senevenligt tastatur
Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-04-03 18:39

Hej alle

Jeg har problemer med smerter i senerne (dvs senekulisserne, men det er
jo ikke en anatomigruppe dette her når jeg taster.

På min bærbare er problemet meget mindre, så jeg leder efter et tastatur
som jeg har på den.
Det er en IBM Thinkpad 600X

Jeg har kigget på http://tinyurl.com/ao4c
Er der nogen der har erfaring med den?
Jeg tænker specielt på modstand/vandring under skrivning. Er det det
samme som de bærbare tastaturer?

Er der ellers nogen der har gode erfaringer med "håndvenlige"
tastaturer?

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk

Fra : christian dalager

Dato : 30-04-03 21:10

MS Natural holder ok.
Men hvis du _virkelig_ vil have noget, hvor kun fingrene danser, så skal du
have et kinesis, tror jeg. Det er lidt sindssygt at starte på, men man
kommer hurtigt efter det.
http://www.kinesis-ergo.com/

$289 for et med dansk tastaturlayout. Dyrt ja, men dine arme holder
længere...

/chr

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-04-03 21:48

"christian dalager" <christianREMOOOOVE@dalager.com> skrev i en
meddelelse news:3eb02d8c$0$32032$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> MS Natural holder ok.

Det er ikke split/ikke-split der er afgørende for mig, men nærmere
anslagsbelastningen. Som sagt har jeg færre problemer på den bærbare.

> [...]
skal du
> have et kinesis, tror jeg. Det er lidt sindssygt at starte på, men man

Har du prøvet det? Er der en dansk leverandør?

> $289 for et med dansk tastaturlayout. Dyrt ja, men dine arme holder
> længere...

Well, nu skal jeg ikke selv betale. I forhold til priserne på
www.datahand.com er $300 jo nærmest småpenge.

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : christian dalager

Dato : 30-04-03 22:09

Ja, jeg har prøvet (godtnok US-versionen).
Jeg var tvunget til det i en uge på en ferie i USA, men det går overraskende
hurtigt at lære. Til gengæld er det svært at styre sine tommelfingre, når
man kommer tilbage til standard qwerty...

Et par af mine venner bruger det fast, og de får tastet en hel del...
Og så er der jo den smarte feature, at man kan få fodpedaler til at styre
f.eks. shift med -- det er da for sjovt!

/christian

Fra : Jacob Larsen

Dato : 30-04-03 22:58

> Jeg har problemer med smerter i senerne (dvs senekulisserne, men det er
> jo ikke en anatomigruppe dette her når jeg taster.

Har lige fået lignende problem, nu i 17-18 dage. Håndled og underarme

> På min bærbare er problemet meget mindre, så jeg leder efter et tastatur
> som jeg har på den.
> Det er en IBM Thinkpad 600X

Jeg vil give dig ret i, at tastaturet på en thinkpad er utroligt lækkert.
Har selv en IBM thinkpad, men jeg tror grunden til den kan benyttes uden
problemer er, at man ikke benytter den på samme måde, som man gør normalt,
og ved brug holder flere pauser, end når man arbejder med sin stationære

> [...]
> samme som de bærbare tastaturer?
>
> Er der ellers nogen der har gode erfaringer med "håndvenlige"

Overvejede selv det der, men ville helst have det med numerisk tastatur
også. Det kunne jeg ikke finde (er vist udgået) og da jeg også ville have et
splittet, købte jeg et logitech, som jeg fik i dag. Du burde se om du kan
prøve tastaturet i en forretning inden købet. IBM giver mulighed for at søge
efter forhandlere på siden. En eller anden i nærheden må have et hjemme du
kan se på.

Jacob

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-05-03 07:26

"Jacob Larsen" <jacobl@FJERNDETTE.cs.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Har lige fået lignende problem, nu i 17-18 dage. Håndled og
underarme

Ja, det er ikke rart.

> [...]
normalt,
> og ved brug holder flere pauser, end når man arbejder med sin

Det var min første tanke, men jeg kan skrive 4-5 a4 sider i toget uden
problemer, det kan jeg ikke på den stationære.

> Overvejede selv det der, men ville helst have det med numerisk
tastatur
> også.

Det kan jo købes ved siden af.
Eks: http://www.fingerworks.com/igesture_numpad.html

> IBM giver mulighed for at søge
> efter forhandlere på siden.

Den funktion er ikke ret bevendt

Fra : Esben

Dato : 01-05-03 00:38

> [...]
> samme som de bærbare tastaturer?
>
> Er der ellers nogen der har gode erfaringer med "håndvenlige"

Jeg har ikke prøvet det selv, men Zippy tastaturerne hos prc-data.dk
skulle have lidt af de egenskaber du nævner. Selv har jeg været glad for
Logitech Internet Navigator, (men knapperne har en tendens til at blive
slidt), og de nyere Compaq tastaturer.

--
Esben

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-05-03 07:29

"Esben" <sordiahp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har ikke prøvet det selv, men Zippy tastaturerne hos prc-data.dk
> skulle have lidt af de egenskaber du nævner.

Ja, det siger de ihvertfald. Måske man skulle prøve.

Fra : Nick

Dato : 01-05-03 17:03

Tjek vores minitastaturer på www.danbit.dk

Du kan sikkert også få dem andre steder, men så har du da en idé...

/Nick