Ole Larsen wrote:
> Hvorfor al den snak om HK når det i virkeligheden er et stort
> drejningsmoment ved et lavt
> omdrejningstal der betyder noget.
Nja... Bilens moment er et udtryk for hvor mange kræfter den har ved et
givent omdrejningstal, et udtryk for, hved hvilke omdrejninger du har mest
trækkraft. Det der er vigtigt for en god trækker er at der er det fornødne
moment over et så stort omdrejningsområde som muligt.
Hvis sammenligningen går på en motor med 120 hk/6500 rpm og et moment på
215nm/4000-5000rpm - og en motor på 90 hk/4000 rpm og moment på
175nm/1900-3000 rpm så vil den første være i stand til at trække det største
læs men den sidste langt mere behagelig i daglig brug.
> Derfor er dieselbiler som regel gode til at trække CV uden at de har
> specielt mange HK.
Ikke dieselbiler som sådan - men alle trykladede motorer har generelt et
stooort moment over et bredt område nede hvor de ikke roterer for hurtigt.
Derfor er de bedste trækkere ofte både diesel og trykladede og i den
forbindelse har diesel fordelen på grund af den bedre driftsøkonomi.
Forholdet mellem hk og moment har efterhånden været oppe så mange gange i
news:dk.fritid.bil at du let vil kunne finde mere herom i den gruppe.
Med venlig hilsen,
Carsten Stage
--
http://campingstuff.dk