Skifte værdi på variabel
Fra : Jesper Hansen

Dato : 07-05-03 15:21

Hej

Jeg vil gerne skifte værdien på en variabel til "0" med mindre den har
værdien "1" - så skal den forsætte med "1"

Hvorfor virker det her ikke?

if ($aktiv == 1) { echo "$aktiv";
}
else { $aktiv = 0;
}

Med venlig hilsen
Jesper Hansen

Fra : Karl Peder Olesen

Dato : 07-05-03 16:22

On Wed, 07 May 2003 16:21:11 +0200, Jesper Hansen <sebulba_@mailme.dk>
wrote:

> [...]
>
>Jeg vil gerne skifte værdien på en variabel til "0" med mindre den har
>værdien "1" - så skal den forsætte med "1"

Det er lidt svært at sige... "Hvordan" virker det (ikke)? Hvis det er
fordi der ikke kommer noget output for værdier forskellige fra 1, så
er det nok fordi du ikke har en echo i din else del. Prøv (kommer
altid med et output):

if ($aktiv != 1) {
$aktiv = 0;
}
echo $aktiv;

Er du iøvrigt sikker på at $aktiv er sat til en værdi i det hele
taget? Det kunne testes ved at indsætte følgende inden din if-sætning:

if (!isset($aktiv) {
$aktiv = 0;
echo "aktiv havde ingen værdi, er nu sat til nul <br>";
} else {
echo "aktiv har en værdien: $aktiv <br>";
}

Håber det var en hjælp

mvh
Karl Peder Olesen

Fra : Jesper Hansen

Dato : 07-05-03 18:48

On Wed, 07 May 2003 15:22:23 GMT, kpo@mail1dotstofanetdotdk (Karl
Peder Olesen) wrote:

>Er du iøvrigt sikker på at $aktiv er sat til en værdi i det hele
>taget? Det kunne testes ved at indsætte følgende inden din if-sætning:

Nej det var jeg ikke sikker på

> [...]
> echo "aktiv havde ingen værdi, er nu sat til nul <br>";
>} else {
> echo "aktiv har en værdien: $aktiv <br>";

Meget stor hjælp...

$aktiv kommer fra et input der hedder:
<INPUT TYPE=checkbox VALUE=1 NAME=aktiv CHECKED> og så troede jeg at
når den ikke blev krydset af at så fik den en værdi forskellig fra 1.

Men set i bakspejlet kan jeg jo godt se at den slet ikke blev sat..

Med venlig hilsen
Jesper Hansen