Stort problem med HD.
Fra : Michael von Thun

Dato : 04-05-03 06:00

Hej NG.
For kort tid siden fik jeg en Simens Xpert 500 Mhz, bundkortet ukendt (der
fulgte ingen dokumentation med) men med en 10 Gb HD som er defekt. Ved
formatering får jeg beskeden: Spor 0 er beskadiget, drevet er ubrugeligt.
Nå, jeg køber så en ny HD (Seagate 40 Gb), installerer den og starter
maskinen. Alt går i stå, inden den når til at boote op fra disketten. Jeg
prøver igen og åbner Bios. Der er ingen tegn på at Bios har fundet HD'en. Et
forsøg på manuelt at finde HD'en får Bios til at gå i stå.
Nu forestiller jeg mig at Bios skal opdateres. Under opstartsfasen kan jeg
se, at Bios er en AMIBIOS ver. 1,7 fra American Megatrends. På deres
hjemmeside er en guide til at finde ud af, både hvilken Bios og hvilket
bundkort man har. Problemet er bare, at denne computer overhovedet ikke
reagerer som man beskriver i guiden. Der sker faktisk ikke noget som helst.
De skriver at man skal afmontere Keyboardet og starte op igen, så skulle
alle oplysninger komme frem. Det gør de ikke! For en sikkerhedsskyld tog jeg
ned hvor jeg havde købt harddisken og der kunne man konstatere at den virker
udmærket i deres computer.
Nu er gode dyr rådne, som man siger. Jeg kan ikke finde ud af hvilket
bundkort der er i, så jeg kan altså ikke opdatere Bios. Selv om jeg finder
en ældre HD som Bios kan læse, ved jeg stadig ikke hvilket bundkort der er
monteret.
Nogen forslag????
Mvh. Michael.

Fra : René Jensen

Dato : 04-05-03 09:00

Michael von Thun wrote:
> For kort tid siden fik jeg en Simens Xpert 500 Mhz, bundkortet ukendt

Har du prøvet at søge Fujitsu/Siemens hjemmeside for evt. oplysninger
omkring det system?

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 04-05-03 09:19

"Michael von Thun" <m.vonthun@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en ældre HD som Bios kan læse, ved jeg stadig ikke hvilket bundkort der er

Prøv om du ikke kan bruge:
http://manuals.fujitsu-siemens.com/pc.html

Til at finde ud af hvilket bundkort der sidder i, og hvordan du opdaterer
BIOS.

Det er lidt besværligt.. Det ved jeg af erfaring..

--
Henrik Nielsen
Config@configdata.dk

Fra : Michael von Thun

Dato : 04-05-03 11:04

> [...]
> Henrik Nielsen
> Config@configdata.dk
> --*Størrelsen på en fil er ikke nødvendigvis proportional*--

Jeg har været på den adresse, uden at kunne finde noget brugbart. Jeg ved jo
heller ikke om det er et Fujitsu-Simens motherboard.
Det eneste der står på motherboardet er: CP31-AG og det kan jeg ikke finde
noget der hedder.
Mvh. Michael.

Fra : ab

Dato : 04-05-03 09:05

Jeg ville prøve med et af hjælpeprogrammerne fra harddisk-fabrikanterne -
jeg har størst erfaring med Max-Blast programmet fra Maxtor. Dette program
har jeg ofte haft held med ved bl.a. bundkort, der ikke kan detektere en ny
harddisk. Programmet får ofte en harddisk til at køre helt uden den rigtige
opsætning i BIOS.

ab

Fra : Michael von Thun

Dato : 04-05-03 11:10

"ab" <abc_ab@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ny
> harddisk. Programmet får ofte en harddisk til at køre helt uden den

Det har jeg også søgt efter, men de tilbyder kun hjælpeprogrammer der skal
køre under et styresystem. Nu er det sådan, at der overhovedet ikke er andet
end Bios i min, så det hjælper mig ikke rigtigt.
Mvh. Michael.

Fra : ab

Dato : 04-05-03 20:37

> [...]
andet
> end Bios i min, så det hjælper mig ikke rigtigt.

Max Blast programmet kører ikke under noget styresystem - det er en
BOOT-disk, der indlæser / installerer den software, der er nødvendig for at
snyde din BIOS.

ab

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 04-05-03 14:15

Michael von Thun wrote:

> men med en 10 Gb HD som er defekt. Ved
> formatering får jeg beskeden: Spor 0 er beskadiget, drevet er ubrugeligt.

Det kan godt ordnes, med et program som remapper dårlige sektorer til
reserverede - det kaldes ofte (fejlagtigt) low-level formatering.
Det program kan du i de fleste tilfælde finde hos harddiskfabrikanten.

Fra : Michael von Thun

Dato : 05-05-03 05:13

"Jens C. Hansen [Odense]" <greylion@gmx.net> skrev i en meddelelse

> Det kan godt ordnes, med et program som remapper dårlige sektorer til
> reserverede - det kaldes ofte (fejlagtigt) low-level formatering.
> Det program kan du i de fleste tilfælde finde hos harddiskfabrikanten.

Hej Jens.
Lyder interessant. Var inde på Quantums hjemmeside. Den er så rodet at jeg
ikke engang kunne finde min HDD ej heller noget program.
Jeg spørger ud i NG om nogen ved hvor man kan finde et sådan program.
Mvh. Michael.

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 05-05-03 11:08

Michael von Thun wrote:

> Lyder interessant. Var inde på Quantums hjemmeside. Den er så rodet at jeg
> ikke engang kunne finde min HDD ej heller noget program.

Quantum blev købt af Maxtor for et stykke tid siden..

http://maxtor.com/

Fra : Lasse Kjærsgaard

Dato : 04-05-03 14:15

> [...]
> en ældre HD som Bios kan læse, ved jeg stadig ikke hvilket bundkort der er

Hejsa

Ved at søge på google, fandt jeg frem til denne hjemmeside:
http://www.sysopt.com/reviews/cp31ag/ . Prøv at åbne kabinettet og se om dit
bundkort ikke er ens med billederne på hjemmesiden. Hvis det er så er det et
FIC CP31-AG bundkort du har.

MVH
Lasse Kjærsgaard

Fra : Michael von Thun

Dato : 04-05-03 15:35

"Lasse Kjærsgaard" <lassekj@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
dit
> bundkort ikke er ens med billederne på hjemmesiden. Hvis det er så er det

Bingo! Tusind tak.
Mvh. Michael.

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 04-05-03 19:32

> [...]

> Nå, jeg køber så en ny HD (Seagate 40 Gb), installerer den og starter
> maskinen. Alt går i stå, inden den når til at boote op fra disketten. Jeg

Kan harddisken stilles om til 30GB via en jumper? Hvis den kan, så prøv det.
Det er ikke sikkert dit bundkort kan understøtte harddiske over 30GB.

Flash eventuelt din BIOS.

Fra : Michael von Thun

Dato : 05-05-03 04:02

"Thomas Wesley Hinton" <wesley@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Flash eventuelt din BIOS.
>
> Jeg har sat jumperen til nedsat kapacitet, uden nogen virkning.
Mvh. Michael.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 05-05-03 21:21

> Mvh. Michael.

Hej Michael, jeg har set at du har fundet ud af at dit bundkort er dette:
http://www.fic.com.tw/product/motherboard/1stmainboard_detail.aspx?type=lega
cy&model_id=56

Vedr. Den nye harddisk kan det være at du skulle kigge lidt på:

http://www.fic.com.tw/support/motherboard/faq.aspx?type=udma
&
http://www.seagate.com/support/kb/disc/ultra_ata100.html

Jeg har tidligere haft et lignende problem, men det var vist på et
bundkort med ALI chipsset.