillade Apple at komme tilbage i
kapløbet, og vise hvad PPC'en reelt duer til - igen. PPC'en har grundet
Motorola's problemer ikek kunent følge med AMD og Intel på FSB-området,
men det rådes der bod på nu.

Om et år regner jeg med at det meste af Apple's Mac linie er på
IBM-baserede processorer. Og at mac'en nu kan følge med Moore's lov.
Regn med mere end en fordobling af Mac'ens ydelse de næste 12 måneder!

mvh Peter +45 5192 3981
"Those who will not think are bigots; those who cannot think are fools;
those who dare not think are slaves" - Lord Byron

Fra : Morten Lind

Dato : 13-05-03 17:14

Peter Perlsø <peter@nospam.dk> wrote:

> "Those who will not think are bigots; those who cannot think are fools;
> those who dare not think are slaves" - Lord Byron

And what are those, who do dare to think, not to mention speak?))
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)