Problemer med CD-ROM drev i WIN98
Fra : Simon Laub

Dato : 28-04-03 10:38

På en ældre computer har jeg følgende problem, som jeg håber
nogle måske har et godt hint til? :

----

En dag står mit CD-ROM drev af. Windows har fat i det,
man kan skubbe disken ud. Men man kan ikke aflæse CD'er.
Jeg tror laseren er brændt sammen.

Er så ude og købe en ny cdrom - med brænder:

www.liteonit.com
48x 24x 48x CD-RW Drive¡@¡@¡@¡@LTR - 48246K

Der står på hjemmesiden:
CPU Pentium 166MHz or faster, 128MB DRAM required
HDD must have access time < 20ms, with a minimum of 100MB Free space

hvor jeg forklarer ekspedienten at jeg kun har 64MB Ram,
men hurtigere Pentium, og får at vide at det er ikke et problem.
Vi taler ikke om access tider på harddisken. Det er først noget jeg ser
senere på deres hjemmeside. Hvis det har noget at sige.

Nå, jeg får installeret det hele. Det kører fint.
Jeg fik brændt en CD. Voila. Simpelt.
Det eneste problem jeg har med det er at Cd ikke
afspiller alle steder. Men i computeren og f.eks. i min
walkman afspiller den fint.

Et par dage senere:
Min computer begynder at hoste under WIN98 opstart.

Jeg går ind i fejlsikret tilstand og reinstallerer
nogle (CD) drivere ..., men mest bare kigger.
Ok, det er så muligt at starte WIN98 igen. Det
går der så lidt tid med.
Tilsidst bliver jeg så træt af denne besværlige arbejdsgang
for at komme i gang. Og gør så følgende:

KontrolPanel :

System:

CD - Rom:
Fjern enhed - grundet en internet side der anbefalede
dette.

------

Det råd ved jeg så bare ikke hvor godt var.

Problem: Den kom bare ikke igen ved reboot.
Står til AUTO i BIOS.

Nu kan jeg starte WIN98 hvis jeg tager kablerne ud
til CD-ROM'en. Ellers kan jeg kun starte i fejlsikret tilstand.
Med kablerne i crasher WIN98 under opstart.

Indsætter jeg Windows startdiskette. Kan jeg se
CD-ROM drevet - overfører filer osv. Men det var altså
ikke lige på den måde jeg ønske at bruge drevet.

Så følgende anbefaling:

> [...]

> fænomenet:

>1 linje sidst i CONFIG.SYS:
>DEVICEHIGH=C:\StiTilCDdriver\GSCDROM.SYS /D:MSCD000 /v
> (bemærk: sti og filnavn (her: 'GSCDROM.SYS') skal tilpasses din CD-
>driver)

>1 linje sidst i AUTOEXEC.BAT:
>C:\windows\command\MSCDEX /D:MSCD000

>(Jeg mener at du kan finde en passende ??CD??.SYS på din WIN98
>floppy bootdisk)

>Ovenstående plejer at retablere forbindelsen til CD-drevet.
>Herefter kan linjerne fjernes (eller disables med 'REM ' foran)

Så jeg tilføjede:

DEVICEHIGH=C:\WINDOWS.000\COMMAND\EBD\OAKCDROM.SYS /D:MSCD000 /v

C:\WINDOWS.000\COMMAND\MSCDEX /D:MSCD000

Og det kom da også forbi det. Men crasher/hænger så senere hen.
Konkret får jeg set at oaksys driveren er igang. Men senere i opstarten er
der
altså problemer,

SUMMA SUMARUM:
Computeren kører fint hvis jeg fysisk tager stikket ud af CD-
ROMen.
Med stikket i giver det alverdens problemer. Og den kan kun
komme op i fejlsikret tilstand nu (efter at jeg dumdristigt
slettede cd-rom i enhedshåndtering).
Med stardiskette i kan jeg godt se cd-rom drevet - overføre
filer osv. Men det er altså ikke lige den måde
jeg havde ønsket mig at det skulle fungerer.

Jeg overvejer nu at starte forfra med min windows installation,
men vil gerne have hints sådan at jeg evt. kan undgå det .....

Hvordan får jeg windows til at kende cd-rom drevet, og samtidig
starte op? (Langtids)holdbart

-Simon

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 28-04-03 13:05

Simon Laub wrote:

> Jeg overvejer nu at starte forfra med min windows installation,
> men vil gerne have hints sådan at jeg evt. kan undgå det .....

Geninstaller windows.
Sådan er det når man bruger en middelmådigt Operativ System.

FUT: dk.edb.hardware.drev.cd-rom

--
"Anyone who slaps a 'this page is best viewed with Browser X' label
on a Web page appears to be yearning for the bad old days, before

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 28-04-03 12:19

Simon Laub wrote:
> På en ældre computer har jeg følgende problem, som jeg håber
> nogle måske har et godt hint til?

Det havde vi måske, hvis det ikke var en Cross-postet tråd uden
FollowUp-To til en af grupperne.

Nogle af os læser alle tre grupper - vi gider ikke se de samme indlæg
tre gange.

Fra : Simon Laub

Dato : 28-04-03 12:41

"Jens C. Hansen [Odense]" <greylion@gmx.net> wrote in message

> Det havde vi måske, hvis det ikke var en Cross-postet tråd uden
> FollowUp-To til en af grupperne.
>
> Nogle af os læser alle tre grupper - vi gider ikke se de samme indlæg
> tre gange.

NU kan man jo lade være med at læse det 3 gange
Var lidt i tvivl om det var et hardware eller windows problem.
Derfor de 3 nyhedsgrupper.