Postdanmark glemte postopkrævning, hvem ha~
Fra : Christian Graugart

Dato : 17-05-03 17:55

Jeg har et spørgsmål til en situation jeg er kommet ud for....

For 1½-2 år siden bestilte jeg en vare fra sverige som blev sendt via
postopkrævning. Jeg hentede pakken på posthuset og der skete så det at de
glemte at opkræve pengene for varen.

I dag får jeg så en mail fra dem i sverige, der har set på nettet at jeg
skrev jeg aldrig fik betalt for varen, og de kræver nu at jeg overfører
pengene til dem.

Hvem har ansvaret for betalingen? Mig eller Post Danmark? Kan jeg i
virkeligheden henvise svenskerne til post danmark og sige de skal finde
deres penge der??

Håber på et svar.

mvh

Christian

Fra : Ivar Madsen

Dato : 17-05-03 18:41

Christian Graugart skrev Lørdag den 17. maj 2003 18:55 i
dk.videnskab.jura:

> For 1½-2 år siden bestilte jeg en vare fra sverige som blev sendt via
> postopkrævning. Jeg hentede pakken på posthuset og der skete så det
> at de glemte at opkræve pengene for varen.

Alså efterkrav, hvor du skal betale før du får parken?

> I dag får jeg så en mail fra dem i sverige, der har set på nettet at
> jeg skrev jeg aldrig fik betalt for varen, og de kræver nu at jeg
> overfører pengene til dem.

Hvor har du skrevet det?

> Hvem har ansvaret for betalingen? Mig eller Post Danmark? Kan jeg i
> virkeligheden henvise svenskerne til post danmark og sige de skal
> finde deres penge der??

Som udgangspunkt, så har du fået varen, og skal betale for den, men
hvis den er sendt som efterkrav, så er det IMO det Svenske postvæsen
de skal rette deres krav overfor, de kan så gå vider til Post Danmark
som så igen er dem der skal have fat i dig.

Jeg ville så bede om en forklaring på hvordan der kan gå så lang tid
uden at de er kommet med et betalingskrav. Men om de kan/vil give det,
det ændre ikke på at du ikke kan komme og sige at du er i god tro, og
kan sige at du troede at du havde betalt hvad du skal.

Ivar Madsen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 17-05-03 19:33

Ivar Madsen wrote:

Afbalanceret svar, ok.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Christian Graugart

Dato : 17-05-03 20:12

> Alså efterkrav, hvor du skal betale før du får parken?

Ja netop.

> Hvor har du skrevet det?

I et forum på nettet de tilfældigvis læste

> [...]
> de skal rette deres krav overfor, de kan så gå vider til Post Danmark
> som så igen er dem der skal have fat i dig.

Jeg er selvfølgelig en flink og rar fyr, der egentlig synes det er fair at
betale dem. Men hvad nu om jeg betaler dem og postvæsnet pludselig finder ud
af at jeg ikke har betalt dem og dermed også opkræver mig?

Fra : Ivar Madsen

Dato : 17-05-03 20:51

Christian Graugart skrev Lørdag den 17. maj 2003 21:11 i
dk.videnskab.jura:

> [...]
> fair at betale dem. Men hvad nu om jeg betaler dem og postvæsnet
> pludselig finder ud af at jeg ikke har betalt dem og dermed også

Det er derfor at de skal rejse kravet gennem de to postvæsner. Du skal
under ingen omstændigheder betale til det firma du har handlet med,
uden at have skriftlig sikkerhed for at efterkravsforholdet med det
svenske og danske postvæsen er ophævet, netop for at sikre dig mod at
PD kommer itanke om at du ikke har betalt dem, og kommer med et krav
overfor dig.

Ivar Madsen

Fra : TGD

Dato : 17-05-03 23:50

"Ivar Madsen" <news-@milli.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
> svenske og danske postvæsen er ophævet, netop for at sikre dig mod at
> PD kommer itanke om at du ikke har betalt dem, og kommer med et krav

Ikke at glemme at modtager betaler et gebyr til Post DK for efterkrav.

Fra : Peter G C

Dato : 18-05-03 12:40

In news:ba5pit$2vll$1@news.cybercity.dk,
Christian Graugart <christian@graugart.dk_SLETDETTE> typed:

[klip]

> Hvem har ansvaret for betalingen? Mig eller Post Danmark? Kan jeg i
> virkeligheden henvise svenskerne til post danmark og sige de skal
> finde deres penge der??

Du skal betale.

Men sørg for, at det hele bliver bragt i orden med PostDK og de øvrige
aktører som måske kommer med en opkrævning.

/Peter

--
http://www.grauslund.com