Hvorfor ændrer
Fra : Martin Petersen

Dato : 11-05-03 17:00

Er i gang med at layute beboerblad i PageMaker 6.5. Min hovedmaskine er
en iBook 700 med X.2.6. PagerMaker kører selvfølgelig i classic.

Jeg arbejder med nogle Postscriptskrifter; en af dem hedder fx.
"MetaPluBlaIta"
I Classic-Systemmappens mappe "Skrifter" ligger denne skrift med et
ikon der består af røde, vandrette streger med et stort A i. Jeg har
Adobe Type Manager slået til, og skriften ser helt pæn ud på skærmen.

Nu er problemet at jeg for at printe må have min PageMakerfil og mine
skrifter kopieret over på min PowerMac 8500 der kører system 9.1

Når jeg kopierer skrifterne (eller skriftsubstitutterne, dem med de
rødstribede ikoner) over, ligger de som helt grå ikoner, uden
Adobe-ikonet, og skriftudglatningen er elendig og skriftsubstitutionen
ikke til at arbejde med.

Jeg har selvfølgelig også sat Adobe Type Manager til på PowerMac'en,
(begge mac'er kører version 4.6).

Hvordan får jeg PowerMac'en til at "ATM'e" de skrifter, så det
fungerer??

v.h
Martin

Fra : Steen Larsen

Dato : 11-05-03 21:33

In article <1fut2ry.13u964ow6sr0N%martinmarius@petersen.mail.dk>,
martinmarius@petersen.mail.dk (Martin Petersen) wrote:

> [...]
> (begge mac'er kører version 4.6).
>
> Hvordan får jeg PowerMac'en til at "ATM'e" de skrifter, så det

Det kunne lyde som at der er sket en fejl i forbindelse med overførsel.
Hvordan er de overført?
Hvis skrifterne kan åbnes/ses i PageMaker bør de være i orden. Hvis de
ser meget pixelerede ud er det enten fordi ATM ikke fungerer som den
skal eller at PostScript-arkiverne (skriftsubstitutterne) ikke findes
sammen med skærmskriften.

Fra : Martin Petersen

Dato : 11-05-03 21:53

Steen Larsen <steen.remove@this.lykking.dk> wrote:

> [...]
> ser meget pixelerede ud er det enten fordi ATM ikke fungerer som den
> skal eller at PostScript-arkiverne (skriftsubstitutterne) ikke findes

Hej Steen

Tak for svaret. De kunne ikke ses i PageMaker, men det lader til at to
genstarter og en god, gammeldags skrivebordsgenopbygning har løst
problemet! (Nu har font-ikonerne i Systemmappen på 8500'eren dog et ikon
med et F på skrå i et rødt el. hvidt felt, og ikke det rødstribede
Adobe-ikon.)

Øh, hvad er det for noget med "at findes sammen med skærmskriften"?
Postscript-skrifterne hedder f.x. MetaPlusBlaIta, MetaPluBolCap og sådan
noget. Og så ligger der nogle skriftkufferter der fx. hedder "Meta" og
en anden der hedder "FF MetaPlusBlack". Er det i kufferterne at
skærmskrifterne ligger?

v.h
Martin

Fra : Steen Larsen

Dato : 11-05-03 22:19

In article <1futgk2.1hd0ht71c4ncovN%martinmarius@petersen.mail.dk>,
> [...]

> noget. Og så ligger der nogle skriftkufferter der fx. hedder "Meta" og
> en anden der hedder "FF MetaPlusBlack". Er det i kufferterne at

Ja, skærmskrifterne kan være samlet i kufferter. I kufferten findes de
dele som gør at skriften er tilgængelig for programmerne. Der skal være
en PostScript-skrift som korresponderer med hvert af disse.
PostScript-delene skal være tilstede for at ATM kan lave skærmvisning i
alle størrelser og for at udskrift kan lade sig gøre.