Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Skod køler på Sapphire Radeon 9000 Atlanti~
Fra : Thomas Damgaard

Dato : 17-05-03 16:31

Jeg har et ATI Radeon 9000 (http://www.sapphiretech.com/vga/9000pro.asp) med
en MEGET støjende blæser.
Har noget prøvet, at "afinstallere" standard-køleren på dette kort? Og
hvordan gøres det lettest?

Og er det muligt, at montere en Zalman VGA Heatpipe (ZM80A-HP)?

På forhånd tak,
- Thomas

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-05-03 18:01

"Thomas Damgaard" <thomas.damgaard@scum.dk> wrote in message
> [...]
med
> en MEGET støjende blæser.
> Har noget prøvet, at "afinstallere" standard-køleren på dette kort? Og

Det ligner en sådan helt alm. ATI blæser.... Den fås af ved at sætte et
creditkort ind under, og vippe op me den skruetrækker... Rimeligt nemt...

> Og er det muligt, at montere en Zalman VGA Heatpipe (ZM80A-HP)?

Det ser ikke ud til at der er monteringshuller omkring GPU´en.. Så det kan
du ikke..

Men brug http://www.zalman.co.kr/english/product/cnpsvga2.htm istedet... Men
du skal nok lige en Fan og blæse ind på kortet...

Jeg har selv en sådan på min Radeon 64DDr et noget ældre kort.. Men mener
ikke 9000´eren varmer meget mere.... Mit kan overclokkes rimeligt meget..
Det er bare ram klodserne der brokker sig ved OC. Jeg har dog god
luftgennemstrømning i kabinettet.. Men ovennævte køler er i hvertfald en god
køler

Fra : Thomas Damgaard

Dato : 17-05-03 19:19

Okey, så er første problem løst - afmontering af blæseren.

Men angående plads til en og en ekstra blæser...

Jeg har et Shuttle kabinet (http://us.shuttle.com/specs2.asp?pro_id=85),
hvilket betyder at der fra grafikkort PCB (print) og til kabinettets "låg"
er ca. 1 1/2-2 cm. Jeg ville muligvis kunne få pressen en ZM17-CU ind mellem
denne plads, men ingen ekstra køler.

Flere foreslag?

Fra : Thomas Damgaard

Dato : 17-05-03 19:22

> Okey, så er første problem løst - afmontering af blæseren.
>
> Men angående plads til en og en ekstra blæser...

Der skal selvf. stå: "Men angående plads til en ZM17-CU og en ekstra
blæser..."

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-05-03 20:42

"Thomas Damgaard" <thomas.damgaard@scum.dk> wrote in message
> Okey, så er første problem løst - afmontering af blæseren.

Tillykke... Var det også så elendigt limet fast ligesom mit var:

http://bjarkehansen.dk/images/diverse_screenshot/ati_bund.jpg ?

Tænker på om kortet overhovedet behøver kølling

> Men angående plads til en og en ekstra blæser...
>
> Jeg har et Shuttle kabinet (http://us.shuttle.com/specs2.asp?pro_id=85),

Det var jo et dejligt kompakt et..

> hvilket betyder at der fra grafikkort PCB (print) og til kabinettets "låg"
> er ca. 1 1/2-2 cm. Jeg ville muligvis kunne få pressen en ZM17-CU ind
mellem
> denne plads, men ingen ekstra køler.

Kan du også undværre PCI porten?? Det kan du jo ikke bruge når der kommer en
sådan køler på graffikkortet!

Kan du evt ikke skære et hul i siden på kassen og så sætte en støjsvag køler
udvendigt? Men det ødelægger jo kabinettets design... Det kan også være det
køre fint uden kølling, ud over den luft PSU´en suger ud.. Hvis der altså er
fan på den??

Synd jeg ikke lige kan fínde nogle indvendige billigere af kassen på deres
side der´

Fra : Thomas Damgaard

Dato : 17-05-03 23:13

snip snip...
> Synd jeg ikke lige kan fínde nogle indvendige billigere af kassen på deres
> side der´

Masser af billeder her: http://www.hexus.net/review.php?review=439&page=1 -
både internt og eksternt.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-05-03 23:48

> Masser af billeder her:
http://www.hexus.net/review.php?review=439&page=1 -
> både internt og eksternt.

Okay, fint fint...

Hvad koster en sådan kasse med bundkort og køler der´ ??

Kan dog ikke lige forstå hvorfor der skal bruges en sådan heatpipe køler til
emn pentium4

Fra : Thomas Damgaard

Dato : 18-05-03 00:20

> [...]
>
> Hvad koster en sådan kasse med bundkort og køler der´ ??
>
> Kan dog ikke lige forstå hvorfor der skal bruges en sådan heatpipe køler

Herhjemme koster (SB51G) omkring 2600 kr.

Men check priserne/modelerne her:
http://www.edbpriser.dk/hardware/MicroPCBarebone.asp - husk at vælge
"Shuttle" som Producent.

Og i England kan SB51G købes til ca. 2100 kr. - http://www.microdirect.co.uk

Heatpipen er sjovt nok meget lydlys - iforhold til en blæser.

Eneste problem er nu bare mit grafikkorts blæser (også kalder tornadoen!)
Grr...

Fra : Thomas Damgaard

Dato : 18-05-03 00:39

> [...]
> hvordan gøres det lettest?
>
> Og er det muligt, at montere en Zalman VGA Heatpipe (ZM80A-HP)?

Hmm... Sapphire Radeon 9000 Atlantis (Non-Pro) kommer uden blæser -
http://www.sapphiretech.com/vga/9000.asp
Skulle det så ikke også være muligt, at køre en (ikke oc'ed) Sapphire Radeon
9000 Atlantis Pro uden blæser?

Fra : Carsten Steffensen

Dato : 18-05-03 03:29

Thomas Damgaard wrote:
> Hmm... Sapphire Radeon 9000 Atlantis (Non-Pro) kommer uden blæser -
> http://www.sapphiretech.com/vga/9000.asp
> Skulle det så ikke også være muligt, at køre en (ikke oc'ed) Sapphire
> Radeon 9000 Atlantis Pro uden blæser?

Jeg kører med en Zalman CM17 køleprofil på mit Sapphire R9000Pro. Det er en
halvstor passiv køler, og jeg har ikke nogen problemer med at den bliver for
varm så jeg vil da sige ja. Det står dog for egen regning at prøve det :)

/Carsten Steffensen

Fra : Thomas Damgaard

Dato : 18-05-03 15:07

"Carsten Steffensen" <cs@cs.auc.dk> wrote in message

> [...]
for
> varm så jeg vil da sige ja. Det står dog for egen regning at prøve det :)

Lyder godt... og du har hellere ikke installeret en
http://www.zalman.co.kr/english/product/cnpsvga3.htm, som Zalman anbefaler
med kort størrere end GeForce 256 eller ATi Radeon?

Hvordan er ventilationen i dit kabinet - mange blæsere osv?
Mit kort sidder nemlig i et Shuttle SB51G kabinet
(http://us.shuttle.com/specs2.asp?pro_id=85), hvilket vil betyde at Zalman
CM17 kommer til at sidde et par milimeter fra kabinet "låget". Og eneste
ventalation er blæseren i strømforsyningnen.

Fra : Carsten Steffensen

Dato : 18-05-03 15:21

Thomas Damgaard wrote:
> Lyder godt... og du har hellere ikke installeret en
> http://www.zalman.co.kr/english/product/cnpsvga3.htm, som Zalman
> anbefaler med kort størrere end GeForce 256 eller ATi Radeon?
Nej, det har jeg ikke, jeg vil også mene at en RV250 kerne som der sidder på
9000Pro er noget køligere end et gammelt Radeon DDR.

> Hvordan er ventilationen i dit kabinet - mange blæsere osv?
Det sidder så i et Chieftec Dragon Miditower. En blæser i fronten ved 7
volt, en i siden og i PSU ved 7 volt. Foret med 2 lag lyddæmpningsmateriale.
CPU mæssigt sidder der en Tbred XP1700+ overclocket til 1836 Mhz ved 166 fsb
på et Abit NF7. Det er bygget efter at skulle være stille!

> [...]
> Zalman CM17 kommer til at sidde et par milimeter fra kabinet "låget".
> Og eneste ventalation er blæseren i strømforsyningnen.
Tjaaa, der er mere ventilation i mit kabinet, men det er også godt foret så
kabinet temperaturen er en 7-8 grader over stuetemp. Jeg tør sq ikke sige om
det går. Umiddelbart vil jeg mene det godt kan gå, men der flyttes jo ikke
meget luft i sådan en sød lille sag. Jeg sad og kiggede shuttles hp efter
for specs på luftgennemstrømningen men de er ikke videre oplysende :( Et
forslag ville være at prøve det, men så skal du nok undlade at lime profilen
på til at starte med. Studiedata har profilen til 149 for tiden, så det er
jo ikke den vilde investering. Et par strips og så spænde den godt fast med
lidt kølepasta burde kunne give dig en idé om hvorvidt det kan gå, hvis du
starter forsigtig ud med at teste om der kommer grafikfejl i fx 3Dmark 2001
kan jeg ikke forestille mig det kan nå at tage skade.

/Carsten Steffensen

Fra : Thomas Damgaard

Dato : 18-05-03 15:52

> [...]

2001
> kan jeg ikke forestille mig det kan nå at tage skade.

Ja, 149 kr. er billigt nok.
Jeg prøver lige, at benchmarke kortet (3DMark01) med blæser og derefter uden
blæser.

Fra : Carsten Steffensen

Dato : 18-05-03 15:54

Thomas Damgaard wrote:
> Ja, 149 kr. er billigt nok.
> Jeg prøver lige, at benchmarke kortet (3DMark01) med blæser og
> derefter uden blæser.

Lyder som en god plan, jeg tror godt det kan gå uden aktiv larm! :)

/Carsten

Fra : Thomas Damgaard

Dato : 18-05-03 16:34

> Lyder som en god plan, jeg tror godt det kan gå uden aktiv larm! :)
>
> /Carsten

Så fik jeg kørte 3DMark 2001 SE (inkl. patch) et par gange på maskinen med
blæser på grafikkortet - og mere interessant uden blæser (kørt test 3 gange
på hver konfiguration).

Jeg har desværre ikke haft mulighed for at måle tempeturen præsist.
Men min finger siger, at der ikke er meget forskel med og uden blæser. Dog
tror stadigvæk, at jeg montere en Zalman CM17 profil - bare for at være på
den sikre side.

3DMark 2001 SE gav mig følgende resultat: Både med og uden blæser ligger jeg
på omkring 8000-8100.
Er det forresten ikke ret lavt i forhold til min maskine?

Min maskine har følgende relevante specs

Operating System: Microsoft Windows XP
Service Pack: Service Pack 1

Processor: Intel Pentium® 4 @ 2.41 GHz

Total Physical Memory: 512 MB

Graphics Card: SAPPHIRE RADEON 9000 ATLANTIS PRO
Display Driver Version: 6.14.10.6343
DirectX Version: 9.0

Fra : Carsten Steffensen

Dato : 18-05-03 16:36

Thomas Damgaard wrote:
> [...]
> Men min finger siger, at der ikke er meget forskel med og uden
> blæser. Dog tror stadigvæk, at jeg montere en Zalman CM17 profil -
Lyder som en god idé, men hvis den klarer sig uden blæser med den smule
profil der er så må det gå med en ZM17 (Det hedder den vist rigtigt, ved
godt jeg startede navngivningsrodet :) )

> 3DMark 2001 SE gav mig følgende resultat: Både med og uden blæser
> ligger jeg på omkring 8000-8100.
> Er det forresten ikke ret lavt i forhold til min maskine?
Tjaa, jeg prøver lige at køre en benchmark, så skal jeg sige hvad jeg fik .

/Carsten

Fra : Carsten Steffensen

Dato : 18-05-03 16:53

Carsten Steffensen wrote:
> Tjaa, jeg prøver lige at køre en benchmark, så skal jeg sige hvad jeg
> fik .

XP Pro SP 1 Tbred 1700+ lige pt 1837@166Fsb. 1 GB Pc2700 DDR Dual Channel.
giver mig 7600 3Dmarks, med samme GFX så det er da nok en ok score du får.

/Carsten

Fra : Thomas Damgaard

Dato : 20-05-03 22:58

Ja, min kort (uden blæser) raser bare derude af... endnu.
Har ikke fået bestilt en ZM17, men det skal gøre på et tidspunkt.

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 18-05-03 15:40

Thomas Damgaard skrev:
> Hmm... Sapphire Radeon 9000 Atlantis (Non-Pro) kommer uden blæser -
> http://www.sapphiretech.com/vga/9000.asp
> Skulle det så ikke også være muligt, at køre en (ikke oc'ed) Sapphire
> Radeon 9000 Atlantis Pro uden blæser?

Ja, Pro versionen er svjh designet til at kunne køre uden blæser, men
alle producenterne putter en på alligevel. Hvis blæseren på mit
Radeon 9000 Pro AIW begynder at larme, så vil jeg alvorligt
overveje at slukke for den, og lave en duct med kold luft fra en
80mm TT blæser @ 5V i stedet.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Thomas Damgaard

Dato : 18-05-03 15:50

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@mailme.dk> wrote in message

> [...]
> Radeon 9000 Pro AIW begynder at larme, så vil jeg alvorligt
> overveje at slukke for den, og lave en duct med kold luft fra en

Mit eneste "problem" er bare pladsen i mit kabinet -
http://us.shuttle.com/specs2.asp?pro_id=85

Måske jeg skulle starte med at prøve 3DMark01 på kortet med blæser og
derefter uden blæser.