Cache
Fra : Klitgaard

Dato : 04-05-03 11:36

Hej,

Kan det betale sig at købe en HD med 8Mb Cache istedet for 2Mb? Nogen
mærkbar forskel i ydelse?

--
- Klitgaard
"Jeg er allergisk overfor alkohol og narkotika. Jeg får udslag i form af

Fra : Martin K

Dato : 04-05-03 11:56

Klitgaard wrote:
> Kan det betale sig at købe en HD med 8Mb Cache istedet for 2Mb? Nogen
> mærkbar forskel i ydelse?

Jeg skiftede primær disk fra en Seagate Barracuda IV 60 GB (2 MB cache,
ATA100) til en Maxtor DiamondMax Plus9 (8 MB cache, ATA133). Ifølge diverse
testprogrammer er den 38 % hurtigere. Det er da også fint nok, men jeg synes
den larmer meget i forhold til Seagaten, og skulle jeg vælge i dag, havde
jeg købt en ny Seagate selvom den er langsommere...

--
Martin K

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 04-05-03 13:04

Klitgaard wrote:
> Kan det betale sig at købe en HD med 8Mb Cache istedet for 2Mb? Nogen
> mærkbar forskel i ydelse?

Det afhænger vel også af de andre specifikationer på harddisken? Under alle
omstændigheder kan www.storagereview.com anbefales som et godt
udgangspunkt...

--
MVH Thomas Eg Jørgensen

** OE Quotefix: http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/ **
** Kandu.dk-brugere betragtes som useriøse og ignoreres! **

Fra : Klitgaard

Dato : 04-05-03 13:47

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@kontorbutikken.dk> skrev i en meddelelse

> Det afhænger vel også af de andre specifikationer på harddisken? Under
alle
> omstændigheder kan www.storagereview.com anbefales som et godt
> udgangspunkt...

Speceifikationerne er ens for de 2 diske. Kun cachen varierer.
Tak for linket det kigger jeg på...

Fra : SnoopyDog

Dato : 04-05-03 13:44

Western Digital Special 8MB, køre ufatteligt hurtigt i et RAID-0 og sikkert
også alene.

Og til "Martin K" du skulle nok have holdt dig fra Maxtor. Seagate og WD er
de mest lydløse HD på markedet.

Fra : Martin K

Dato : 04-05-03 14:06

SnoopyDog wrote:
> Og til "Martin K" du skulle nok have holdt dig fra Maxtor. Seagate og
> WD er de mest lydløse HD på markedet.

Ja det har jeg lært nu - på den hårde måde... men jeg lod mig narre af bedre
specifikationer...

--
Martin K

Fra : HSC

Dato : 06-05-03 12:49

"Klitgaard" <mrsmooth@FJERNprivat.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Kan det betale sig at købe en HD med 8Mb Cache istedet for 2Mb? Nogen
> mærkbar forskel i ydelse?

Der er en pæn hastighedsforskel - men du skal også lige vurdere om du kan
bruge den hastighed til noget ?
Skal disken f.eks. bruges i en FTP server - så har den ekstra investering
ikke været det værd. Men er det som system disk, så er det værd at bruge de
ekstra kr.