5 år gl. 200 Mhz Pentium PC og ny harddisk~
Fra : Allerh...

Dato : 01-05-03 19:58

På en 5 år gammel 200 Mhz Pentium PC overvejer vi at isætte en ny harddisk.
Hvad kan PC´en kapere og hvad vil være overkill ?
Kan PCen overhovedet honorere den hastighed en - fx. 7200 rpm IDE-disk - kan
levere data med ?

CV

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 01-05-03 20:07

Allerh... wrote:
> [...]
> harddisk. Hvad kan PC´en kapere og hvad vil være overkill ?
> Kan PCen overhovedet honorere den hastighed en - fx. 7200 rpm

Det afhænger vel af bundkortet og bios version, og om det er ATA33/66/100/
og styresystem (partitionsstørrelser)

(har haft en P100 med 16MB edo-ram og win2k på 10Mbit netværk og kunne kun
overføre med 4Mbit)

mvh Søren

Fra : Den Dovne

Dato : 01-05-03 22:45

"Allerh..." <vc@jubii.dk> wrote:

>På en 5 år gammel 200 Mhz Pentium PC overvejer vi at isætte en ny harddisk.
>Hvad kan PC´en kapere og hvad vil være overkill ?

Svært at gi' et klart svar. Din BIOS sætter en øvre grænse for
størrelsen, formentlig omkring 32 MB hvis BIOS er tidligere end
november 1998 - Du ka' godt sætte en større i, BIOS 'ser' bare kun de
første 32 Gb

Det problem kan måske klares med en BIOS opgradering eller alternativt
en billig Promise IDE controller. Eller du kan være ligeglad og nøjes
med de 32 GB.

Iøvrigt har BIOS grænsen kun betydning hvis du kører Windows - Linux
er kold over for BIOS.

>Kan PCen overhovedet honorere den hastighed en - fx. 7200 rpm IDE-disk - kan
>levere data med ?

De 7200 rpm er ikke nødvendigvis udtryk for hvor hurtig disken er -
datatætheden på pladerne har også stor betydning.

Derimod har interfacet betydning - din gamle maskine har formentlig en
ATA33 controller. Det kan drille moderne diske ATA66/ATA100 diske. Jeg
har været ude for diske der skulle tvinges (med programmer fra
fabrikanten) til at køre ATA33 for at fungere i ældre maskiner.

- - -

AnyWay: du ka' få en 30 Gb Maxtor disk for under 500 kroner - Og den
ka' du da få megen glæde af.

<Den Dovne>

Fra : Edmund

Dato : 03-05-03 14:39

Den Dovne wrote:

> Det problem kan måske klares med en BIOS opgradering eller alternativt
> en billig Promise IDE controller. Eller du kan være ligeglad og nøjes
> med de 32 GB.

Man kan også installere noget der snyder bios´en
F.eks IBM kalder det "drive overlay"
men leger man meget med sin pc, installerer nye styresystemer og den
slags, er det noget bøvl, så hellere købe 2 stk. diske på 30GB
Jeg ved dog heller ikke om man kan gøre det med de kæmpe diske man kan
få i dag. Jeg gjorde det med en 40GB disk

> [...]
> har været ude for diske der skulle tvinges (med programmer fra
> fabrikanten) til at køre ATA33 for at fungere i ældre maskiner.

Det skulle vel ikke være en IBM DeskStar :)

Men selv om den nye DMA100disk(7200rpm) så kun kørte DMA33 kørte den dog
betydeligt bedre end den gamle 8GB

--
Mvh Edmund